Sida 1 av 74

VW ID.4

Postat: 11 feb 2021 15:48
av Bruno
Fanns ingen tråd bara för ID.4?

Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...

Re: VW ID.4

Postat: 11 feb 2021 16:09
av Dodde
Snyggt! Man börjar bli sugen på att testa den.

Re: VW ID.4

Postat: 11 feb 2021 18:03
av flipmac
Jag också!
Pratade med återförsäljare förra veckan och de räknade med att få in demobilar för provkörning i mitten av mars.

Re: VW ID.4

Postat: 11 feb 2021 19:24
av Dodde
flipmac skrev:
Jag också!
Pratade med återförsäljare förra veckan och de räknade med att få in demobilar för provkörning i mitten av mars.
Så sent? Hade hoppats på att det skulle ske nu under feb. inte så långt extra men ändå.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 07:47
av pingflood
Nu när de "vanliga" modellerna börjar trilla in, har folk lyckats få nån vettig rabatt på dem? 1st ser ju rätt bra ut nu när man skulle behöva utrusta en Life med en del extra för att få samma nivå, men den verkar inte vara beställningsbar längre.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 09:00
av Epicure
Jag har provkört ID.4.
Måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
Sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
Regenerering har endast två lägen, som justeras på växelväljaren (drive/brake).

En vettig bil till vettigt pris helt enkelt. Kan lätt tänka mig att äga en sådan, om jag inte får välja Tesla.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 09:09
av Revoltra
Epicure skrev:
Jag har provkört ID.4.
Måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
Sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
Regenerering har endast två lägen, som justeras på växelväljaren (drive/brake).

En vettig bil till vettigt pris helt enkelt. Kan lätt tänka mig att äga en sådan, om jag inte får välja Tesla.
Tack för intryck! Kul att höra!

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 09:30
av mati
Epicure skrev:
Jag har provkört ID.4.
Kul. Var och hur lyckades du provköra? Bilhandlarna har mig veterligen inte fått några demobilar ännu.
Hur upplevde du ljudnivån i kupén? Hur kändes materialvalet? Är det samma Toyota-Yaris-från-1980-stil som i ID3 eller är det lite mer ombonat i kupén? Har bilen haft HUD?

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 09:42
av martinot
Epicure skrev:
Jag har provkört ID.4.
Måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
Är fortsatt skeptisk till infotainment tills att jag testat själv (alla video och genomgångar jag sett visar på ett i mitt tycke mycket ogenomtänkt, och lätt segt, användargränssnitt).

Själv är jag superpositiv att de gått över till bakhjulsdrift nu när de bytt till en ren helelektrisk plattform.

Detta verkar också ha hjälp ID4 i jämförelse hur klassledande framhjulsdrivna ICE-bilar som V90 fungerar.



Bild

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 09:46
av Epicure
mati skrev:
Epicure skrev:
Jag har provkört ID.4.
Kul. Var och hur lyckades du provköra? Bilhandlarna har mig veterligen inte fått några demobilar ännu.
Hur upplevde du ljudnivån i kupén? Hur kändes materialvalet? Är det samma Toyota-Yaris-från-1980-stil som i ID3 eller är det lite mer ombonat i kupén? Har bilen haft HUD?
Jag jobbar i bilbranschen och fick provköra en pressbil.
Ljudnivån är mycket lägre än min TM3 LR AWD. Nu körde vi odubbat och på vinterväglag. Inte i nivå med BMW men tillräckligt tyst för att det inte ska upplevas störande.
Materialvalen kändes mer premium än genomsnitts-folkan skulle jag säga. Den känns mycket mer premium än en passat.
Den bil jag körde hade HUD, vet ej om detta är standard eller tillval, dock.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 09:49
av NiklasTesla
Bruno skrev:
Fanns ingen tråd bara för ID.4?

Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.

Nej rätt namn på rubriken är en liten större variant av ID3.

MVH samt kommer fortsätta köra vidare som nöjd ägare av Tesla Model 3. 8-)

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 10:02
av mati
Epicure skrev:
Jag jobbar i bilbranschen och fick provköra en pressbil.
Ljudnivån är mycket lägre än min TM3 LR AWD. Nu körde vi odubbat och på vinterväglag. Inte i nivå med BMW men tillräckligt tyst för att det inte ska upplevas störande.
Materialvalen kändes mer premium än genomsnitts-folkan skulle jag säga. Den känns mycket mer premium än en passat.
Den bil jag körde hade HUD, vet ej om detta är standard eller tillval, dock.
Tack för svaret. Det låter ju alla tiders. HUD är inte standard, det var därför jag ställde frågan.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 10:14
av mati
NiklasTesla skrev:
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.
Laddnätverket är sannerligen ingen höjdare i Sverige. Men tyskarna skiter nog högaktningsfullt i hur vi i Sverige laddar våra bilar. De tittar fråmst på den egna marknaden, och där är det inget större problem längre att hitta laddning. Ionity har blivit en laddoperatör bland många andra i Tyskland. Se på bilden som visar alla laddare med >100kW effekt. Ionity är en irrelevant spelare.
Skärmklipp.PNG

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 10:25
av NiklasTesla
mati skrev:
NiklasTesla skrev:
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.
Laddnätverket är sannerligen ingen höjdare i Sverige. Men tyskarna skiter nog högaktningsfullt i hur vi i Sverige laddar våra bilar. De tittar fråmst på den egna marknaden, och där är det inget större problem längre att hitta laddning. Ionity har blivit en laddoperatör bland många andra i Tyskland. Se på bilden som visar alla laddare med >100kW effekt. Ionity är en irrelevant spelare.
Skärmklipp.PNG
Nej jämfört med en Trabant är 0-100 på 8,5 sek snabbt ;)

Vad kostar det inte att ladda dom andra platserna (utanför Ionity), hjälper bilens navigator dig att ruta via billiga snabbladdare om du gör långkörning med ID4, hur många laddstolpar finns det vid varje laddplats etc

Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.

Dock är ID4 säkert en välbyggd bil som kanske är tystare än Model 3.

MVH

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 11:26
av Fredrik j
NiklasTesla skrev:

Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.
Troligtvis är det väl kunderna som väljer en ID4 som även jämfört den med Tesla? Ingen som köper en elbil idag kan ju rimligtvis ha undgått Tesla....

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 11:37
av Mickep
De finns de som INTE vill ha 3-4 sek till 100km/h. Så där faller de bort. Alla passar inte att betala överpriser. En del vill inte ha iphone även om den i vissa tester och användare springer cirklar runt det andra. Trots att det enligt dem har överlägset appstore (och gör extrema vinster, vilket är viktigt för användarens självkänsla). En del vill köra samsung S21 Även om föregångaren förbjöds i flygplan och har ett extremt högt pris den också. Andra vill ha en Sony compact med 7 dagars batteritid.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 12:50
av Dasko
NiklasTesla skrev:
mati skrev:
NiklasTesla skrev:
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.
Nu är 8.5 sekunder inte jättelångsamt. Alla vill inte ha en sportbil, och Tysklands svar på Tesla är snarare att det ska bli en volymbil som är lagom bra på allt och som betydligt fler har råd med. Så som VW:s bilar brukar vara.
Laddnätverket är sannerligen ingen höjdare i Sverige. Men tyskarna skiter nog högaktningsfullt i hur vi i Sverige laddar våra bilar. De tittar fråmst på den egna marknaden, och där är det inget större problem längre att hitta laddning. Ionity har blivit en laddoperatör bland många andra i Tyskland. Se på bilden som visar alla laddare med >100kW effekt. Ionity är en irrelevant spelare.
Skärmklipp.PNG
Nej jämfört med en Trabant är 0-100 på 8,5 sek snabbt ;)

Vad kostar det inte att ladda dom andra platserna (utanför Ionity), hjälper bilens navigator dig att ruta via billiga snabbladdare om du gör långkörning med ID4, hur många laddstolpar finns det vid varje laddplats etc

Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.

Dock är ID4 säkert en välbyggd bil som kanske är tystare än Model 3.

MVH
Det är som tidigare påpekat såklart oundvikligt att inte jämföra med Tesla. Det beror ju bara på vad man värderar högst. Jag själv har beställt en ID.4 men övervägde även M3 och MY. Exempelvis så värderar jag komfort och ljudisolering högre än blixtsnabb acceleration. Gällande laddnätverket så kommer det att vara fullt tillräckligt till de långresorna vi gör 1-2 gånger per år. Detta tror jag även är en fördel för Tesla som kommer att minska i takt med den ökade elektrifieringen.

Angående infotainmentsystem så är jag av den åsikten att det är ok om det inte flyter blixtsnabbt eller är lika användarvänligt som en IPhone. Detta då tiden jag kommer spendera i infotainmentsystemet är en bråkdel av tiden jag spenderar exempelvis med min telefon.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 14:00
av jbark
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:

Sorry men ID4 skall inte jämföras med Tesla i mina ögon.
Troligtvis är det väl kunderna som väljer en ID4 som även jämfört den med Tesla? Ingen som köper en elbil idag kan ju rimligtvis ha undgått Tesla....
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 14:33
av mati
jbark skrev:
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 14:53
av Bruno
NiklasTesla skrev:
Bruno skrev:
Fanns ingen tråd bara för ID.4?

Test av ID.4 som Norrköpings Tidningar köpt in...
:lol: Tysklands svar på Tesla??? 0-100 på 8,5 sekunder, Ionitys laddnätverk som VAG är med i är fortfarande lååååååångt efter Teslas SuC-nätverk utbyggnaddmässigt.

Nej rätt namn på rubriken är en liten större variant av ID3.

MVH samt kommer fortsätta köra vidare som nöjd ägare av Tesla Model 3. 8-)
Känns som alla rubriker ska ha "Tesla" i sig, och bilarna jämförs med Tesla, hur fel det än blir ;) Men allt som drar läsare/tittare är bra enligt media...

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 14:56
av Fredrik j
mati skrev:
jbark skrev:
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
Så länge utbudet är så begränsat när det gäller elbilar så kommer kunderna jämföra ganska udda bilar i sin jakt på den man köper.
När Ford, VW och Opel har var sin bil i samma klass (pris/storlek) kommer dom jämföras med varandra. Precis som idag...

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 15:05
av taliz
mati skrev:
jbark skrev:
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
Det kommer ju en Y i samma prisklass som ID4. I USA har den ju faktiskt levererats i några månader redan.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 15:54
av mati
Fredrik j skrev:
Så länge utbudet är så begränsat när det gäller elbilar så kommer kunderna jämföra ganska udda bilar i sin jakt på den man köper.
När Ford, VW och Opel har var sin bil i samma klass (pris/storlek) kommer dom jämföras med varandra. Precis som idag...
Det har ju blivit mycket bättre redan. Det är inte länge sedan som tidningarna utan blinka jämförde Model X med Renault Zoe, bara för att båda bilarna hade ungefär samma räckvidd. Elbil == elbil. Nu är det ju tack o lov så att det finns ett allt större utbud.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 16:27
av jbark
mati skrev:
jbark skrev:
Vi jämför med Tesla model 3/Y. Visst teslan är snabbare och har bättre laddnätverk men det skiljer ganska mycket i pris också på en Y konta id4. Teslan har ju saker vi vill ha men klarar oss utan, så som 4wd, snabbare osv. Det vi vill ha är en smidig familjebil på el som funkar för våra behov för så liten summa som möjligt. Idag är ju utbudet ganska magert så då blir det ju att man jämför över ett större prisspann.

Edit: Hade vi haft en obegränsad budget hade det ju blivit en plaid+, nu ser ju inte min verklighet ut så och då får man kompromissa :)
Jag anser inte att man egentligen kan jämföra ID4 med Model Y eftersom prisskillnaden är så pass stor. Nu är de iofs i samma storleksklass, men jag tror att ID4 och Model Y har olika kunder som målgrupp. Det lär förvisso fortfarande finnas folk som står och väljer mellan båda bilarna, men med tanke på prisskillnaden tror jag ändå att det är relativt få. Vi pratar om en skillnad på 150-250k. Det kan man faktiskt köpa en helt ny fossilbil för.
Den som köper en ID4 hade troligen inte köpt en Model Y om ID4 inte hade funnits, utan man hade väntat på en annan likvärdig bil i samm prisklass som ID4. Som du säger, man vill ha en famlijebil som inte kostar skjortan, och då är ID4 ett mycket bra val tror jag.
Om man vill ha en jämförbar bil för Model Y tror jag att man ska titta på e-tron 55 eller Q4 e-tron eller så.
Håller till stor del med dig där. Dock är ju model y vårt absoluta max medans id4 gör att vi inte lägger oss på maxbudget för vad vi kan tänka att lägga på en bil. Dock har ingen av dessa levererats än och jag tror model y kommer sänkas i pris vilket gör dem till konkurrenter, men det är lite OT. Oavsett blir det spännande att se hur id4 kommer fungera, hoppas att de fått bort alla barnsjukdommar som id3 har.

Re: VW ID.4

Postat: 12 feb 2021 17:31
av mati
Jag tror att ID4 blir en mycket bra bil som kommer hitta många köpare. Själv har jag dock frångått köptankarna mer och mer. Kombinationen av att den har så låg dragvikt och att min säljare visade ganska tydligt att han inte är intresserad av att sälja en ID4 till mig, gör att jag ser mig om efter andra alternativ. Ioniq 5 kan bli en bra konkurrent.