Fossila bränslen dödligare än väntat!
Postat: 10 feb 2021 17:07
Ur dagens DN:
Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
Jag använde 17% för Europa i beräkningen och avrundade nedåt.Fredrik j skrev:Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
18% är ju ett globalt genomsnitt.
Du får nog runda av lite till för Sverige.Svenssons skrev:Jag använde 17% för Europa i beräkningen och avrundade nedåt.Fredrik j skrev:Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
18% är ju ett globalt genomsnitt.
Trafikverket räknar med 2800 st. Tar dock såna här siffror med en hel näve salt. Är extremt svårt att räkna på.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
Det skulle bli en gissning tagen ur luften i så fall. Att globala snittet ligger på 18% och Europa på 17% tyder på att det inte verkar skilja så mycket. Tror inte att Sverige är så otroligt mycket renare än övriga Europa idag. Skulle jag gissat så skulle Europa ligga bra mycket under globala snittet men så verkar inte vara fallet.Fredrik j skrev:Du får nog runda av lite till för Sverige.Svenssons skrev:Jag använde 17% för Europa i beräkningen och avrundade nedåt.Fredrik j skrev:Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
18% är ju ett globalt genomsnitt.
Är nog ännu lägre i Sverige. Vi har inte så stora städer och sådär. De större städerna ligger vid havet och har väl hyfsad naturlig ventilation. Inte som Milano och andra städer som ligger i en gryta.Svenssons skrev:Jag använde 17% för Europa i beräkningen och avrundade nedåt.Fredrik j skrev:Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
18% är ju ett globalt genomsnitt.
Undersökningen pekar ut Indien och kina med tung, fossildriven industri och kraftproduktion. Att vi i Sverige skulle lyckas kompensera med dieselfordon låter ju inte rimligt.Svenssons skrev:Det skulle bli en gissning tagen ur luften i så fall. Att globala snittet ligger på 18% och Europa på 17% tyder på att det inte verkar skilja så mycket. Tror inte att Sverige är så otroligt mycket renare än övriga Europa idag. Skulle jag gissat så skulle Europa ligga bra mycket under globala snittet men så verkar inte vara fallet.Fredrik j skrev:Du får nog runda av lite till för Sverige.Svenssons skrev:Jag använde 17% för Europa i beräkningen och avrundade nedåt.Fredrik j skrev:Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
18% är ju ett globalt genomsnitt.
På landet ja.MWall skrev:Är nog ännu lägre i Sverige. Vi har inte så stora städer och sådär. De större städerna ligger vid havet och har väl hyfsad naturlig ventilation. Inte som Milano och andra städer som ligger i en gryta.Svenssons skrev:Jag använde 17% för Europa i beräkningen och avrundade nedåt.Fredrik j skrev:Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
18% är ju ett globalt genomsnitt.
I Sverige bor en mycket stor andel av befolkningen i de tre största städerna. Och där är ju luften inte alls särskilt ren. Det är ju därför man pratar om dieselförbud osv. Totalt sett har Sverige naturligtvis mycket ren luft eftersom det finns så stora områden med skog där ingen bor. Men det hjälper ju inte när alla envisas med att bo i storstadäderna där de tvingas andas dieselavgaser hela tiden.MarkusL skrev:Sverige har renare luft generellt men knappast där folk bor. I Sverige har väldigt många braskamin som de eldar flitigt i halva året, tror det ger samma typ av partiklar som dieselbilar.
Men det blåser väl mycket i de tre största städerna? Är väl sällan vindstilla så att den dåliga luften ligger kvar särskilt länge? Där är nog faktiskt t ex Uppsala sämre. Stan ligger liksom i en svacka och det är inget hav som fläktar bort luften.mati skrev:I Sverige bor en mycket stor andel av befolkningen i de tre största städerna. Och där är ju luften inte alls särskilt ren. Det är ju därför man pratar om dieselförbud osv. Totalt sett har Sverige naturligtvis mycket ren luft eftersom det finns så stora områden med skog där ingen bor. Men det hjälper ju inte när alla envisas med att bo i storstadäderna där de tvingas andas dieselavgaser hela tiden.MarkusL skrev:Sverige har renare luft generellt men knappast där folk bor. I Sverige har väldigt många braskamin som de eldar flitigt i halva året, tror det ger samma typ av partiklar som dieselbilar.
Förbränning i en braskamin eller vedpanna skiljer sig f ö ganska rejält från förbränningen i en dieselmotor. Jag är ingen expert på detta område på något sätt, men som jag har förstått det så är det de ultrafina partiklarna i avgaserna som är mest hälsofarliga. Och moderna bilar, numera även bensinbilar, producerar dessa partiklar i allt högre utsträckning pga att förbränningen sker under allt högre tryck för att sänka förbrukningen.
Covid har ju erbjudit möjligheter till ett gigantiskt experiment. Biltrafiken i städerna måste ju minskat markant under 2020 när många suttit hemma. En så stor minskning av utsläpp från fordonsstatistiken måste ju gå att se i statistiken?mati skrev:I Sverige bor en mycket stor andel av befolkningen i de tre största städerna. Och där är ju luften inte alls särskilt ren. Det är ju därför man pratar om dieselförbud osv. Totalt sett har Sverige naturligtvis mycket ren luft eftersom det finns så stora områden med skog där ingen bor. Men det hjälper ju inte när alla envisas med att bo i storstadäderna där de tvingas andas dieselavgaser hela tiden.MarkusL skrev:Sverige har renare luft generellt men knappast där folk bor. I Sverige har väldigt många braskamin som de eldar flitigt i halva året, tror det ger samma typ av partiklar som dieselbilar.
Förbränning i en braskamin eller vedpanna skiljer sig f ö ganska rejält från förbränningen i en dieselmotor. Jag är ingen expert på detta område på något sätt, men som jag har förstått det så är det de ultrafina partiklarna i avgaserna som är mest hälsofarliga. Och moderna bilar, numera även bensinbilar, producerar dessa partiklar i allt högre utsträckning pga att förbränningen sker under allt högre tryck för att sänka förbrukningen.
Det är väl sannolikt att många som avlidit i covid är samma individer som annars löpt hög risk att dö av sjukdom som påverkas negativt av föroreningar. Som KOL till exempel.martinot skrev:Det är ju mycket uppståndelse för att Covid dödat ca 9000 i Sverige under förra året, men det talas ju väldigt lite om att våra avgaser under andra år dödar ungefär lika många.
Det enda positiva med Covid är just att trafiken minskat kraftigt, och med det troligen (som Fredrik är inne på) det antal som hade normalt dött av avgaserna.
Så även om det dör 9000 per år så länge som Covid härjar, så kanske det delvis "offsettas" av att deltat i dödstal är betydligt lägre än så tack vare den minskade trafiken och avgaserna. Förhoppningsvis är det även mindre bussar och lastbilar under Covid (de är ju en del av de värsta skitarna).
Med bild på NO2Elix747 skrev:Tycker denna sidan är intresserat.
https://earth.nullschool.net/#current/p ... 528,52.084
Man kan välja att se på många olika data av väder och emissioner. Man kan även se historisk data.
I länken ovan visas partiklar pm2.5. Man kan även se oförbränd kolväte CO, eller svavelföroreningar So2, kvävedioxid NO2, etc.
Det säger ju inte detaljer om gatan du bor på men man ser ändå tydligt att det är stora skillnader på olika platser till och med i Sverige.
Man kan jämföra olika delar av världen på kartan. Tex Kinas utsläpp syns tydligt, men även tex i stora delar av Europa, usa och Indien.
Tittar man på tiden för ca 1år sedan när världen stängde ner så kan man se dramatisk skillnad.
Jag växte upp i Tyskland i en ort som man därnere skulle kalla för "på landet". Det var bara ett stenkast så var man ute på en åker och nån kilometer längre så var man i skogen. Alltså verkligen ingen stad eller så. Men det gick en stor väg genom orten och så var det såklart en massa industristäder runt omkring. Salzgitter (där Northvolt bygger nu), Hannover, Braunschweig, Wolfsburg osv.Svenssons skrev:Ventil från kontorslokal i liten kustnära sydöstsvensk stad...