Sida 187 av 238

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 14:59
av kallekula
Finns det kanske någon sådan här variant man kan använda?

https://www.fruugo.se/usb-c-pd-typ-c-ti ... hhEALw_wcB

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 15:08
av fth
kallekula skrev: 17 jan 2023 14:59
Finns det kanske någon sådan här variant man kan använda?

https://www.fruugo.se/usb-c-pd-typ-c-ti ... hhEALw_wcB
USB-portarna kan enligt manualen max ge 27W, så det är nog ingen bra ersättare för cigg-uttagen för dom flesta.

/fth

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 16:58
av Bjelke
fth skrev: 17 jan 2023 13:09
danni skrev: 17 jan 2023 12:42
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Lågbudget-bil numera ju :lol:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 17:04
av spacecoin
Bjelke skrev: 17 jan 2023 16:58
fth skrev: 17 jan 2023 13:09
danni skrev: 17 jan 2023 12:42
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Lågbudget-bil numera ju :lol:
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 17:26
av Tars
spacecoin skrev:
Bjelke skrev: 17 jan 2023 16:58
fth skrev: 17 jan 2023 13:09
danni skrev: 17 jan 2023 12:42
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Lågbudget-bil numera ju Bild
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Bild

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 19:22
av Wagge
Inbytespriset på min MS 100D 2018 var minst sagt skrattretande. Köpte den begagnad av Tesla för 10mån sen och nu erbjöd de knappt 50% av det pris jag då betalade (rimlig värdeminskning på 1500mil :shock:)…

Blir mest troligt en avbokning av min LR-beställning och sätter dragkrok på den jag har istället. Jag är inte bitter… :(

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 19:53
av MartinG
Trist. Vill dock skicka med att när jag sålde min X under hösten så gav Tesla klart lägst pris. Just nu är det väl lite skakigt med globala prissänkningar men skulle efterfrågan ta fart ordentligt kan Tesla mycket väl höja tillbaka priser. Tesla verkar agera snabbt. Så kanske värt att kolla läget om ett halvår igen och då testa med KVD eller någon av de professionella inköparna.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 19:55
av Tars
Wagge skrev:
Inbytespriset på min MS 100D 2018 var minst sagt skrattretande. Köpte den begagnad av Tesla för 10mån sen och nu erbjöd de knappt 50% av det pris jag då betalade (rimlig värdeminskning på 1500mil :shock:)…

Blir mest troligt en avbokning av min LR-beställning och sätter dragkrok på den jag har istället. Jag är inte bitter… :(
Kan tipsa om dragkrok från misterdotcom.
Jag har ej möjlighet att vara behjälplig då jag har tyvärr fullt upp med firman.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 19:58
av Legato
Wagge skrev: 17 jan 2023 19:22
Inbytespriset på min MS 100D 2018 var minst sagt skrattretande. Köpte den begagnad av Tesla för 10mån sen och nu erbjöd de knappt 50% av det pris jag då betalade (rimlig värdeminskning på 1500mil :shock:)…

Blir mest troligt en avbokning av min LR-beställning och sätter dragkrok på den jag har istället. Jag är inte bitter… :(
50% är såklart helt absurt, men det har verkligen varit en brutal slakt av S&X senaste tiden. Har följt KVD noga och visst att 3orna tagit stryk, men jämfört med S&X har de faktiskt klarat sig hyfsat...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 20:28
av Wagge
Legato skrev: 17 jan 2023 19:58
Wagge skrev: 17 jan 2023 19:22
Inbytespriset på min MS 100D 2018 var minst sagt skrattretande. Köpte den begagnad av Tesla för 10mån sen och nu erbjöd de knappt 50% av det pris jag då betalade (rimlig värdeminskning på 1500mil :shock:)…

Blir mest troligt en avbokning av min LR-beställning och sätter dragkrok på den jag har istället. Jag är inte bitter… :(
50% är såklart helt absurt, men det har verkligen varit en brutal slakt av S&X senaste tiden. Har följt KVD noga och visst att 3orna tagit stryk, men jämfört med S&X har de faktiskt klarat sig hyfsat...
Då fick jag ändå ett rätt bra pris när jag köpte när man jämför med dagens begagnatpriser. Är riktigt nöjd med bilen så jag kan inte motivera mellanskillnaden upp till en refresh, alls. (Beställde 2021 så jag ligger ändå en bra bit under dagens nypris)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 20:38
av Bjelke
spacecoin skrev: 17 jan 2023 17:04
Bjelke skrev: 17 jan 2023 16:58
fth skrev: 17 jan 2023 13:09
danni skrev: 17 jan 2023 12:42
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Lågbudget-bil numera ju :lol:
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
:lol: :lol: :lol: Exakt…

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 jan 2023 09:59
av Monark1954
Nu är min X Plaid äntligen på rull från Belgien dit den borde kommit 4 december.
Den är förregistrerad men jag har inte fått uthämtningsdatum.

Undrar om priserna justeras ner på S & X om resterna av decemberleveranserna till Europa nu verkar komma ut till kund? :(

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 jan 2023 13:49
av bjornnilsson
Monark1954 skrev: 23 jan 2023 09:59
Nu är min X Plaid äntligen på rull från Belgien dit den borde kommit 4 december.
Den är förregistrerad men jag har inte fått uthämtningsdatum.

Undrar om priserna justeras ner på S & X om resterna av decemberleveranserna till Europa nu verkar komma ut till kund? :(
Grattis! .. antar jag..?

Gällande prisjusteringen så vill jag minnas att du varit med så länge att du förmodligen köpt till reducerat pris - eller har du beställt fullpris? Om du köpt till reducerat pris så finns ju en aning fallhöjd ifall prisjusteringen trots allt kommer i efterhand.

Annars tycker jag att du kan prova att lyfta med Tesla att du egentligen borde få en "riktig" Q1-leverans, dvs senaste släppet av X (såvida du inte sätter backsensorerna högst upp på kravlistan) - alternativt en rejäl rabatt eller massor med supercharging som plåster på förseningen.

(Tips från en som fortfarande söker VIN-uppdatering på Plaid-beställningen ett par gånger per dag.)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 jan 2023 15:44
av Monark1954
bjornnilsson skrev: 23 jan 2023 13:49
Monark1954 skrev: 23 jan 2023 09:59
Nu är min X Plaid äntligen på rull från Belgien dit den borde kommit 4 december.
Den är förregistrerad men jag har inte fått uthämtningsdatum.

Undrar om priserna justeras ner på S & X om resterna av decemberleveranserna till Europa nu verkar komma ut till kund? :(
Grattis! .. antar jag..?

Gällande prisjusteringen så vill jag minnas att du varit med så länge att du förmodligen köpt till reducerat pris - eller har du beställt fullpris? Om du köpt till reducerat pris så finns ju en aning fallhöjd ifall prisjusteringen trots allt kommer i efterhand.

Annars tycker jag att du kan prova att lyfta med Tesla att du egentligen borde få en "riktig" Q1-leverans, dvs senaste släppet av X (såvida du inte sätter backsensorerna högst upp på kravlistan) - alternativt en rejäl rabatt eller massor med supercharging som plåster på förseningen.

(Tips från en som fortfarande söker VIN-uppdatering på Plaid-beställningen ett par gånger per dag.)
Tack, glädjen är tveeggad då begagnatpriset gått ner.

Beställde för två år sen, ligger ca 15% under listpris så även om priserna går ner torde jag fått viss "rabatt".

Hade priserna sänkts typ 10% har det legat nära att beställa och vänta till Q2 på leverans.
Kommer rimligen inte få det alternativet då bilen är förregistrerad och levereras rimligen innan eventuella prissänkningar.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 jan 2023 16:18
av Legato
Tycker det är förvånande att så många fortfarande tror på prissänkningar.

Återigen så är ju de amerikanska priserna efter sänkningen fortfarande högre än de svenska/europeiska.

Nu ska Tesla dessutom börja leverera S&X i Kina. Med tanke på den begränsade produktionskapaciteten på linan i Freemont så tror jag inte man kommer ha efterfrågeproblem under ett tag framåt.

När/om man får det framöver så borde ytterligare sänkning i USA vara mer rimlugt och troligt än sänkning i Europa.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 00:00
av hzs
Hur lång räckvidd visar er Plaid vid 100% SoC?

Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.

Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?

Jag har 21”.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 06:41
av PhR34k
Min med 19” visar typ 620km

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 07:02
av Legato
hzs skrev: 25 jan 2023 00:00
Hur lång räckvidd visar er Plaid vid 100% SoC?

Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.

Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?

Jag har 21”.
560 km är exakt vad den ska visa när den är ny med 21".

Numera anpassas det nämligen efter fälgstorlek och Plaid S med 21" har 348 miles EPA range vilket motsvarar just 560 km.

För 19" gäller 396 miles / 637 km.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 09:26
av dave
hzs skrev: 25 jan 2023 00:00
Hur lång räckvidd visar er Plaid vid 100% SoC?

Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.

Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?

Jag har 21”.
Teslafi räknar individuell range ("estimated range") baserat på faktorer som senaste resor, väder osv. Finns också "rated range" som är den officiella de jämför med. Båda står högst upp i sidhuvudet hela tiden.

Teslor i Sverige i januari har generellt mycket sämre "estimated range" än "rated range" fyi. Det blir bättre framåt vårkanten 8-)

Min matchar emellertid rated range till 99% just idag efter en långresa igår i 5C och uppehåll.

635km är rated range.

Har haft så lågt som typ 500km när jag var ute och sladdade i minusgrader och snöstorm för någon vecka sedan.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 10:08
av Tellus
hzs skrev: 25 jan 2023 00:00
Hur lång räckvidd visar er Plaid vid 100% SoC?

Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.

Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?

Jag har 21”.
viewtopic.php?p=693041#p693041

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 10:12
av thebishop
spacecoin skrev: 17 jan 2023 17:04
Bjelke skrev: 17 jan 2023 16:58
fth skrev: 17 jan 2023 13:09
danni skrev: 17 jan 2023 12:42
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Lågbudget-bil numera ju :lol:
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Samma med nödbromsen.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 17:44
av Bjelke
thebishop skrev: 25 jan 2023 10:12
spacecoin skrev: 17 jan 2023 17:04
Bjelke skrev: 17 jan 2023 16:58
fth skrev: 17 jan 2023 13:09
danni skrev: 17 jan 2023 12:42
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Lågbudget-bil numera ju :lol:
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Samma med nödbromsen.
Många klarar sig ju t.o.m. helt utan bil så…. :lol: Den behöver alltså inte funka alls. :lol:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 18:33
av thebishop
Bjelke skrev: 25 jan 2023 17:44
thebishop skrev: 25 jan 2023 10:12
spacecoin skrev: 17 jan 2023 17:04
Bjelke skrev: 17 jan 2023 16:58
fth skrev: 17 jan 2023 13:09


Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Lågbudget-bil numera ju :lol:
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Samma med nödbromsen.
Många klarar sig ju t.o.m. helt utan bil så…. :lol: Den behöver alltså inte funka alls. :lol:
Helt sant, så är det med min - på verkstad sedan många veckor - kör dock en diesel jag lånat med manuell låda, känns lite 1900-tal.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 jan 2023 23:00
av hzs
Legato skrev: 25 jan 2023 07:02
hzs skrev: 25 jan 2023 00:00
Hur lång räckvidd visar er Plaid vid 100% SoC?

Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.

Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?

Jag har 21”.
560 km är exakt vad den ska visa när den är ny med 21".

Numera anpassas det nämligen efter fälgstorlek och Plaid S med 21" har 348 miles EPA range vilket motsvarar just 560 km.

För 19" gäller 396 miles / 637 km.
Tack!! Misstänkte att det var något sånt. Stor skillnad ändå mellan 19 och 21… blir nästan sugen på att köra 19 ett tag!

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 26 jan 2023 08:46
av Matte
Någon som lyckats sälja sin bil och gått plus ca 100k? Var det privat (momsmittad bil) eller företagsägd bil?