Sida 96 av 238

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 11:46
av Fredrik j
taliz skrev:
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?
Jag skrev ju det.
Fredrik j skrev:
Model S attraherar men blir lite dyr.
Dock är den lite för dyr för mig. Hade jag kunnat lägga dom pengarna hade det nog hellre blivit Taycan eller etron GT. Kanske helst GT. Sedan litar jag inte riktigt på teslas eftermarknadsorganisation.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 11:52
av Legato
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?
Jag skrev ju det.
Fredrik j skrev:
Model S attraherar men blir lite dyr.
Dock är den lite för dyr för mig. Hade jag kunnat lägga dom pengarna hade det nog hellre blivit Taycan eller etron GT. Kanske helst GT. Sedan litar jag inte riktigt på teslas eftermarknadsorganisation.
Fast en beggad Model S är väl billigare än merparten av din lista sett till TCO? Om du inte kör väldigt lite förstås. Liksom tex Model 3 och PS2.

E-Tron GT och än mer Taycan är såklart dyra bilar dock.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 11:56
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?
Jag skrev ju det.
Fredrik j skrev:
Model S attraherar men blir lite dyr.
Dock är den lite för dyr för mig. Hade jag kunnat lägga dom pengarna hade det nog hellre blivit Taycan eller etron GT. Kanske helst GT. Sedan litar jag inte riktigt på teslas eftermarknadsorganisation.
Fast en beggad Model S är väl billigare än merparten av din lista sett till TCO? Om du inte kör väldigt lite förstås. Liksom tex Model 3 och PS2.

E-Tron GT och än mer Taycan är såklart dyra bilar dock.
Jag behöver dragkrok om jag ska kunna göra mig av med dieselbilen vilket ju nu nya model S har. Det diskvalificerar väl även Taycan och GT. När det gäller äldre model S så litar jag som sagt inte på teslas eftermarknadsorganisation.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 15:11
av [JM]
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 15:13
av fth
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Plaid X kommer väl iofs aldrig levereras i annat än 6-sitsig version? Eller är det LR du beställt?

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 15:14
av danni
fth skrev:
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Plaid X kommer väl iofs aldrig levereras i annat än 6-sitsig version? Eller är det LR du beställt?

/fth
Den kommer aldrig levereras som annat än 6-sitsig, ända fram till dess att den levereras som 6-sitsig, tycker jag man säkert kan säga baserat på tidigare erfarenheter av Tesla.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 15:19
av MWall
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......

6 säten är fler än 5?

Får du behålla det låga priset om du väljer 6-sits eller är det bara de 70 tkr du "får"?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 15:30
av [JM]
MWall skrev:
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......

6 säten är fler än 5?

Får du behålla det låga priset om du väljer 6-sits eller är det bara de 70 tkr du "får"?
Ett säte mer men halva bagaget försvinner vilket sabbar långresor/skidsemester ganska rejält.
Inga fällbara baksäten vilket sabbar flexibiliteten när man ska handla på IKEA eller Beijer/Byggmax/Bauhas osv.

Allt går att lösa med packboxar och släp men det blir mer opraktiskt med 6 säten istället för 5.

Betalar priset för 5-sitsiga Plaid även fast vi får 6-sitsig Plaid.

Edit:
Så här såg det ut i somras på bilsemester till kroatien.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 15:48
av Dagfinn
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Jag har beställt 7-sits, men jag har förlikat mig med att det blir 6-sits nu snart till gamla priset eller dyrare LR nästa år och kommer således ta 6-sitsen. Hade planer om att behålla bilen länge, men nu blir det nog så att jag har den i tre år och gör mig av med den sen och tar en 7-sits (oavsett om det är lr eller plaid eller plaid+ eller warp)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 17:39
av Legato
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Menar du på fullt allvar att du överväger att betala ca 300.000:- mer för en 5-sitsig som troligen aldrig ens kommer? Jag hoppas du menar att alternativet är att skippa bilen helt? :)

Jag skulle hellre valt 7-sits än 6-sits men med prisskillnaden är det för oss en total no-brainer. Det är absolut opraktiskt att inte kunna vika baksätena, men samtidigt kan man ju lasta en hel del i mittgången.

