VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Dodde skrev:
Någon som hört något om mer förseningarna av ID.4?

Någon som fått bekräftade förseningar?
Min 1st Max skulle produceras nästa vecka men flyttades till denna veckan, så den byggs just nu. Det verkar flyta på med produktionen med andra ord.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

iAkita skrev:
Dodde skrev:
Någon som hört något om mer förseningarna av ID.4?

Någon som fått bekräftade förseningar?
Min 1st Max skulle produceras nästa vecka men flyttades till denna veckan, så den byggs just nu. Det verkar flyta på med produktionen med andra ord.
När beställde du den och var i Sverige?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
martinot skrev:
Det lilla jag noterar vad massan köper så har det dock snarare en motsatt effekt på mig; är det något som kreti och pleti gillar och köper så blir jag snarare mer misstänksam och anti det märket eller den produkten (då massan/kreti pleti oftast har generellt ganska dålig smak i min erfarenhet).
Då borde du inte köra M3 då det är den vanligaste elbilen i Sverige.
Där vi bor så har vi nu ungefär lika många Tesla som Porsche. Tesla har verkligen lyft sig i sin försäljning, och inte minst M3 har blivit extremt populär som en mindre andrabil hos många familjer (vilket är precis det vi använder den till även i vår familjen). Men dock långt kvar till att bli lika vanliga som volymbilarna och stapelvarorna i området som är Volvo, BMW och Mercedes (som vi visserligen också har).

Så även om M3 är vanlig bil här (iaf. lika vanlig som Porsche), och mest sålda elbil i Sverige, så betyder det inte att det är någon massbil jämfört med bilparken i stort. Elbilar är ju en väldigt liten del av den totala försäljningen i Sverige. Sedan är det inte heller absolut ett problem. Även om man är skeptisk till den stora massans val, så innebär det inte man inte kan köpa volymprodukter om de är bra och fyller syftet.

Jag köper även Ramlösa och Mjölk också. Går fint att köpa det samtidigt som man kan handla svensk hummer i fiskbilen. Finns ingen automatisk motsats.

Jag köper inte saker för att andra gör det, men jag köper inte heller saker för att andra inte gör det.

Framförallt är jag inte självplågare som vissa andra som kör och använder bilar som de är totalt och konstant missnöjda med. ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Dodde skrev:
iAkita skrev:
Dodde skrev:
Någon som hört något om mer förseningarna av ID.4?

Någon som fått bekräftade förseningar?
Min 1st Max skulle produceras nästa vecka men flyttades till denna veckan, så den byggs just nu. Det verkar flyta på med produktionen med andra ord.
När beställde du den och var i Sverige?
Jag beställde i December (i Kristianstad).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

En lite rolig jämförelse mellan Model 3 på 18-tums aero fälgar och en ID4 på 20-tummare (även om det varit mer intressant om den jämförts mot Model Y). ID4 klarar sig förvånansvärt bra måste jag säga. Det kommer nog inte vara jättemycket som skiljer mot en Model Y med motsvarande fälgar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Björn Nyland kommer testa ID4 imorgon.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Zalman3 skrev:
Björn Nyland kommer testa ID4 imorgon.

Underbart! Riktigt spännande.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen Aims the ID.4 Right At Tesla's Model Y - Autoline After Hours 549


Plug and Charge kommer senare i år!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Nu har jag också provkört ID4. En positiv överraskning faktiskt :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW ID.4

Inlägg av Anonymous FTW »

mati skrev:
Nu har jag också provkört ID4. En positiv överraskning faktiskt :)
Vill minnas att du inte gillade ID3:an, ID4 har väl bättre utrymmen men vad i övrigt tyckte du var bättre?
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

Dodde skrev:
Zalman3 skrev:
Björn Nyland kommer testa ID4 imorgon.

