Laddning
Postat: 02 feb 2021 22:47
Hej på er!
Idag fick jag äntligen min MX levererad, tyvärr med näst intill tomt batteri (32 km återstående). Har inte fått min Wall Charger installerad än, och jag har ännu inte fått nått registreringsbevis så jag kan registrera mig i Tesla-appen och nyttja Superchargers. Vad är snabbaste sättet för mig att ladda tills vidare? Jag vill ju gärna få upp batteriet rejält så jag har en ärlig chans att komma ikapp. Ladda via schuko hemma ger mig 10 km/h och räcker inte för att få en bra startladdning. Underhållsladda via vägguttaget kan jag leva med en vecka.
Åkte nyss till en så kallad ”snabbladdare”, en av Vattenfalls inCharge. Nu är det förvisso första gången för mig, testade först med Chademo som ska ha 50 kW effekt. Det var helt omöjligt att få igång den laddningen, trots att jag har en jättefräsch adapter. Testade i nästa steg CCS, men samma resultat. Bilen vägrade acceptera laddningen. Ringde inCharges felanmälan, de försäkrade mig att allt funkade som det skulle...
Testade som sista utväg typ 2 adaptern, och då hoppade det igång direkt. Så av någon anledning funkade det inte med adaptrarna. Är det något speciellt steg jag missat när jag laddat med adapter? Det borde ju bara funka...
Problemet nu då? Ja, trots att det kallas snabbladdare så laddar jag i bästa fall 70 km/h, vilket ju är ljusår bättre än 10 km/h hemma, men orka sitta på macken en hel arbetsdag för att få batteriet fyllt? Stationen erbjuder 50 kW via Chademo/CCS och 43 kW via typ 2. Bilen laddar just nu med 24A strömstyrka.
Nu är ju detta ytterst tillfälligt, nästa vecka hoppas jag elektrikern kopplat in min Wall Charger och att jag fått igång min Tesla-app, men tills vidare - är det såhär långsamt att ladda en Tesla utanför Superchargernätverket?
Idag fick jag äntligen min MX levererad, tyvärr med näst intill tomt batteri (32 km återstående). Har inte fått min Wall Charger installerad än, och jag har ännu inte fått nått registreringsbevis så jag kan registrera mig i Tesla-appen och nyttja Superchargers. Vad är snabbaste sättet för mig att ladda tills vidare? Jag vill ju gärna få upp batteriet rejält så jag har en ärlig chans att komma ikapp. Ladda via schuko hemma ger mig 10 km/h och räcker inte för att få en bra startladdning. Underhållsladda via vägguttaget kan jag leva med en vecka.
Åkte nyss till en så kallad ”snabbladdare”, en av Vattenfalls inCharge. Nu är det förvisso första gången för mig, testade först med Chademo som ska ha 50 kW effekt. Det var helt omöjligt att få igång den laddningen, trots att jag har en jättefräsch adapter. Testade i nästa steg CCS, men samma resultat. Bilen vägrade acceptera laddningen. Ringde inCharges felanmälan, de försäkrade mig att allt funkade som det skulle...
Testade som sista utväg typ 2 adaptern, och då hoppade det igång direkt. Så av någon anledning funkade det inte med adaptrarna. Är det något speciellt steg jag missat när jag laddat med adapter? Det borde ju bara funka...
Problemet nu då? Ja, trots att det kallas snabbladdare så laddar jag i bästa fall 70 km/h, vilket ju är ljusår bättre än 10 km/h hemma, men orka sitta på macken en hel arbetsdag för att få batteriet fyllt? Stationen erbjuder 50 kW via Chademo/CCS och 43 kW via typ 2. Bilen laddar just nu med 24A strömstyrka.
Nu är ju detta ytterst tillfälligt, nästa vecka hoppas jag elektrikern kopplat in min Wall Charger och att jag fått igång min Tesla-app, men tills vidare - är det såhär långsamt att ladda en Tesla utanför Superchargernätverket?