Har haft alla sätesversionerna tidigare.

Dessutom har ju 5-sits alltid haft överlägset sämst andrahandsvärde, så inkluderar man andrahandsvärde så handlar det nog om runt 400.000:- du isf skulle få som ren kostnad för att bli av med ett säte. Antagligen tom bättre att ta den som den är och isf bygga om den om ni verkligen måste ha 5-sits.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 17:43
av Legato
Har visst missat samtal från Tesla idag :o

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 18:04
av Peter_D
OfarligTesla skrev:
Jag är nog mest skeptisk till blinkers på Yoken, har försökt simulera hur jag skulle kunna indikera ut ur rondeller jag svänger vänster i och det hade inte fungerat så bra ifall jag kör som jag brukar.
Blinkers blir nog problem när man ska ut ur rondell. Amerikaner blinkar inte tydligen (enligt kommentarer på amerikanska tesla-forum).
Men större problem - som verkligen stör säkerheten - tycker jag är a) Tutan, b) tidsavstånd till framförvarande bil i autopilot.

Trots Elons tweet i våras så finns ingen tuta i mitten av ratten o enligt vad jag läst har ingen hittat någon sensor för det heller ännu. Fattar ärligt talat inte att det är godkänt ens. Idiotiskt är det i alla fall.

Och i motsats till 3 och Y så finns ingen funktion i ratten för att öka/minska tidsavstånd till framförvarande bil. Jag är inte ensam om att behöva minska avståndet till minimum när man hamnar i långsamtgående bilkö (tänk Stockholm i rusningstrafik) men vill ha större avstånd när det går lite fortare. För att ändra detta måste man gå in i menyn!?!? - HELT IDIOTISKT!
Visst, det kanske kommer en uppdatering i framtiden men det har Tesla inte ens sagt något om ännu, o med tanke på hur lång tid det har tagit att införa den oerhört normala och vettiga funktionen regnsensor (som ju fortfarande inte finns på riktigt...) så ska man nog inte hålla andan...


Det är beklämmande att säkerhetsfunktioner så som avstånd, blinkers, och tuta blir så pass mycket sämre i nya S.

Som en liten parentes (när jag ändå är i gång och klagar) så är det fantastiskt trevligt att köra Polestar på autopilot och slippa spökbromsningar. Det har dom heller inte fixat ännu. (Visst, dom hävdar att det försvinner när radarn försvinner... men dom hävdar också att kameran kan agera regnsensor så jag avvaktar med att tro på det tills vi kan testa det i verklighetens Sverige).

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 18:25
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
Jag behöver dragkrok om jag ska kunna göra mig av med dieselbilen vilket ju nu nya model S har. Det diskvalificerar väl även Taycan och GT. När det gäller äldre model S så litar jag som sagt inte på teslas eftermarknadsorganisation.
Har du provkört BMW i4? Den har väl 1600 som dragvikt. Tyckte du den var för liten?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 18:52
av Fredrik j
Nej, inte provat i4.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 19:35
av Aida
Skyller de lite sladden som förstörde bilen på att yoke? Att sladden inte kunde hävas pga yoke… Är ju lite det jag befarat.

Hur som haver: ta det försiktigt när ni väl får era efterlängtade bilar: 1000 hästkrafter leker man inte med hur som helst…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 20:08
av Legato
Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 20:09
av bjornnilsson
Aida skrev:
Hur som haver: ta det försiktigt när ni väl får era efterlängtade bilar: 1000 hästkrafter leker man inte med hur som helst…
Man ska absolut ha respekt men en högpresterande Tesla är väldigt snäll. Frugan kör min MS performance med 815 hk till jobbet varje dag som vilken bil som helst utan några specifika förkunskaper om prestandabilar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 20:11
av OfarligTesla
Legato skrev:
Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Jag tror tvärtom faktiskt, Tesla verkar ju ha gjort så man kan täcka alla knappar på ena sidan för att tuta så det låter som man enkelt kan göra det istället. Men blinkersen kommer vara svårt att veta var den är ifall man snurrat rattet över 90 grader och alltså inte kan ha vänsterhanden där knapparna är.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 aug 2022 23:47
av [JM]
Legato skrev:
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Menar du på fullt allvar att du överväger att betala ca 300.000:- mer för en 5-sitsig som troligen aldrig ens kommer? Jag hoppas du menar att alternativet är att skippa bilen helt? :)

