Sida 51 av 238

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 13:37
av OfarligTesla
taliz skrev:
Nja, Kyle Connor på out of spec körde Plaid strax efter han provat EQS och klagade på hur bullrig den var(han äger, och har ägt, många Tesla).

Ja, det är en person. Kollar du på folk på TMC och Reddit som fått bilarna verkar de flesta tycka det är mycket tystare. Sen lär ju EQS vara mycket tystare ändå såklart.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 13:45
av fth
OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.
Det ska ju ha gjorts en del ändringar för att få ned ljudnivån, och sen är ju nya S/X också förberedda för aktiv ljudreducering, även om det inte är aktiverat ännu.

Det skall bli spännande att se (höra?) hur bra detta fungerar, jag tycker själv att aktiv ljudreducering riskerar att orsaka ett lätt illamående, jag hoppas verkligen det inte är fallet i min nya X (om/när den kommer) :D

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 13:55
av MWall
OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.

Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre." :lol:

Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 14:14
av taliz
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.

Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre." :lol:

Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.
De blir ju bättre och bättre. Raven är väl tex också litet tystare.
Men någon gigantisk skillnad lär man inte få till utan att designa om chassit och tillverkningsprocessen med fokus på det från grunden.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 05:15
av Zalman3
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 16:16
av Hertsh
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 16:59
av Zalman3
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Bilagan Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg finns inte längre
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 17:47
av termosen
Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 18:51
av R_Edvinsson
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 20:30
av thebishop
termosen skrev:
Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
50k sek drygt upp till - börjar vara över smärtgränsen för en LR - blir väl 1.13 typ nu. Trist.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 20:56
av Bjelke
R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.

Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(
Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter den
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 21:32
av jpetters
Bjelke skrev:
R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.

Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(
Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter den
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).
Förutsättningar för signifikant bättre fart på laddningen var ju en av anledningarna till varför jag la en order på en S Plaid+. 10-70% laddning på resa och ca 480km WLTP range, kanske 30mil på autobahn, skulle vara lysande.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 24 okt 2021 08:39
av Zalman3
Tesla siktar på att MS och MX ska produceras i mer än 100.000 bilar per år.

We were also able to achieve an annualized production run rate of over 1 million cars towards the end of the quarter. The increase in production rate has primarily been driven by further ramping of the Model Y at our Shanghai factory. Additionally, we have made great progress increasing production volumes of Model S and have recently started the ramp and deliveries of Model X. It will take a bit more time to get this program back to prior volumes but based on demand, we are targeting to exceed historical production levels.”

https://www.tesmanian.com/

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 24 okt 2021 09:44
av Bjelke
Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 24 okt 2021 16:33
av PhR34k
Bjelke skrev:
Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
Jag håller med. 50% utav anledningen som jag väljer en Tesla igen är pga deras SuC är överlägsen, skulle dom öppna upp så är valet att välja en annan bil helt Polak annorlunda. Det börjar ju komma rätt bra konkurrens nu som tex Audi GT, EQS osv sedan finns det ju kommande bilar som tex Rivian, F150 lightning osv.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 24 okt 2021 23:03
av Credde
Zalman3 skrev:
Tesla siktar på att MS och MX ska produceras i mer än 100.000 bilar per år.

We were also able to achieve an annualized production run rate of over 1 million cars towards the end of the quarter. The increase in production rate has primarily been driven by further ramping of the Model Y at our Shanghai factory. Additionally, we have made great progress increasing production volumes of Model S and have recently started the ramp and deliveries of Model X. It will take a bit more time to get this program back to prior volumes but based on demand, we are targeting to exceed historical production levels.”

https://www.tesmanian.com/
Ska dom inte börja leverera förre man spekulerar i hur många det ska produceras…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 07:01
av greenstreet
Det var min första tanke när jag såg Hertz order. Kan vi inte få en enda MS till Sverige på nästan 2 år, hur ska Tesla kunna leverera 100 000 bilar till Hertz? Det blir ju inget kvar till oss andra :roll:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 07:16
av fakerlind
Andra fabriker? Det är väl primärt Model 3 och Y som ska till Hertz? Lyssnade på Peter Carlsson och hans sommarprat, där han bland annat berättar om Elins vision bakom Tesla och att det aldrig handlat om att sälja bilar utan att faktiskt förändra hur vi går över till hållbara bränslen. Vet att detta är lite uttjatat men jag tror kanske att S och X spelat ut sin roll lite, och att det är mycket viktigare för Elon att få ut så många bilar som möjligt. Kan tänka mig att Model 2 (eller vad den nu ska heta) kommer än mer bidra till detta.
Ett för mig oförklarligt misstag är dock bristen på kommunikation, det är ju så lätt att hålla kunden hyfsat nöjd om man bara får kontinuerlig återkoppling och uppdatering.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 07:39
av BrooklynS
På vilket sätt är kunderna missnöjda? Säljer bilarna dåligt?

Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 07:46
av fakerlind
När man läser denna tråd så verkar det vara fler än jag som är missnöjda med att bilar till EU är mer än 1 år försenade från initialt leveransfönster, utan ngn proaktiv kommunikation. Att ha kunder som köper bolagets flaggskeppsprodukter är i min värld väldigt viktiga kunder då de agerar som ”gratis” ambassadörer som kan leda till ökad försäljning. Jag valde t.ex nu att beställa en bil från ett annat märke, inte minst pga kundupplevelsen.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 08:20
av farvidsson
fakerlind skrev:
När man läser denna tråd så verkar det vara fler än jag som är missnöjda med att bilar till EU är mer än 1 år försenade från initialt leveransfönster, utan ngn proaktiv kommunikation. Att ha kunder som köper bolagets flaggskeppsprodukter är i min värld väldigt viktiga kunder då de agerar som ”gratis” ambassadörer som kan leda till ökad försäljning. Jag valde t.ex nu att beställa en bil från ett annat märke, inte minst pga kundupplevelsen.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i din post. När det gäller Tesla så är det ju inte efterfrågan som är problemet utan tillgången. Det är ju t om så att man nu stegrar priserna på sina bilar för att kyla ner efterfrågan. Så om jag vore Tesla så skulle jag inte oroa mig för att några missnöjda kunder köper andra märken som du gjorde :)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 08:29
av fakerlind
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 09:20
av Walker
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Vargen kommer!!!

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 09:24
av fth
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Jag håller med om att det inte finns någon fördel med dålig kundkommunikation, och att Tesla inte är särskilt bra på detta, dom kan faktiskt vara erbarmligt dåliga många gånger.

Jag håller dock inte alls med om att Teslas försprång på egentligen något område skulle minska, allt tyder väl egentligen på att försprånget snarare ökar?

På vilket sätt menar du att försprånget snabbt minskar?

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 09:26
av MWall
Walker skrev:
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Vargen kommer!!!
Du byter ju själv bort din Tesla så...

Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.