OK, då är även jag med på den (även fast det är rätt uppenbart).Maw skrev:
Så menade jag förstås att det inte är konstigt, eftersom vi befinner oss på ett Teslaforum, inget annat.
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Delsegrar hit och dit är individuellt.Zalman3 skrev:Jag skulle alla dagar i veckan välja en KIA EV6, Ioniq 5 eller Tesla MY före en ID4.
Skulle vara mer intressant med en diskussion om hur VW på ett år redan är ikapp tesla på många fronter och hur det kommer se ut om VW uppdaterar id4 till 170 kW laddning. En model y skulle ju bli sprungen åttor runtom då.
Ska bli intressant att se om Berlin tillverkade bilarna presterar bättre.
Eftersom ID4 inte vinner en enda delseger, så får man konkurrera med priset.
Och då får man mera utrustning för pengarna om man väljer en MG Marvel R istället för en ID4.
Skulle jag göra det testet med mina förutsättningar skulle utfallet vara helt annorlunda.
Och så är det med alla tester, man kan utan problem få fram det var man själv önskar.
EV6 och Ioniq5 saknar helt känslan jag eftersöker i en bil.
De är så hårt designade att de blev totalt könlösa, och då faller ID4an fram som en bil som sticker ut mer.
Och jag är Långt ifrån ensam om den åsikten, oavsett hur bias jag är i frågan då jag valde en ID4 före båda ovanstående och MY.
Finns några saker jag definitivt skulle vilja justera med IDn om jag fick designa den…men gentemot de andra Kryssar den betydligt fler boxar.
Och snabb laddning i all ära, men på hur många ställen idag (och under de närmaste åren) erbjuds det 800v laddare där E-GMP har sina fördelar i hastighet?
Re: VW ID.4
Det är väl snarare hög effekt vid hög SOC du vill ha?iAkita skrev:Jag föredrar en platt laddkurva alla dagar i veckan. Då kan man stanna när man känner för det och ändå få vettig effekt.
Om du fick 350kw mellan 0-50% och 180kw 50-80% så hade du väl föredragit det framför 180kw 0-80%?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
I verkligheten tog det 4 timmar och 4 minuter, längre tid att köra en ID4 mot en Tesla i SECC 2021 Ystad-Haparanda-Ystad.
Det är inte bara laddhastighet som avgör i verkligheten.
Måste man köa, fungerar laddaren, hur snabb är laddaren, hur snabbt får man igång laddaren, bilens förbrukning, var finns laddaren, hur lätt det är att hitta laddaren, spelar också stor roll.
SECC 2021
Det är inte bara laddhastighet som avgör i verkligheten.
Måste man köa, fungerar laddaren, hur snabb är laddaren, hur snabbt får man igång laddaren, bilens förbrukning, var finns laddaren, hur lätt det är att hitta laddaren, spelar också stor roll.
SECC 2021
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47
iAkita (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Absolut, men om priset för hög effekt vid låg SoC är låg effekt vid högre SoC så föredrar jag en plattare kurva (med samma snitteffekt).taliz skrev:Det är väl snarare hög effekt vid hög SOC du vill ha?iAkita skrev:Jag föredrar en platt laddkurva alla dagar i veckan. Då kan man stanna när man känner för det och ändå få vettig effekt.
Om du fick 350kw mellan 0-50% och 180kw 50-80% så hade du väl föredragit det framför 180kw 0-80%?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Det enda gemensamma mellan M3 och en ID4 är väll att de har 4 hjul, ratt och är elbilar?Zalman3 skrev:I verkligheten tog det 4 timmar och 4 minuter, längre tid att köra en ID4 mot en Tesla i SECC 2021 Ystad-Haparanda-Ystad.
Det är inte bara laddhastighet som avgör i verkligheten.
Måste man köa, fungerar laddaren, hur snabb är laddaren, hur snabbt får man igång laddaren, bilens förbrukning, var finns laddaren, hur lätt det är att hitta laddaren, spelar också stor roll.
SECC 2021
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47
iAkita (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51
Re: VW ID.4
Det som var förvånande var ju att MY och ID4 tog lika lång tid på sig att ladda 10-50% och att ID4 slog MY på alla andra intervall. De kommer ju också ungefär lika långt per procentenhet eftersom ID4 har fler kWh samtidigt som MY är lite snålare vilket skulle innebära att ID4 laddar fler km per minut i det här testet än MY om man vill ladda från 10% till över 50%.
