Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 22 sep 2015 21:21
This acceleration was verified by Motor Trend using a base vehicle and medium weight driver. It should be noted that a larger occupant and additional options that increase weight will reduce the acceleration.
Hahaha, vi är körda, helt enkeltSvenssons skrev:De som alltså fått långsammare acceleration kanske är lite större precis som mig då?
This acceleration was verified by Motor Trend using a base vehicle and medium weight driver. It should be noted that a larger occupant and additional options that increase weight will reduce the acceleration.
Särskilt jag men det kanske förklarar resultatet av våra grannar i söder också?danni skrev:
Hahaha, vi är körda, helt enkelt
Utväxlingen kunde de nämnt och även mer i detalj varför t.ex. 70D och 85D har olika tal för effekten.Since the battery electric horsepower rating varies it is not a precise number to use for specifying the physical capability of an EV.
Elon Musk har sagt att det ska räcka att trycka på accelerationspedalen i P85D och slängt gliringar till konkurrerande fossilbilar i samma klass, som ofta kräver specialbränsle, andra däck, lunch control och annat special special för att uppnå dessa tider (minns dock dessvärre inte källan till detta).AGCF skrev:Är det så att gemene man ska kunna upprepa tillverkarens 0-100 tid på en "tresekundersbil"? Kan man förvänta sig det? Använder tillverkarna standarddäck till de siffrorna, kalla däck, yttertemp etc.
Lunch control= spara vikt?Herr X skrev:Elon Musk har sagt att det ska räcka att trycka på accelerationspedalen i P85D och slängt gliringar till konkurrerande fossilbilar i samma klass, som ofta kräver specialbränsle, andra däck, lunch control och annat special special för att uppnå dessa tider (minns dock dessvärre inte källan till detta).AGCF skrev:Är det så att gemene man ska kunna upprepa tillverkarens 0-100 tid på en "tresekundersbil"? Kan man förvänta sig det? Använder tillverkarna standarddäck till de siffrorna, kalla däck, yttertemp etc.
Misstänker att det är kopplat till senaste Tesla blogginlägg:SR-71-BlackBird skrev:Lunch control= spara vikt?Herr X skrev:Elon Musk har sagt att det ska räcka att trycka på accelerationspedalen i P85D och slängt gliringar till konkurrerande fossilbilar i samma klass, som ofta kräver specialbränsle, andra däck, lunch control och annat special special för att uppnå dessa tider (minns dock dessvärre inte källan till detta).AGCF skrev:Är det så att gemene man ska kunna upprepa tillverkarens 0-100 tid på en "tresekundersbil"? Kan man förvänta sig det? Använder tillverkarna standarddäck till de siffrorna, kalla däck, yttertemp etc.
This acceleration was verified by Motor Trend using a base vehicle and medium weight driver. It should be noted that a larger occupant and additional options that increase weight will reduce the acceleration.
Mycket lustigt. Jag skrev launch control. Tim Cook tyckte att det skulle stå lunch istället.SR-71-BlackBird skrev:Lunch control= spara vikt?
Det gör ju ingen annan heller? Titta på en BMW M3 sugis, hur ofta den ger sin maxeffekt.danni skrev:Varför nämns ingenting om att effekten i själva verket är en kurva
Ja, men effekten är ju alltid en funktion av varvtalet. Däremot ger ju en M3:a ett väldigt jämnt och fint vridmoment enligt den grafen (precis som en Tesla lär göra). I praktiken är det ju vridmomentskurvan som är det intressanta för hur bilen kommer accelerera. Däremot är maximal effekt ett ganska bra destillerat värde från vridmomentkurvan att använda för att symbolisera accelerationsförmåga, eftersom effekten har hänsyn både till vridmoment och förmågan att behålla vridmomentet högt upp i varvtalskurvan. Sen får det olika följder för bilar som har växlar och bilar som inte har växlar. Det är inte helt okomplext18650 skrev:Det gör ju ingen annan heller? Titta på en BMW M3 sugis, hur ofta den ger sin maxeffekt.danni skrev:Varför nämns ingenting om att effekten i själva verket är en kurva
Oj, en sådan. Jag drar mig ur diskussionen här.danni skrev:I praktiken är det ju vridmomentskurvan som är det intressanta för hur bilen kommer accelerera.
