VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Jonatand skrev:
Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Jag tyckte den stod i nåt annat läge, kommer inte ihåg vad det hette. Eco är väl det längst till vänster om jag minns rätt? Men jag kollade inte så noga för att vara ärlig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

Jonatand skrev:
Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Jonatand »

chaffis75 skrev:
Jonatand skrev:
Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..
Att din id3 gör 0-100 1.2 sek snabbare är inte ”betydligt snabbare”.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.

Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

Jonatand skrev:
chaffis75 skrev:
Jonatand skrev:
Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..
Att din id3 gör 0-100 1.2 sek snabbare är inte ”betydligt snabbare”.
Jo..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Det borde gå att beräkna vad teoretiska prestandan borde vara om man har vikt och effekt på motorn.
Har för mig jag har sett någon påstå att id3 skulle kunna göra acc til ca 5.5 sek.
backe
Inlägg: 1744
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

martinot skrev:
1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.

Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.

Jag tycker också att skillnaden på 1,2 kan vara stor, men den här jämförelsen haltar lite med jämförelsen mellan id4 och id3.

Mellan M3 LR och P så är skillnaden ca 25% snabbare, medan i fallet mellan id4 och 1d3 är skillnaden knappt ca 15% om jag har rätt.

Sen,(lite förvånad var jag nog) kan man dessutom kolla in id3 Tour med samma batteripaket, då skiljer det faktiskt 0% :)
Skärmbild 2021-03-29 082749.jpg
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

På tal om Tour undrar jag varför man kan beställa en "tour 5" i Tyskland men den nämns inte ens här...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
martinot skrev:
1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.

Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.

Jag tycker också att skillnaden på 1,2 kan vara stor, men den här jämförelsen haltar lite med jämförelsen mellan id4 och id3.

Mellan M3 LR och P så är skillnaden ca 25% snabbare, medan i fallet mellan id4 och 1d3 är skillnaden knappt ca 15% om jag har rätt.

Sen,(lite förvånad var jag nog) kan man dessutom kolla in id3 Tour med samma batteripaket, då skiljer det faktiskt 0% :)
Lägger mig inte i vilka som köper ID, och vilka modeller, och varianter, men du märker klart både 15 och 25 procent acc. i skillnad kan jag lova! :!:

På den stackars ICE-sidan finns det många som betalar många härliga extra 10-tals papp och högre skatter för ICE med högre effekt som ibland ger så lite som 5-8 procent skillnad i 0-100 (sedan om det det är vettigt, eller inte, är en annan sak). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Det borde gå att beräkna vad teoretiska prestandan borde vara om man har vikt och effekt på motorn.
Har för mig jag har sett någon påstå att id3 skulle kunna göra acc til ca 5.5 sek.
Det är inte helt enkelt att räkna ut det. En elmotor ger inte full effekt under hela 0-100. En Model S Performance ger bara full effekt mellan drygt 40 mph (~65 km/h) och nästan 75 mph (~120 km/h) enligt kurvan i bilden. Roterande massa och luftmotstånd krånglar också till det. Samt förluster i drivlinan såklart som även bör drabba elbilar.

Bild
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW ID.4

Inlägg av Elektrifierad »

ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

pingflood skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.
Ja i en drös mail. Både från säljaren och försäljningschefen.
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Elektrifierad skrev:
ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.4

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.4

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html


Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID.4

Inlägg av jonasl »

HelectriC skrev:
Elektrifierad skrev:
ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?
Alla varianter som säljs i Sverige just nu har samma batteri och effekt, men det ska ju komma flera..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html


Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR... ;)
Nick Murray har ju lyckats få två stycken 911 återköpta och berättat om det på youtube. Trots det är han kompis med porschehandlaren och får låna en hel del bilar för sina filmer.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.4

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Nick Murray har ju lyckats få två stycken 911 återköpta och berättat om det på youtube. Trots det är han kompis med porschehandlaren och får låna en hel del bilar för sina filmer.
Som jag förstår det så beror det en hel del på att Porsche North America löste den ursprungliga konflikten på ett OK sätt. Och det var Porsche North America som han hade konflikten med. Inte hans lokala Porsche-handlare som han köpte bilen av.

Och att just lösa konflikten på ett OK sätt verkar ju Volkswagen Syd/Din Bil(?) i Lund ännu inte gjort i fallet med taliz ID.4...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Hur har du lyckats få den så snabbt? Var det en demo/lagerbil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW ID.4

Inlägg av mans71 »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html


Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR... ;)
OJ! Har funderat på en fast cab. Haft många Porsches förr, tror jag avstår, får bli en classic isf...
Model S P85DL+
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

jonasl skrev:
HelectriC skrev:
Elektrifierad skrev:
ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?
Alla varianter som säljs i Sverige just nu har samma batteri och effekt, men det ska ju komma flera..
Finns väl Tour varianten nu med 77kWh.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

pingflood skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.

Är väl inte hela världen. Är ens 100% verkligen 100% på en ID.3? Tror inte den tagit nån skada oavsett. 0,02% extra degradering typ...
Skriv svar