Jag skulle hellre valt 7-sits än 6-sits men med prisskillnaden är det för oss en total no-brainer. Det är absolut opraktiskt att inte kunna vika baksätena, men samtidigt kan man ju lasta en hel del i mittgången.

Har haft alla sätesversionerna tidigare.

Dessutom har ju 5-sits alltid haft överlägset sämst andrahandsvärde, så inkluderar man andrahandsvärde så handlar det nog om runt 400.000:- du isf skulle få som ren kostnad för att bli av med ett säte. Antagligen tom bättre att ta den som den är och isf bygga om den om ni verkligen måste ha 5-sits.
Helt riktigt gällande att behålla gamla bilen istället.

Att den mest opraktiska 6-sitsiga har så högt andrahandsvärde i praktiska kombilandet sverige är en gåta för mig...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 07:59
av Bjelke
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Jag tror tvärtom faktiskt, Tesla verkar ju ha gjort så man kan täcka alla knappar på ena sidan för att tuta så det låter som man enkelt kan göra det istället. Men blinkersen kommer vara svårt att veta var den är ifall man snurrat rattet över 90 grader och alltså inte kan ha vänsterhanden där knapparna är.
Hur är det egentligen tänkt att tutan ska funka? (Förutom att täcka alla knappar som i sig låter lite ”sådär”
i en paniksituation tex)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 08:12
av thebishop
Neuralt nätverk. Den tutar när Tesla Vision och FSD förutspår att det är rätt.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 08:21
av Gustafsson
thebishop skrev:
Neuralt nätverk. Den tutar när Tesla Vision och FSD förutspår att det är rätt.
Aldrig fel att tuta lite…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 09:00
av OfarligTesla
Bjelke skrev:
Hur är det egentligen tänkt att tutan ska funka? (Förutom att täcka alla knappar som i sig låter lite ”sådär”
i en paniksituation tex)
Finns väl knapp, täcka alla knappar och nyare bilar skulle få något sätt att tuta i mitten enligt rykten men verkar inte letat ut i produktion ännu.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 09:04
av BrooklynS
Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.

Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).

Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 09:12
av Legato
[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Menar du på fullt allvar att du överväger att betala ca 300.000:- mer för en 5-sitsig som troligen aldrig ens kommer? Jag hoppas du menar att alternativet är att skippa bilen helt? :)

Jag skulle hellre valt 7-sits än 6-sits men med prisskillnaden är det för oss en total no-brainer. Det är absolut opraktiskt att inte kunna vika baksätena, men samtidigt kan man ju lasta en hel del i mittgången.

Har haft alla sätesversionerna tidigare.

Dessutom har ju 5-sits alltid haft överlägset sämst andrahandsvärde, så inkluderar man andrahandsvärde så handlar det nog om runt 400.000:- du isf skulle få som ren kostnad för att bli av med ett säte. Antagligen tom bättre att ta den som den är och isf bygga om den om ni verkligen måste ha 5-sits.
Helt riktigt gällande att behålla gamla bilen istället.

Att den mest opraktiska 6-sitsiga har så högt andrahandsvärde i praktiska kombilandet sverige är en gåta för mig...
Personligen tycker jag Model S är ett betydligt bättre alternativ om man bara vill ha en "kombi" för fem. Tycker den är mycket trevligare att köra. X kör/körde vi enbart för att få plats med 6 pers.

Tror nästan all X försäljning är just pga 6/7 sits som fortfarande är nära nog unikt i elbilsvärlden.