VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Föreslår att du frågar i facebook-gruppen Volkswagen ID4/5 Sverige där det finns mängder av ägare som kanske kan hjälpa.

https://www.facebook.com/groups/3916305 ... 9647081975
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Någon med iPhone som fått den nya appen för 3.0 än?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
29B17AC6-3409-41D2-BC22-215DE9BCD5EC.jpeg
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Någon med iPhone som fått den nya appen för 3.0 än?
Yes, kan inte se något annorlunda med den.
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
Nej, det där visste jag inte ens att man kunde göra. Grymt tips, tack! Inifrån fick jag som sagt dra handtaget hela vägen 5-10 gånger och lirka för att till slut få upp den.

Jag har lånat ut bilen sedan igår, men enligt den personen gick det bra att öppna dörren idag på morgonen... Ska fråga om vederbörande dragit hårt som på bilden eller öppnat med det lätta vanliga trycket.

Tack!
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Erik1904 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
Nej, det där visste jag inte ens att man kunde göra. Grymt tips, tack! Inifrån fick jag som sagt dra handtaget hela vägen 5-10 gånger och lirka för att till slut få upp den.

Jag har lånat ut bilen sedan igår, men enligt den personen gick det bra att öppna dörren idag på morgonen... Ska fråga om vederbörande dragit hårt som på bilden eller öppnat med det lätta vanliga trycket.

Tack!
Även inne kräves det att man knuffar upp dörren när man drar lätt i handtaget, annars låser den sig i ett mellanläge och man behöver dra igen och knuffa.

Drar man fullt i handtaget inne så öppnar den mekaniskt istället.
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
Nej, det där visste jag inte ens att man kunde göra. Grymt tips, tack! Inifrån fick jag som sagt dra handtaget hela vägen 5-10 gånger och lirka för att till slut få upp den.

Jag har lånat ut bilen sedan igår, men enligt den personen gick det bra att öppna dörren idag på morgonen... Ska fråga om vederbörande dragit hårt som på bilden eller öppnat med det lätta vanliga trycket.

Tack!
Även inne kräves det att man knuffar upp dörren när man drar lätt i handtaget, annars låser den sig i ett mellanläge och man behöver dra igen och knuffa.

Drar man fullt i handtaget inne så öppnar den mekaniskt istället.
Det strulade alltså rejält även när man drog fullt inifrån.

Men nu har jag hört mig för och idag öppnas dörren åter med det vanliga trycket.
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: VW ID.4

Inlägg av Fossilfritt »

Jag har varit med om att ena bakdörren låst sig tillfälligt om någon försöker öppna bakdörr innefrån med barnlåset aktivt, löste det med att gå ur bilen, låsa med centrallås i ca 10 min sedan öppna igen med centrallås och bakdörren fungerade igen att öppna. Jag har aldrig behövt öppna med handtaget utdraget men bra att veta, borde vw säljaren informera om vid leveranstillfället...
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Fossilfritt skrev:
Jag har varit med om att ena bakdörren låst sig tillfälligt om någon försöker öppna bakdörr innefrån med barnlåset aktivt, löste det med att gå ur bilen, låsa med centrallås i ca 10 min sedan öppna igen med centrallås och bakdörren fungerade igen att öppna. Jag har aldrig behövt öppna med handtaget utdraget men bra att veta, borde vw säljaren informera om vid leveranstillfället...
Finns massvis med små ”finesser” man knappt hittar utan att först råka göra fel. :D

Tex kan man hålla knappen för bakre fönsterhissarna inne i några sekunder så reglerar man alla fönster på en gång.

Eller tappa med två fingrar på tempreglaget för att styra stolsvärmen.

Även svepa på volymen med två fingrar när man kör OEM kartan, för då zoomar den.
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: VW ID.4

Inlägg av Firmaj »

En som kanske inte är superanvändbar men håll in "rear" knappen fr fönsterhissarna tills den blinkar så styr du alla fönsterhissar samtidigt:)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

backe skrev:
MartinGBG skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.


ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus



https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Hur kommer du fram till 8% utifrån att LRF ger 4%?
Vet att LRF brukar ge rätt ok rabatt så att man ska ta den rabatten*2 känns lite märkligt?
Det var ju nån i ID tråden som fick 8% rabatt om jag minns rätt.
Ok, det kanske är möjligt, jag tycker när man läst att de många har fått 4% och några har fått 6 %. När jag köpte min bil så sa handlaren att ingen fått mer än 6% som han kände till, kan såklart vara säljsnack :)
Jag tror dock inte att det bara är att gå in på VW och förvänta sig att man ska få 8%, men får man det så är det kanon såklart.
Generellt när det gäller nybilsbeställning från återförsäljare för dom tyska märkena brukar man kunna få max 6% rabatt som privatpersoner och 8% rabatt som företag (dom får extra-stöd från generalagenten när det är en företagskund).[/quote]


Vi(företaget jag jobbar på) har rabatter mellan 5-16% på VW beroende på modell, 4-16% på Audi och Mercedes har vi 9-20%.

Men du kanske menar på elbilarna eller?

Oavsett så har jag svårt att det är många som får 8% på ID4, men jag hoppas såklart att jag har fel.[/quote]
Nu svarar jag innan jag läst klart i tråden. När jag var inne hos VW sa dom att via leasingbolaget fick 4% på bilen och 10% på tillvalen. Skulle gärna ha lite mer rabatt på bilen och vad jag såg på en snabb sökning var väl att LRF har 5% på ID-bilar vilket på det hela blir bättre än det jag fick via leasingbolaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Javisst, är du medlem i LRF? Det är inte gratis...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

PapaD skrev:
Javisst, är du medlem i LRF? Det är inte gratis...
Nej, men jag pratade med en säljare och bilen jag tittade på hamnade några tusenlappar utanför med rabatten men han trodde att det skulle gå att fixa. Så lite mer marginal finns det ju att ta av.
Dagens plan är att besöka en återförsäljare medans resten av familjen är på simskola och då ha min Scania-bricka synlig :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Pontus skrev:
PapaD skrev:
Javisst, är du medlem i LRF? Det är inte gratis...
Nej, men jag pratade med en säljare och bilen jag tittade på hamnade några tusenlappar utanför med rabatten men han trodde att det skulle gå att fixa. Så lite mer marginal finns det ju att ta av.
Dagens plan är att besöka en återförsäljare medans resten av familjen är på simskola och då ha min Scania-bricka synlig :D
Det är ju bara säga att du vill ha Scania rabatt om du jobbar på Scania.

Men hittills har jag alltid fått bättre pris i Strängnäs än vad jag fått i Södertälje med Scania rabatten.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Hoppsan_84 skrev:
Pontus skrev:
PapaD skrev:
Javisst, är du medlem i LRF? Det är inte gratis...
Nej, men jag pratade med en säljare och bilen jag tittade på hamnade några tusenlappar utanför med rabatten men han trodde att det skulle gå att fixa. Så lite mer marginal finns det ju att ta av.
Dagens plan är att besöka en återförsäljare medans resten av familjen är på simskola och då ha min Scania-bricka synlig :D
Det är ju bara säga att du vill ha Scania rabatt om du jobbar på Scania.

Men hittills har jag alltid fått bättre pris i Strängnäs än vad jag fått i Södertälje med Scania rabatten.
Tyvärr är jag bara konsult och bilen är finansierad av min nya kommande arbetsgivare så det blir nog svårt.
Men jag var lite utanför stan och sprang in till en VW där och efter lite om och men så fick jag 5,3% på bilen och 10% på tillbehören så att det passade in precis på mina 12 prisbasbelopp.
Någon som vet varför vissa siter skriver att ett prisbasbelopp skulle vara 48600 kr? Skv skriver 48300 kr.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

I samband med den nya offerten fick jag veta att elbaklucka lägger på 4 månader på leveranstiden vilket ingen annan säljare sagt.
Vad har man för rättigheter om bilen blir ett halvår försenad jämfört med vad som är sagt från början, lånebil, ekonomisk ersättning eller kan man upphäva köpet en vecka innan leverans precis som handlaren verkar kunna säga "ops bilen blir ett halvår sen"?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Du måste ha ett kontrakt där du KAN avstå från köp. Normalt är köpekontrakt luddiga men tydliga på att man måste stå för kostnader som säljaren drabbas av om man avstår från köp. En del har en siffra vad det är.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

PapaD skrev:
Du måste ha ett kontrakt där du KAN avstå från köp. Normalt är köpekontrakt luddiga men tydliga på att man måste stå för kostnader som säljaren drabbas av om man avstår från köp. En del har en siffra vad det är.
Precis men då borde det ju vara så omvänt också att om dom inte kan leverera så får köparen ersättning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Läs kontraktet noga, se till att det står där. Inget annat gäller. Därefter är det förhandling om vad som inte står i kontraktet, och hur man vinner det har jag ingen erfarenhet av.
Edit: när jag köpte min ID3 så skrev jag på först och blev rädd för förseningar sedan. Jag ringde min säljare och frågade om jag kunde häva köpet om bilen inte kom i tid. Det var inte aktuellt. Bilen kom i tid så jag behövde inte lära mig hur det går till... Men, eftersom det är sådant sug efter bilar så är det ju ingen risk för säljaren att hen inte blir av med bilen. Så att få in en hävklausul borde gå. Däremot hyrbil etc... Då är du duktig förhandlare. Extremt duktig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

PapaD skrev:
Läs kontraktet noga, se till att det står där. Inget annat gäller. Därefter är det förhandling om vad som inte står i kontraktet, och hur man vinner det har jag ingen erfarenhet av.
Edit: när jag köpte min ID3 så skrev jag på först och blev rädd för förseningar sedan. Jag ringde min säljare och frågade om jag kunde häva köpet om bilen inte kom i tid. Det var inte aktuellt. Bilen kom i tid så jag behövde inte lära mig hur det går till... Men, eftersom det är sådant sug efter bilar så är det ju ingen risk för säljaren att hen inte blir av med bilen. Så att få in en hävklausul borde gå. Däremot hyrbil etc... Då är du duktig förhandlare. Extremt duktig.
Det är väl just det att nu sitter man inte riktigt i en förhandlingsposition som är till ens egen fördel. Så jag är nöjd med de pris jag fått nu och tror det blir beställning på måndag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Pontus skrev:
PapaD skrev:
Läs kontraktet noga, se till att det står där. Inget annat gäller. Därefter är det förhandling om vad som inte står i kontraktet, och hur man vinner det har jag ingen erfarenhet av.
Edit: när jag köpte min ID3 så skrev jag på först och blev rädd för förseningar sedan. Jag ringde min säljare och frågade om jag kunde häva köpet om bilen inte kom i tid. Det var inte aktuellt. Bilen kom i tid så jag behövde inte lära mig hur det går till... Men, eftersom det är sådant sug efter bilar så är det ju ingen risk för säljaren att hen inte blir av med bilen. Så att få in en hävklausul borde gå. Däremot hyrbil etc... Då är du duktig förhandlare. Extremt duktig.
Det är väl just det att nu sitter man inte riktigt i en förhandlingsposition som är till ens egen fördel. Så jag är nöjd med de pris jag fått nu och tror det blir beställning på måndag.
Känns inte OK att man inte utan större kostnad kan avbeställa om det bir förseningar. Sjukt om det inte skulle gå. Tar de någon 1000-lapp i beställningsavgift (som tex. Tesla) så må det vara hänt, men några stora straffavgifter skall man inte råka ut för. Speciellt inte om bolaget inte kan leverera i tid. Skulle vara extremt försiktig att skriva på sådana här kontrakt. Speciellt i dessa tider med Covid och komponentbrister (som många bilföretag hanterat dåligt).

Hyrbil och andra ersättningar vid förseningar är nog dock att gapa efter för mycket. Kommer inte hända. Men att hoppa av utan större kostnader, speciellt om tillverkaren inte håller sina leveranstider, tycker jag du absolut kan begära. Det är inte mer en rimligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Det brukar väl finnas med klausuler som gör att ma kan hoppa av vid tillräckligt stor försening i kontrakt av branschstandard?

När en ID4 jag beställt förra året försenades var det inga problem att hoppa av.

För 10 år sedan blev en Sharan vi beställt försenad vilket satte oss i en svår sits då vår tidigare bil (en Volvo V70) brunnit upp genom självantändning och lånebilen vi fått av försäkringsbolaget skulle tillbaka, vilket vi gjorde klart för bilförsäljaren. Vi fick då en Touran som lånebil under flera månader av Atteviks i Växjö utan kostnad, tills de kunde leverera vår Sharan.

Jag har inte lusläst kontrakten men jag har fått uppfattningen att bilsäljaren är skyldig att stå för kostnader som uppstår vid förseningar.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Vi fick då en Touran som lånebil under flera månader av Atteviks i Växjö utan kostnad, tills de kunde leverera vår Sharan.
Många tycker ju det är en gammeldags och förlegad metod att bedriva bilhandel.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Vi fick då en Touran som lånebil under flera månader av Atteviks i Växjö utan kostnad, tills de kunde leverera vår Sharan.
Många tycker ju det är en gammeldags och förlegad metod att bedriva bilhandel.
Ja, det är väl det :D
Skriv svar