Sida 1 av 4

Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 22 sep 2015 21:21
av danni

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 22 sep 2015 21:26
av danni
Jag tycker det förklarar ganska lite. Varför har de inte räknat likadant med 70D och 85D och angivit hästkrafterna till 262 + 262 = 524?

Varför nämns ingenting om att effekten i själva verket är en kurva, och att det faktum att motorerna är olika utväxlade kan göra att maxeffekt för motorerna inte inträffar samtidigt?

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 22 sep 2015 21:41
av Svenssons
De som alltså fått långsammare acceleration kanske är lite större precis som mig då?
This acceleration was verified by Motor Trend using a base vehicle and medium weight driver. It should be noted that a larger occupant and additional options that increase weight will reduce the acceleration.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 22 sep 2015 21:44
av danni
Svenssons skrev:
De som alltså fått långsammare acceleration kanske är lite större precis som mig då?
This acceleration was verified by Motor Trend using a base vehicle and medium weight driver. It should be noted that a larger occupant and additional options that increase weight will reduce the acceleration.
Hahaha, vi är körda, helt enkelt :D

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 22 sep 2015 21:48
av Svenssons
danni skrev:

Hahaha, vi är körda, helt enkelt :D
Särskilt jag men det kanske förklarar resultatet av våra grannar i söder också?

Visst lämnar de en del av förklaringarna utanför men de nämner i alla fall att effekten inte är konstant, alltså en kurva.
Since the battery electric horsepower rating varies it is not a precise number to use for specifying the physical capability of an EV.
Utväxlingen kunde de nämnt och även mer i detalj varför t.ex. 70D och 85D har olika tal för effekten.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 22 sep 2015 21:56
av AGCF
Är det så att gemene man ska kunna upprepa tillverkarens 0-100 tid på en "tresekundersbil"? Kan man förvänta sig det? Använder tillverkarna standarddäck till de siffrorna, kalla däck, yttertemp etc.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 22 sep 2015 23:52
av Herr X
Som danni också skriver så förklarar ju inte detta varför man presenterar 85D och P85D på olika sätt, utan att uppge det för konsumenten.
Det uppenbara är ju att Teslas marknadsavdelning velat lyfta fram P85D som en fantastisk och helt unik skapelse, och man har då pressat siffrorna genom att kombinera motoreffekten på P85D's båda motorer, samt att använda rollout vid accelerationsmätningen.
Om man hade presenterat 85D och P85D på samma sätt, så hade det upplevts som enormt liten skillnad på dessa båda modeller och man hade sannolikt sålt betydligt färre av performance-varianten.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 22 sep 2015 23:56
av Herr X
AGCF skrev:
Är det så att gemene man ska kunna upprepa tillverkarens 0-100 tid på en "tresekundersbil"? Kan man förvänta sig det? Använder tillverkarna standarddäck till de siffrorna, kalla däck, yttertemp etc.
Elon Musk har sagt att det ska räcka att trycka på accelerationspedalen i P85D och slängt gliringar till konkurrerande fossilbilar i samma klass, som ofta kräver specialbränsle, andra däck, lunch control och annat special special för att uppnå dessa tider (minns dock dessvärre inte källan till detta).

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 23 sep 2015 07:41
av SR-71-BlackBird
Herr X skrev:
AGCF skrev:
Är det så att gemene man ska kunna upprepa tillverkarens 0-100 tid på en "tresekundersbil"? Kan man förvänta sig det? Använder tillverkarna standarddäck till de siffrorna, kalla däck, yttertemp etc.
Elon Musk har sagt att det ska räcka att trycka på accelerationspedalen i P85D och slängt gliringar till konkurrerande fossilbilar i samma klass, som ofta kräver specialbränsle, andra däck, lunch control och annat special special för att uppnå dessa tider (minns dock dessvärre inte källan till detta).
Lunch control= spara vikt?

