Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 maj 2022 20:26
Hade ju varit trevligt med ett vettigt alternativ till MX 7-sits.
https://teslaclubsweden.se/forum/
EQS SUV finns med 7-sätes (och drag).Dodde skrev:Hade ju varit trevligt med ett vettigt alternativ till MX 7-sits.
Är det likvärdigt pris, räckvidd och bagagevolym?spacecoin skrev:EQS SUV finns med 7-sätes (och drag).Dodde skrev:Hade ju varit trevligt med ett vettigt alternativ till MX 7-sits.
Finns inget svenskt pris - i USA uppskattar man att EQS kommer att kosta som MX LR i grundutförande men räckvidd och bagage är nog ungefär lika bak (EQS:en har inte en frunk). Kanske att EQS har lite bättre range.Dodde skrev:Är det likvärdigt pris, räckvidd och bagagevolym?spacecoin skrev:EQS SUV finns med 7-sätes (och drag).Dodde skrev:Hade ju varit trevligt med ett vettigt alternativ till MX 7-sits.
spacecoin skrev:Finns inget svenskt pris - i USA kostar EQS som MX LR i grundutförande men räckvidd och bagage är nog ungefär lika bak (EQS:en har inte en frunk). Kanske att EQS har lite bättre range.Dodde skrev:Är det likvärdigt pris, räckvidd och bagagevolym?spacecoin skrev:EQS SUV finns med 7-sätes (och drag).Dodde skrev:Hade ju varit trevligt med ett vettigt alternativ till MX 7-sits.
https://topelectricsuv.com/news/mercede ... s-eqs-suv/
Haha! Alltid bra med grejer som funkar. Så länge SuC är stängt för övriga så har ju MX en väldigt stor fördel.
Skulle gissa:
+MX
Lite mer lastutrymme
Lite högre dragvikt
+EQS
Premiumbil som är tyst
Torkar- och helljusautomatik som funkar
Det beror ju på ens resmönster. Jag har fri SuC på min MX Raven och jag har använt SuC 10 gånger på 30 månader.Dodde skrev:Haha! Alltid bra med grejer som funkar. Så länge SuC är stängt för övriga så har ju MX en väldigt stor fördel.
Absolut. Jag har använt IONITY och andra alternativ 15 ggr senaste 3 månaderna så det är väldigt olika.spacecoin skrev:Det beror ju på ens resmönster. Jag har fri SuC på min MX Raven och jag har använt SuC 10 gånger på 30 månader.Dodde skrev:Haha! Alltid bra med grejer som funkar. Så länge SuC är stängt för övriga så har ju MX en väldigt stor fördel.
Det verkar ju som att dels kommer SuC att öppnas och dels kommer det fler laddalternativ.
gissar att du gjorde det i usa och inte i sverige?jpetters skrev:Provsatt nya S idag och blev mer sugen på att trots allt hämta ut den Plaid jag bokat. Nya interiören är riktigt nice, även om "ratten" kan ta lite tid att komma överens med. Den kändes mycket mer välbyggd och tajt än tidigare, stor skillnad.
Nya X lär ju vara mycket tystare och dessutom med noice-cancelling teknik. Men återstår att se (eller snarare höra) på våra svenska vägar hur stor skillnaden blev med detta.Dodde skrev:spacecoin skrev:Finns inget svenskt pris - i USA kostar EQS som MX LR i grundutförande men räckvidd och bagage är nog ungefär lika bak (EQS:en har inte en frunk). Kanske att EQS har lite bättre range.Dodde skrev:Är det likvärdigt pris, räckvidd och bagagevolym?spacecoin skrev:EQS SUV finns med 7-sätes (och drag).Dodde skrev:Hade ju varit trevligt med ett vettigt alternativ till MX 7-sits.
https://topelectricsuv.com/news/mercede ... s-eqs-suv/
Haha! Alltid bra med grejer som funkar. Så länge SuC är stängt för övriga så har ju MX en väldigt stor fördel.
Skulle gissa:
+MX
Lite mer lastutrymme
Lite högre dragvikt
+EQS
Premiumbil som är tyst
Torkar- och helljusautomatik som funkar
Stämmer, kikade in på ett Tesla Showroom på Manhattan.kamger skrev:gissar att du gjorde det i usa och inte i sverige?jpetters skrev:Provsatt nya S idag och blev mer sugen på att trots allt hämta ut den Plaid jag bokat. Nya interiören är riktigt nice, även om "ratten" kan ta lite tid att komma överens med. Den kändes mycket mer välbyggd och tajt än tidigare, stor skillnad.
Har du låst ett lågt pris så hamnar du sist i kön. Tesla prioriterar de som betalar fullt pris.kamger skrev:har inte läst igenom hela tråden ifall detta redan diskuterats men har en beställning på model S sen januari 2021 med ett väldigt bra pris dock så kommer bilen inte komma före 1 juli 2022 så förmånsvärdet på bilen kommer öka till ca 10 000 per månad från nuvarande 7000. Kommer behöva sälja bilen direkt när jag får den.
Hur har andra som valt förmånsbil tänkt att göra?
Någon som skulle vara intresserad av att slippa kö ?
Gör de? Har inte hört om detta. Har det skett i USA menar du? Länk?MWall skrev:Har du låst ett lågt pris så hamnar du sist i kön. Tesla prioriterar de som betalar fullt pris.kamger skrev:har inte läst igenom hela tråden ifall detta redan diskuterats men har en beställning på model S sen januari 2021 med ett väldigt bra pris dock så kommer bilen inte komma före 1 juli 2022 så förmånsvärdet på bilen kommer öka till ca 10 000 per månad från nuvarande 7000. Kommer behöva sälja bilen direkt när jag får den.
Hur har andra som valt förmånsbil tänkt att göra?
Någon som skulle vara intresserad av att slippa kö ?
Har det inte snackats om det förut vid prishöjningar? Jag har för mig det. Men ska inte säga helt säkert förstås.Legato skrev:Gör de? Har inte hört om detta. Har det skett i USA menar du? Länk?MWall skrev:Har du låst ett lågt pris så hamnar du sist i kön. Tesla prioriterar de som betalar fullt pris.kamger skrev:har inte läst igenom hela tråden ifall detta redan diskuterats men har en beställning på model S sen januari 2021 med ett väldigt bra pris dock så kommer bilen inte komma före 1 juli 2022 så förmånsvärdet på bilen kommer öka till ca 10 000 per månad från nuvarande 7000. Kommer behöva sälja bilen direkt när jag får den.
Hur har andra som valt förmånsbil tänkt att göra?
Någon som skulle vara intresserad av att slippa kö ?
Varför skulle Tesla tjäna på denna strategi? Om de inte har för avsikt att aldrig leverera bilen som har ett lägre pris så kan jag inte förstå logiken bakom denna teori.MWall skrev:Har det inte snackats om det förut vid prishöjningar? Jag har för mig det. Men ska inte säga helt säkert förstås.Legato skrev:Gör de? Har inte hört om detta. Har det skett i USA menar du? Länk?MWall skrev:Har du låst ett lågt pris så hamnar du sist i kön. Tesla prioriterar de som betalar fullt pris.kamger skrev:har inte läst igenom hela tråden ifall detta redan diskuterats men har en beställning på model S sen januari 2021 med ett väldigt bra pris dock så kommer bilen inte komma före 1 juli 2022 så förmånsvärdet på bilen kommer öka till ca 10 000 per månad från nuvarande 7000. Kommer behöva sälja bilen direkt när jag får den.
Hur har andra som valt förmånsbil tänkt att göra?
Någon som skulle vara intresserad av att slippa kö ?
Inte vad jag vet. Däremot att de prioriterar leveranser av modeller med högre marginal. Tex S Plaid framför LR eller 3P framför LR/SR.MWall skrev:Har det inte snackats om det förut vid prishöjningar? Jag har för mig det. Men ska inte säga helt säkert förstås.Legato skrev:Gör de? Har inte hört om detta. Har det skett i USA menar du? Länk?MWall skrev:Har du låst ett lågt pris så hamnar du sist i kön. Tesla prioriterar de som betalar fullt pris.kamger skrev:har inte läst igenom hela tråden ifall detta redan diskuterats men har en beställning på model S sen januari 2021 med ett väldigt bra pris dock så kommer bilen inte komma före 1 juli 2022 så förmånsvärdet på bilen kommer öka till ca 10 000 per månad från nuvarande 7000. Kommer behöva sälja bilen direkt när jag får den.
Hur har andra som valt förmånsbil tänkt att göra?
Någon som skulle vara intresserad av att slippa kö ?
farvidsson skrev:Varför skulle Tesla tjäna på denna strategi? Om de inte har för avsikt att aldrig leverera bilen som har ett lägre pris så kan jag inte förstå logiken bakom denna teori.MWall skrev:Har det inte snackats om det förut vid prishöjningar? Jag har för mig det. Men ska inte säga helt säkert förstås.Legato skrev:Gör de? Har inte hört om detta. Har det skett i USA menar du? Länk?MWall skrev:Har du låst ett lågt pris så hamnar du sist i kön. Tesla prioriterar de som betalar fullt pris.kamger skrev:har inte läst igenom hela tråden ifall detta redan diskuterats men har en beställning på model S sen januari 2021 med ett väldigt bra pris dock så kommer bilen inte komma före 1 juli 2022 så förmånsvärdet på bilen kommer öka till ca 10 000 per månad från nuvarande 7000. Kommer behöva sälja bilen direkt när jag får den.
Hur har andra som valt förmånsbil tänkt att göra?
Någon som skulle vara intresserad av att slippa kö ?
Har det inte snackats om det förut vid prishöjningar? Jag har för mig det. Men ska inte säga helt säkert förstås. [/quoteInte vad jag vet. Däremot att de prioriterar leveranser av modeller med högre marginal. Tex S Plaid framför LR eller 3P framför LR/SR.[/quoteLegato skrev:MWall skrev:Legato skrev:Gör de? Har inte hört om detta. Har det skett i USA menar du? Länk?MWall skrev:Har du låst ett lågt pris så hamnar du sist i kön. Tesla prioriterar de som betalar fullt pris.kamger skrev:har inte läst igenom hela tråden ifall detta redan diskuterats men har en beställning på model S sen januari 2021 med ett väldigt bra pris dock så kommer bilen inte komma före 1 juli 2022 så förmånsvärdet på bilen kommer öka till ca 10 000 per månad från nuvarande 7000. Kommer behöva sälja bilen direkt när jag får den.
Hur har andra som valt förmånsbil tänkt att göra?
Någon som skulle vara intresserad av att slippa kö ?
Klart man kan.Gustafsson skrev:Jag har också ett bra pris på en ny LR. Problemet är ju att jag idag har SuC och FSD i min 100D. Just nu är det påtagligt värdefullt och kompenserar faktiskt ganska bra för den enorma värdeminskningen som var till förra året nån gång. Ligger på ca 4000 mil/år nu. Bilen går som en klocka.. man kan ju inte ha två teslor väl?
Har du förresten bytt ut förarstolen i 3:an?dstr skrev:Det är helt ok att ha två tesslor. (nej, jag blockar inte för någon - båda laddar.)
Nej, inte ännu.Tars skrev:Har du förresten bytt ut förarstolen i 3:an?dstr skrev:Det är helt ok att ha två tesslor. (nej, jag blockar inte för någon - båda laddar.)