Jag tyckte den stod i nåt annat läge, kommer inte ihåg vad det hette. Eco är väl det längst till vänster om jag minns rätt? Men jag kollade inte så noga för att vara ärlig.Jonatand skrev:Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID.4
Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..Jonatand skrev:Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW ID.4
Att din id3 gör 0-100 1.2 sek snabbare är inte ”betydligt snabbare”.chaffis75 skrev:Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..Jonatand skrev:Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Re: VW ID.4
1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.
Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.
Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Jo..Jonatand skrev:Att din id3 gör 0-100 1.2 sek snabbare är inte ”betydligt snabbare”.chaffis75 skrev:Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..Jonatand skrev:Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW ID.4
Det borde gå att beräkna vad teoretiska prestandan borde vara om man har vikt och effekt på motorn.
Har för mig jag har sett någon påstå att id3 skulle kunna göra acc til ca 5.5 sek.
Har för mig jag har sett någon påstå att id3 skulle kunna göra acc til ca 5.5 sek.
Re: VW ID.4
martinot skrev:1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.
Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.
Jag tycker också att skillnaden på 1,2 kan vara stor, men den här jämförelsen haltar lite med jämförelsen mellan id4 och id3.
Mellan M3 LR och P så är skillnaden ca 25% snabbare, medan i fallet mellan id4 och 1d3 är skillnaden knappt ca 15% om jag har rätt.
Sen,(lite förvånad var jag nog) kan man dessutom kolla in id3 Tour med samma batteripaket, då skiljer det faktiskt 0%
Re: VW ID.4
På tal om Tour undrar jag varför man kan beställa en "tour 5" i Tyskland men den nämns inte ens här...
Re: VW ID.4
Lägger mig inte i vilka som köper ID, och vilka modeller, och varianter, men du märker klart både 15 och 25 procent acc. i skillnad kan jag lova!backe skrev:martinot skrev:1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.
Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.
Jag tycker också att skillnaden på 1,2 kan vara stor, men den här jämförelsen haltar lite med jämförelsen mellan id4 och id3.
Mellan M3 LR och P så är skillnaden ca 25% snabbare, medan i fallet mellan id4 och 1d3 är skillnaden knappt ca 15% om jag har rätt.
Sen,(lite förvånad var jag nog) kan man dessutom kolla in id3 Tour med samma batteripaket, då skiljer det faktiskt 0%
På den stackars ICE-sidan finns det många som betalar många härliga extra 10-tals papp och högre skatter för ICE med högre effekt som ibland ger så lite som 5-8 procent skillnad i 0-100 (sedan om det det är vettigt, eller inte, är en annan sak).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Det är inte helt enkelt att räkna ut det. En elmotor ger inte full effekt under hela 0-100. En Model S Performance ger bara full effekt mellan drygt 40 mph (~65 km/h) och nästan 75 mph (~120 km/h) enligt kurvan i bilden. Roterande massa och luftmotstånd krånglar också till det. Samt förluster i drivlinan såklart som även bör drabba elbilar.Mickep skrev:Det borde gå att beräkna vad teoretiska prestandan borde vara om man har vikt och effekt på motorn.
Har för mig jag har sett någon påstå att id3 skulle kunna göra acc til ca 5.5 sek.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW ID.4
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Re: VW ID.4
Ja i en drös mail. Både från säljaren och försäljningschefen.pingflood skrev:Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?Elektrifierad skrev:ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...taliz skrev:Förslag på var hos VW man bör vända sig?
https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
SwedishAdvocate skrev:Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...taliz skrev:Förslag på var hos VW man bör vända sig?
https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html
Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID.4
Alla varianter som säljs i Sverige just nu har samma batteri och effekt, men det ska ju komma flera..HelectriC skrev:Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?Elektrifierad skrev:ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID.4
Nick Murray har ju lyckats få två stycken 911 återköpta och berättat om det på youtube. Trots det är han kompis med porschehandlaren och får låna en hel del bilar för sina filmer.SwedishAdvocate skrev:SwedishAdvocate skrev:Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...taliz skrev:Förslag på var hos VW man bör vända sig?
https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html
Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR...
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
Som jag förstår det så beror det en hel del på att Porsche North America löste den ursprungliga konflikten på ett OK sätt. Och det var Porsche North America som han hade konflikten med. Inte hans lokala Porsche-handlare som han köpte bilen av.Fredrik j skrev:Nick Murray har ju lyckats få två stycken 911 återköpta och berättat om det på youtube. Trots det är han kompis med porschehandlaren och får låna en hel del bilar för sina filmer.
Och att just lösa konflikten på ett OK sätt verkar ju Volkswagen Syd/Din Bil(?) i Lund ännu inte gjort i fallet med taliz ID.4...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.4
Hur har du lyckats få den så snabbt? Var det en demo/lagerbil?taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID.4
OJ! Har funderat på en fast cab. Haft många Porsches förr, tror jag avstår, får bli en classic isf...SwedishAdvocate skrev:SwedishAdvocate skrev:Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...taliz skrev:Förslag på var hos VW man bör vända sig?
https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html
Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR...
Model S P85DL+
Re: VW ID.4
Finns väl Tour varianten nu med 77kWh.jonasl skrev:Alla varianter som säljs i Sverige just nu har samma batteri och effekt, men det ska ju komma flera..HelectriC skrev:Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?Elektrifierad skrev:ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Re: VW ID.4
pingflood skrev:Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Är väl inte hela världen. Är ens 100% verkligen 100% på en ID.3? Tror inte den tagit nån skada oavsett. 0,02% extra degradering typ...