Tesla Model X - Extraljus/ljusramp
Postat: 10 feb 2021 00:54
Jaha, tänkte att jag skulle skriva några rader om extraljus och ljusramp till Tesla Model X.
Målet med dessa installationer är att inte göra någon åverkan på själva bilen vid en ev. försäljning, och jag har under hösten/vintern nu pushat gränsen ganska rejält.
Förra året så monterade jag på en 21" VisionX ramp tillsammans med en nummerplåtshållare. Denna setup är mkt enkel och gör minimal åverkan på fordonet ifråga. Denna monteras alltså upp bakom nummerplåten och man kan med fördel använda samma hål som nummerplåtens hållare sitter fast med. Teslas EU skylthållare är riktigt bra byggda och klarar av vikten av en mindre LED-ramp.
Eftersom mycket vill ha mer så byttes den i vintras ut mot en X-Vision Genesis II 600 ramp. Då denna ramp är mycket tyngre/otympligare än VisionX diton så var det uteslutet att fästa denna med en nummerplåtshållare, utan denna (håll i hatten!) monterade jag med dubbelhäftande tejp (3M). Denna klämdes in i utrymmet precis under nummerskylten. Teoretiska siffror så använde jag tejp som hade en vidhäftning i ovankant på 5375 Nm och undertill på ljusrampen 5120 Nm. Detta räknat på den totala area jag fäste tejpen på.
Ljusrampens tjocklek är alltså identisk med ventilationshålet under nummerplåten. Jag bände försiktigt isär fronten, placerade ljusrampen där jag ville ha den och sedan tryckte jag ihop den. Glad i hågen så åkte jag ut och kunde konstatera att jag blivit fågelskådare.
Det tog mig ungefär 3h att få bort ljusrampen igen, den satt så ini-helvete rent ut sagt, men tillslut så fick jag loss den genom att sakta skära bort den dubbelhäftade tejpen med en mattknivsblad. När jag väl fått bort alla tejprester så började jag experimentera med olika stöd baktill ljusrampen och kom fram till att en 5 mm aluminiumplåt fäst i bakkant av ljusrampen gav en perfekt vinkel och ljusbild. När denna monterats ihop med ljusrampen så tejpades den fast igen.
Efter ungefär två dagar så tyckte jag att det nog var dax för en värre ramp, ville ha mer ljus! och jag införskaffade då det absolut största som går att montera i fronten på en Model X. Jag slog till på en X-Vision Curved 800. Denna monterades på samma sätt som X-Vision 600 rampen! Galet mkt ljus! Om någon funderar på vad det absolut största som går att montera i fronten på en Model X så kan jag meddela att det är just denna ramp.
Efter att ha varit ute och tävlat om vem som bländar av sist så kom jag till insikt att jag nog måste ha mer ljus. In i garaget igen och började fundera på om man inte skulle kunna montera dit en redig frontbåge och sedan tre rejäla extraljus tillsammans med ljusrampen. Började då skissa på en frontbåge - men hur skulle denna fästas? Jag vill ju inte borra i själva fronten, vill gärna ha radarsensorn fungerande och parkeringssensorerna. det blev då en hel del pyssel i Solidworks för att få till det. Undertill finns det två stycken M8/M10 (mitt minne sviker mig) som skulle gå att använda, sedan så tänkte jag helt sonika göra ett klämfäste i ovankant ungefär som två tvingar som skulle nypa fast alltihopa precis vid Teslamärket.
Jag ville tillverka detta i aluminium för viktens skull men gick tyvärr bet hos mina kontakter gällande friformsbockning av aluminium i den diameter och godstjocklek som jag ville ha. Fick tipset att rita om frontbågen med andra radier osv men då kändes projektet så hopplöst tråkigt.
Men sen så kom jag ju på att jag hade platsen för nummerskylten ledig för lite mer ljus! Sagt och gjort! Jag införskaffade mig 3 st Ledson Pollux9 LED extraljus med bra tryck i! Dessa monterades upp i en nummerskyltshållare för 3 extraljus, plockade bort panelen ovanför Teslamärket och kunde då borra och skruva dit stagen diskret som sedan döljs av panelen!