Underbart! Riktigt spännande.
Kör livestream just nu:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Anonymous FTW skrev:
mati skrev:
Nu har jag också provkört ID4. En positiv överraskning faktiskt :)
Vill minnas att du inte gillade ID3:an, ID4 har väl bättre utrymmen men vad i övrigt tyckte du var bättre?
Den är mycket tystare än ID3 och förmedlar inte alls samma budgetkänsla. Tvärtom, kvalitetskänslan är absolut jämförbar med e-tron skulle jag vilja påstå. Allt känns högkvalitativt och inte alls lika plastigt och billigt som i ID3. Jag hävdar bestämt att ID3 är rejält överprisad när man jämför med ID4.
Nu körde vi bara i stan, men det var slående hur tyst den gick där. Helt klart även där i klass med e-tron, men utan e-trons spårvagnsliknande motorljud.
Stolarna var också bättre än i e-tron, men då får tilläggas att jag har bara standarstolar och ID4:an jag körde var en Max. Den var helt klart över förväntan.
Prestandamässigt är ID4 ingen bil man vinner rödljusrace med. Nästan lite sävlig för att vara en elbil. E-Golfen känns som en raket i jämförelse. Det är visserligen ingenting som stör mig, men det får ändå nämnas.
AR-HUD:en är faktiskt riktigt häftig också.
Infotainmentsystemet har blivit rappare, fortfarande segt, men nu åtminstone användbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

mati skrev:
Anonymous FTW skrev:
mati skrev:
Nu har jag också provkört ID4. En positiv överraskning faktiskt :)
Vill minnas att du inte gillade ID3:an, ID4 har väl bättre utrymmen men vad i övrigt tyckte du var bättre?
Den är mycket tystare än ID3 och förmedlar inte alls samma budgetkänsla. Tvärtom, kvalitetskänslan är absolut jämförbar med e-tron skulle jag vilja påstå. Allt känns högkvalitativt och inte alls lika plastigt och billigt som i ID3. Jag hävdar bestämt att ID3 är rejält överprisad när man jämför med ID4.
Nu körde vi bara i stan, men det var slående hur tyst den gick där. Helt klart även där i klass med e-tron, men utan e-trons spårvagnsliknande motorljud.
Stolarna var också bättre än i e-tron, men då får tilläggas att jag har bara standarstolar och ID4:an jag körde var en Max. Den var helt klart över förväntan.
Prestandamässigt är ID4 ingen bil man vinner rödljusrace med. Nästan lite sävlig för att vara en elbil. E-Golfen känns som en raket i jämförelse. Det är visserligen ingenting som stör mig, men det får ändå nämnas.
AR-HUD:en är faktiskt riktigt häftig också.
Infotainmentsystemet har blivit rappare, fortfarande segt, men nu åtminstone användbart.
Så vad händer nu? Säger du upp all kontakt med din VW säljare och överväger byte? :lol:
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

