VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Vi fick då en Touran som lånebil under flera månader av Atteviks i Växjö utan kostnad, tills de kunde leverera vår Sharan.
Många tycker ju det är en gammeldags och förlegad metod att bedriva bilhandel.
Tycker det låter som alldeles utmärkt kundservice!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Vi fick då en Touran som lånebil under flera månader av Atteviks i Växjö utan kostnad, tills de kunde leverera vår Sharan.
Många tycker ju det är en gammeldags och förlegad metod att bedriva bilhandel.
Tycker det låter som alldeles utmärkt kundservice!
Tycker jag också. En pålitlig bilhandlare är viktig när man ska köpa/äga bil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Vi fick då en Touran som lånebil under flera månader av Atteviks i Växjö utan kostnad, tills de kunde leverera vår Sharan.
Många tycker ju det är en gammeldags och förlegad metod att bedriva bilhandel.
Tycker det låter som alldeles utmärkt kundservice!
När vi köpte en bil i USA i väntan på Teslan så fick först en Lincoln som var typ ett år gammal men när fick den hade använt något konstigt rengöringsmedel som satt sig i luftkonditioneringen och gjorde att körde man bilen med annat än alla Rutor öppna så spydde man nästan. Dom tog till aka bilen och vi fick en lånebil gratis i typ en månad tills vi hittade en annan begagnad bil att köpa. Tror dock att dom kanske var lite oroliga för stämningar då vi hade en 2 åring som åkt i bilen vilket kanske inte var det nyttigaste med dom kemikalierna :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Är tillbaka i Sverige nu efter 3 mån. Lämnade ID4an med 60% SOC och det hade den kvar.
Nån som fått uppdatering med snabbare laddning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Är tillbaka i Sverige nu efter 3 mån. Lämnade ID4an med 60% SOC och det hade den kvar.
Nån som fått uppdatering med snabbare laddning?
Är det bra eller dåligt? Tänker om den hade tagit hand om batteriet så borde väl dragit en del ström, nu kan den inte ha gjort någonting alls eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Hörde av en handlare att under året ska det komma uppdateringar som knyter profiler med stolsinställningar mm till de olika nycklarna.
Han sa också att hårdvaran för att använda telefon som nyckel men han visste inte om eller när det kommer. Men bättre att ha hårdvaran än att inte ha den tänker jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

Erik1904 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erik1904 skrev:
Jaha, dags för nytt fel.

Förardörren går inte att öppna utifrån alls. Klickar till från låset men dörren/låset går inte upp. Inifrån får man dra och lirka 5-10 gånger innan det till slut går att öppna. Övriga dörrar funkar. Testat att låta bilen stå 1+ timme, låsa/låsa upp etc

Någon mer som råkat ut för detta? Antar att det får bli en tripp till verkstaden....
Har du testat att ”mekaniskt” öppna dörren?

Dvs verkligen dra i handtaget ute.
Samma sak funkar inifrån om elektroniken skulle fallera.
Nej, det där visste jag inte ens att man kunde göra. Grymt tips, tack! Inifrån fick jag som sagt dra handtaget hela vägen 5-10 gånger och lirka för att till slut få upp den.

Jag har lånat ut bilen sedan igår, men enligt den personen gick det bra att öppna dörren idag på morgonen... Ska fråga om vederbörande dragit hårt som på bilden eller öppnat med det lätta vanliga trycket.

Tack!
Även inne kräves det att man knuffar upp dörren när man drar lätt i handtaget, annars låser den sig i ett mellanläge och man behöver dra igen och knuffa.

Drar man fullt i handtaget inne så öppnar den mekaniskt istället.
Det strulade alltså rejält även när man drog fullt inifrån.

Men nu har jag hört mig för och idag öppnas dörren åter med det vanliga trycket.
Om någon är intresserad av hur det har gått med dörren:

Felet återkom efter någon vecka, för att åter försvinna över natten. Ej minusgrader. Har funkat bra sen. Men verkstaden fick kika på den igår och konstaterade att något i handtaget/låset är defekt. VW tar det som garantireparation, blir i nästa vecka när reservdel har kommit.

Jag har även en gång råkat ut för det berömda problemet med uppsjö felmeddelanden som gör bilen obrukbar, som sedan försvinner av sig självt. Bad därför verkstaden kolla upp detta man hört om byte av 12V batteri, men det fanns inget sådant registrerat eller för den delen någon annan serviceåtgärd från VWs håll. De utförde något slags batteritest utan anmärkning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW ID.4

Inlägg av taliz »

Finns tydligen en widget i iOS nu.
Synd bara att den allt som oftast säger ”the app is currently not connected to the vehicle”.
Men klickar man på den så kommer man in i appen och den verkar connected…
Loggar man ut och sen in igen i appen så funkar widgeten igen ett tag. Appen säger dock ”technical issue occurred”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Fler som får "technical issue occurred" varje gång man öppnar appen(iOS)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Fler som får "technical issue occurred" varje gång man öppnar appen(iOS)?

Om du uppdaterar till senaste versionen så ska det försvinna.
Kom en ny för mig igår tror jag det var.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

AMS: Volkswagen ID.4 GTX mot Golf R - vilken har bäst 4WD?



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
Fler som får "technical issue occurred" varje gång man öppnar appen(iOS)?

Om du uppdaterar till senaste versionen så ska det försvinna.
Kom en ny för mig igår tror jag det var.
Ahh nya versionen som kom igår verkar funka bättre ja, tack.

Ett annat problem dök upp nu efter bilen stått stilla i 3 mån. Fönsterhissarna fram, dvs båda sidor, vägrar att fortsätta gå ner/upp när man hållit inne knappen nån sekund. Dvs man måste hålla in knappen hela vägen, skapligt irriterande. På bakdörrarna funkar det fortfarande av nån anledning.
Idéer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Har den glömt inställningar? Hänt min ID3. De är ju obskyra, och svåra att hitta, vet inte om de finns för fönster. Men min bil har tappat t. ex centrallås inställningar, ljusshow, och litet annat. Som jag fått ställa in så de funkar igen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
D-E
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 nov 2020 18:08

Re: VW ID.4

Inlägg av D-E »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Fler som får "technical issue occurred" varje gång man öppnar appen(iOS)?

Om du uppdaterar till senaste versionen så ska det försvinna.
Kom en ny för mig igår tror jag det var.
Ahh nya versionen som kom igår verkar funka bättre ja, tack.

Ett annat problem dök upp nu efter bilen stått stilla i 3 mån. Fönsterhissarna fram, dvs båda sidor, vägrar att fortsätta gå ner/upp när man hållit inne knappen nån sekund. Dvs man måste hålla in knappen hela vägen, skapligt irriterande. På bakdörrarna funkar det fortfarande av nån anledning.
Idéer?
Har haft samma problem. Vill minnas att det rättade till sig när jag drog i knappen i 5-10s ett antal gånger.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Är det inte så att om man kör fönstret fullt ner och fullt upp så kalibrerar man ändläget och auto upp och ner. Det var åtminstone så när man tog bort batteriet på ”vanliga” VAG
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: VW ID.4

Inlägg av Fossilfritt »

martinot skrev:
AMS: Volkswagen ID.4 GTX mot Golf R - vilken har bäst 4WD?



ID4 GTX var snabbare iväg än värsting golfen, kul o se att familjevagnen tar sportbilen i några moment.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Hoppsan_84 skrev:
Är det inte så att om man kör fönstret fullt ner och fullt upp så kalibrerar man ändläget och auto upp och ner. Det var åtminstone så när man tog bort batteriet på ”vanliga” VAG
Yep, fullt ner och hålla inne knappen några sekunder, samt samma visa åt motsatt håll, löste det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Hej och tack för bra forum. Har lite frågor till er erfarna.

Fått 3% på en klent utrustad ID4 GTX. Är det för dåligt eller är det rimligt med den efterfrågan som är?

Finns det campingläge nu eller måste man lägga något i förarsätet som Björn Nyland fick göra?