Målet med dessa installationer är att inte göra någon åverkan på själva bilen vid en ev. försäljning, och jag har under hösten/vintern nu pushat gränsen ganska rejält.
Förra året så monterade jag på en 21" VisionX ramp tillsammans med en nummerplåtshållare. Denna setup är mkt enkel och gör minimal åverkan på fordonet ifråga. Denna monteras alltså upp bakom nummerplåten och man kan med fördel använda samma hål som nummerplåtens hållare sitter fast med. Teslas EU skylthållare är riktigt bra byggda och klarar av vikten av en mindre LED-ramp.
Eftersom mycket vill ha mer så byttes den i vintras ut mot en X-Vision Genesis II 600 ramp. Då denna ramp är mycket tyngre/otympligare än VisionX diton så var det uteslutet att fästa denna med en nummerplåtshållare, utan denna (håll i hatten!) monterade jag med dubbelhäftande tejp (3M). Denna klämdes in i utrymmet precis under nummerskylten. Teoretiska siffror så använde jag tejp som hade en vidhäftning i ovankant på 5375 Nm och undertill på ljusrampen 5120 Nm. Detta räknat på den totala area jag fäste tejpen på.
Ljusrampens tjocklek är alltså identisk med ventilationshålet under nummerplåten. Jag bände försiktigt isär fronten, placerade ljusrampen där jag ville ha den och sedan tryckte jag ihop den. Glad i hågen så åkte jag ut och kunde konstatera att jag blivit fågelskådare.
Det tog mig ungefär 3h att få bort ljusrampen igen, den satt så ini-helvete rent ut sagt, men tillslut så fick jag loss den genom att sakta skära bort den dubbelhäftade tejpen med en mattknivsblad. När jag väl fått bort alla tejprester så började jag experimentera med olika stöd baktill ljusrampen och kom fram till att en 5 mm aluminiumplåt fäst i bakkant av ljusrampen gav en perfekt vinkel och ljusbild. När denna monterats ihop med ljusrampen så tejpades den fast igen.
Efter ungefär två dagar så tyckte jag att det nog var dax för en värre ramp, ville ha mer ljus! och jag införskaffade då det absolut största som går att montera i fronten på en Model X. Jag slog till på en X-Vision Curved 800. Denna monterades på samma sätt som X-Vision 600 rampen! Galet mkt ljus! Om någon funderar på vad det absolut största som går att montera i fronten på en Model X så kan jag meddela att det är just denna ramp.
Efter att ha varit ute och tävlat om vem som bländar av sist så kom jag till insikt att jag nog måste ha mer ljus. In i garaget igen och började fundera på om man inte skulle kunna montera dit en redig frontbåge och sedan tre rejäla extraljus tillsammans med ljusrampen. Började då skissa på en frontbåge - men hur skulle denna fästas? Jag vill ju inte borra i själva fronten, vill gärna ha radarsensorn fungerande och parkeringssensorerna. det blev då en hel del pyssel i Solidworks för att få till det. Undertill finns det två stycken M8/M10 (mitt minne sviker mig) som skulle gå att använda, sedan så tänkte jag helt sonika göra ett klämfäste i ovankant ungefär som två tvingar som skulle nypa fast alltihopa precis vid Teslamärket.
Jag ville tillverka detta i aluminium för viktens skull men gick tyvärr bet hos mina kontakter gällande friformsbockning av aluminium i den diameter och godstjocklek som jag ville ha. Fick tipset att rita om frontbågen med andra radier osv men då kändes projektet så hopplöst tråkigt.
Men sen så kom jag ju på att jag hade platsen för nummerskylten ledig för lite mer ljus! Sagt och gjort! Jag införskaffade mig 3 st Ledson Pollux9 LED extraljus med bra tryck i! Dessa monterades upp i en nummerskyltshållare för 3 extraljus, plockade bort panelen ovanför Teslamärket och kunde då borra och skruva dit stagen diskret som sedan döljs av panelen!