VW ID.4
Postat: 11 feb 2021 15:48
Fanns ingen tråd bara för ID.4?
Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
Så sent? Hade hoppats på att det skulle ske nu under feb. inte så långt extra men ändå.flipmac skrev:Jag också!
Pratade med återförsäljare förra veckan och de räknade med att få in demobilar för provkörning i mitten av mars.
Tack för intryck! Kul att höra!Epicure skrev:Jag har provkört ID.4.
Måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
Sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
Regenerering har endast två lägen, som justeras på växelväljaren (drive/brake).
En vettig bil till vettigt pris helt enkelt. Kan lätt tänka mig att äga en sådan, om jag inte får välja Tesla.
Kul. Var och hur lyckades du provköra? Bilhandlarna har mig veterligen inte fått några demobilar ännu.Epicure skrev:Jag har provkört ID.4.
Är fortsatt skeptisk till infotainment tills att jag testat själv (alla video och genomgångar jag sett visar på ett i mitt tycke mycket ogenomtänkt, och lätt segt, användargränssnitt).Epicure skrev:Jag har provkört ID.4.
Måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
Jag jobbar i bilbranschen och fick provköra en pressbil.mati skrev:Kul. Var och hur lyckades du provköra? Bilhandlarna har mig veterligen inte fått några demobilar ännu.Epicure skrev:Jag har provkört ID.4.
Hur upplevde du ljudnivån i kupén? Hur kändes materialvalet? Är det samma Toyota-Yaris-från-1980-stil som i ID3 eller är det lite mer ombonat i kupén? Har bilen haft HUD?
Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.Bruno skrev:Fanns ingen tråd bara för ID.4?
Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
Tack för svaret. Det låter ju alla tiders. HUD är inte standard, det var därför jag ställde frågan.Epicure skrev:Jag jobbar i bilbranschen och fick provköra en pressbil.
Ljudnivån är mycket lägre än min TM3 LR AWD. Nu körde vi odubbat och på vinterväglag. Inte i nivå med BMW men tillräckligt tyst för att det inte ska upplevas störande.
Materialvalen kändes mer premium än genomsnitts-folkan skulle jag säga. Den känns mycket mer premium än en passat.
Den bil jag körde hade HUD, vet ej om detta är standard eller tillval, dock.
Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.NiklasTesla skrev:Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Nej jämfört med en Trabant är 0-100 på 8,5 sek snabbtmati skrev:Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.NiklasTesla skrev:Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Laddnätverket är sannerligen ingen höjdare i Sverige. Men tyskarna skiter nog högaktningsfullt i hur vi i Sverige laddar våra bilar. De tittar fråmst på den egna marknaden, och där är det inget större problem längre att hitta laddning. Ionity har blivit en laddoperatör bland många andra i Tyskland. Se på bilden som visar alla laddare med >100kW effekt. Ionity är en irrelevant spelare.
Troligtvis är det väl kunderna som väljer en ID4 som även jämfört den med Tesla? Ingen som köper en elbil idag kan ju rimligtvis ha undgått Tesla....NiklasTesla skrev:
Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.
Det är som tidigare påpekat såklart oundvikligt att inte jämföra med Tesla. Det beror ju bara på vad man värderar högst. Jag själv har beställt en ID.4 men övervägde även M3 och MY. Exempelvis så värderar jag komfort och ljudisolering högre än blixtsnabb acceleration. Gällande laddnätverket så kommer det att vara fullt tillräckligt till de långresorna vi gör 1-2 gånger per år. Detta tror jag även är en fördel för Tesla som kommer att minska i takt med den ökade elektrifieringen.NiklasTesla skrev:Nej jämfört med en Trabant är 0-100 på 8,5 sek snabbtmati skrev:Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.NiklasTesla skrev:Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Laddnätverket är sannerligen ingen höjdare i Sverige. Men tyskarna skiter nog högaktningsfullt i hur vi i Sverige laddar våra bilar. De tittar fråmst på den egna marknaden, och där är det inget större problem längre att hitta laddning. Ionity har blivit en laddoperatör bland många andra i Tyskland. Se på bilden som visar alla laddare med >100kW effekt. Ionity är en irrelevant spelare.
Vad kostar det inte att ladda dom andra platserna (utanför Ionity), hjälper bilens navigator dig att ruta via billiga snabbladdare om du gör långkörning med ID4, hur många laddstolpar finns det vid varje laddplats etc
Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.
Dock är ID4 säkert en välbyggd bil som kanske är tystare än Model 3.
MVH
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.Fredrik j skrev:Troligtvis är det väl kunderna som väljer en ID4 som även jämfört den med Tesla? Ingen som köper en elbil idag kan ju rimligtvis ha undgått Tesla....NiklasTesla skrev:
Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.jbark skrev:Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.
Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa
Känns som alla rubriker ska ha "Tesla" i sig, och bilarna jämförs med Tesla, hur fel det än blir Men allt som drar läsare/tittare är bra enligt media...NiklasTesla skrev:Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.Bruno skrev:Fanns ingen tråd bara för ID.4?
Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
Nej rätt namn på rubriken är en liten större variant av ID3.
MVH samt kommer fortsätta köra vidare som nöjd ägare av Tesla Model 3.
Så länge utbudet är så begränsat när det gäller elbilar så kommer kunderna jämföra ganska udda bilar i sin jakt på den man köper.mati skrev:Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.jbark skrev:Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.
Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
Det kommer ju en Y i samma prisklass som ID4. I USA har den ju faktiskt levererats i några månader redan.mati skrev:Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.jbark skrev:Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.
Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
Det har ju blivit mycket bättre redan. Det är inte länge sedan som tidningarna utan blinka jämförde Model X med Renault Zoe, bara för att båda bilarna hade ungefär samma räckvidd. Elbil == elbil. Nu är det ju tack o lov så att det finns ett allt större utbud.Fredrik j skrev:Så länge utbudet är så begränsat när det gäller elbilar så kommer kunderna jämföra ganska udda bilar i sin jakt på den man köper.
När Ford, VW och Opel har var sin bil i samma klass (pris/storlek) kommer dom jämföras med varandra. Precis som idag...
Håller till stor del med dig där. Dock är ju model y vårt absoluta max medans id4 gör att vi inte lägger oss på maxbudget för vad vi kan tänka att lägga på en bil. Dock har ingen av dessa levererats än och jag tror model y kommer sänkas i pris vilket gör dem till konkurrenter, men det är lite OT. Oavsett blir det spännande att se hur id4 kommer fungera, hoppas att de fått bort alla barnsjukdommar som id3 har.mati skrev:Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.jbark skrev:Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.
Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.