Recyclar bilden som ObscureEconomist postade tidigare:
Recyclar bilden som ObscureEconomist postade tidigare:
Re: VW ID.4
Är det ett faktum att MY är snabbare än ID4 på 1000 km?taliz skrev:Återigen, om det stämde... hur förklarar du då att Model Y är snabbare än ID4 på 1000km?
Om du tänker på Björn Nylands 1000 km test så tenderar det ju att bli väldigt bra resultat för Tesla och mindre bra för andra när han testar. Han är underhållande men är väl inte den mest objektiva testaren. Hans Norska kollega Kris Rifa fick liknande resultat som Teknikens värld om jag inte minns fel (har inte kollat det just nu).
Jag har inte koll på hur Teknikens Värld testat, de kanske har gjort något misstag?
Re: VW ID.4
Är inte de tidiga M3:orna de Teslor som sålts i Sverige som laddar allra snabbast? De MY som kommer verkar väl inte vara på den nivån om jag förstått det rätt?taliz skrev:Jag hade ju en M3P innan, dvs med det gamla mindre batteriet och utan värmepump och alla andra förbättringar som gäller nu.
Nu har jag en ID4 och min upplevelse är att det tar ungefär dubbelt så länge att ladda när man kör långt. Det är säkert inte så illa om man räknar på det, men upplevelsen av påtagligt mer långsam laddning är en stor anledning till att jag undviker att ge mig ut på längre resor med den. Hoppas verkligen den blir uppdaterad till 135kw i första steget och sen 170kw, då kanske man kan tänka sig en sväng ner i Europa.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID.4
Det stämmer. Tanken var att de kinesiska M3 och MY skulle fått batterier från Panasonic, men kommunistpartiet i Kina förbjöd Tesla att använda annat än kinesiska tillverkares batterier (tyvärr, ingen fri konkurrens i Kina).Maw skrev:
Är inte de tidiga M3:orna de Teslor som sålts i Sverige som laddar allra snabbast? De MY som kommer verkar väl inte vara på den nivån om jag förstått det rätt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: VW ID.4
Vänligen sluta med pajkastning i tråden. Jag fick städa bort en hel del personangrepp. Trist!
/Moderatorn
/Moderatorn
Re: VW ID.4
Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Re: VW ID.4
Tack för info!
Det förklarar en hel del, speciellt grafen, klistrar in den här.
MY LR är en av just nu tre möjliga elbilskandidater till min fru efter nästa sommar när vi byter ut vår diesel. Hoppas leveranserna kommer från Berlin till dess och att de då har ett bättre batteri än vad som levereras nu.
Det förklarar en hel del, speciellt grafen, klistrar in den här.
MY LR är en av just nu tre möjliga elbilskandidater till min fru efter nästa sommar när vi byter ut vår diesel. Hoppas leveranserna kommer från Berlin till dess och att de då har ett bättre batteri än vad som levereras nu.
Re: VW ID.4
Aj. Den där LG kurvan ser inte rolig ut.
Ska som tidigare nämnts, bli väldigt spännande när ID.4 får sin uppgraderade kurva!
Ska som tidigare nämnts, bli väldigt spännande när ID.4 får sin uppgraderade kurva!
Re: VW ID.4
martinot skrev:Det stämmer. Tanken var att de kinesiska M3 och MY skulle fått batterier från Panasonic, men kommunistpartiet i Kina förbjöd Tesla att använda annat än kinesiska tillverkares batterier (tyvärr, ingen fri konkurrens i Kina).Maw skrev:
Är inte de tidiga M3:orna de Teslor som sålts i Sverige som laddar allra snabbast? De MY som kommer verkar väl inte vara på den nivån om jag förstått det rätt?
Vem tvingade Tesla att börja tillverka och exportera bilar från Kina då?
Att det finns många såna här rejält konstiga krav i Kina kunde nog både du och jag räkna ut innan Tesla byggde fabriken där, så den stora delen av ansvaret för detta ligger såklart på Tesla.
