Sida 201 av 238

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 12 mar 2023 21:25
av kallekula
Tellus skrev: 12 mar 2023 15:13
kallekula skrev: 12 mar 2023 07:44
Ja att kunna öppna och stänga bakdörrar, frunk och trunk från fickan, utan att behöva plocka upp något, är guld.
Apple watch och appen watch for tesla borde fixa det
Inte ens nära lika smidigt som fob. Och Apple Watch tröttnade jag på för ett par år sedan ;)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 12 mar 2023 22:15
av kenjon
Jag håller helt med @Tellus, AW har jag på mej hela dagarna. Vill inte ha en fob i fickan eller komma ihåg att ta med den när jag ska ut.
Tur vi är lite olika :-)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 03:27
av taliz
Tycker inte heller om att släpa runt på massa onödiga prylar. Har inga smycken, igen klocka etc.
Men om jag skulle tvingas välja skulle jag nog hellre ha en AW på armen än en keyfob i fickan. AWn är ju iaf multipurpose.
Smidigt med röstkontroll också, slipper man trycka på något överhuvudtaget.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 09:46
av kallekula
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 09:49
av taliz
kallekula skrev: 13 mar 2023 09:46
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 09:52
av Hertsh
taliz skrev:
kallekula skrev: 13 mar 2023 09:46
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.
Självklart är det det. Den taktila känslan på en fob är helt annorlunda. En AW måste man först öppna appen på och sen välja en liten knapp för den specifika dörr man vill öppna etc.

Att ta bort fob på X är korkat, allt annat är workarounds som inte funkar lika bra. Men säkert ganska bra och vi pratar om i-landsproblem så klart.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 10:05
av taliz
Hertsh skrev: 13 mar 2023 09:52
taliz skrev:
kallekula skrev: 13 mar 2023 09:46
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.
Självklart är det det. Den taktila känslan på en fob är helt annorlunda. En AW måste man först öppna appen på och sen välja en liten knapp för den specifika dörr man vill öppna etc.

Att ta bort fob på X är korkat, allt annat är workarounds som inte funkar lika bra. Men säkert ganska bra och vi pratar om i-landsproblem så klart.
Nu har jag ingen AW, men det finns väl möjlighet att ha knappar alltid tillgängliga på "lockscreen"?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 10:26
av kallekula
taliz skrev: 13 mar 2023 10:05
Nu har jag ingen AW, men det finns väl möjlighet att ha knappar alltid tillgängliga på "lockscreen"?
Ska du övertala oss om att vi inte alls vill ha en fob eller vad är målet?

Jag har inte heller en AW (längre) men om du då ska lägga fem knappar på lockscreen så blir det inte så mycket plats över till annat. Och jag måste likväl titta på klockan för att veta vilken knapp jag trycker på.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 13:33
av Tellus
Världens bästa bil :P


Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 15:24
av kenjon
kallekula skrev: 13 mar 2023 09:46
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Helt rätt, jag har en MY. Är det inte lika på MX/MS, att den låser upp när man närmar sej, och låser när man går därifrån? Jag menar då de nya som man kan köpa nu....

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 15:28
av kallekula
kenjon skrev: 13 mar 2023 15:24
Helt rätt, jag har en MY. Är det inte lika på MX/MS, att den låser upp när man närmar sej, och låser när man går därifrån? Jag menar då de nya som man kan köpa nu....
Jo lås/lås upp funkar väldigt smidigt med mobilen.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 16:42
av Tellus
Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.

MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.

Gick från full regen till frihjul också.

Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 17:58
av Bjelke
Dom varningarna kändes ju lite sådär iaf :? :shock:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 18:18
av Donk
Tellus skrev:
Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.

MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.

Gick från full regen till frihjul också.

Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
Jag fick liknande felmeddelande (kan ha varit exakt samma) i helgen när jag körde i kraftig snömodd med min MYP. Alla hjälpsystem slutade fungera och ingen regen. Jag körde dock sakta i vårt villakvarter så det var aldrig någon fara, men hade inte varit kul om det inträffat i högre hastighet. Allt blev som vanligt igen efter jag stängt av bilen.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 19:33
av Tellus
Donk skrev: 13 mar 2023 18:18
Tellus skrev:
Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.

MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.

Gick från full regen till frihjul också.

Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
Jag fick liknande felmeddelande (kan ha varit exakt samma) i helgen när jag körde i kraftig snömodd med min MYP. Alla hjälpsystem slutade fungera och ingen regen. Jag körde dock sakta i vårt villakvarter så det var aldrig någon fara, men hade inte varit kul om det inträffat i högre hastighet. Allt blev som vanligt igen efter jag stängt av bilen.
Intressant, undra varför det slås ifrån i kraftigt snömodd och då även på Y.

