Sida 1 av 1
Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 14:57
av Off Grid Byggaren
Pratade med en god vän som är mekaniker på en Volvoverkstad.
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 15:28
av Fredrik j
Off Grid Byggaren skrev:Pratade med en god vän som är mekaniker på en Volvoverkstad.
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
Volvoverkstad? Renault Zoe är väl en av dom vanligaste elbilarna i sverige? Dom säljs ju av volvohandlarna och servas/repareras väl i deras verkstäder sedan länge?
Spärrar dom av då också?
Volvoverkstäderna är väl en av dom mest elbilserfarna av alla gamla bilverkstäder? Tillsammans med Nissans?
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 15:46
av MarkusL
Off Grid Byggaren skrev:Pratade med en god vän som är mekaniker på en Volvoverkstad.
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
Vad varnas det för på skyltarna?
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 15:51
av TobbeTesla
MarkusL skrev:Off Grid Byggaren skrev:Pratade med en god vän som är mekaniker på en Volvoverkstad.
Han har just blivit certiferad för Polestar och XC40 elbilarna, som ju haft en hel del problem.
Det är stor skillnad på kunderna säger han, de som köpt elbilarna är rena entusiaster och de ser inga problem med att elbilarna står länge på verkstaden.
Något helt annat än kunderna med fosilbilar.
När han ska arbeta med en elbil i verkstaden så skyltas bilen med varningsskyltar och bilplatsen spärras av avstängningsband.
Men alla i hela verkstaden flockas kring elbilarna, så det är svårt att hålla kollegorna på avstånd......
Vad varnas det för på skyltarna?
Säkert att det arbetas med högspänning?
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 15:51
av Off Grid Byggaren
Ja, de har även Renult Zoe där på Volvoverkstaden.
Och alla laddhybrider från Volvo, de får faktiskt öppna batterilådan och byta enstaka battericeller på de bilarna vid behov.
Exempel på avstängning, varningarna är för elchock. Verkstäderna vill skydda sin personal från elolycksfall med 400 volt DC.
https://www.wurth.se/tjanster/e-mobility/
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 16:08
av Fredrik j
Off Grid Byggaren skrev:Ja, de har även Renult Zoe där på Volvoverkstaden.
Och alla laddhybrider från Volvo, de får faktiskt öppna batterilådan och byta enstaka battericeller på de bilarna vid behov.
Exempel på avstängning, varningarna är för elchock. Verkstäderna vill skydda sin personal från elolycksfall med 400 volt DC.
https://www.wurth.se/tjanster/e-mobility/
elbil_redo2.jpg
Tänkte mest på det där att hålla kollegorna på avstånd. En elbil kan ju inte vara en ovanlig syn i en Volvoverkstad. Med tanke på Zoe...
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 16:10
av Off Grid Byggaren
Fredrik j skrev:Off Grid Byggaren skrev:Ja, de har även Renult Zoe där på Volvoverkstaden.
Och alla laddhybrider från Volvo, de får faktiskt öppna batterilådan och byta enstaka battericeller på de bilarna vid behov.
Exempel på avstängning, varningarna är för elchock. Verkstäderna vill skydda sin personal från elolycksfall med 400 volt DC.
https://www.wurth.se/tjanster/e-mobility/
elbil_redo2.jpg
Tänkte mest på det där att hålla kollegorna på avstånd. En elbil kan ju inte vara en ovanlig syn i en Volvoverkstad. Med tanke på Zoe...
Det är väl Polestar och XC40 som är spännande.....
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 18:58
av Jerker
Min Zoe åkte in och ut på verkstad eftersom det var nåt fel på värmepumpen som de inte lyckades lösa. Det fanns inga avspärrningar i den verkstaden (Skobes i Katrineholm).
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 19:02
av Bjelke
Jerker skrev:Min Zoe åkte in och ut på verkstad eftersom det var nåt fel på värmepumpen som de inte lyckades lösa. Det fanns inga avspärrningar i den verkstaden (Skobes i Katrineholm).
Borde (kanske) bara behövas om dom faktiskt jobbar med högspänningskomponenter... min Leaf hade dom inte
heller avspärrningar runt men så jobbade dom inte med några delar i 400V-systemet...
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 19:43
av mati
Det är ingen som har spärrat av runt min bil när den varit på verkstaden. Jag har själv fått vara med flera gånger, till och med vovven har varit med en gång och kollat läget.
Det måste väl ändå vara så att det handlar om försiktighetsåtgärder i samband med fel på 400V-systemet. Och hur ofta händer det liksom?
Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 20:01
av martinot
Tror det handlade mer om att mekanikern ville arbeta i fred med sina kunders PS2 och XC40 (Zoe är det nog ingen trängsel kring).

Re: Är de flesta elbilsägare fortfarande entusiaster?
Postat: 04 feb 2021 20:34
av LarsL
Eller så har Polestar och XC40 alltid fel på batteriet.