Man kan rimligen inte bygga en fabrik i ett land som Kina och sen förvänta sig att det ska vara samma valfrihet(och demokrati) där som om man byggt fabriken i europa, däremot slipper man då dessa demokratiska processer som gör att man inte kan bygga en bilfabrik på 6 månader vilket visat sig i Tyskland.
Re: VW ID.4
Med koncentrationsläger, massövervakning, skendomstolar/skenrättegångar, kraftig censur, etc. så tror jag det är klart för alla att Kina inte är någon fri demokrati.backe skrev:
Vem tvingade Tesla att börja tillverka och exportera bilar från Kina då?
Att det finns många såna här rejält konstiga krav i Kina kunde nog både du och jag räkna ut innan Tesla byggde fabriken där, så den stora delen av ansvaret för detta ligger såklart på Tesla.
Man kan rimligen inte bygga en fabrik i ett land som Kina och sen förvänta sig att det ska vara samma valfrihet(och demokrati) där som om man byggt fabriken i europa, däremot slipper man då dessa demokratiska processer som gör att man inte kan bygga en bilfabrik på 6 månader vilket visat sig i Tyskland.
Däremot så är det många, även svenskar, som ibland klagar på att det är fel när EU och USA inför handelsrestriktioner mot Kina och kinesiska företag. Vad många missar är just att Kina inte själva har frihandel eller fri konkurrens från amerikanska eller europeiska företag.
Kina är inte för frihandel eller fri konkurrens; de är bara för fri export från Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID.4
Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
BMW i4 M50 -22
Re: VW ID.4
Det är väl lite sådär rullande.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Kanske får du den saken dom precis ändrade, kanske inte, kanske får du det batteriet, kanske inte.
En stor anledning till att Model 3 förarare "uppgraderar". Som sin iPhone.
Model Y i EU skulle enligt Elon innehålla 4680, cast body, osvosv men den har inget av det men säljer till samma pris.
Re: VW ID.4
Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.
Re: VW ID.4
[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.
Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
Re: VW ID.4
Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?backe skrev:[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
Re: VW ID.4
[JM] skrev:Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?backe skrev:[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
Dom behövde inte det då dom testade den faktiska bilen och fick ut en laddkurva som jag inte har sett någon protestera mot.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Håller med om att Alrik och Peder mer är känslosås och mindre av förnuft.[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.
Ett försök att göra en budgetvariant av TopGear eller något.
Sen när det gäller batterier så är väl både Hyundai och Volkswagen ganska raka med vad som gäller, och alla bilar som levereras, oavsett fabrik har samma laddkurva och förutsättningar enligt allt jag kunnat läsa mig till.
De två graferna ovan indikerar två HELT olika bilar i min värld, även om de bygger på samma kaross så kommer bilen med LG batteriet ha ett betydande lägre andrahandsvärde.
Men samtidigt vet väl alla INTRESSERADE MY köpare idag att de får just denna ”lite sämre” modellen, och känner att de kan leva med det för att få en bil.
Re: VW ID.4
Nej, jag vågar påstå att en stor del inte av model Y köpare inte vet att kinabilarna är sämre. Tvärtom tror väl de flesta att de är bättre, då bilen mest mäts i panelgaps?
Edit: ser att du skrivit " intresserade". Då stämmer det.
Edit: ser att du skrivit " intresserade". Då stämmer det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID.4
Själva poängen är att INGEN tillverkare lägger upp sin laddkurva för respektive bilmodell.backe skrev:[JM] skrev:Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?backe skrev:
Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?
Dom behövde inte det då dom testade den faktiska bilen och fick ut en laddkurva som jag inte har sett någon protestera mot.
Alla kurvor du ser på nätet har andra gjort.
Jag har inte protesterat mot någon laddkurva heller.
Jag har lyft fram hur dåligt insatta i elbilar pajasarna på Mestmotor/Recharge är. Samt om man önskar få en lite mer nyanserad och bred bild så kanske man ska inhämta information från flera ställen.
Edit: Hittade en laddkurva för etron faktiskt på Audis hemsida.
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... ance-12758
Men den informationen ligger under "allmän" tech och inte direkt under respektive bilmodell.
Här står det som vanligt XX% till YY% på ZZ minuter = Ingen kurva
https://www.audi.se/se/web/sv/elbil/lad ... resan.html