Syns kW när man laddar nu eller är det fortfarande bara kmh? Laddar den 125 eller 135 nu?

Reseladdaren med vanlig stickpropp är den på bara 10 ampere eller kan man välja andra ampere i bilen eller på laddaren?

Fungerar Ecoläge (bara värme på förare) lika bra på 2 zon som på 3 zon climatronic? Drar den mycket mer om man har 25 grader än 19?
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

GustavE skrev:
Hej och tack för bra forum. Har lite frågor till er erfarna.

Fått 3% på en klent utrustad ID4 GTX. Är det för dåligt eller är det rimligt med den efterfrågan som är?

Finns det campingläge nu eller måste man lägga något i förarsätet som Björn Nyland fick göra?

Syns kW när man laddar nu eller är det fortfarande bara kmh? Laddar den 125 eller 135 nu?

Reseladdaren med vanlig stickpropp är den på bara 10 ampere eller kan man välja andra ampere i bilen eller på laddaren?

Fungerar Ecoläge (bara värme på förare) lika bra på 2 zon som på 3 zon climatronic? Drar den mycket mer om man har 25 grader än 19?
Campingläge finns inte utan man får köra TB-style. kW syns numera i appen när man laddar men inte i bilen. En ny ID.4 lär ladda minst 135 eller högre med ca 5-80% på 29 min om alla stjärnor står rätt.

Bra video om uppdatering dock på tyska.

kalavun
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jan 2022 10:47

Re: VW ID.4

Inlägg av kalavun »

Har beställt en ID.4 GTX (oklart när den kommer....).

Hur är ID.4 med 21" hjul? Den ser snyggare ut med dom tycker jag, men hur påverkas komfort (ljudnivå, stötighet osv) och räckvidd.

Jämfört då med original 20".
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.4

Inlägg av SwedishAdvocate »

GustavE skrev:
.../ Fått 3% på en klent utrustad ID4 GTX. Är det för dåligt eller är det rimligt med den efterfrågan som är? /...
På den här sidan diskuteras lite rabatt på VW's bilar (sidan 516).

viewtopic.php?f=27&t=12857&start=5150

Hur hittade jag det?

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

För säkerhets skull: För vissa 'grejer' krävs även citattecken. "Model 3" är som ett exempel en sån grej. Då räknas det som är inom citattecken som ett sökord enligt resonemanget ovan. Om du inte använder citattecken så kommer den ju hitta allt dom har "Model" i sig – dvs även Model S, Model X osv... Men det här kände du ju säkert till... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.4

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts/förtydligande: Jag gjorde bara en enkel sökning ovan. Sen tog jag första bästa sökträff som jag hittade. Det kan säkert mycket väl finnas fler diskussioner om rabatt på VW's elbilar på andra ställen på forumet. Vet t.ex. att rabatter har diskuterats för andra bilmodeller i andra trådar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

MEB är skalbar plattform och det är möjligt att förbättra enskilda delar i plattformen i takt med att ny och bättre teknik blir tillgänglig. Det kan till exempel vara förbättrade batterier.

Av presentationen framgår det att framtida förbättringar inkluderar längre räckvidd och snabbare laddning. I framtiden ska en förbättrad MEB-plattform kunna erbjuda upp till 700 kilometer i räckvidd och snabbladdas med hastigheter på över 200 kW. Dessutom kan den få kraftfullare motorer vilket kan innebära kvickare elbilar som klarar 0-100km/h på 5,5 sekunder.
https://alltomelbil.se/volkswagen-bygge ... -rackvidd/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Lämnade in min för fix av dörruppslag. Tydligen ska dom göra lite garantiåtaganden också.
Kan man tänkas få 3.0 med snabbare laddning då tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Lämnade in min för fix av dörruppslag. Tydligen ska dom göra lite garantiåtaganden också.
Kan man tänkas få 3.0 med snabbare laddning då tro?
Bara att hålla tummarna att den utrullningen av 2.4 och det nya batteriet startar.
Även min skall in en vända för att plocka bort lite päls. :cry:
052CC327-D9F4-4A2B-9B1B-EF691D545814.jpeg
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar