VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Jag var och provkörde ID.4 idag. Blev ingen jättelång svängom, men ändå tillräcklig för en del initiala iaktagelser.

1st Pro version med 77kWh batteri och 204Hk bakhjulsdrift och 20" Hakka vinterdäck. Temp ca 8 grader och torr väg.

Bilen är rymlig, känns stor, både fram, i baksätet och bagaget (iaf när man kommer från Polestar 2 ;) )
Sköna stolar
Fin svängradie
Snabb respons på gasen från 0, dock avtar det snabbt och bilen kändes ordentligt trött över 60km/h. Hade inte velat inleda en vanlig omkörning som jag brukar, det blir inte trafiksäkert.
Släpper snabbt, hade blinkande hjulspinnslampa så fort jag drog på trots torr väg, det känns väl sådär.
Infortainment är ju samma som ID.3 och ganska hopplöst. Möjligt att man lär sig efter ett tag, men intuitivt är det iaf inte.
Bilen är mindre gungig än många andra SUVar, tex Model X på 20" vinterdäck upplevde jag som ändå gungigare. Dock är den för gungig och mjuk i fjädringen för mig.
Man får ingen känsla av framtid och tekniskt "WOW", det är en bra bil bara och passar säkert bra till de som är lite äldre. Min svärfar på 75 ska få sin i april och han kommer säkert bli jättenöjd. Bra med plats att köra runt barnbarnen till träning etc.

Jag tycker VW har dragit igång många fina elbilsprojekt, men det känns lite som de inte orkade hela vägen. Ingenjörerna tröttnade efter 3/4 av arbetet och la ner verksamheten eller nåt. Så känns deras ID-bilar för mig iaf.
20210318_133820.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

en anekdot, jag försökte mäta 0-100 med min nya dragy. Men fick aldrig något resultat på 0-100. Men när jag analyserar data, så är det pga att jag aldrig kom över 100km/h trots att det stod 100 på mätaren. I Dragy ser jag att bilen gick i 90 när det stor 100 på mätaren. Bummer! Oavsett så blev det 1/8 mile på 11.09sek (1/4 mile på 22.39sek). Förstärker mitt intryck att den är ganska seg i acc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

HelectriC skrev:
en anekdot, jag försökte mäta 0-100 med min nya dragy. Men fick aldrig något resultat på 0-100. Men när jag analyserar data, så är det pga att jag aldrig kom över 100km/h trots att det stod 100 på mätaren. I Dragy ser jag att bilen gick i 90 när det stor 100 på mätaren. Bummer! Oavsett så blev det 1/8 mile på 11.09sek (1/4 mile på 22.39sek). Förstärker mitt intryck att den är ganska seg i acc.
Det låter lite väl segt. 402m borde väl gå på 16 sekunder eller så om det inte är nåt fel på bilen.

Körde en i veckan och tycker den har ganska bra prestanda upp till runt 80-90, sen blir det segare. De har definitivt begränsat kraften initialt dock. Jämförde med en e-Niro och Kona som öser på fullt vrid direkt, inte alltid med briljanta resultat.

Trevlig bil men börjar undra om jag kanske borde välja något annat istället då den kändes lite tung och otymplig. Har en 1st beställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Jag var och provkörde ID.4 idag. ....
Hur skulle du beskriva prestandan jämfört med en e-Golf? Jag tyckte ju redan att ID3 kändes trögare än Golfen på nåt sätt, trots starkare motor. Och ID4 är tyngre och större, den måste definitivt vara slöare än en ID3.
Konstigt att VW inte har gjort ett bättre jobb. Troligen vill de ha lite marginal för att kunna sälja rappare bilar senare. Det kan ju knappast vara så att det inte går att få ut mer prestanda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Här har vi ett hyfsat entusiastiskt test från en Model 3P ägare. Tror inte jag ska kolla eller läsa fler tester innan jag får bilen nu :D

