Sida 29 av 238

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 21:36
av OfarligTesla
Ska bli intressant att se hur det är att köra med den ratten. Undrar om sättet jag brukar köra i stadstrafik fungerar med den, använder aldrig överdelen och utnyttjar inte direkt att ratten är rund normalt sett.

Däremot verkar blinkersen lika irriterande som hos Ferrari.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 21:46
av Bjelke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Så dom satsar på att lösa det om flera år? :lol:
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten :)
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen :( )
Stående skärm och yoke då? ;)

Bild

Tror nog de vänder på skärmen i Roadstern dock och kommer med vanlig ratt som alternativ.
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 23:13
av bjelkeman
Ja, med den ratten blir det ingen sån S i alla fall.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 08:17
av Zalman3
Kan man välja text skylt?
Screenshot_20210618-072927_YouTube.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 08:19
av jpetters
Zalman3 skrev:
Kan man välja text skylt?
Screenshot_20210618-072927_YouTube.jpg
Det var väl bara bilarna som levererades på eventet som fick badgen med Plaid grafiken? De bilar som setts under transport har haft textversionen. Men det kan ju såklart ändra sig.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 08:48
av MWall
Bjelke skrev:
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 08:49
av A76
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 11:47
av taliz
A76 skrev:
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Det har varit blinkersknapp på ratten i Ferrari sedan 2009.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 12:04
av taliz
https://electrek.co/2021/06/17/tesla-re ... w-model-s/

Mindre batteri än tidigare tydligen.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 13:15
av Monark1954
taliz skrev:
https://electrek.co/2021/06/17/tesla-re ... w-model-s/

Mindre batteri än tidigare tydligen.
Blir lite villrådig av detta besked.
Ny Plaid med 100 kWh då jag har ca 105 kWh nu?
Även om räckvidden skulle vara lika var nog min förhoppning om längre räckvidd för Norrlands inland med Refresh.
PS. Känner mej som de fosilentuiaster som måste ha 100 mil räckvidd med släp DS.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 13:17
av Walker
Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 13:38
av thebishop
Walker skrev:
Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
Inte bara du...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 21:02
av Bjelke
MWall skrev:
Bjelke skrev:
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.
Måste nog säga att jag håller med, speciellt med integrerad skärm, fristående ser sjukt billigt ut i jämförelse…
Som model S sett ut hittills är nästan löjligt snyggt faktiskt :) (och jag tittar ytterst sällan på film i bilen)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 06:01
av Zalman3
Bra att faceliften är tystare.
Screenshot_20210619-055953_YouTube.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 09:10
av HelectriC
Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 09:15
av frippz
A76 skrev:
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället. :|

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 12:09
av vampyren
frippz skrev:
A76 skrev:
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället. :|
Utöver det så finns det inte dragkrok. Tesla malmö bekräftade. Fattar inte hur de kan ha det på model3 men inte S. Betalar man en mille så ska det inte kännas att man får inte allt man behöver tycker jag. Även jag funderar nu på Y eller X......

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 12:10
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Finns flera som har en 2019/2020 Raven S som sagt samma sak, var ju 2 av de som fick sin Plaid på eventet som hade just en Raven innan och de beskrev att de var riktigt förvånade över hur tyst den nya var.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 12:17
av Fredrik j
Antar att jag inte är ensam om att ha provat att köra min bil utan att släppa greppet kvart i tre. Det fungerar ju faktiskt ganska bra vid körning även i lite större korsningar. Det är ju i snävare korsningar i stan som det kör ihop sig och vid parkeringsmanövrering. Man skulle ju kunna tänka sig en helt annan utväxling när bilen står still.
Man klarar ju sig rätt långt med bara handflatan.
Dock fattar jag fortfarande inte vitsen. Det är ju ganska obekvämt med korsade armar och i min bil är det inte rattkransen som skymmer någon instrumentering utan rattekrarna när ratten inte står rakt fram. Det förändras ju inte.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 12:26
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Antar att jag inte är ensam om att ha provat att köra min bil utan att släppa greppet kvart i tre. Det fungerar ju faktiskt ganska bra vid körning även i lite större korsningar. Det är ju i snävare korsningar i stan som det kör ihop sig och vid parkeringsmanövrering. Man skulle ju kunna tänka sig en helt annan utväxling när bilen står still.
Man klarar ju sig rätt långt med bara handflatan.
Dock fattar jag fortfarande inte vitsen. Det är ju ganska obekvämt med korsade armar och i min bil är det inte rattkransen som skymmer någon instrumentering utan rattekrarna när ratten inte står rakt fram. Det förändras ju inte.
Ja jag kör mer eller mindre helt med handflatan och snurra på ratten i vanlig trafik, har nog aldrig korsat armarna och tar aldrig tag i toppen på ratten. Detsamma gäller vid parkering med mera, så skall bli intressant att se hur det fungerar med yoke.

För mig skymmer toppen på ratten alltid instrumenten/skärmen, alltid haft problem med att jag inte ser toppen på hastighetsmätaren i äldre bilar t.ex.. Så om yoke fungerar bra hade det varit toppen för mig.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 12:32
av Fredrik j
Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 12:38
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
Bekvämt :D . Min far som också är 1,94 sitter riktigt långt bak och har inga problem med skärmen, men han vill köra med väldigt utsträckta ben också. Jag är bara 1,87 men har en annan fördelning av ben och överkropp så om jag sitter med så utsträckta ben så får jag sträcka mig efter ratten istället vilket inte blir bekvämt.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 13:44
av renes
När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.

Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 15:06
av Jordad
Jag har också låtats ha yoke. Det är bara i de allra minsta rondellerna som jag har känt att det är lite obekvämt. Bättre att ha blinkersknapparna på samma sida som Tesla har gjort istället för på båda sidor som Ferrari. Att alltid blinka ut med vänster tumme lär man sig nog snabbt.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 15:52
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Finns flera som har en 2019/2020 Raven S som sagt samma sak, var ju 2 av de som fick sin Plaid på eventet som hade just en Raven innan och de beskrev att de var riktigt förvånade över hur tyst den nya var.
Ok, det är ju toppen!