VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
chaffis75 skrev:
backe skrev:
Min ID4 1st Max uttagen 1/4-21 gick på auktion igår, gått ca 1600 mil, den är i bra skick men inte perfekt, inga vinterhjul.

Köpt för 575 000 kr, sen har jag fått bonus på 70 000 kr(505 000 kr), auktionspris blev 599 300 kr. Köpt av en bilhandlare så ett visst påslag får man räkna med vid försäljning, kan den säljas för närmare 650 000 kr nu?

Oavsett galet att man kan ha en bil ett år och få nästan 100k mer än man köpte den för.
Helt sjukt ju.. Man ja nice för dig..

Var de kvd eller var sålde du den?
Det är helt sjukt men nice för mig som sagt :)

Den är via autoplan, så den såldes på deras egen auktion. Övervärdet får jag tillgodoräkna mig på min nya bi(Tesla MY)l via Autoplan så det gör att den nya blir riktigt billig för mig.

Jag hade ett restvärde på bilen på 440 000 kr efter 12 månader, så jag fick ett övervärde på 160 000 kr som går in i den nya bilen.
Så det blir en Y istället alltså. Hur kommer det sig? Laddköer?
Kombination av att jag gillar att byta bil, vill ha AWD(fanns inte när jag köpte min ID4) men även laddnätverket. Sen tror jag även att möjligheten att få så här bra för den gamla spelade in, en jobbarkompis bytte sin i höstas och fick ungefär lika galet bra för sin.

Med facit i hand så är jag mer nöjd med min MY än jag trodde att jag skulle vara även om ljudnivån och komfort är klart bättre i ID4. Men det är något som fort glöms bort har jag märkt, jag har haft dom parallellt en månad och när jag hoppat mellan bilarna så var det tydligt, men på en dag eller två så tänker jag inte mycket på det.
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
(Sedan återstår att se hur väl VW kommer släppa nya funktioner, om det ens blir i närheten så mycket som hos Tesla).
Jag vill ju inte bara någon glädjedödare, men alla ni som tror att VW kommer uppdatera befintliga bilar med nya funktioner OTA, så som Tesla gör, kommer nog bli rejält besvikna. Jag skulle nästan satsa pengar på att VW kommer använda OTA-möjligheten enbart till att skicka ut buggfixar. Ungefär på samma sätt som man uppdaterar bilar vid service idag.
VW kommer inte förbättra bilarna genom att ge dem högre laddhastighet eller andra coola nya features i efterhand. Möjligen mot betalning, men jag tror inte det heller.
Jag har köpt en VAG-bil med påstådd möjlighet till functions-on-demand för över två år sedan. Det står fortfarande i spec-listan att bilen ska ha det. Det kom aldrig.
VAG uppdaterar inte befintliga bilar, de vill sälja nya istället.
Kan bara hålla med.
Följande tråd kommer man aldrig få läsa om en ID4.

viewtopic.php?f=10&t=24583
Med tanke på att 3.0 är live så får man väl dra till med denna:
Detta åldrades ju sådär. :roll:
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Hände det något med dom där pengarna tillbaka för värmepumpen som inte höll vad den lovade för er i Sverige?

I Finland fick vi 300€ att ladda för på K-lataus, mycket resande i landet för dom!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Kubi skrev:
Hände det något med dom där pengarna tillbaka för värmepumpen som inte höll vad den lovade för er i Sverige?

I Finland fick vi 300€ att ladda för på K-lataus, mycket resande i landet för dom!
Nope.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Det berodde väll på att VP inte är ett tillval i Sverige.
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Hoppsan_84 skrev:
Det berodde väll på att VP inte är ett tillval i Sverige.
Var inte ett tillval i Finland heller, det ingick i priset som sänktes.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
Hände det något med dom där pengarna tillbaka för värmepumpen som inte höll vad den lovade för er i Sverige?

I Finland fick vi 300€ att ladda för på K-lataus, mycket resande i landet för dom!
Tror de fick ersättning i Norge och Tyskland som kompensation om jag inte minns fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Hoppsan_84 skrev:
Det berodde väll på att VP inte är ett tillval i Sverige.
Du har ju betalt för bilen med det, oavsett?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Det berodde väll på att VP inte är ett tillval i Sverige.
Du har ju betalt för bilen med det, oavsett?

Fast drar man det kortet så borde alla prissänkningar av paket och tillbehör krediteras ägarna till redan köpta bilar.

Volkswagen sänkte priset på pumpen med 2000:- när de konstaterade att bilen var effektivare utan pump än vad de räknat med, och därför gjorde pumpen inte lika mycket nytta som kalkylen.

Värmepumpen funkar ju exakt efter specifikation. :?
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Det berodde väll på att VP inte är ett tillval i Sverige.
Du har ju betalt för bilen med det, oavsett?

Fast drar man det kortet så borde alla prissänkningar av paket och tillbehör krediteras ägarna till redan köpta bilar.

