Är det ok att bilen står ute i kylan (ner mot -10) utan att vara inkopplad i laddning? År det skadligt för batteriet?
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 02 feb 2021 20:22
av Yxel
Nej
Du kommer bara få begränsad regenering (ingen alls tills batterier värmer sig när du kör) och har du låg soc kommer effekten ur batteriet vara begränsad också.
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 02 feb 2021 20:29
av Legato
Blir det så kallt att batteriet riskerar att ta skada så ska värmaren gå igång även om man ej är inkopplad som jag förstått det.
Det handlar dock om batteritemperatur under -30 eller - 40 grader. Något väldigt få av oss någonsin kommer uppleva (krävs såklart långt kallare omgivning alternativt väldigt lång parkering för att batteriet ska bli så kallt).
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 02 feb 2021 20:32
av alma83
Härligt! Då behöver jag inte köra den till p-huset
Tack!
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 02 feb 2021 20:36
av Svenssons
Det är inte bra att lämna bilen med låg State of Charge, SoC, dvs låg laddning i skarp kyla eftersom bilen då inte kan värma. Kallt batteri tar också längre tid att ladda och mängden energi som går att få ut ur nedkylt batteri är lägre. På grund av detta bör man ladda batteriet direkt efter man kört när det är kallt om det är låg SoC, dvs runt 20% eller längre.
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 02 feb 2021 20:39
av alma83
Bra att veta! Jag ser till att ha över 50% laddning . Värms även batteriet när jag sätter igång kupévärmaren på morgonen?
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 02 feb 2021 20:59
av Yxel
Japp! Tar en stund dock. Du ser det på den lilla batterisymbolen tänds under klimat i appen.
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 02 feb 2021 22:15
av AAKEE
”Schemalägg avresa” ska väl vara bra för att värma batteriet i god tidoch bara värma kupen lagom länge.
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 02 feb 2021 22:38
av B99
Som av en händelse postade TB ny video idag om att lämna bilen ute i -10 och ladda utan förvärmning.
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 03 feb 2021 09:15
av tor-ake
Legato skrev:
Blir det så kallt att batteriet riskerar att ta skada så ska värmaren gå igång även om man ej är inkopplad som jag förstått det.
Det handlar dock om batteritemperatur under -30 eller - 40 grader. Något väldigt få av oss någonsin kommer uppleva (krävs såklart långt kallare omgivning alternativt väldigt lång parkering för att batteriet ska bli så kallt).
Oj fasen, det här tänkte jag inte på. Jag skall upp till Vemdalsskalet i helgen och det kan bli kallt. Har ingen ström där bilen skall stå parkerad 1½ dygn. Är det -30 eller vilken temperatur är det när den börjar värma för att skydda elektrolyten från att frysa? Är det -17, som Leafens värmare, då blir det jobbigt...
(Jobbigt som att jag måste pina familjen med att stå vid en laddare i vemdalen i 45 minuter innan vi kan åka hemåt)
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 07 feb 2023 21:01
av Knicke
Någon som har erfarenhet av att parkera i minus -20 i en vecka?
Någon som har erfarenhet av att parkera i minus -20 i en vecka?
Så länge du har hyfsad SoC när du parkerar så ska det inte vara några problem, du får dock köra några/många mil sen innan du kan ladda med rimlig effekt.
/fth
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 07 feb 2023 22:06
av ergo
Se till att inte hamna under 20% SOC i så kallt väder. Jag gjorde det misstaget och under 20% slutar batteriet att bränna lite energi på att inte djupfrysas. Stod 6 h på supercharger med 1-2 kW utan få laddning. Parkerade sen vid 11 kW trefas och först efter 10-12 h började batteriet ta laddning.
Se till att inte hamna under 20% SOC i så kallt väder. Jag gjorde det misstaget och under 20% slutar batteriet att bränna lite energi på att inte djupfrysas. Stod 6 h på supercharger med 1-2 kW utan få laddning. Parkerade sen vid 11 kW trefas och först efter 10-12 h började batteriet ta laddning.
Bilen bränner inte energi på att batteriet inte ska djupfrysas. Det är en myt.
Jag har testat i flera veckor på jobbet (där bilen står ute en vecka i taget).
Testat både med laddsladd inkopplad och laddsladd ej inkopplad och en vecka åt gången med -15 till -22C.
Batteriet svalnar, det går saktare och saktare men till slut når batteriet samma temp som ute (förutsatt relativt jämn temperatur ute då).
Jag har haft min i kyla under 20% under större delen av en kall vecka och det var inget problem att ladda. Det tar såklart ett tag innan batteriet är över 0 grader och kan börja ta laddning.
Någon som har erfarenhet av att parkera i minus -20 i en vecka?
Precis som AAKEE skriver är det inget problem för batterihälsan. Men det tar ett tag innan bilen tar laddning och den drar en del extra för att göra just det när du börjar köra. Så ha lite marginaler just för räckvidden.
Re: Stå i kyla utan laddning
Postat: 08 feb 2023 11:56
av Knicke
Ingen som har erfarenhet av 12v batteriet efter längre tids förvaring i kyla, fick för mig att man kanske bör tänka på vissa rutiner innan man försöker starta?
Ingen som har erfarenhet av 12v batteriet efter längre tids förvaring i kyla, fick för mig att man kanske bör tänka på vissa rutiner innan man försöker starta?
Bilen laddar kontinuerligt (eller rättare, lite då och då) 12V-batteriet så det är inget problem, i vart fall så länge 12V-batteriee är friskt.