VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

[JM] skrev:
backe skrev:
[JM] skrev:
ObscureEconomist skrev:
[JM] skrev:
Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)

Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....

Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/

Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.

Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).

Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.

Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.
Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?
Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?
Problemet är väl att vw och Hyundai ger dig den produkt du beställt.
Hos tesla verkar det vara ren slump. Det är ju som andra sagt helt olika produkter om man tittar på laddkurvorna.

Att du inte ser det som ett problem att det är helt slump vad du får från tesla när man betalar över 700k för en bil är ganska intressant. Själv föredrar nog de flesta kunder att få den produkt man förväntar sig och inte en sminkad gris. Som att köpa en sportbil och få en symaskinsmotor för samma pris.

Ja det kan nog anses vara förbryllande att en tesla som skryter med snabb laddning egentligen är bland de långsammaste på marknaden för MEB är ju inte direkt någon raket.
BMW i4 M50 -22
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

[JM] skrev:
backe skrev:
[JM] skrev:
backe skrev:

Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?
Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?

Dom behövde inte det då dom testade den faktiska bilen och fick ut en laddkurva som jag inte har sett någon protestera mot.
Själva poängen är att INGEN tillverkare lägger upp sin laddkurva för respektive bilmodell.
Alla kurvor du ser på nätet har andra gjort.

Jag har inte protesterat mot någon laddkurva heller.
Jag har lyft fram hur dåligt insatta i elbilar pajasarna på Mestmotor/Recharge är. Samt om man önskar få en lite mer nyanserad och bred bild så kanske man ska inhämta information från flera ställen.

Edit: Hittade en laddkurva för etron faktiskt på Audis hemsida.
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... ance-12758
Men den informationen ligger under "allmän" tech och inte direkt under respektive bilmodell.
Här står det som vanligt XX% till YY% på ZZ minuter = Ingen kurva
https://www.audi.se/se/web/sv/elbil/lad ... resan.html
Nej, laddkurvor lägger nog ingen upp vilket är synd. Jag tycker det borde finnas krav på att redovisa det. Däremot är de flesta (alla utom Tesla?) tydliga på hur lång tid det tar att ladda från xx% till xx% vid optimala förhållanden (oftast 10-80%). (Har inte koll på om Tesla presenterar några såna siffror.)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: VW ID.4

Inlägg av Malt1 »



Problemet är väl att vw och Hyundai ger dig den produkt du beställt.
Hos tesla verkar det vara ren slump. Det är ju som andra sagt helt olika produkter om man tittar på laddkurvorna.

Att du inte ser det som ett problem att det är helt slump vad du får från tesla när man betalar över 700k för en bil är ganska intressant. Själv föredrar nog de flesta kunder att få den produkt man förväntar sig och inte en sminkad gris. Som att köpa en sportbil och få en symaskinsmotor för samma pris.

Ja det kan nog anses vara förbryllande att en tesla som skryter med snabb laddning egentligen är bland de långsammaste på marknaden för MEB är ju inte direkt någon raket.

Hyfsat överdriven jämförelse?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: VW ID.4

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:

Problemet är väl att vw och Hyundai ger dig den produkt du beställt.
Hos tesla verkar det vara ren slump. Det är ju som andra sagt helt olika produkter om man tittar på laddkurvorna.

Att du inte ser det som ett problem att det är helt slump vad du får från tesla när man betalar över 700k för en bil är ganska intressant. Själv föredrar nog de flesta kunder att få den produkt man förväntar sig och inte en sminkad gris. Som att köpa en sportbil och få en symaskinsmotor för samma pris.

Ja det kan nog anses vara förbryllande att en tesla som skryter med snabb laddning egentligen är bland de långsammaste på marknaden för MEB är ju inte direkt någon raket.
Eftersom det verkar så svårt så repeterar jag en gång till med andra ord.....

1* Varför anser du att jag försvarar tesla i detta fall när jag faktiskt konfirmerade grafen om laddkurven men påpekade att Mestmotor/recharge kanske inte är den enda källan man ska hämta information från?

2* Var på teslas (eller VW och Hyundais) hemsida står det vilken laddkurva du som konsument kan förvänta dig att få på den produkt/bil du har beställt?

3* Problemet är att den uppsminkade grisen inte sminkats utav Tesla. Tesla säljer grisen. Sminket finns bara i din skalle. Tag ett steg tillbaka och fundera på varför du har den syn du har på tesla och hur det kan komma sig så att du blir upprörd över detta "svek" från tesla. Då kanske du inser du vart i din informationsinhämtningsprocess du brister och hur du bör agera i framtiden för att slippa denna typ av överraskningar.

4* Skillnad på snabb laddning och snabbast laddning. Men jag antar du menar att dom skryter med snabbast laddning.
Återigen: ÄR DU SÄKER PÅ ATT DET ÄR TESLA SOM SKRYTER MED SNABBAST LADDNING?????
Eller kan det vara så att det är en massa testare/journalister/medie mm som målat upp den bilden i din skalle?
Återigen Vart står det på teslas hemsida att dom har snabbare laddning än alla andra?

Edit: Och nej jag skriver inte detta för att jag bara kan tänka mig tesla bla blabla.
Jag skriver här för att jag är så jäkla less på alla som sväljer allt med hull och hår utan minst form av reflektion eller kontroll.
Elbilar brinner. Batterier görs av barnarbetare etc..... Vakna upp... Det finns en hemsida som heter Google. Sök och du skall finna...Men läs för f.n på fler ställen en ett...

Nu har detta dravel saboterat ID4 tråden tillräckligt. Så detta blir sista inlägget för min del gällande denna triviala fråga...
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

1. Du ursäktar det faktum att en produkt kan ha två helt olika innehåll med punkt 2 att ingen annan tillverkare skriver ut det. Behovet finns inte hos någon annan tillverkare än tesla för alla andra levererar samma produkt, tesla levererar två olika produkter.

3. Model Y i USA och i Europa skiljer sig alltså inte? Än fast du länkade skillnader i laddkurvan. Nästan alla tester på model Y som finns är från USA med den snabbare laddningen.
I europa började man sälja produkten innan tester på den klart sämre produkten kommit ut, det är säkert några stackare som hunnit ta leverans också. Det tycker jag är att sminka upp grisen. Själv tycker jag man bör upplysa om att det är betydande skillnader på den produkt vi kan köpa och den produkt det finns tester på tidigare.
Det står på Teslas hemsida att Model Y laddar 241 km på 15 min med den brasklappen upp till. Här har man faktiskt skrivit ut det, om än i ett par undermenyer eftersom i Kanada laddar den 261 km på 15 min enligt samma information och i USA 162 miles vilket är 261 km. Återigen, det finns tester tidigare och tesla har dolt specifikationsskillnaderna ganska väl och det går bara att hitta om man jämför hemsidorna. Man bör vara tydlig med att europa i dagsläget får en klart sämre produkt.

Dravel är det väl inte, jag tycker det är intressant att man inte kan acceptera att Tesla gör något fult här utan istället ursäktar det med att alla andra som inte gör dumheter som det här skriver inte ut att dom inte gör det så därför är det okej att tesla gör det. Att kräva att folk som vill köpa en bil ska sitta och googla och lista ut vilket batteri som sitter i den bil som levereras just nu känns lite overkill.
Jag började bara med att länka att ID4 laddar snabbare än Model Y och direkt ska hela forumet försvara Tesla och komma mer ursäkter, det är väl dravel om något. Nivån blir ju otroligt låg om man en tillverkare är helt immun till kritik här. Det är väl självklart att det skadar förtroendet för elbilar om man får olika prestanda och specifikationer beroende på när man beställer en produkt utan att det är tydligt meddelat. Det är väl som när Tesla valde sin unika väg på halvledarbristen att bara ta bort funktioner utan att säga något till kunder när andra tillverkare väntade med leverans eller erbjöd prissänkningar pga funktionsbortfall.

Själv tycker jag att Model Y och 3 är så förbannat fula så jag vill inte äga en själv men likväl är model 3 troligtvis den enda bil som levererar den räckvidd jag vill ha så har varit nära ett köp många gånger men Tesla lyckas ju ändra vad man får för någon produkt varje vecka nästan så det är svårt att känna någon trygghet i inköp.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Jag uppfattade det som att JM ansåg att det var utförandet av tester och information i artikeln som brast hos AMS/Recharge, och inte att han påstod att det generellt är fel att testa verkliga bilar.
ObscureEconomist skrev:
Problemet är väl att vw och Hyundai ger dig den produkt du beställt.
Hos tesla verkar det vara ren slump. Det är ju som andra sagt helt olika produkter om man tittar på laddkurvorna.

Att du inte ser det som ett problem att det är helt slump vad du får från tesla när man betalar över 700k för en bil är ganska intressant. Själv föredrar nog de flesta kunder att få den produkt man förväntar sig och inte en sminkad gris. Som att köpa en sportbil och få en symaskinsmotor för samma pris.
Det är rätt vanligare än vad du tror att tillverkare ändrar på vissa komponenter och delar i en produkt utan att direkt annonsera det för kunderna.