Jag körde först i plogad högerfil ca 80km/t, kom ifatt bilar som körde ca 60km/t.
Körde ut i oplogade vänsterfilen och bilen stöp snabbt ner farten till ca 60km/t så det gick inte att köra om. Kändes som systemet överdrev. Precis då tändes varningarna upp och jag kunde enkelt öka till 80-90km/t och köra om i snömodden utan att bilen ströp effekten. Fick småparera lite så antisladd var nog rättså avstängt.
Det kanske ändå är en feature.

ABS funkade som vanligt.
Efter parkering så är varningarna borta.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 19:35
av BigEasy
Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.

Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 mar 2023 19:51
av Tellus
BigEasy skrev: 13 mar 2023 19:35
Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.

Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.

I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.

(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 mar 2023 09:07
av danni
Tellus skrev: 13 mar 2023 19:51
BigEasy skrev: 13 mar 2023 19:35
Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.

Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.

I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.

(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)
Att köra på jämn snö som norrländska vintervägar är relativt lätt. Det är förutsägbart och man behöver bara anpassa hastighet och körstil. Men nu handlade det ju om snömodd. Den sortens snömodd vi får härnere i söder när det är slaskigt och blandat väder, gärna med ordentligt saltade vägar, är ju fullkomligt livsfarlig. Du får moddsträngar mellan filerna och modden i sig är dessutom ojämn. Du kan på några sekunder växla fram och tillbaks mellan att ha grepp på ett, två, tre, fyra eller rent av noll hjul. Dessutom är omkörningsfilen ofta mycket mindre lämplig att köra fort i än högerfilen, som körts upp av fler fordon, vilket gör att det ofta är bäst att helt enkelt koppla på tålamodet och hålla sig till höger.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 mar 2023 11:00
av Tellus
danni skrev: 14 mar 2023 09:07
Tellus skrev: 13 mar 2023 19:51
BigEasy skrev: 13 mar 2023 19:35
Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.

Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.

I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.

(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)
Att köra på jämn snö som norrländska vintervägar är relativt lätt. Det är förutsägbart och man behöver bara anpassa hastighet och körstil. Men nu handlade det ju om snömodd. Den sortens snömodd vi får härnere i söder när det är slaskigt och blandat väder, gärna med ordentligt saltade vägar, är ju fullkomligt livsfarlig. Du får moddsträngar mellan filerna och modden i sig är dessutom ojämn. Du kan på några sekunder växla fram och tillbaks mellan att ha grepp på ett, två, tre, fyra eller rent av noll hjul. Dessutom är omkörningsfilen ofta mycket mindre lämplig att köra fort i än högerfilen, som körts upp av fler fordon, vilket gör att det ofta är bäst att helt enkelt koppla på tålamodet och hålla sig till höger.
Så upplever jag det inte med europeiska vinterdäck, men med nokian r däcken(eller andra nordiska) kan jag förstå, dom gillar inte blöt snö.
Här omkörning efter varningarna om hjälpsystemen som deaktiverats


Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 15 mar 2023 18:18
av Tellus
Någon som har SMT som kollat om batteritempen ändras om man kör Plaid mode istället för sport eller chill?
Finns komplett SMT kit att köpa någonstans? Kopplas in ovan/bakom trådlösa mobil laddarna?

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 mar 2023 12:27
av bjornnilsson
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 mar 2023 13:19
av Tellus
bjornnilsson skrev: 17 mar 2023 12:27
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 mar 2023 13:21
av NEO
Tellus skrev: 17 mar 2023 13:19
bjornnilsson skrev: 17 mar 2023 12:27
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster
Nya plaid håller inte 52°C som gamla P100DL eller Raven P. Nu håller man runt 40°C med drag strip mode aktiverat. Har kikat med scanmytesla. Plaid visar inte batteritemp någonstans.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 mar 2023 13:29
av Tellus
NEO skrev: 17 mar 2023 13:21
Tellus skrev: 17 mar 2023 13:19
bjornnilsson skrev: 17 mar 2023 12:27
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster
Nya plaid håller inte 52°C som gamla P100DL eller Raven P. Nu håller man runt 40°C med drag strip mode aktiverat. Har kikat med scanmytesla. Plaid visar inte batteritemp någonstans.
Ok! Upptäckt om olika körlägen ändrar batteritempen?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 mar 2023 14:18
av NEO
Tellus skrev: 17 mar 2023 13:29
NEO skrev: 17 mar 2023 13:21
Tellus skrev: 17 mar 2023 13:19
bjornnilsson skrev: 17 mar 2023 12:27
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster
Nya plaid håller inte 52°C som gamla P100DL eller Raven P. Nu håller man runt 40°C med drag strip mode aktiverat. Har kikat med scanmytesla. Plaid visar inte batteritemp någonstans.
Ok! Upptäckt om olika körlägen ändrar batteritempen?
Ingen skillnad mellan chill-sport-plaid, enbart dragstrip mode som gör att batteriet förvärms (mycket snabbare än tidigare performance) till 40°C.