mati skrev:
Anonymous FTW skrev:
mati skrev:
Nu har jag också provkört ID4. En positiv överraskning faktiskt :)
Vill minnas att du inte gillade ID3:an, ID4 har väl bättre utrymmen men vad i övrigt tyckte du var bättre?
Den är mycket tystare än ID3 och förmedlar inte alls samma budgetkänsla. Tvärtom, kvalitetskänslan är absolut jämförbar med e-tron skulle jag vilja påstå. Allt känns högkvalitativt och inte alls lika plastigt och billigt som i ID3. Jag hävdar bestämt att ID3 är rejält överprisad när man jämför med ID4.
Nu körde vi bara i stan, men det var slående hur tyst den gick där. Helt klart även där i klass med e-tron, men utan e-trons spårvagnsliknande motorljud.
Stolarna var också bättre än i e-tron, men då får tilläggas att jag har bara standarstolar och ID4:an jag körde var en Max. Den var helt klart över förväntan.
Prestandamässigt är ID4 ingen bil man vinner rödljusrace med. Nästan lite sävlig för att vara en elbil. E-Golfen känns som en raket i jämförelse. Det är visserligen ingenting som stör mig, men det får ändå nämnas.
AR-HUD:en är faktiskt riktigt häftig också.
Infotainmentsystemet har blivit rappare, fortfarande segt, men nu åtminstone användbart.
Tror en del av avsaknaden av accelerationskänsla har att göra med hur VW släpper på kraften. Jämfört med t.ex. en Niro eller Kona där all kraft slår direkt så känns det som om ID4an släpper på det lite mjukare, så blir inte samma initiala "ryck" även om den rör sig hyfsat rappt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Kubi skrev:
Så vad händer nu? Säger du upp all kontakt med din VW säljare och överväger byte? :lol:
Nej. Jag ska såklart inte byta till en ID4. Det är odiskutabelt eftersom den har alldeles för låg dragvikt. Jag har ingen nytta av den i sin nuvarande form. Och den är ju rätt dyr redan i RWD-utförande. Jag antar att AWD-modellen, som har högre dragvikt, kommer bli ytterligare 50-100k dyrare samt naturligtvis törstigare. Det blir för mycket pengar tycker jag. Jag inväntar Ioniq 5. Vi får se vad den kostar. Den kanske jag har råd med.
Sen har jag faktiskt inte helt avfärdat idén att skaffa en begagnad dieselbil som drag- och långsfärdsbil. Jag går och våndas med detta, det är en jobbig tanke, men det går inte komma ifrån att det är ekonomiskt det smartaste valet. De ändrade förmånsreglerna efter 1/7 gör det ännu jobbigare att byta till en ny elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW ID.4

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Kubi skrev:
Så vad händer nu? Säger du upp all kontakt med din VW säljare och överväger byte? :lol:
Nej. Jag ska såklart inte byta till en ID4. Det är odiskutabelt eftersom den har alldeles för låg dragvikt. Jag har ingen nytta av den i sin nuvarande form. Och den är ju rätt dyr redan i RWD-utförande. Jag antar att AWD-modellen, som har högre dragvikt, kommer bli ytterligare 50-100k dyrare samt naturligtvis törstigare. Det blir för mycket pengar tycker jag. Jag inväntar Ioniq 5. Vi får se vad den kostar. Den kanske jag har råd med.
Sen har jag faktiskt inte helt avfärdat idén att skaffa en begagnad dieselbil som drag- och långsfärdsbil. Jag går och våndas med detta, det är en jobbig tanke, men det går inte komma ifrån att det är ekonomiskt det smartaste valet. De ändrade förmånsreglerna efter 1/7 gör det ännu jobbigare att byta till en ny elbil.
Varför inte en laddhybrid istället?
5-6mil el räckvidd och 1500kg dragvikt
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
mati skrev:
Kubi skrev:
Så vad händer nu? Säger du upp all kontakt med din VW säljare och överväger byte? :lol:
Nej. Jag ska såklart inte byta till en ID4. Det är odiskutabelt eftersom den har alldeles för låg dragvikt. Jag har ingen nytta av den i sin nuvarande form. Och den är ju rätt dyr redan i RWD-utförande. Jag antar att AWD-modellen, som har högre dragvikt, kommer bli ytterligare 50-100k dyrare samt naturligtvis törstigare. Det blir för mycket pengar tycker jag. Jag inväntar Ioniq 5. Vi får se vad den kostar. Den kanske jag har råd med.
Sen har jag faktiskt inte helt avfärdat idén att skaffa en begagnad dieselbil som drag- och långsfärdsbil. Jag går och våndas med detta, det är en jobbig tanke, men det går inte komma ifrån att det är ekonomiskt det smartaste valet. De ändrade förmånsreglerna efter 1/7 gör det ännu jobbigare att byta till en ny elbil.
Varför inte en laddhybrid istället?
5-6mil el räckvidd och 1500kg dragvikt

Laddhybrider är galet dyra?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Plug and Charge kommer senare i år!
Detta är inte en dag för tidigt, och kommer att underlätta laddning något enormt. Kommer bli ett stort lyft för VAG/VW.