Volkswagen sänkte priset på pumpen med 2000:- när de konstaterade att bilen var effektivare utan pump än vad de räknat med, och därför gjorde pumpen inte lika mycket nytta som kalkylen.

Värmepumpen funkar ju exakt efter specifikation. :?
Är ju mer att VW _utlovade_ en viss effektivitet men den höll inte målet, sänkte priset och gav pengar tillbaka till folk som hade köpt innan X dag.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Ser att ID4 (2023?) fått ganska mycket bättre WLTP.
GTX har ökat från 475 till 496 km
Vanliga från 516 till 530
Nya 4 Motion 511

Lite frågor uppkommer dock. Hur kan det skilja 1,5 mil mellan GTX och 4 Motion? Accelererar dom så våldsamt och ofta på WLTP-slingan så den lilla skillnaden 265 o 299 hk gör sån skillnad i WLTP?

I nyaste tryckta/PDF-broschyren förekommer 475 km för GTX i texten men 496 i Tekniska data-avsnittet och i faktaruta. I vanliga info på hemsidan dom höga WLTP men i Bygg din VW dom låga. Något dom däremot har lyckas göra i Bygg din VW är att visa tonade rutor på GTX vilket numera ska ingå gratis.

En annan konstig sak med ID4. GTX och 4 Motion verkar ha 1400 kg dragvikt i Tyskland, dock bara vid 8% lutning mot Sveriges 1200 kg vid 12%.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Är väl 20” hjul som standard på GTX?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Ja det är 19 och 20 tums fälgar. Dock verkar det va samma bredd. 5 i profil ska väl inte kunna göra 1,5 mil? Har profil överhuvudtaget inverkan?

4 Motion: Lättmetallfälgar 19 tum ”Hamar”, svart/glanspolerad, med däck 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak

GTX: Lättmetallfälgar 20 tum ”Ystad”, svart/glanspolerad, med däck 235/50 R20 fram och 255/45 R20 bak
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

GustavE skrev:
Ja det är 19 och 20 tums fälgar. Dock verkar det va samma bredd. 5 i profil ska väl inte kunna göra 1,5 mil? Har profil överhuvudtaget inverkan?

4 Motion: Lättmetallfälgar 19 tum ”Hamar”, svart/glanspolerad, med däck 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak

GTX: Lättmetallfälgar 20 tum ”Ystad”, svart/glanspolerad, med däck 235/50 R20 fram och 255/45 R20 bak
För Tesla Model Y LR skiljer det 32 km mellan 20" LM och 19" aero. 15 km i skillnad för ID4 låter ganska lite.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Är det däckens profil eller fälgarnas ekerutformning som gör denna enorma skillnad? Om det är ekerdesignen, varför har inte VW och Tesla lagt lika mycket i utvecklingskraft på ekerdesignen på 19 som 20 tumsfälgar? Inte så smart av VW (tills 4 Motion kom häromveckan) att sänka deras enda 4-hjulsdrivna elbils WLTP med mer än en mil genom att inte ha sina lämpligaste fälgar som standard.

WLTP är ju enormt viktigt i marknadsförings- och jämförelsehänseende för elbilstillverkarna.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: VW ID.4

Inlägg av Jimel »

Det kan väl vara vikten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
-21 M3LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

När jag skulle använda kroken härom dagen så ville den inte fram.
Fick banka på den med en hammare några ggr, sen släppte den.
Nått som behöver smörjas antar jag.
Bökigt när man måste under bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Laddluckan har börjat bråka också nu. Ofta vill den inte öppna sig trots att bilen är upplåst. Låser jag upp igen så funkar det oftast.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.4

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
När jag skulle använda kroken härom dagen så ville den inte fram.
Fick banka på den med en hammare några ggr, sen släppte den.
Nått som behöver smörjas antar jag. /...
Har du inte nybilsgaranti fortf?

Ska bilen in på ngn service innan garantitiden går ut?

I så fall kanske det räcker med att bara 'motionera' mekanismen med lite jämna mellanrum till nästa service för att den inte ska fastna igen, och så kan de åtgärda det då?

Kroken på min ca 7 år gamla gasdrivna Golf Kombi började också bli trög för ca 4 år sen. Inte riktigt lika trög som din dock – den gick fortf. att dra 'loss'... Har för mig att de smorde den lite i samband med ngn service. Den är fortfarande lite trög, men med lite regelbunden motion av mekanismen så har den iallafall inte fastnat än...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Jo har garanti fortfarande. Men jobbigt att behöva lämna in bilen för sånna småsaker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Utfällbara krokar är lite knepiga att smörja då man inte kommer ut. Bättre är att motionera kroken.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
Japp. Frågan är bara när. Har funderingar på en tripp ner till södra Frankrike, men innan jag fått den snabbare laddningen blir det inget av det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID.4

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
Japp. Frågan är bara när. Har funderingar på en tripp ner till södra Frankrike, men innan jag fått den snabbare laddningen blir det inget av det.

Är det klart med att det blir snabbare laddning till ID4? Var det inte snack om att det bara var till id5.
27,8 kWp solceller
Skriv svar