Sida 95 av 238

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 aug 2022 19:10
av bjornnilsson
Tellus skrev:

I appen står inget och på tesla.com står det
Uppskattad leveranstid: ej fastställd
Dock fått mailet om november-december
Exakt samma status för min beställning

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 aug 2022 20:23
av Fredrik j
MWall skrev:
Du kör väl XC60? Varför kan du inte välja nån av alla mellanklass-SUV:ar som finns? Vad väntar du egentligen på?
Nej verkligen inte. Vill man ha en SUV finns det ju en hel del.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 aug 2022 20:25
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person). :lol:
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...
Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 aug 2022 20:36
av MWall
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person). :lol:
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...
Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.
Vad är det för vardagsbilar som är roligare att köra än typ en Polestar 2 eller Taycan? Skulle vilja veta...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 aug 2022 21:03
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person). :lol:
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...
Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.
Vad är det för vardagsbilar som är roligare att köra än typ en Polestar 2 eller Taycan? Skulle vilja veta...
För mig är design betydligt viktigare än ”rolig att köra”.
Brukar bli minsta motorn.

Men eftersom vi befinner oss i den här tråd vill jag berätta att model S är en snygg bil i min stil.
Lite dyr har den blivit nu när man äntligen kan få dragkrok.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 aug 2022 22:04
av improwise
Fredrik j skrev:

Men eftersom vi befinner oss i den här tråd vill jag berätta att model S är en snygg bil i min stil. Lite dyr har den blivit nu när man äntligen kan få dragkrok.
Tror dock inte att det enbart är dragkroken som ligger bakom nuvarande pris :)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 aug 2022 22:05
av Fredrik j
improwise skrev:
Fredrik j skrev:

Men eftersom vi befinner oss i den här tråd vill jag berätta att model S är en snygg bil i min stil. Lite dyr har den blivit nu när man äntligen kan få dragkrok.
Tror dock inte att det enbart är dragkroken som ligger bakom nuvarande pris :)
Inte jag heller. Vad jag menade var att den nu kvalar in på min korta lista. Även om den är lite dyr och så var det ju det där med ratten.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 15 aug 2022 22:59
av improwise
Fredrik j skrev:
improwise skrev:
Fredrik j skrev:

Men eftersom vi befinner oss i den här tråd vill jag berätta att model S är en snygg bil i min stil. Lite dyr har den blivit nu när man äntligen kan få dragkrok.
Tror dock inte att det enbart är dragkroken som ligger bakom nuvarande pris :)
Inte jag heller. Vad jag menade var att den nu kvalar in på min korta lista. Även om den är lite dyr och så var det ju det där med ratten.
Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 07:19
av Legato
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person). :lol:
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...
Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.
Ja exakt, alla dessa har ju rimligtvis redan bytt. Elbilen är ju mycket roligare i all vardagskörning.

De som inte bytt är inte bilälskare, de är fossil-bilsälskare.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 08:57
av bjornnilsson
improwise skrev:
Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.
Även fast ratten var det som fick mig att slänga mig på beställ-knappen så är den ändå något jag undrar över. Eller.. inte själva ratten, men vindrutespolningen. Det händer säkert 10-20 gånger per år att jag sitter i det plötsliga slasksprutet bredvid en långtradare på en dubbelfilig väg och inte ser någonting alls. Då är knappen för torkare/vindrutespolningen en livräddare.

Någon som vet var den sitter på Plaid?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 09:01
av Dagfinn
bjornnilsson skrev:
improwise skrev:
Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.
Även fast ratten var det som fick mig att slänga mig på beställ-knappen så är den ändå något jag undrar över. Eller.. inte själva ratten, men vindrutespolningen. Det händer säkert 10-20 gånger per år att jag sitter i det plötsliga slasksprutet bredvid en långtradare på en dubbelfilig väg och inte ser någonting alls. Då är knappen för torkare/vindrutespolningen en livräddare.