Är en sådan där bekväm typ som hatar de få tillfällen som man tvingas in i app-helvetet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW ID.4

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Kubi skrev:
Så vad händer nu? Säger du upp all kontakt med din VW säljare och överväger byte? :lol:
Nej. Jag ska såklart inte byta till en ID4. Det är odiskutabelt eftersom den har alldeles för låg dragvikt. Jag har ingen nytta av den i sin nuvarande form. Och den är ju rätt dyr redan i RWD-utförande. Jag antar att AWD-modellen, som har högre dragvikt, kommer bli ytterligare 50-100k dyrare samt naturligtvis törstigare. Det blir för mycket pengar tycker jag. Jag inväntar Ioniq 5. Vi får se vad den kostar. Den kanske jag har råd med.
Sen har jag faktiskt inte helt avfärdat idén att skaffa en begagnad dieselbil som drag- och långsfärdsbil. Jag går och våndas med detta, det är en jobbig tanke, men det går inte komma ifrån att det är ekonomiskt det smartaste valet. De ändrade förmånsreglerna efter 1/7 gör det ännu jobbigare att byta till en ny elbil.
Varför inte en laddhybrid istället?
5-6mil el räckvidd och 1500kg dragvikt

Laddhybrider är galet dyra?
Nu vet jag inte vad är galet dyrt för dig, men den jag köpte kostade mig 310000 kr
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Kubi skrev:
Så vad händer nu? Säger du upp all kontakt med din VW säljare och överväger byte? :lol:
Nej. Jag ska såklart inte byta till en ID4. Det är odiskutabelt eftersom den har alldeles för låg dragvikt. Jag har ingen nytta av den i sin nuvarande form. Och den är ju rätt dyr redan i RWD-utförande. Jag antar att AWD-modellen, som har högre dragvikt, kommer bli ytterligare 50-100k dyrare samt naturligtvis törstigare. Det blir för mycket pengar tycker jag. Jag inväntar Ioniq 5. Vi får se vad den kostar. Den kanske jag har råd med.
Sen har jag faktiskt inte helt avfärdat idén att skaffa en begagnad dieselbil som drag- och långsfärdsbil. Jag går och våndas med detta, det är en jobbig tanke, men det går inte komma ifrån att det är ekonomiskt det smartaste valet. De ändrade förmånsreglerna efter 1/7 gör det ännu jobbigare att byta till en ny elbil.
En bra stark tysk diesel är suverän att dra båt, stor vagn eller andra tunga saker med (eller att åka långt med, och utanför normala laddnäten).

Visst är en MX och en e-tron båda en bra dragbil, men då talar vi också om helt andra priser.

Nu efter 1/7 så lutar det ju mer klart åt diesel som långfärdsbil/dragbil ännu mera än tidigare (tyvärr har pendeln svängt åt fel håll för oss gällande att byta alla bilar till BEV).

