Sida 1 av 1
Göteborg - Malmö
Postat: 23 sep 2015 18:43
av Neewbee
Funderar på att köpa en tesla 70 osäker på D
Säljaren antydde på stor skillnad, vad säger ni?
Vet någon hur långt man kommer på en laddning? (70(D))
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 23 sep 2015 18:54
av Martinen
Japp klart du klarar dig på en laddning, men det finns ingen anledning att kunna det. Finns 2 st Superchargers på vägen.
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 23 sep 2015 18:56
av pegs
Säg att du kör på sommaren. 230 Wh/km * 270km ≈ 64kWh
Kanske. Vet inte hur mycket tillgänglig kapacitet du har i en 70:a.
På vintern lägg till 10-15% till förbrukningen. Sannolikt inte.
Men det finns ju en laddare i Falkenberg, så varför inte stanna och sträcka på benen?
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 23 sep 2015 19:29
av bladh
Bensträckaren i Falkenberg ligger väldigt lägligt.
Då behöver du inte snåla med krämen heller ifall du vill "stå på" lite.
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 23 sep 2015 21:56
av Stefan
Det skall nog fungera. Körde ner till Malmö via Lund från Lindome med en hyr Tesla för ett tag sedan. Dock med stopp både Falkenberg och Löddeköpinge. Kollade i energi appen innan och har för mig att den visade att jag skulle ha 7% kvar om jag hade kört direkt till Lund. De procenten räcker till Malmö.
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 00:34
av VENOM
Om du kör bara lite saktare klarar du fig utan laddning...typ 110
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 15:50
av Neewbee
tack för svar alla, anledningen till min fråga är att jag ibland får samtal och måste ta mig till Göteborg A.S.A.P.
vill ogärna svänga av och stanna utan bränna på non stop..
så frågan blir i så fall, om jag kör från göteborg till malmö fulladdat... hur många km har jag kvar att spendera i malmö?
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 17:28
av bladh
Måste du ta dig till Göteborg ASAP så har du inga km att bränna i Malmö.

Att ladda fullt tar en stund. Och det är inte att rekommendera att ha bilen inpluggad på laddning när den är full-laddad.
Går snabbare att stanna på SuperCharger och "toppa upp" lite.
Dagens Teslor tycks inte riktigt passa körsättet på den sträckan såvida du inte har hyfsad laddare på destinationen...
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 18:36
av danni
Om du nu till varje pris ska bränna på för fullt och stanna så lite det nånsin går så kanske du skulle ha en 90D?
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 21:28
av Neewbee
danni skrev:Om du nu till varje pris ska bränna på för fullt och stanna så lite det nånsin går så kanske du skulle ha en 90D?
tänkt på det, men känns som att... går det med 70 så varför välja 90
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 21:52
av Nicke Nyfiken
bladh skrev:
Och det är inte att rekommendera att ha bilen inpluggad på laddning när den är full-laddad.
Varför inte?
Den slutar väl att ladda när den är full?
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 22:06
av danni
Nicke Nyfiken skrev:bladh skrev:
Och det är inte att rekommendera att ha bilen inpluggad på laddning när den är full-laddad.
Varför inte?
Den slutar väl att ladda när den är full?
Man ska inte hålla bilen på 100% laddning, för det sliter extra hårt på batteriet, enligt Tesla. Du får till och med upp en varning när du ställer laddnivån över 90% om jag förstått det rätt. Ska man ha 100% så ska man ladda upp dit en kort stund före man åker, och sen helt enkelt köra. Att ställa laddningen på 100% och ha bilen ikopplad en längre tid är inte rekommenderat.
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 22:19
av Nicke Nyfiken
danni skrev:Nicke Nyfiken skrev:bladh skrev:
Och det är inte att rekommendera att ha bilen inpluggad på laddning när den är full-laddad.
Varför inte?
Den slutar väl att ladda när den är full?
Man ska inte hålla bilen på 100% laddning, för det sliter extra hårt på batteriet, enligt Tesla. Du får till och med upp en varning när du ställer laddnivån över 90% om jag förstått det rätt. Ska man ha 100% så ska man ladda upp dit en kort stund före man åker, och sen helt enkelt köra. Att ställa laddningen på 100% och ha bilen ikopplad en längre tid är inte rekommenderat.
Att 100% sliter på batteriet fattar jag. Men jag fattar inte varför det är värre om bilen står inkopplad. Den slutar väl att ladda vid 100%, så vad är skillnaden mot att bilen står med 100% laddning utan att vara inkopplad?
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 24 sep 2015 22:27
av danni
Nicke Nyfiken skrev:Att 100% sliter på batteriet fattar jag. Men jag fattar inte varför det är värre om bilen står inkopplad. Den slutar väl att ladda vid 100%, så vad är skillnaden mot att bilen står med 100% laddning utan att vara inkopplad?
Ptjae... Det är väl möjligen att bilen kommer fortsätta ligga på 100% istället för att så sakteligen dala ner till 99%, 98%, etc. Fast visst, det gör nog inte världens skillnad i sig. Man kunde nog gott skippat delen om att vara inkopplad.
Re: Göteborg - Malmö
Postat: 25 sep 2015 01:06
av Martinen
danni skrev:Nicke Nyfiken skrev:Att 100% sliter på batteriet fattar jag. Men jag fattar inte varför det är värre om bilen står inkopplad. Den slutar väl att ladda vid 100%, så vad är skillnaden mot att bilen står med 100% laddning utan att vara inkopplad?
Ptjae... Det är väl möjligen att bilen kommer fortsätta ligga på 100% istället för att så sakteligen dala ner till 99%, 98%, etc. Fast visst, det gör nog inte världens skillnad i sig. Man kunde nog gott skippat delen om att vara inkopplad.
Men har man bilen inkopplad längre tid (läs dagar), så kommer den att trycka i lite då och då för att hålla kvar den på 100%.
Det är nog inte heller bra att ladda upp den till 100% låta den stå. Man bör ju bara göra det strax innan man ska köra som skrivits tidigare.
Man kan ju tänka sig att detta är lite av en överladdning så det är därför batterierna inte mår så bra av det.