Någon som vet var den sitter på Plaid?
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 03323.html

Press the wiper button on the steering yoke to wipe the windshield.

Press and hold the wiper button to spray washer fluid onto the windshield. After releasing the button, the wipers perform two additional wipes then, depending on vehicle and environmental conditions, a third wipe a few seconds later. You can also press and hold the wiper button for a continuous spray of washer fluid—the wipers perform the wipes after you release.

Whenever you press the wiper button, the instrument panel displays the wiper menu, allowing you to adjust wiper settings. Roll the left scroll button on the steering yoke up or down to choose your desired setting.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 09:06
av jpetters
Dagfinn skrev:
bjornnilsson skrev:
improwise skrev:
Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.
Även fast ratten var det som fick mig att slänga mig på beställ-knappen så är den ändå något jag undrar över. Eller.. inte själva ratten, men vindrutespolningen. Det händer säkert 10-20 gånger per år att jag sitter i det plötsliga slasksprutet bredvid en långtradare på en dubbelfilig väg och inte ser någonting alls. Då är knappen för torkare/vindrutespolningen en livräddare.

Någon som vet var den sitter på Plaid?
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 03323.html

Press the wiper button on the steering yoke to wipe the windshield.

Press and hold the wiper button to spray washer fluid onto the windshield. After releasing the button, the wipers perform two additional wipes then, depending on vehicle and environmental conditions, a third wipe a few seconds later. You can also press and hold the wiper button for a continuous spray of washer fluid—the wipers perform the wipes after you release.

Whenever you press the wiper button, the instrument panel displays the wiper menu, allowing you to adjust wiper settings. Roll the left scroll button on the steering yoke up or down to choose your desired setting.
Och bäst av allt:
The spray nozzles are piped right up to the wiper arm so the fluid is dispensed directly onto the windshield from the wiper arm. No speed difference and works very well.

Dvs samma/liknande funktion som på X.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 09:15
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person). :lol:
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...
Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.
Ja exakt, alla dessa har ju rimligtvis redan bytt. Elbilen är ju mycket roligare i all vardagskörning.

De som inte bytt är inte bilälskare, de är fossil-bilsälskare.
Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 09:25
av Legato
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:

Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...
Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.
Ja exakt, alla dessa har ju rimligtvis redan bytt. Elbilen är ju mycket roligare i all vardagskörning.

De som inte bytt är inte bilälskare, de är fossil-bilsälskare.
Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Och jag har kört en jäkla massa "roliga" fossiler och fattar inte hur någon som kallar sig bilintresserad kan fortsätta köra en sådan på daglig basis...

Uselt vrid och respons. Buller. Ineffektivitet. Tankande. Dålig värmning/kylning. Servande osv osv.

Jag raljerar lite, men om du på fullt allvar tror på det du säger med "genuint bilintresserade" som någon slags motsats till elbilsägare så är du helt ute och cyklar. Ett ganska enkelt exempel är väl CVK. Du tror väl ändå inte att han inte är "genuint bilintresserad"?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 09:31
av Fredrik j
Legato skrev:

Och jag har kört en jäkla massa "roliga" fossiler och fattar inte hur någon som kallar sig bilintresserad kan fortsätta köra en sådan på daglig basis...

Uselt vrid och respons. Buller. Ineffektivitet. Tankande. Dålig värmning/kylning. Servande osv osv.

Jag raljerar lite, men om du på fullt allvar tror på det du säger med "genuint bilintresserade" som någon slags motsats till elbilsägare så är du helt ute och cyklar. Ett ganska enkelt exempel är väl CVK. Du tror väl ändå inte att han inte är "genuint bilintresserad"?
Nej du missuppfattar mig. Naturligtvis finns det bilintresserade som hittat en elbil. För mig handlar det mycket om design och i regel kan jag avgöra om jag vill ha en bil utan att köra den. Eftersom det här är subjektiva saker finns det ju naturligtvis andra som tycker dagens utbud är ok.
Men tids nog behöver ju även vi andra, av ekomiska skäl, välja en elbil bland vad som erbjuds. Det är det jag menar med att överväga en bil jag inte vill ha.
Model S attraherar men blir lite dyr. Närmast för mig har enyaq kommit. Tycker det är en snygg bil.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 09:53
av MWall
Fredrik j skrev:
Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.

Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.

Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 10:02
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.

Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.

Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
När jag provkört har det varit tydligt att drivlinan i en elbil är helt överlägsen den i en fossilbil. Men så värst roligt vet jag inte om det är.
Det är inte drivlinan som jag tycker är problemet med dagens elbilar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 10:04
av MWall
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.

Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.

Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
När jag provkört har det varit tydligt att drivlinan i en elbil är helt överlägsen den i en fossilbil. Men så värst roligt vet jag inte om det är.
Det är inte drivlinan som jag tycker är problemet med dagens elbilar.

Det beror ju på vad man tycker är roligt. Ljud? Sitta och växla manuellt? Visst, det kan ju vara skoj nån gång då och då men nu pratar vi ju vardagskörning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 10:11
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.

Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.

Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
När jag provkört har det varit tydligt att drivlinan i en elbil är helt överlägsen den i en fossilbil. Men så värst roligt vet jag inte om det är.
Det är inte drivlinan som jag tycker är problemet med dagens elbilar.

Det beror ju på vad man tycker är roligt. Ljud? Sitta och växla manuellt? Visst, det kan ju vara skoj nån gång då och då men nu pratar vi ju vardagskörning.
Som jag nu sagt några gånger så är bilens utseende, både in och utvändigt, materialval viktigt för mig när jag väljer bil. Svepande taklinje är t.ex. viktigt men viktigast är att det finns harmoni i proportionerna. Subjektiva saker där det inte finns några rätt eller fel.
Jag tycker inte en bil blir snyggare för att någon annan tycker den är snygg.
Sittställningen är också viktigt. Inte för upprätt utan jag vill sitta lite lägre.

När det gäller ljud är jag inte så intresserad av varken motorljud eller manuell växellåda, kör diesel med automat idag. Men vägljud är mycket störande.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 10:22
av Legato
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.

Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.

Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
När jag provkört har det varit tydligt att drivlinan i en elbil är helt överlägsen den i en fossilbil. Men så värst roligt vet jag inte om det är.
Det är inte drivlinan som jag tycker är problemet med dagens elbilar.

Det beror ju på vad man tycker är roligt. Ljud? Sitta och växla manuellt? Visst, det kan ju vara skoj nån gång då och då men nu pratar vi ju vardagskörning.
Som jag nu sagt några gånger så är bilens utseende, både in och utvändigt, materialval viktigt för mig när jag väljer bil. Svepande taklinje är t.ex. viktigt men viktigast är att det finns harmoni i proportionerna. Subjektiva saker där det inte finns några rätt eller fel.
Jag tycker inte en bil blir snyggare för att någon annan tycker den är snygg.
Sittställningen är också viktigt. Inte för upprätt utan jag vill sitta lite lägre.

När det gäller ljud är jag inte så intresserad av varken motorljud eller manuell växellåda, kör diesel med automat idag. Men vägljud är mycket störande.
Utseende kunde jag verkligen förstått för några år sedan när det fanns så väldigt lite modeller att välja på, men idag finns det ju hur många som helst. Många som dessutom är lika eller nästan identiska med sina fossila motsvarigheter. (Exempel: BMW i4, Peugeot E-208, Hyundai Kona).

Vad är det för fossilbilar du gillar utseendet på som brukis, men där du inte hittat en eldriven motsvarighet? Det enda jag kan tänka mig på rak arm är kombi-modeller, men vem tusan köper en kombi för utseendet? Sedaner är ju "alltid" snyggare (imo), men mindre praktiska.