Däremot så är ju BEV överlägsen som pendlarbil/stadsbil/shoppingbil tycker jag. Tycker den är så mycket trevligare vardagsbil än diesel (och skönt att veta att man inte skitnar ner miljön lika mycket dessutom).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
laddhybrid... 5-6mil el räckvidd och 1500kg dragvikt...
Nej, för korta turer har vi ju e-Golfen. Och för långa turer och för att dra husvagnen är en laddhybrid ett ganska dåligt val. Dessutom vill jag inte lägga en massa pengar - laddhybrider är också dyra - på en bil som jag inte vill ha. Det är ju bara en nödlösning som kommer att ge mig tandvärk och samvetskval. Kom ihåg att jag byter ner mig ganska rejält från att ha kört elbil i 5 år. Jag skulle i så fall ta en äldre diesel "så länge". En som är billig och inte belastar plånboken. Det är bara så man kan få det att kännas mindre jobbigt. Och förmodligen är det ändå jobbigt.
Men det är bara lösa tankar, inga konkreta planer ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Kubi skrev:
Så vad händer nu? Säger du upp all kontakt med din VW säljare och överväger byte? :lol:
Nej. Jag ska såklart inte byta till en ID4. Det är odiskutabelt eftersom den har alldeles för låg dragvikt. Jag har ingen nytta av den i sin nuvarande form. Och den är ju rätt dyr redan i RWD-utförande. Jag antar att AWD-modellen, som har högre dragvikt, kommer bli ytterligare 50-100k dyrare samt naturligtvis törstigare. Det blir för mycket pengar tycker jag. Jag inväntar Ioniq 5. Vi får se vad den kostar. Den kanske jag har råd med.
Sen har jag faktiskt inte helt avfärdat idén att skaffa en begagnad dieselbil som drag- och långsfärdsbil. Jag går och våndas med detta, det är en jobbig tanke, men det går inte komma ifrån att det är ekonomiskt det smartaste valet. De ändrade förmånsreglerna efter 1/7 gör det ännu jobbigare att byta till en ny elbil.
Varför inte en laddhybrid istället?
5-6mil el räckvidd och 1500kg dragvikt

Laddhybrider är galet dyra?
Men kommer inte laddhybrider också drabbas av det dramatiska värdefall som många spår för fossilbilar generellt?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Prestandamässigt är ID4 ingen bil man vinner rödljusrace med. Nästan lite sävlig för att vara en elbil. E-Golfen känns som en raket i jämförelse. Det är visserligen ingenting som stör mig, men det får ändå nämnas.
AR-HUD:en är faktiskt riktigt häftig också.
Infotainmentsystemet har blivit rappare, fortfarande segt, men nu åtminstone användbart.
Visste att ID inte skulle matcha ens äldre Teslor, men lite märkligt att de är långsammare än er gamla e-golf?

Inte riktigt den utvecklingen som man hade väntat sig (även om det säkert finns de som inte bryr sig alls).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Prestandamässigt är ID4 ingen bil man vinner rödljusrace med. Nästan lite sävlig för att vara en elbil. E-Golfen känns som en raket i jämförelse. Det är visserligen ingenting som stör mig, men det får ändå nämnas.
AR-HUD:en är faktiskt riktigt häftig också.
Infotainmentsystemet har blivit rappare, fortfarande segt, men nu åtminstone användbart.
Visste att ID inte skulle matcha ens äldre Teslor, men lite märkligt att de är långsammare än er gamla e-golf?

Inte riktigt den utvecklingen som man hade väntat sig (även om det säkert finns de som inte bryr sig alls).
Jag kan inte svära på att den är långsammare än en e-Golf. På pappret ska den ju inte vara det. Det var bara en allmän känsla jag fick att det inte hände så mycket när jag trampade på gasen. Det var fullt möjligt att trycka plattan ner i mattan fast vi körde bara omkring i stan med massa trafik överallt. Det brukar ju annars resultera i att man antingen kör in i andra bilar eller åtminstone bryter mot alla trafikregler, typ. Den här kändes sävlig och tam liksom, mer jämförbar med en vanlig diesel skulle jag vilja påstå. Ingen "klassisk" elbilsprestanda. Ljusår även från långsammaste Teslan, om nu någon hade förväntat sig att det skulle vara jämförbart på något sätt. Det är det inte. Det passar mig personligen rätt bra egentligen, jag som kan bli åksjuk av min egen körning. Jag tyckte den var trevlig att köra.
De har nog programmerat den så "långsam". Den ska inte vara för rapp, det är uppenbart. Antingen så är det för att man vill ha marginal uppåt för prestandamodellerna eller så vill man inte skrämma kunderna med bilar som ger en "spark-i-röven" känsla. Audi gjorde ju samma sak med e-tron. Den är ju också lite sävlig från start.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Jonatand »

Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Skriv svar