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Jag var och provkörde ID.4 idag. ....
Hur skulle du beskriva prestandan jämfört med en e-Golf? Jag tyckte ju redan att ID3 kändes trögare än Golfen på nåt sätt, trots starkare motor. Och ID4 är tyngre och större, den måste definitivt vara slöare än en ID3.
Konstigt att VW inte har gjort ett bättre jobb. Troligen vill de ha lite marginal för att kunna sälja rappare bilar senare. Det kan ju knappast vara så att det inte går att få ut mer prestanda.
Tja, ungefär likvärdigt, men ID.4 är snabbare precis i början pga bakhjulsdriften.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Här har vi ett hyfsat entusiastiskt test från en Model 3P ägare. Tror inte jag ska kolla eller läsa fler tester innan jag får bilen nu :D

Han är rätt rolig den där Kyle, alltid galet positiv.
Hans tjej, som kör en BMW i3, sa att hon vill ha en vanlig bensinbil nästa gång. Hon var trött på alla problem med laddning. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Hakka och +8gr skulle kunna förklara lite. Min erfarenhet är att de känns väldigt mjuka/sladdriga när det är så varmt. Har haft de på många olika bilar och samma tendens konsekvet. I riktigt vinterväglag och rejäla minusgrader upplever jag de som kanon!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag var och provkörde ID.4 idag. Blev ingen jättelång svängom, men ändå tillräcklig för en del initiala iaktagelser.

1st Pro version med 77kWh batteri och 204Hk bakhjulsdrift och 20" Hakka vinterdäck. Temp ca 8 grader och torr väg.

Bilen är rymlig, känns stor, både fram, i baksätet och bagaget (iaf när man kommer från Polestar 2 ;) )
Sköna stolar
Fin svängradie
Snabb respons på gasen från 0, dock avtar det snabbt och bilen kändes ordentligt trött över 60km/h. Hade inte velat inleda en vanlig omkörning som jag brukar, det blir inte trafiksäkert.
Släpper snabbt, hade blinkande hjulspinnslampa så fort jag drog på trots torr väg, det känns väl sådär.
Infortainment är ju samma som ID.3 och ganska hopplöst. Möjligt att man lär sig efter ett tag, men intuitivt är det iaf inte.
Bilen är mindre gungig än många andra SUVar, tex Model X på 20" vinterdäck upplevde jag som ändå gungigare. Dock är den för gungig och mjuk i fjädringen för mig.
Man får ingen känsla av framtid och tekniskt "WOW", det är en bra bil bara och passar säkert bra till de som är lite äldre. Min svärfar på 75 ska få sin i april och han kommer säkert bli jättenöjd. Bra med plats att köra runt barnbarnen till träning etc.

Jag tycker VW har dragit igång många fina elbilsprojekt, men det känns lite som de inte orkade hela vägen. Ingenjörerna tröttnade efter 3/4 av arbetet och la ner verksamheten eller nåt. Så känns deras ID-bilar för mig iaf.
Bra med lite återkoppling från medlemmar som testat. Tack för rapport!:)

Känns som en del både + och - gällande ID. Bra att VAG satsar på elektriskt (en av de mest seriösa), men att just ID-modellerna kanske inte nått riktigt fram helt
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Hakka och +8gr skulle kunna förklara lite. Min erfarenhet är att de känns väldigt mjuka/sladdriga när det är så varmt. Har haft de på många olika bilar och samma tendens konsekvet. I riktigt vinterväglag och rejäla minusgrader upplever jag de som kanon!
Ja, det ligger absolut nåt i det. Jag vägrar köra egen elbil på nordiska vinterdäck, det blir för sladdrigt och näst intill trafikfarligt i vissa situationer enligt mig. Jag kör på kontinentala vinterdäck och dom har funkat sjukt bra även vid minus och halka. Fördelarna är många!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: VW ID.4

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
Leo skrev:
Hakka och +8gr skulle kunna förklara lite. Min erfarenhet är att de känns väldigt mjuka/sladdriga när det är så varmt. Har haft de på många olika bilar och samma tendens konsekvet. I riktigt vinterväglag och rejäla minusgrader upplever jag de som kanon!
Ja, det ligger absolut nåt i det. Jag vägrar köra egen elbil på nordiska vinterdäck, det blir för sladdrigt och näst intill trafikfarligt i vissa situationer enligt mig. Jag kör på kontinentala vinterdäck och dom har funkat sjukt bra även vid minus och halka. Fördelarna är många!
Håller helt med. Har det på båda mina bilar och även haft det på tidigare åk. Tycker att det fungerar utmärkt. Självklart måste man vara observant på när det är riktigt halt och ta det lite lugnare vilket gäller på rena isvägar. Är det snöunderlag fungerar det utmärkt och så klart på snöfria eller våta vägar. Tycker att det är en utmärkt kompromiss.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

4WD och rejäla dubbdäck måste man ha i Norrland! :lol:
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

macky skrev:
HelectriC skrev:
Leo skrev:
Hakka och +8gr skulle kunna förklara lite. Min erfarenhet är att de känns väldigt mjuka/sladdriga när det är så varmt. Har haft de på många olika bilar och samma tendens konsekvet. I riktigt vinterväglag och rejäla minusgrader upplever jag de som kanon!
Ja, det ligger absolut nåt i det. Jag vägrar köra egen elbil på nordiska vinterdäck, det blir för sladdrigt och näst intill trafikfarligt i vissa situationer enligt mig. Jag kör på kontinentala vinterdäck och dom har funkat sjukt bra även vid minus och halka. Fördelarna är många!
Håller helt med. Har det på båda mina bilar och även haft det på tidigare åk. Tycker att det fungerar utmärkt. Självklart måste man vara observant på när det är riktigt halt och ta det lite lugnare vilket gäller på rena isvägar. Är det snöunderlag fungerar det utmärkt och så klart på snöfria eller våta vägar. Tycker att det är en utmärkt kompromiss.
Eftersom jag bor i södra Sverige så är jag inne på samma sak, alternativt att gå ytterligare ett steg längre med åretruntdäck som är allt vanligare på kontinenten.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 22545-r18/

Då vi på vintern oftare har blötare väglag där vi bor, och få dagar med ren snö eller is (även om det varit ovanligt många dagar just denna vintern, så är de ändå ganska få totalt sätt), så känns det ju vettigare att optimera däcken för hur väglaget oftast förhåller sig.

Sverige är ett rätt avlångt land, och väldigt stora skillnader i klimatzooner mellan de norra, mellersta och södra delarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Zalman3 skrev:
4WD och rejäla dubbdäck måste man ha i Norrland! :lol:

<span>
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
</span>
Och en spade.(snöslunga?)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Zalman3 skrev:
4WD och rejäla dubbdäck måste man ha i Norrland! :lol:

<span>
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
</span>
Och en spade.(snöslunga?)
Självklart har man en spade med sig.
Mycket bra att ha när plogbilen gjort en lite för stor vall mot den enskilda vägen.

Intressant att den första MEB bilen med 4wd ser ut att blir Audi Q4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Här har vi ett hyfsat entusiastiskt test från en Model 3P ägare. Tror inte jag ska kolla eller läsa fler tester innan jag får bilen nu :D

Han är rätt rolig den där Kyle, alltid galet positiv.
Hans tjej, som kör en BMW i3, sa att hon vill ha en vanlig bensinbil nästa gång. Hon var trött på alla problem med laddning. :lol:
Ja, han har en entusiasm som smittar av sig. Han är med i en av ID4 grupperna som jag är med i och han tycker verkligen att bilen är något alldeles extra. Tom Moloughney från InsideEVs är med i samma grupp. Kul med lite Youtube-kändisar som ibland deltar i diskussionerna!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kändisar är viktigt för att bekräfta sina egna val och köp. ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
Kändisar är viktigt för att bekräfta sina egna val och köp. ;)
Ja, fast inte lika viktigt som varumärkets "status" i kreti och pletis ögon ;)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Nu när en mängd bilar har hittat ut till kunder och bilderna flödar.
Så är det bara att konstatera att (om det inte enbart fanns det valet i 1st?) majoritet är helt klart Black tillvalet med färgen för silver C stolpe och takräcke.
Jag har valt en Honey yellow utan Black då jag tyckte det blev för många färger. Honey yellow, svart och silver.
Någon annan som varit i tankarna kring med eller utan Black?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Kubi skrev:
Nu när en mängd bilar har hittat ut till kunder och bilderna flödar.
Så är det bara att konstatera att (om det inte enbart fanns det valet i 1st?) majoritet är helt klart Black tillvalet med färgen för silver C stolpe och takräcke.
Jag har valt en Honey yellow utan Black då jag tyckte det blev för många färger. Honey yellow, svart och silver.
Någon annan som varit i tankarna kring med eller utan Black?
Svart tak och silver takkant ingår i båda 1st-paketen vill jag minnas?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

iAkita skrev:
Här har vi ett hyfsat entusiastiskt test från en Model 3P ägare. Tror inte jag ska kolla eller läsa fler tester innan jag får bilen nu :D

Man måste bara älska hur Kyle recenserar bilar och han verkar verkligen gilla ID4 som en bil för vardagsbruk. Ser fram emot att få min. När den nu kommer...

...Fast om den kommer sent ändrar jag nog beställningen till en id4 awd :mrgreen:
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Maw skrev:
Kubi skrev:
Nu när en mängd bilar har hittat ut till kunder och bilderna flödar.
Så är det bara att konstatera att (om det inte enbart fanns det valet i 1st?) majoritet är helt klart Black tillvalet med färgen för silver C stolpe och takräcke.
Jag har valt en Honey yellow utan Black då jag tyckte det blev för många färger. Honey yellow, svart och silver.
Någon annan som varit i tankarna kring med eller utan Black?
Svart tak och silver takkant ingår i båda 1st-paketen vill jag minnas?
Okej, var aldrig inne och pillade på 1st.
La beställning förra veckan på en "hel" honey yellow samt svarta plåt fälgarna så det blir en bil i citron lakrits tema!
Tänkte använda plåt till vinterdäck senare och skaffa några aftermarket till sommardäcken.

Blir det inte väl många färger om nu blå, silver och även svart/silver fälgar?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
Kändisar är viktigt för att bekräfta sina egna val och köp. ;)
Ja, fast inte lika viktigt som varumärkets "status" i kreti och pletis ögon ;)
Det är väl just det som kändisar är till för att försöka bygga upp varumärken med sitt kändisskap?

Märkligt att folk går på det, men det är så det verkar fungera.

Bara att läsa här i tråden så ser man hur viktigt det är för köpare av ID-bilarna att andra tycker om de, inklusive diverse YT-metakändisar. Tydligen är de inte trygga i sina egna val och behöver extern bekräftelse på att de valt riktigt. :D

Själv så har varumärken olika "status" för mig personligen, och jag väljer de märken som tilltalar mig och som jag uppskattar.

Bryr mig om väldigt lite vad "kreti och pleti" köper. Det viktiga är att varumärket och produkterna passar in och stämmer på mig.

Det lilla jag noterar vad massan köper så har det dock snarare en motsatt effekt på mig; är det något som kreti och pleti gillar och köper så blir jag snarare mer misstänksam och anti det märket eller den produkten (då massan/kreti pleti oftast har generellt ganska dålig smak i min erfarenhet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Någon som hört något om mer förseningarna av ID.4?

Någon som fått bekräftade förseningar?
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: VW ID.4

Inlägg av d3marcus »

martinot skrev:
Det lilla jag noterar vad massan köper så har det dock snarare en motsatt effekt på mig; är det något som kreti och pleti gillar och köper så blir jag snarare mer misstänksam och anti det märket eller den produkten (då massan/kreti pleti oftast har generellt ganska dålig smak i min erfarenhet).
Då borde du inte köra M3 då det är den vanligaste elbilen i Sverige.
Skriv svar