Sida 188 av 238

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 26 jan 2023 19:57
av southofcold
Är det någon insatt person här som kan uppskatta när nästa batch med S-leveranser börjar flyta mot Europa? Tänker att detta kanske sker nu i slutet på januari. 2 veckor till sjöss. Därefter ett par veckor inom Europa på lastbil och prepp. i leveranscenter? Kunde man kanske förvänta sig någon form av leverans så tidigt som i början av mars eller är det strikt sista veckan i varje kvartal som det händer?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 26 jan 2023 21:14
av bjornnilsson
Om inga kriser sker i form av strejker eller annat står vägen så är mitt stalltips att vi kan förvänta oss leveranserna mellan första till andra veckan i mars.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 26 jan 2023 21:52
av Monark1954
Enligt drönarflygare står det 17/1 2023 fler S&X för leverans i Fremont än det gjorde under Q4 2022.
Sen var i värden de levereras är oklart. Kan vara Kina, Europa eller om det är tänkt andra platser.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... /page-2103

Har jag räknat rätt är Europa 7 kvartal kort på S&X leveranser. Men jag kan inte bedöma om verkligen Q1:s tilldelning tog slut efter det gick att beställa.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 26 jan 2023 22:20
av Monark1954
Har min X Plaid haft transportskador?

Enligt Franz sammanställning i tråden Leveransläget är 238 st X Plaid förregistrerade, varav 4 st nu i januari 2023.
En av de 4 är den jag beställt.
De fyra i år är förregistrerade utspritt över hela januari och min gav ingen position när Tesla försökte ge svar på leverans.
Stod den i en skadeverkstad?

Tesla svarade inte på hur de vet att den är i Europa när den inte ger position innan jag nyss fick besked att den är på väg.
Enda svaret är att "den finns på min lista".

Minns jag rätt är det även 4 S Plaid förregistrerade i Januari.
Har man inväntat att all 8 är fixade och fyller en biltransport?

Kan ju finnas flera förklaringar men ser jag inget när den kommer så kanske jag skall glömma min noja?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 27 jan 2023 07:56
av Bjelke
Risken finns att du har rätt och det vore ju inte första gången dom gör så heller,
men man kan ju hoppas att du har fel (men då borde det väl ha funnits ett svar hos Tesla?).

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 27 jan 2023 13:55
av bjornnilsson
Instämmer i Monarkens funderingar. Tycker själv det är lätt att bli nojig när man inte får någon information. Ser jag i kristallkulan så blir jag snart erbjuden en omlackerad gammel-plaid från 2022..

Hoppas jag har fel. Men att läsa i tråden att 4 Plaidar verkar vara på gång gör mig lite nervös då min känsla är att ifall det har gått så länge sedan den riktiga leveransen i december så kan man förmoda att något är konstigt. Det känns hur som helst inte som någon bra start på ett nytt bilägande att gå runt och undra vad som har hänt.

Jag blev aldrig matchad med en bil så för mig innebär det att jag förväntar mig en bil från den riktiga Q1-leveransen. Tycker mig i alla fall ha rätt till den. Speciellt när jag kan anta att värdet på min inbytesbil fallit som en sten sedan december när Tesla misslyckades att leverera Plaid till mig första gången. Skulle jag pga sänkt andrahandsvärde på inbytet bli tvungen att betala väldigt mycket mer för en Plaid nu i Q1 så kanske det finns någon form av tröst i att köpt den senaste versionen.

Kan man som konsument hävda att man ska senaste Q1-släppet om Tesla erbjuder en lagerbil från Q4 fast det gått lång tid sedan dess? Vad har man för rättigheter?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 27 jan 2023 14:26
av spacecoin
bjornnilsson skrev: 27 jan 2023 13:55
Kan man som konsument hävda att man ska senaste Q1-släppet om Tesla erbjuder en lagerbil från Q4 fast det gått lång tid sedan dess? Vad har man för rättigheter?
Trist läge, men det du har att spela med är rätten att avbeställa eller inte ta emot bilen. Det står ju inte från vilket kvartal bilen tillverkas när du beställer...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 27 jan 2023 15:05
av AKarlsson
För info, Min kollega såg en grå Model X som var kraftigt krockad i bakänden på biltransporten för några veckor sedan.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 jan 2023 09:01
av NEO
https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... o#overview

Första CPO Plaid:

Återlämnad: EAP och garanti till 100.000km / 5år.

Kanske värt för någon som väntar på samma config? 128.170Kr i rabatt och ett års mer garanti.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 jan 2023 09:05
av LarsOJ
NEO skrev: 28 jan 2023 09:01
https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... o#overview

Första CPO Plaid:

Återlämnad: EAP och garanti till 100.000km / 5år.

Kanske värt för någon som väntar på samma config?
Moms smittad ser det ut som.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 jan 2023 19:29
av Bjelke
NEO skrev: 28 jan 2023 09:01
https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... o#overview

Första CPO Plaid:

Återlämnad: EAP och garanti till 100.000km / 5år.

Kanske värt för någon som väntar på samma config? 128.170Kr i rabatt och ett års mer garanti.
Man undrar ju fortfarande varför dom inte ger 5 års garanti på alla bilar… och 10k mil…

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 jan 2023 19:39
av NEO
Bjelke skrev: 28 jan 2023 19:29
NEO skrev: 28 jan 2023 09:01
https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... o#overview

Första CPO Plaid:

Återlämnad: EAP och garanti till 100.000km / 5år.

Kanske värt för någon som väntar på samma config? 128.170Kr i rabatt och ett års mer garanti.
Man undrar ju fortfarande varför dom inte ger 5 års garanti på alla bilar… och 10k mil…
I Norge men inte här :cry:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 jan 2023 14:28
av Bjelke
NEO skrev: 28 jan 2023 19:39
Bjelke skrev: 28 jan 2023 19:29
NEO skrev: 28 jan 2023 09:01
https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... o#overview

Första CPO Plaid:

Återlämnad: EAP och garanti till 100.000km / 5år.

Kanske värt för någon som väntar på samma config? 128.170Kr i rabatt och ett års mer garanti.
Man undrar ju fortfarande varför dom inte ger 5 års garanti på alla bilar… och 10k mil…
I Norge men inte här :cry:
Ja jag tänkte lägga till det som ytterligare ett frågetecken, dessutom så verkar inte
varken år 5 eller 8-10 tusen mil utgöra någon större skillnad för reparationskostnaderna,
så det borde vara billigt för Tesla och lite skönare sömn för ägaren :)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 jan 2023 17:20
av LarsOJ
Bjelke skrev: 28 jan 2023 19:29
NEO skrev: 28 jan 2023 09:01
https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... o#overview

Första CPO Plaid:

Återlämnad: EAP och garanti till 100.000km / 5år.

Kanske värt för någon som väntar på samma config? 128.170Kr i rabatt och ett års mer garanti.
Man undrar ju fortfarande varför dom inte ger 5 års garanti på alla bilar… och 10k mil…
Skillnaden är väl att i Norge så MÅSTE alla lämna 5års garanti. Bra regler tycker jag.

” I Norge leveres alle nye biler med garanti på 5 år eller ved 100 000 kilometer. Nye biler har også fem års reklamasjonsrett.”

https://dinside.dagbladet.no/motor/reag ... e/76227555

Vissa går längre med 7år osv..

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 08:57
av jonasl
Såg min första Plaid igår i S:t Pers-garaget i Uppsala, en Model S. Klart fetare än gamla S:en!

Dessutom stod det ett gäng Model Y och en Model 3 ett stenkast från min bil, riktiga svennebananbilar numera. Och extremt trånga in/utfarter.. men jag klarade fälgarna den här gången! :)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 11:42
av Rennwagen
Några nya lärdomar map Yoken från er som kört bilarna några veckor nu? Står ni kvar vid tidigare bedömning att det funkar fint och att man har vant sig efter några dagar? Cool faktorn är fortsatt obestridlig 8-) , men den verkliga erfarenheten vore kul att höra mer om nu.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 11:57
av dave
Rennwagen skrev: 31 jan 2023 11:42
Några nya lärdomar map Yoken från er som kört bilarna några veckor nu? Står ni kvar vid tidigare bedömning att det funkar fint och att man har vant sig efter några dagar? Cool faktorn är fortsatt obestridlig 8-) , men den verkliga erfarenheten vore kul att höra mer om nu.
Det är ok men klart sämre än ratt i stadstrafik, tighta ytor med Europeiska stadskärnor och garage etc. Lika bra eller kanske tom något bättre om man glider motorväg och cruisar längre sträckor (ie Autobahnkörning). Detta gäller Model S.

Saknar blinkersspak och det är stor försämring även om det i ovan nämnda scenario med motorväg och filbyten är helt ok med knappar, kanske tom bättre.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 12:02
av Legato
Rennwagen skrev: 31 jan 2023 11:42
Några nya lärdomar map Yoken från er som kört bilarna några veckor nu? Står ni kvar vid tidigare bedömning att det funkar fint och att man har vant sig efter några dagar? Cool faktorn är fortsatt obestridlig 8-) , men den verkliga erfarenheten vore kul att höra mer om nu.
Jag tycker fortfarande Yoken i sig fungerar bra men att blinkers via knappar på ratten är uselt. Även tutan är dåligt, men inte lika illa som jag tidigare trodde genom att man kan trycka hela handen på högra ytan (inte tvunget måste hitta knappen).

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 13:23
av Dagfinn
Rennwagen skrev: 31 jan 2023 11:42
Några nya lärdomar map Yoken från er som kört bilarna några veckor nu? Står ni kvar vid tidigare bedömning att det funkar fint och att man har vant sig efter några dagar? Cool faktorn är fortsatt obestridlig 8-) , men den verkliga erfarenheten vore kul att höra mer om nu.
Jag har fortfarande inga bekymmer med yoke och knappar, och kan ratta hejvilt utan att lägga fokus på det alls, åtminstone inte mer än med rund ratt och spak, vilket många också verkar slita med :/

Men, jag kan fatta att det kan upplevas bökigt, spec. i små rondeller eller byten mellan olika riktningar i snabb följd. Det är verkligen inte en lösning som passar alla, så om någon tycker det suger efter att provat det ett tag har jag inga svårigheter med att förstå det.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 14:01
av farvidsson
Legato skrev: 31 jan 2023 12:02
Rennwagen skrev: 31 jan 2023 11:42
Några nya lärdomar map Yoken från er som kört bilarna några veckor nu? Står ni kvar vid tidigare bedömning att det funkar fint och att man har vant sig efter några dagar? Cool faktorn är fortsatt obestridlig 8-) , men den verkliga erfarenheten vore kul att höra mer om nu.
Jag tycker fortfarande Yoken i sig fungerar bra men att blinkers via knappar på ratten är uselt. Även tutan är dåligt, men inte lika illa som jag tidigare trodde genom att man kan trycka hela handen på högra ytan (inte tvunget måste hitta knappen).
Jag kan hålla med om att blinkers kan vara lite besvärligt i rondeller, även om man vänjer sig snabbt. Men tutan? Hur ofta använder man den egentligen?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 14:04
av NEO
farvidsson skrev: 31 jan 2023 14:01
Legato skrev: 31 jan 2023 12:02
Rennwagen skrev: 31 jan 2023 11:42
Några nya lärdomar map Yoken från er som kört bilarna några veckor nu? Står ni kvar vid tidigare bedömning att det funkar fint och att man har vant sig efter några dagar? Cool faktorn är fortsatt obestridlig 8-) , men den verkliga erfarenheten vore kul att höra mer om nu.
Jag tycker fortfarande Yoken i sig fungerar bra men att blinkers via knappar på ratten är uselt. Även tutan är dåligt, men inte lika illa som jag tidigare trodde genom att man kan trycka hela handen på högra ytan (inte tvunget måste hitta knappen).
Jag kan hålla med om att blinkers kan vara lite besvärligt i rondeller, även om man vänjer sig snabbt. Men tutan? Hur ofta använder man den egentligen?
När man väl behöver den så funkar det inte att tuta för man blir handlingsförlamad av den urbota dåliga konstruktionen.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 14:05
av Rennwagen
Tack för alla svar, jag behåller min Yoke. Äventyrar då inte heller leveranstiden med ett byte.
Alla Top-fuel Dragsters har Yoke's https://www.dragzine.com/news/get-a-gri ... ing-wheel/ och då Tesla S/X är det närmsta man kan komma en dragster för vardagsbruk så är väl ytterligare förklaringar överflödiga... :D

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 14:05
av Legato
farvidsson skrev: 31 jan 2023 14:01
Legato skrev: 31 jan 2023 12:02
Rennwagen skrev: 31 jan 2023 11:42
Några nya lärdomar map Yoken från er som kört bilarna några veckor nu? Står ni kvar vid tidigare bedömning att det funkar fint och att man har vant sig efter några dagar? Cool faktorn är fortsatt obestridlig 8-) , men den verkliga erfarenheten vore kul att höra mer om nu.
Jag tycker fortfarande Yoken i sig fungerar bra men att blinkers via knappar på ratten är uselt. Även tutan är dåligt, men inte lika illa som jag tidigare trodde genom att man kan trycka hela handen på högra ytan (inte tvunget måste hitta knappen).
Jag kan hålla med om att blinkers kan vara lite besvärligt i rondeller, även om man vänjer sig snabbt. Men tutan? Hur ofta använder man den egentligen?
Mmm, lite som säkerhetsbälte och airbag. Rätt onödigt 99,9% av alla dagar. Men ibland är det rätt bra att ha dem...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 18:43
av kallekula
Jag var sjukt skeptisk till yoke och tycker väl fortfarande att den löser ett problem som inte finns. Men, jag har vant mig fortare än jag trodde och faktum är att på långtur gillar jag den rejält...

I stan och framförallt i små rondeller är den fortfarande sämre. Och det faktum att blinkers numera är gamla byt-låt-knappen kommer nog ställa till det länge framöver. Jag kommer dock inte byta till rund ratt.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 31 jan 2023 21:45
av renes
Idag ändrades min "est. delivery" från Jan - Mar 2023 till Apr - Jun 2023.
Model S LR.