Varsågod! Det är nog lika bra18650 skrev:Oj, en sådan. Jag drar mig ur diskussionen här.danni skrev:I praktiken är det ju vridmomentskurvan som är det intressanta för hur bilen kommer accelerera.
Många fel i den artikeln. Dels hade de från början 691hp (det amerikanska måttet) men ändrade sedan till 700 hp (det europeiska måttet). De försöker sedan visa på att Tesla bluffar med siffrorna eftersom det idag anges 262 hp+510 hp vilket blir 772hp om man sumemrar dess, dvs mer än de 700 som angavs förra hösten. De missar dock både att motoreffekten angavs per motor redan i oktober 2014 och att Tesla gått ut med OTA-uppdateringar så att motoreffekten på samma bil idag är 262 hp+510hp. de verkar tro att bilen är statisk och att det var 262+510 fast Tesla angav 700 för systemeffekt vilket inte är sant. Tesla har angivit motoreffekt per motor hela tiden. Vad man kan kritisera Tesla för är dock att marknadsföra summan vilket inte är helt rätt. 262+510 är korrekt för elmotorerna men 772 är inte korrekt värde för bilen.Kilowatt skrev:Aftonbladet Bil idag:
http://www.aftonbladet.se/bil/article21507054.ab
Svenssons skrev:Många fel i den artikeln. Dels hade de från början 691hp (det amerikanska måttet) men ändrade sedan till 700 hp (det europeiska måttet). De försöker sedan visa på att Tesla bluffar med siffrorna eftersom det idag anges 262 hp+510 hp vilket blir 772hp om man sumemrar dess, dvs mer än de 700 som angavs förra hösten. De missar dock både att motoreffekten angavs per motor redan i oktober 2014 och att Tesla gått ut med OTA-uppdateringar så att motoreffekten på samma bil idag är 262 hp+510hp. de verkar tro att bilen är statisk och att det var 262+510 fast Tesla angav 700 för systemeffekt vilket inte är sant. Tesla har angivit motoreffekt per motor hela tiden. Vad man kan kritisera Tesla för är dock att marknadsföra summan vilket inte är helt rätt. 262+510 är korrekt för elmotorerna men 772 är inte korrekt värde för bilen.Kilowatt skrev:Aftonbladet Bil idag:
http://www.aftonbladet.se/bil/article21507054.ab
Jag håller helt med! Rollout är det fånigaste - att 0-100-tiden redovisas på ett helt annat sätt för P-modellerna än alla andra är tydligt gjort för att PxxD ska framstå som bättre än den egentligen är. Men den finstilta skrivelsen om detta har tillkommit i efterhand, så danskarnas teori att man sänkt effekten i en mjukvaruuppdatering och hanterat det genom att hitta på det där med rollout ter sig inte helt orimligt. Jag hänger i en norsk grupp för P85D-ägare på Facebook och i stort sett samtliga är missnöjda med hur Tesla hanterat detta.Niclas skrev:Faktiskt ganska bra sammanfattning i aftonbladet tycker jag, förutsatt att man vet lite bakgrundsfakta.
Fortfarande otroligt att Tesla inte gör det enda rätta: att skriva systemeffekten för p85d (550hk) och medge att 700 hk är och var helt fel. Och ta bort rollout-avdraget.
Det påminner lite om diskussionerna kring Koenigsegg och Veyron där den långsammare bilen i praktiken vinner alla dagar i veckan till 100km/h eftersom 4WD gör det hela idiotsäkert.Herr X skrev:Tesla hävdade på lanseringseventet av P85D att man strävat efter att slå McLaren F1 på 0-100. När det stod klart att P85D:s 0-100-tider inte stämde och Tesla la till den finstilta texten om rollout, var det en försigkommen P85D-ägare som ringde till McLaren och frågade om deras 0-100-tider var angivna med rollout. Självklart inte, var deras svar.
= Den duktiga pudelnOlleLind skrev:Jag ser inget annat alternativ för Tesla än att ge alla P85D-köpare Ludicrous gratis.