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 23 sep 2015 07:57
av Svenssons
SR-71-BlackBird skrev:
Herr X skrev:
AGCF skrev:
Är det så att gemene man ska kunna upprepa tillverkarens 0-100 tid på en "tresekundersbil"? Kan man förvänta sig det? Använder tillverkarna standarddäck till de siffrorna, kalla däck, yttertemp etc.
Elon Musk har sagt att det ska räcka att trycka på accelerationspedalen i P85D och slängt gliringar till konkurrerande fossilbilar i samma klass, som ofta kräver specialbränsle, andra däck, lunch control och annat special special för att uppnå dessa tider (minns dock dessvärre inte källan till detta).
Lunch control= spara vikt?
Misstänker att det är kopplat till senaste Tesla blogginlägg:

http://www.teslamotors.com/blog/tesla-a ... ifications
This acceleration was verified by Motor Trend using a base vehicle and medium weight driver. It should be noted that a larger occupant and additional options that increase weight will reduce the acceleration.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 23 sep 2015 08:25
av Martinen
Kort summering av hela grejen med danskarna.

1. Ett gäng danskar tycker att bilen accelererar för långsamt, och skickar brev till Tesla.

2. Teslas svar:
Ni är för feta. Sluta dricka öl och äta fläskesvål så ska ni se att problemet löser sig

Så enkelt var det.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 23 sep 2015 09:16
av Herr X
SR-71-BlackBird skrev:
Lunch control= spara vikt?
Mycket lustigt. Jag skrev launch control. Tim Cook tyckte att det skulle stå lunch istället.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 23 sep 2015 09:37
av 18650
danni skrev:
Varför nämns ingenting om att effekten i själva verket är en kurva
Det gör ju ingen annan heller? Titta på en BMW M3 sugis, hur ofta den ger sin maxeffekt.

Bild

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 23 sep 2015 10:17
av danni
18650 skrev:
danni skrev:
Varför nämns ingenting om att effekten i själva verket är en kurva
Det gör ju ingen annan heller? Titta på en BMW M3 sugis, hur ofta den ger sin maxeffekt.

Bild
Ja, men effekten är ju alltid en funktion av varvtalet. Däremot ger ju en M3:a ett väldigt jämnt och fint vridmoment enligt den grafen (precis som en Tesla lär göra). I praktiken är det ju vridmomentskurvan som är det intressanta för hur bilen kommer accelerera. Däremot är maximal effekt ett ganska bra destillerat värde från vridmomentkurvan att använda för att symbolisera accelerationsförmåga, eftersom effekten har hänsyn både till vridmoment och förmågan att behålla vridmomentet högt upp i varvtalskurvan. Sen får det olika följder för bilar som har växlar och bilar som inte har växlar. Det är inte helt okomplext :)

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 23 sep 2015 11:33
av 18650
danni skrev:
I praktiken är det ju vridmomentskurvan som är det intressanta för hur bilen kommer accelerera.
Oj, en sådan. Jag drar mig ur diskussionen här.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 23 sep 2015 11:37
av danni
18650 skrev:
danni skrev:
I praktiken är det ju vridmomentskurvan som är det intressanta för hur bilen kommer accelerera.
Oj, en sådan. Jag drar mig ur diskussionen här.
Varsågod! Det är nog lika bra :)

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 01 okt 2015 16:43
av Kilowatt

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 01 okt 2015 17:14
av Svenssons
Kilowatt skrev:
Många fel i den artikeln. Dels hade de från början 691hp (det amerikanska måttet) men ändrade sedan till 700 hp (det europeiska måttet). De försöker sedan visa på att Tesla bluffar med siffrorna eftersom det idag anges 262 hp+510 hp vilket blir 772hp om man sumemrar dess, dvs mer än de 700 som angavs förra hösten. De missar dock både att motoreffekten angavs per motor redan i oktober 2014 och att Tesla gått ut med OTA-uppdateringar så att motoreffekten på samma bil idag är 262 hp+510hp. de verkar tro att bilen är statisk och att det var 262+510 fast Tesla angav 700 för systemeffekt vilket inte är sant. Tesla har angivit motoreffekt per motor hela tiden. Vad man kan kritisera Tesla för är dock att marknadsföra summan vilket inte är helt rätt. 262+510 är korrekt för elmotorerna men 772 är inte korrekt värde för bilen.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 01 okt 2015 19:39
av Martinen
Svenssons skrev:
Kilowatt skrev:
Många fel i den artikeln. Dels hade de från början 691hp (det amerikanska måttet) men ändrade sedan till 700 hp (det europeiska måttet). De försöker sedan visa på att Tesla bluffar med siffrorna eftersom det idag anges 262 hp+510 hp vilket blir 772hp om man sumemrar dess, dvs mer än de 700 som angavs förra hösten. De missar dock både att motoreffekten angavs per motor redan i oktober 2014 och att Tesla gått ut med OTA-uppdateringar så att motoreffekten på samma bil idag är 262 hp+510hp. de verkar tro att bilen är statisk och att det var 262+510 fast Tesla angav 700 för systemeffekt vilket inte är sant. Tesla har angivit motoreffekt per motor hela tiden. Vad man kan kritisera Tesla för är dock att marknadsföra summan vilket inte är helt rätt. 262+510 är korrekt för elmotorerna men 772 är inte korrekt värde för bilen.

Ja men Aftonbladet har väl aldrig skrivit nått som var rätt. Inte med vilje i alla fall.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 01 okt 2015 21:19
av Niclas
Faktiskt ganska bra sammanfattning i aftonbladet tycker jag, förutsatt att man vet lite bakgrundsfakta.
Fortfarande otroligt att Tesla inte gör det enda rätta: att skriva systemeffekten för p85d (550hk) och medge att 700 hk är och var helt fel. Och ta bort rollout-avdraget.

Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 01 okt 2015 22:45
av Herr X
Niclas skrev:
Faktiskt ganska bra sammanfattning i aftonbladet tycker jag, förutsatt att man vet lite bakgrundsfakta.
Fortfarande otroligt att Tesla inte gör det enda rätta: att skriva systemeffekten för p85d (550hk) och medge att 700 hk är och var helt fel. Och ta bort rollout-avdraget.
Jag håller helt med! Rollout är det fånigaste - att 0-100-tiden redovisas på ett helt annat sätt för P-modellerna än alla andra är tydligt gjort för att PxxD ska framstå som bättre än den egentligen är. Men den finstilta skrivelsen om detta har tillkommit i efterhand, så danskarnas teori att man sänkt effekten i en mjukvaruuppdatering och hanterat det genom att hitta på det där med rollout ter sig inte helt orimligt. Jag hänger i en norsk grupp för P85D-ägare på Facebook och i stort sett samtliga är missnöjda med hur Tesla hanterat detta.

Tesla hävdade på lanseringseventet av P85D att man strävat efter att slå McLaren F1 på 0-100. När det stod klart att P85D:s 0-100-tider inte stämde och Tesla la till den finstilta texten om rollout, var det en försigkommen P85D-ägare som ringde till McLaren och frågade om deras 0-100-tider var angivna med rollout. Självklart inte, var deras svar.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 02 okt 2015 06:45
av Kilowatt
Jag håller med. Hur nöjd jag än är med min bil så tycker jag detta är otroligt dåligt hanterat av Tesla. Deras marknadsavdelning måste ha fått lite för stort svängrum i hur bilarna marknadsförts och nu i skenet av Ludicrous-uppgraderingen blir situationen märklig och svårhanterlig. Säkert därför det varit så tyst från Tesla länge nu. Känns som de inte riktigt kan vinna hur de än gör. Om de inte gör en duktig pudel, förstås.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 02 okt 2015 06:57
av 18650
Herr X skrev:
Tesla hävdade på lanseringseventet av P85D att man strävat efter att slå McLaren F1 på 0-100. När det stod klart att P85D:s 0-100-tider inte stämde och Tesla la till den finstilta texten om rollout, var det en försigkommen P85D-ägare som ringde till McLaren och frågade om deras 0-100-tider var angivna med rollout. Självklart inte, var deras svar.
Det påminner lite om diskussionerna kring Koenigsegg och Veyron där den långsammare bilen i praktiken vinner alla dagar i veckan till 100km/h eftersom 4WD gör det hela idiotsäkert.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 02 okt 2015 10:23
av OlleLind
Jag ser inget annat alternativ för Tesla än att ge alla P85D-köpare Ludicrous gratis.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Postat: 02 okt 2015 10:33
av Kilowatt
OlleLind skrev:
Jag ser inget annat alternativ för Tesla än att ge alla P85D-köpare Ludicrous gratis.
= Den duktiga pudeln :)