Det enda jag verkligen saknar är cabbar, men en cab köper man ju sällan som ren brukis.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 11:05
av Fredrik j
Legato skrev:
Utseende kunde jag verkligen förstått för några år sedan när det fanns så väldigt lite modeller att välja på, men idag finns det ju hur många som helst. Många som dessutom är lika eller nästan identiska med sina fossila motsvarigheter. (Exempel: BMW i4, Peugeot E-208, Hyundai Kona).

Vad är det för fossilbilar du gillar utseendet på som brukis, men där du inte hittat en eldriven motsvarighet? Det enda jag kan tänka mig på rak arm är kombi-modeller, men vem tusan köper en kombi för utseendet? Sedaner är ju "alltid" snyggare (imo), men mindre praktiska.

Det enda jag verkligen saknar är cabbar, men en cab köper man ju sällan som ren brukis.
Lite större sedaner och kombikuper. Volvo s60/s90, Opel insignia, Audi A7/A5, VW passat CC.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 11:24
av MWall
bjornnilsson skrev:
improwise skrev:
Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.
Även fast ratten var det som fick mig att slänga mig på beställ-knappen så är den ändå något jag undrar över. Eller.. inte själva ratten, men vindrutespolningen. Det händer säkert 10-20 gånger per år att jag sitter i det plötsliga slasksprutet bredvid en långtradare på en dubbelfilig väg och inte ser någonting alls. Då är knappen för torkare/vindrutespolningen en livräddare.

Någon som vet var den sitter på Plaid?

På en bil med riktig regnsensor behöver man inte ens göra det. Minns hur det var före Tesla. Fick man upp slask från en långtradare så gick torkarna igång med max frenesi helt automatiskt.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 11:37
av taliz
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Utseende kunde jag verkligen förstått för några år sedan när det fanns så väldigt lite modeller att välja på, men idag finns det ju hur många som helst. Många som dessutom är lika eller nästan identiska med sina fossila motsvarigheter. (Exempel: BMW i4, Peugeot E-208, Hyundai Kona).

Vad är det för fossilbilar du gillar utseendet på som brukis, men där du inte hittat en eldriven motsvarighet? Det enda jag kan tänka mig på rak arm är kombi-modeller, men vem tusan köper en kombi för utseendet? Sedaner är ju "alltid" snyggare (imo), men mindre praktiska.

Det enda jag verkligen saknar är cabbar, men en cab köper man ju sällan som ren brukis.
Lite större sedaner och kombikuper. Volvo s60/s90, Opel insignia, Audi A7/A5, VW passat CC.
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 11:39
av OfarligTesla
Jag är nog mest skeptisk till blinkers på Yoken, har försökt simulera hur jag skulle kunna indikera ut ur rondeller jag svänger vänster i och det hade inte fungerat så bra ifall jag kör som jag brukar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 11:39
av Legato
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Utseende kunde jag verkligen förstått för några år sedan när det fanns så väldigt lite modeller att välja på, men idag finns det ju hur många som helst. Många som dessutom är lika eller nästan identiska med sina fossila motsvarigheter. (Exempel: BMW i4, Peugeot E-208, Hyundai Kona).

Vad är det för fossilbilar du gillar utseendet på som brukis, men där du inte hittat en eldriven motsvarighet? Det enda jag kan tänka mig på rak arm är kombi-modeller, men vem tusan köper en kombi för utseendet? Sedaner är ju "alltid" snyggare (imo), men mindre praktiska.

Det enda jag verkligen saknar är cabbar, men en cab köper man ju sällan som ren brukis.
Lite större sedaner och kombikuper. Volvo s60/s90, Opel insignia, Audi A7/A5, VW passat CC.
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?
Håller med.

Liksom Model 3, PS2, E-Tron GT och Taycan.