Detta gäller både personbilar och andra konsumentprodukter som tex. mobiltelefoner och datorer. Tex. så levererar Samsung och Apple ibland samma produkter på ytan, men olika CPU:er, modemkretsar, batterier och skärmar inuti. Ibland till olika marknader, och ibland lite mer slumpmässigt på samma marknad (beroende på efterfrågan och kapacitet hos olika fabriker).

Det som du anklagar Tesla för så hårt här i forumet är, på gott och ont, rätt så legio både inom bilbranschen och många andra branscher.
ObscureEconomist skrev:
Att du inte ser det som ett problem att det är helt slump vad du får från tesla när man betalar över 700k för en bil är ganska intressant. Själv föredrar nog de flesta kunder att få den produkt man förväntar sig och inte en sminkad gris. Som att köpa en sportbil och få en symaskinsmotor för samma pris.
Riktigt så illa är det dock inte som du gör gällande i dina inlägg (tycker du har en viss överdrift i ditt "hat" mot Tesla och deras bilar).

Tvärt om; kikar man på uppmätt prestanda, som tex. acceleration och effekt, så har du oftast bättre värden i verkligheten än vad Tesla anger på pappret till dig som kund.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: VW ID.4

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
1. Du ursäktar det faktum att en produkt kan ha två helt olika innehåll med punkt 2 att ingen annan tillverkare skriver ut det. Behovet finns inte hos någon annan tillverkare än tesla för alla andra levererar samma produkt, tesla levererar två olika produkter.

3. Model Y i USA och i Europa skiljer sig alltså inte? Än fast du länkade skillnader i laddkurvan. Nästan alla tester på model Y som finns är från USA med den snabbare laddningen.
I europa började man sälja produkten innan tester på den klart sämre produkten kommit ut, det är säkert några stackare som hunnit ta leverans också. Det tycker jag är att sminka upp grisen. Själv tycker jag man bör upplysa om att det är betydande skillnader på den produkt vi kan köpa och den produkt det finns tester på tidigare.
Det står på Teslas hemsida att Model Y laddar 241 km på 15 min med den brasklappen upp till. Här har man faktiskt skrivit ut det, om än i ett par undermenyer eftersom i Kanada laddar den 261 km på 15 min enligt samma information och i USA 162 miles vilket är 261 km. Återigen, det finns tester tidigare och tesla har dolt specifikationsskillnaderna ganska väl och det går bara att hitta om man jämför hemsidorna. Man bör vara tydlig med att europa i dagsläget får en klart sämre produkt.

Dravel är det väl inte, jag tycker det är intressant att man inte kan acceptera att Tesla gör något fult här utan istället ursäktar det med att alla andra som inte gör dumheter som det här skriver inte ut att dom inte gör det så därför är det okej att tesla gör det. Att kräva att folk som vill köpa en bil ska sitta och googla och lista ut vilket batteri som sitter i den bil som levereras just nu känns lite overkill.
Jag började bara med att länka att ID4 laddar snabbare än Model Y och direkt ska hela forumet försvara Tesla och komma mer ursäkter, det är väl dravel om något. Nivån blir ju otroligt låg om man en tillverkare är helt immun till kritik här. Det är väl självklart att det skadar förtroendet för elbilar om man får olika prestanda och specifikationer beroende på när man beställer en produkt utan att det är tydligt meddelat. Det är väl som när Tesla valde sin unika väg på halvledarbristen att bara ta bort funktioner utan att säga något till kunder när andra tillverkare väntade med leverans eller erbjöd prissänkningar pga funktionsbortfall.

Själv tycker jag att Model Y och 3 är så förbannat fula så jag vill inte äga en själv men likväl är model 3 troligtvis den enda bil som levererar den räckvidd jag vill ha så har varit nära ett köp många gånger men Tesla lyckas ju ändra vad man får för någon produkt varje vecka nästan så det är svårt att känna någon trygghet i inköp.
Att tillverkare säljer olika konfigurationer av samma bilmodell på olika marknader är ju hur vanligt som helst.
Att man dessutom ändrar i konfigurationerna under pågående tillverkning är ju också standard inom de flesta branscher. Så länge som man uppfyller eller överträffar kravspecifikationen.

Du känner att folk blir lurade av tesla pga att andra skriver/rapporterar information om tesla och kräver att tesla ska ta sitt ansvar och korrigera alla tester på nätet som utförs på en tesla.
Verkar ju rimligt....

Så vitt jag kan se är det enda problemet att du "antagit" saker och ting som sen visat sig vara annorlunda.
om du istället efterlever citatet "Asumption is the mother of all fuckups" och gör lite research i framtiden så ska du se att det ordnar upp sig....
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Ta det här utanför nu, vi andra är helt ointresserade av er polemik. Följ trådämnet och var trevliga.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Ta det här utanför nu, vi andra är helt ointresserade av er polemik. Följ trådämnet och var trevliga.
Tibor (moderator) har redan städar bort de värsta personangreppen. De tillför aldrig något.

Däremot så länge som man håller sig till att diskutera sakligt så tycker "vi" att det är OK att fortsätta diskussionen. :)

Själv så tycker jag det tillför en hel del att fundera över detta med mätmetoder, laddkurvor, SoC, laddeffekt och total restid. Något som gynnar alla att vara medvetna om, även om man har olika preferenser. Trots allt är det detta som gör elbilar mer unika och skiljer sig ifrån fossilbilar. Men håller helt med dig om att försöka göra det på ett trevligt sätt. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
PapaD skrev:
Ta det här utanför nu, vi andra är helt ointresserade av er polemik. Följ trådämnet och var trevliga.
Tibor (moderator) har redan städar bort de värsta personangreppen. De tillför aldrig något.

Däremot så länge som man håller sig till att diskutera sakligt så tycker "vi" att det är OK att fortsätta diskussionen. :)

Själv så tycker jag det tillför en hel del att fundera över detta med mätmetoder, laddkurvor, SoC, laddeffekt och total restid. Något som gynnar alla att vara medvetna om, även om man har olika preferenser. Trots allt är det detta som gör elbilar mer unika och skiljer sig ifrån fossilbilar. Men håller helt med dig om att försöka göra det på ett trevligt sätt. :)
Fast det finns trådar om det, tex en helt egen om MY. :mrgreen:

Snabbladdande MEB kan diskuteras här istället.
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
PapaD skrev:
Ta det här utanför nu, vi andra är helt ointresserade av er polemik. Följ trådämnet och var trevliga.
Tibor (moderator) har redan städar bort de värsta personangreppen. De tillför aldrig något.

Däremot så länge som man håller sig till att diskutera sakligt så tycker "vi" att det är OK att fortsätta diskussionen. :)

Själv så tycker jag det tillför en hel del att fundera över detta med mätmetoder, laddkurvor, SoC, laddeffekt och total restid. Något som gynnar alla att vara medvetna om, även om man har olika preferenser. Trots allt är det detta som gör elbilar mer unika och skiljer sig ifrån fossilbilar. Men håller helt med dig om att försöka göra det på ett trevligt sätt. :)
Fast det finns trådarna det, tex en om MY. :mrgreen:

Snabbladdande MEB kan diskuteras här istället.
Jo, men här var det ju _jämförelsen_ mellan laddkurvor och laddhastighet hos ID4 och MY.

Enligt dina krav på "on-topic" så borde det ju då vara lika fel att diskutera i den tråden?

Sorry, jag förstår faktiskt inte din "logik" där. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

hmmm. Id4 är en ganska bra bil trots allt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
hmmm. Id4 är en ganska bra bil trots allt.
Absolut. Det är ju en toppkandidat att vara storsäljare tillsammans med både Tesla och Hyundai/KIA.

Sedan vad man väljer beror ju väldigt mycket på ens personliga preferenser och olika typer av behov (mycket att ladda på lång resa eller inte, körglädje eller komfortabel resa, fungerande torkarautomatik, utrymme i bagage och frunk, etc). Finns inget absolut rätt eller fel.

Hade folk varit lite tryggare och säkrare i sina egna val så hade det nog också blivit ett lite lättare debattklimat som positiv sidoeffekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Mickep skrev:
hmmm. Id4 är en ganska bra bil trots allt.
Den är ju det.
Och framförallt är det just den bilen JAG eftersökte.

2040mil passerades idag och är så galet nöjd.

3561kWh laddade.
Snabbladdat för 1788:- och abonnemang hemma och Ionity på totalt 1960:-

Den må vara 250k dyrare än den begagnade Tiguan jag först tänkte köpa…men det kallar jag väl spenderade pengar. :mrgreen:

Dessutom sjukt spännande att plocka upp nya prylarna från radiohandlaren som jag väntat på sedan ett tag. :roll:
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Martintot: Ja det är vanligt att komponenter ändras, att prestandan ändras markant är väldigt ovanligt däremot. Om något så brukar prestandan oftast förbättras lite med tid och bättre yield/binning av komponenter.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Martintot: Ja det är vanligt att komponenter ändras, att prestandan ändras markant är väldigt ovanligt däremot. Om något så brukar prestandan oftast förbättras lite med tid och bättre yield/binning av komponenter.
Det är som sagt sällan exakt lika, och lite av ett lotteri i detaljerna hos många leverantörer. I snitt får du med tiden bra förbättringar av Tesla. De är väldigt duktiga på just löpande förbättringar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Det säger jag inte emot. Jag är däremot otroligt kritisk till att man släpper en bil i europa som rent krasst är mycket sämre än den version som sålts i USA väldigt länge och inte kommunicerar ut det. För ingen kan väl säga emot det faktum att det är en otrolig skillnad och den model Y vi får rent krasst har riktigt dålig prestanda vid laddstolpen jämfört med USA versionen och Model 3. Kommer model 3 i EU också med dåliga batterier eller är det här vi har lotteriet du pratar om? ;)
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Hur kallt måste det vara för att den ska aktivera ratt och sätesvärme?
Jag har slagit på ”zones” i appen och där står ”depending on the temperature…”.
Varit 6-7c här nu, fryser ihjäl ju!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Hur kallt måste det vara för att den ska aktivera ratt och sätesvärme?
Jag har slagit på ”zones” i appen och där står ”depending on the temperature…”.
Varit 6-7c här nu, fryser ihjäl ju! Bild

Jag klickade i nånting i bilen och då slår den på rattvärme och sätesvärme automatiskt, har jag passagerare så aktiveras sätesvärmen där också.

Kommer dock inte ihåg exakt vart jag ställde in det dock?
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Räcker det att aktivera i appen?
Finns något ang detta i cilmat menyn i bilen också.
Våran har aktiverat rattvärmen några gånger redan så jag skulle gissa att det sker under +10 grader
nomis
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 aug 2021 08:53

Re: VW ID.4

Inlägg av nomis »

Det verkar som att modellen med lilla batteriet (pure) inte är tillgänglig längre? Jag ser den åtminstone inte längre på VWs hemsida. Någon som har koll på om det är tillfälligt p.g.a. komponentbrist eller om det kommer att vara så framöver?
Kollade snabbt på Skoda också och det ser ut att vara likadant med Enyaq.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

nomis skrev:
Det verkar som att modellen med lilla batteriet (pure) inte är tillgänglig längre? Jag ser den åtminstone inte längre på VWs hemsida. Någon som har koll på om det är tillfälligt p.g.a. komponentbrist eller om det kommer att vara så framöver?
Kollade snabbt på Skoda också och det ser ut att vara likadant med Enyaq.
Dom har grova problem. Hela fabriken står still.
https://insideevs.com/news/548232/vw-ha ... n-germany/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Hoppsan_84 skrev:
Räcker det att aktivera i appen?
Finns något ang detta i cilmat menyn i bilen också.
Våran har aktiverat rattvärmen några gånger redan så jag skulle gissa att det sker under +10 grader
Hittade nu, var under kugghjulet i klimatmenyn i bilen. Tack. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Sväng upp i Norrland idag.
-7’ och väl kuperad terräng över bla Flatruet sen baksidan upp mot Östersund.

Körde småvägar och rekade inför ett kommande evenemang så ganska annorlunda typ av körning med många start/stopp och på många mindre grusvägar.
360km stod den gissade räckvidden på när jag hade 92% utanför sälen.

Sälen - Funäsdalen - 252km ( 92-19% )

Funäsdalen - Östersund - 203km ( 79-27% )

Så totalt 2.25/mil

Med gratis laddning på destinationen i sälen + trilskande EasyPark i Funäsdalen (och supertrevlig support hos Eways) så bliv laddkostnaden ganska exakt NOLL kronor. ;)

Bitvis var det kärnis på vägen och halt så man halkade runt när man skulle gå.
Men bilen går som ett lok, trots dubbfritt.

OEM 20” med Viking Contact 7 på.

En spännande uppenbarelse bara.
Varm och gott i bilen ventilationen på låg hastighet och 19,5’ i bilen, bestämde mig för att rulla upp gardinen under glastaket och hela bilen immade igen på 30 sekunder.
Bara rasade ner iskall ”luft” från det frusna taket. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Med gratis laddning på destinationen i sälen + trilskande EasyPark i Funäsdalen (och supertrevlig support hos Eways) så bliv laddkostnaden ganska exakt NOLL kronor. ;)

Varm och gott i bilen ventilationen på låg hastighet och 19,5’ i bilen,
Gratis? Grattis! Finns ju helt klart sina stora fördelar med dåliga och krånglande laddupplevelser. :D

Sedan skulle jag inte kalla 19,5 grader för "varmt och gott". :cry: Brukar ha mellan 22-23 grader i bilen. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar