VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID.4

Inlägg av OvePaHornet »

chaffis75 skrev:
OvePaHornet skrev:
Kommer snart ingå batterikontroll hos ”alla” vid inlämning/inbyte :)
Om inte annat så kommer jag nog kräva att få göra ett test innan jag köper en begagnad elbil..

Men ja de är hål i huvudet.. Vår granne fick samma briljanta tips av sin Volvo handlare när de hämtade ut sin c40.
Skrämmande dålig koll på batteribilar generellt hos ÅF för dom flesta märkena (är min uppfattning). Sen kan man dividera hur mycket koll en säljare har/hade på ICE-bilarna också…

Skulle, precis som du, aldrig köpa en begagnad elbil utan att se i vilket skick batteriet är i.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

I norge har de ett standardiserat test sm handlare använder för att bedöma batteriet. (tesla björn har testat det och verkar överensstämma med hans siffror). Kanske något för sverige också (kostar pengar)
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: VW ID.4

Inlägg av simin »

OvePaHornet skrev:
chaffis75 skrev:
OvePaHornet skrev:
Kommer snart ingå batterikontroll hos ”alla” vid inlämning/inbyte :)
Om inte annat så kommer jag nog kräva att få göra ett test innan jag köper en begagnad elbil..

Men ja de är hål i huvudet.. Vår granne fick samma briljanta tips av sin Volvo handlare när de hämtade ut sin c40.
Skrämmande dålig koll på batteribilar generellt hos ÅF för dom flesta märkena (är min uppfattning). Sen kan man dividera hur mycket koll en säljare har/hade på ICE-bilarna också…

Skulle, precis som du, aldrig köpa en begagnad elbil utan att se i vilket skick batteriet är i.
Man blir ju mörkrädd när man kollar runt i begagnathallarna. Flera elbilar som står med fullt laddat batteri. Har sett det på flera VAG-handlare i Stockholmsområdet. Borde vara prutläge direkt.
Lurkern
Inlägg: 902
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: VW ID.4

Inlägg av Lurkern »

Köpa privatleasad elbil, någon? Pappa laddar alltid upp sin E-tron till max så fort elen kostar gratis på natten. Sen står den fulladdad.

Gissar att folk gör så. Optimerar på de ören man kan spara på elen. Bilhandlare kan erbjuda kunden full tank på ett prisbilligt sätt, tänker de.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Lurkern skrev:
Köpa privatleasad elbil, någon? Pappa laddar alltid upp sin E-tron till max så fort elen kostar gratis på natten. Sen står den fulladdad.

Gissar att folk gör så. Optimerar på de ören man kan spara på elen. Bilhandlare kan erbjuda kunden full tank på ett prisbilligt sätt, tänker de.
Det har säkert blivit värre nu med dom elpriser vi har.
Vår 500-e går inte ens att ställa max-nivå på så där blir det ofta 100%. Dock har jag funderat på om det verkligen är 100% då netto verkar vara ca 36 kWh av brutto 42 kWh, all marginal kanske inte ligger i botten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Volkswagen verkar ha höjt priserna på ID4 igen.
GTX som för ca 1 år sen kostade 565, kostar nu 660 (17% höjning). Räknar man med borttagna bonusen har den blivit 165 tusen dyrare (33%) på 1 år.
Nu kostar tvåhjulsdrivna lika mycket som GTX kostade för 8 månader sedan, 585. Däremellan finns nya fyrhjulsdrivna 265 hk AWD på 615.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Pontus skrev: 19 dec 2022 13:38
Lurkern skrev:
Köpa privatleasad elbil, någon? Pappa laddar alltid upp sin E-tron till max så fort elen kostar gratis på natten. Sen står den fulladdad.

Gissar att folk gör så. Optimerar på de ören man kan spara på elen. Bilhandlare kan erbjuda kunden full tank på ett prisbilligt sätt, tänker de.
Det har säkert blivit värre nu med dom elpriser vi har.
Vår 500-e går inte ens att ställa max-nivå på så där blir det ofta 100%. Dock har jag funderat på om det verkligen är 100% då netto verkar vara ca 36 kWh av brutto 42 kWh, all marginal kanske inte ligger i botten?
Det är samma sak med vår Mini. Den laddar alltid till 100%, och går tyvärr inte att ställa en lägre gräns.

Men som tur är på Minin så är 100% indikerat i bilen/mobilen ca. 85% i verkligheten (har jag för mig, om jag minns rätt när jag räknade på det).

Är ju inte omöjligt att det är liknande för 500e.

Skulle misstänka att det inte är på Tesla där 100% är 100% (så blir ju viktigare att ställa gränsen för SoC där).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Har kört bilen lite nu, dock är Plaiden roligare så inte så mycket kört ännu.
Men en sak som jag försökt med nu är att få till fler användare, någon som har en bra förklaring på hur man gör?
Hittar en del men de är från USA och där verkar dom inte använda samma app ens så det blir lite haltande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID.4

Inlägg av jonasl »

Fast rent historiskt så har de ju faktiskt byggt klart bilar som det saknats någon enstaka komponent och ställt dem åt sidan. Måste vara en logistisk markdröm givetvis. Minns inte exakt vilken del som saknades men det står säkert här i tråden någonstans :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Fick ett relativt bra svar ifrån VW angående att använda mobilen som nyckel, det är på gång men ingen vet när...

Sedan att det kommer upp en välkomst skärm som man måste trycka bort varje gång man ska använda bilen verkar dom bara dra till med en ursäkt utan att vet vad dom själva menar med ursäkten.
Skärmklipp.JPG
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID.4

Inlägg av Dafro »

Har dom börjat med en sådan startskärm som Nissan kör med, det är ju sjukt störigt. Hoppas att dom inte för in det på Q8 E-tron också men det borde ju gälla samma för Audi.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Dafro skrev: 20 jan 2023 14:22
Har dom börjat med en sådan startskärm som Nissan kör med, det är ju sjukt störigt. Hoppas att dom inte för in det på Q8 E-tron också men det borde ju gälla samma för Audi.
Dom påstår att föraren måste bli informerad att de digitala tjänsterna aktiveras. Men i så fall borde väl andra märken också behöva det, men det verkar ju inte så eller skiter dom bara i det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW ID.4

Inlägg av Cyprezz »

Hej ID 4 experterna!

Har sålt min elbil och är på jakt efter nästa.

ID4 verkar prisvärd som begagnad särskilt med de högre utrustningsnivåerna.

Jag undrar om Travel Assist alltid ingår i bilar som har max-paketet? Finns det i något annat paket? Gick det att köpa separat?

I vilka paket ingår den projicerade heads up displayen?

Tack på förhand!
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Cyprezz skrev: 16 mar 2023 22:28
Hej ID 4 experterna!

Har sålt min elbil och är på jakt efter nästa.

ID4 verkar prisvärd som begagnad särskilt med de högre utrustningsnivåerna.

Jag undrar om Travel Assist alltid ingår i bilar som har max-paketet? Finns det i något annat paket? Gick det att köpa separat?

I vilka paket ingår den projicerade heads up displayen?

Tack på förhand!
Gamla MAX paketet hade alla tillbehör som gick att kryssa i, förutom dragkrok som var en egen ruta.

På 1st Max ingick även 21” hjul.

Travel Assist inkluderades i Assistanspaket PLUS, Ingick i Tech och Max

Heads-Up inkluderades i Infotainmentpaket PLUS som Ingick i Tech, Max och Tour


Edit:

Gamla broschyren för ID4 nivåerna.

https://www.volkswagen.se/idhub/content ... yr_web.pdf
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Prisvärd? Dom 2 år gamla(dvs garantin har löpt ut..) går väl för en bra bit över 400?
Tveksamt köp när man kan få en ny Y som är bättre på det mesta, inkl garantier, för 100k till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW ID.4

Inlägg av Cyprezz »

Tack R_Edvinsson för den väldigt utförliga beskrivningen av tillbehör/utrustningspaket :D

Ja visst Taliz finns modell Y på önskelistan men det finns ju flera saker som inte ens går att få på den. Jag tänker på.

- Heads upp display med AR
- Massagestolar med lårstöd
- LED-matrix belysning

Det är mycket utrustning för pengarna i max versionen kan jag tycka.

Sedan kan man väl inte jämföra en Tesla Y RWD med en ID4 det är väl snarare model Y long range som skulle vara motsvarande. Så mycket mer kan väl inte en ID 4 dra eller?

Batteristorlekar
ID 4 77 kwh
Model Y RWD 57,5 kwh
Model Y AWD 75 kwh

Om jag räknat rätt behöver ID 4:an förbruka 34% mer än modell Y för att ha samma räckvidd som modell Y RWD. Kan det verkligen vara så illa även med 3.0 mjukvaran? På ev-database har ID4:an 18,8% längre räckvidd än model Y RWD.

Jag skulle gärna köpa en model Y long range för 100tkr mer än ID 4 d.v.s. runt 550tkr begagnat men de verkar väldigt svåra att finna.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Cyprezz skrev: 17 mar 2023 12:08
Tack R_Edvinsson för den väldigt utförliga beskrivningen av tillbehör/utrustningspaket :D

Ja visst Taliz finns modell Y på önskelistan men det finns ju flera saker som inte ens går att få på den. Jag tänker på.

- Heads upp display med AR
- Massagestolar med lårstöd
- LED-matrix belysning

Det är mycket utrustning för pengarna i max versionen kan jag tycka.

Sedan kan man väl inte jämföra en Tesla Y RWD med en ID4 det är väl snarare model Y long range som skulle vara motsvarande. Så mycket mer kan väl inte en ID 4 dra eller?

Batteristorlekar
ID 4 77 kwh
Model Y RWD 57,5 kwh
Model Y AWD 75 kwh

Om jag räknat rätt behöver ID 4:an förbruka 34% mer än modell Y för att ha samma räckvidd som modell Y RWD. Kan det verkligen vara så illa även med 3.0 mjukvaran? På ev-database har ID4:an 18,8% längre räckvidd än model Y RWD.

Jag skulle gärna köpa en model Y long range för 100tkr mer än ID 4 d.v.s. runt 550tkr begagnat men de verkar väldigt svåra att finna.
16-19kWh på sommaren
20-22kWh på vintern.

Mitt körmönster växlar ganska mycket och pendling på jobbet genom Stockholm kan ibland resultera i veckor med 15-16kWh förbrukning.

Allt räknat på 7900mil Sedan juli -21.


Dock räkna med FW2.4 i bilarna du hittar.
Ytterst få av de äldre som ännu fått 3.0 vilket är lite segt men ingen som hindrar köp.



”Ny” id4 som står som lager il eller levereras nu skulle jag absolut inte ens tänka på..

Allt pekar på att även denna blir uppdaterad v.27 enligt MEB+ planen.

Dvs längre räckvidd, snabbare laddning och detta tack vare ett helt nytt batteri.
Flera som fått sina leveranser uppskjutna just pga ändringarna som är på G och den komponenterna volkswagen fortfarande har på bla GTX modellerna.
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

Cyprezz skrev: 17 mar 2023 12:08
Tack R_Edvinsson för den väldigt utförliga beskrivningen av tillbehör/utrustningspaket :D

Ja visst Taliz finns modell Y på önskelistan men det finns ju flera saker som inte ens går att få på den. Jag tänker på.

- Heads upp display med AR
- Massagestolar med lårstöd
- LED-matrix belysning

Det är mycket utrustning för pengarna i max versionen kan jag tycka.

Sedan kan man väl inte jämföra en Tesla Y RWD med en ID4 det är väl snarare model Y long range som skulle vara motsvarande. Så mycket mer kan väl inte en ID 4 dra eller?

Batteristorlekar
ID 4 77 kwh
Model Y RWD 57,5 kwh
Model Y AWD 75 kwh

Om jag räknat rätt behöver ID 4:an förbruka 34% mer än modell Y för att ha samma räckvidd som modell Y RWD. Kan det verkligen vara så illa även med 3.0 mjukvaran? På ev-database har ID4:an 18,8% längre räckvidd än model Y RWD.

Jag skulle gärna köpa en model Y long range för 100tkr mer än ID 4 d.v.s. runt 550tkr begagnat men de verkar väldigt svåra att finna.
Massagestolarna ska du inte ge alltför mycket kredd dom är lika dåliga som stolarna på SAS med massage, dvs massagen är mer ett PR trick än någon bra funktion.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Pontus skrev: 17 mar 2023 12:35
Cyprezz skrev: 17 mar 2023 12:08
Tack R_Edvinsson för den väldigt utförliga beskrivningen av tillbehör/utrustningspaket :D

Ja visst Taliz finns modell Y på önskelistan men det finns ju flera saker som inte ens går att få på den. Jag tänker på.

- Heads upp display med AR
- Massagestolar med lårstöd
- LED-matrix belysning

Det är mycket utrustning för pengarna i max versionen kan jag tycka.

Sedan kan man väl inte jämföra en Tesla Y RWD med en ID4 det är väl snarare model Y long range som skulle vara motsvarande. Så mycket mer kan väl inte en ID 4 dra eller?

Batteristorlekar
ID 4 77 kwh
Model Y RWD 57,5 kwh
Model Y AWD 75 kwh

Om jag räknat rätt behöver ID 4:an förbruka 34% mer än modell Y för att ha samma räckvidd som modell Y RWD. Kan det verkligen vara så illa även med 3.0 mjukvaran? På ev-database har ID4:an 18,8% längre räckvidd än model Y RWD.

Jag skulle gärna köpa en model Y long range för 100tkr mer än ID 4 d.v.s. runt 550tkr begagnat men de verkar väldigt svåra att finna.
Massagestolarna ska du inte ge alltför mycket kredd dom är lika dåliga som stolarna på SAS med massage, dvs massagen är mer ett PR trick än någon bra funktion.
Massagestolarna i ID4 är sjukt bekväma.
Och ”massagen” bland de bättre jag testat.

Men att kalla någon form av rörligt svankstöd för massage är kanske lite att ta i, men sitter man långa dagarna bilen så är det en klart värdefull feature.

Och för att ytterligare påpeka hur viktigt det paketet med de stolarna är…det är just att standardstolarna är på tok för obekväma och med alldeles för kort sittdyna.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av Pontus »

R_Edvinsson skrev: 17 mar 2023 12:41
Pontus skrev: 17 mar 2023 12:35
Cyprezz skrev: 17 mar 2023 12:08
Tack R_Edvinsson för den väldigt utförliga beskrivningen av tillbehör/utrustningspaket :D

Ja visst Taliz finns modell Y på önskelistan men det finns ju flera saker som inte ens går att få på den. Jag tänker på.

- Heads upp display med AR
- Massagestolar med lårstöd
- LED-matrix belysning

Det är mycket utrustning för pengarna i max versionen kan jag tycka.

Sedan kan man väl inte jämföra en Tesla Y RWD med en ID4 det är väl snarare model Y long range som skulle vara motsvarande. Så mycket mer kan väl inte en ID 4 dra eller?

Batteristorlekar
ID 4 77 kwh
Model Y RWD 57,5 kwh
Model Y AWD 75 kwh

Om jag räknat rätt behöver ID 4:an förbruka 34% mer än modell Y för att ha samma räckvidd som modell Y RWD. Kan det verkligen vara så illa även med 3.0 mjukvaran? På ev-database har ID4:an 18,8% längre räckvidd än model Y RWD.

Jag skulle gärna köpa en model Y long range för 100tkr mer än ID 4 d.v.s. runt 550tkr begagnat men de verkar väldigt svåra att finna.
Massagestolarna ska du inte ge alltför mycket kredd dom är lika dåliga som stolarna på SAS med massage, dvs massagen är mer ett PR trick än någon bra funktion.
Massagestolarna i ID4 är sjukt bekväma.
Och ”massagen” bland de bättre jag testat.

Men att kalla någon form av rörligt svankstöd för massage är kanske lite att ta i, men sitter man långa dagarna bilen så är det en klart värdefull feature.

Och för att ytterligare påpeka hur viktigt det paketet med de stolarna är…det är just att standardstolarna är på tok för obekväma och med alldeles för kort sittdyna.
Ok, där tycker vi helt olika. Stolarna är ju helt okej men själva massagefunktionen till för inte mycket för mig.
Provade en EQS med massagestolar men bara för en kort stund, där var det en "riktig" massagefunktion inte bara uppblåsning av svankstödet och den kan jag tänka mig att betala en slant extra för.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Pontus skrev: 17 mar 2023 13:43
R_Edvinsson skrev: 17 mar 2023 12:41
Pontus skrev: 17 mar 2023 12:35
Cyprezz skrev: 17 mar 2023 12:08
Tack R_Edvinsson för den väldigt utförliga beskrivningen av tillbehör/utrustningspaket :D

Ja visst Taliz finns modell Y på önskelistan men det finns ju flera saker som inte ens går att få på den. Jag tänker på.

- Heads upp display med AR
- Massagestolar med lårstöd
- LED-matrix belysning

Det är mycket utrustning för pengarna i max versionen kan jag tycka.

Sedan kan man väl inte jämföra en Tesla Y RWD med en ID4 det är väl snarare model Y long range som skulle vara motsvarande. Så mycket mer kan väl inte en ID 4 dra eller?

Batteristorlekar
ID 4 77 kwh
Model Y RWD 57,5 kwh
Model Y AWD 75 kwh

Om jag räknat rätt behöver ID 4:an förbruka 34% mer än modell Y för att ha samma räckvidd som modell Y RWD. Kan det verkligen vara så illa även med 3.0 mjukvaran? På ev-database har ID4:an 18,8% längre räckvidd än model Y RWD.

Jag skulle gärna köpa en model Y long range för 100tkr mer än ID 4 d.v.s. runt 550tkr begagnat men de verkar väldigt svåra att finna.
Massagestolarna ska du inte ge alltför mycket kredd dom är lika dåliga som stolarna på SAS med massage, dvs massagen är mer ett PR trick än någon bra funktion.
Massagestolarna i ID4 är sjukt bekväma.
Och ”massagen” bland de bättre jag testat.

Men att kalla någon form av rörligt svankstöd för massage är kanske lite att ta i, men sitter man långa dagarna bilen så är det en klart värdefull feature.

Och för att ytterligare påpeka hur viktigt det paketet med de stolarna är…det är just att standardstolarna är på tok för obekväma och med alldeles för kort sittdyna.
Ok, där tycker vi helt olika. Stolarna är ju helt okej men själva massagefunktionen till för inte mycket för mig.
Provade en EQS med massagestolar men bara för en kort stund, där var det en "riktig" massagefunktion inte bara uppblåsning av svankstödet och den kan jag tänka mig att betala en slant extra för.
Lite olika ligor iofs, men de är Förmodligen skitbra.

Men då kostar bilen 100% mer i grundutförande än en Maxutrustad ID4 kostade samt att stolarna kostar typ 50K extra utöver det, om det inte krävs mer paket för att ens kunna välja dem.

Åkte 50+60 mil förra helgen i en M3 och igår och idag 50+50mil i en EV6.
Är ganska nöjd över valet av bil då ingen av dem ens är i närheten så bekväm att åka i, varken bakom ratten eller i passagerarsätet.

Men smaken är som baken och en sak är iaf säker…jag laddar betydligt långsammare. 🤣
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW ID.4

Inlägg av Cyprezz »

R_Edvinsson skrev: 17 mar 2023 12:23
Cyprezz skrev: 17 mar 2023 12:08
Tack R_Edvinsson för den väldigt utförliga beskrivningen av tillbehör/utrustningspaket :D

Ja visst Taliz finns modell Y på önskelistan men det finns ju flera saker som inte ens går att få på den. Jag tänker på.

- Heads upp display med AR
- Massagestolar med lårstöd
- LED-matrix belysning

Det är mycket utrustning för pengarna i max versionen kan jag tycka.

Sedan kan man väl inte jämföra en Tesla Y RWD med en ID4 det är väl snarare model Y long range som skulle vara motsvarande. Så mycket mer kan väl inte en ID 4 dra eller?

Batteristorlekar
ID 4 77 kwh
Model Y RWD 57,5 kwh
Model Y AWD 75 kwh

Om jag räknat rätt behöver ID 4:an förbruka 34% mer än modell Y för att ha samma räckvidd som modell Y RWD. Kan det verkligen vara så illa även med 3.0 mjukvaran? På ev-database har ID4:an 18,8% längre räckvidd än model Y RWD.

Jag skulle gärna köpa en model Y long range för 100tkr mer än ID 4 d.v.s. runt 550tkr begagnat men de verkar väldigt svåra att finna.
16-19kW/h på sommaren
20-22kW/h på vintern.

Mitt körmönster växlar ganska mycket och pendling på jobbet genom Stockholm kan ibland resultera i veckor med 15-16kW/h förbrukning.

Allt räknat på 7900mil Sedan juli -21.


Dock räkna med FW2.4 i bilarna du hittar.
Ytterst få av de äldre som ännu fått 3.0 vilket är lite segt men ingen som hindrar köp.



”Ny” id4 som står som lager il eller levereras nu skulle jag absolut inte ens tänka på..

Allt pekar på att även denna blir uppdaterad v.27 enligt MEB+ planen.

Dvs längre räckvidd, snabbare laddning och detta tack vare ett helt nytt batteri.
Flera som fått sina leveranser uppskjutna just pga ändringarna som är på G och den komponenterna volkswagen fortfarande har på bla GTX modellerna.
Noterat om massagestolarna var väl främst det extra benstödet som verkar bra. Tesla har jag inte åkt så långt med men sittdynan känns i kortaste laget.

Spännande med förbrukning i kilowatt per timme. Den var lite ny för mig.

Kan man få ungefärlig förbrukning för ID4 RWD i kw per mil i 90, 110 och 120km/h gärna sommar och vinter också om möjligt.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW ID.4

Inlägg av Collin87 »

Cyprezz skrev: 17 mar 2023 22:05
R_Edvinsson skrev: 17 mar 2023 12:23
Cyprezz skrev: 17 mar 2023 12:08
Tack R_Edvinsson för den väldigt utförliga beskrivningen av tillbehör/utrustningspaket :D

Ja visst Taliz finns modell Y på önskelistan men det finns ju flera saker som inte ens går att få på den. Jag tänker på.

- Heads upp display med AR
- Massagestolar med lårstöd
- LED-matrix belysning

Det är mycket utrustning för pengarna i max versionen kan jag tycka.

Sedan kan man väl inte jämföra en Tesla Y RWD med en ID4 det är väl snarare model Y long range som skulle vara motsvarande. Så mycket mer kan väl inte en ID 4 dra eller?

Batteristorlekar
ID 4 77 kwh
Model Y RWD 57,5 kwh
Model Y AWD 75 kwh

Om jag räknat rätt behöver ID 4:an förbruka 34% mer än modell Y för att ha samma räckvidd som modell Y RWD. Kan det verkligen vara så illa även med 3.0 mjukvaran? På ev-database har ID4:an 18,8% längre räckvidd än model Y RWD.

Jag skulle gärna köpa en model Y long range för 100tkr mer än ID 4 d.v.s. runt 550tkr begagnat men de verkar väldigt svåra att finna.
16-19kW/h på sommaren
20-22kW/h på vintern.

Mitt körmönster växlar ganska mycket och pendling på jobbet genom Stockholm kan ibland resultera i veckor med 15-16kW/h förbrukning.

Allt räknat på 7900mil Sedan juli -21.


Dock räkna med FW2.4 i bilarna du hittar.
Ytterst få av de äldre som ännu fått 3.0 vilket är lite segt men ingen som hindrar köp.



”Ny” id4 som står som lager il eller levereras nu skulle jag absolut inte ens tänka på..

Allt pekar på att även denna blir uppdaterad v.27 enligt MEB+ planen.

Dvs längre räckvidd, snabbare laddning och detta tack vare ett helt nytt batteri.
Flera som fått sina leveranser uppskjutna just pga ändringarna som är på G och den komponenterna volkswagen fortfarande har på bla GTX modellerna.
Noterat om massagestolarna var väl främst det extra benstödet som verkar bra. Tesla har jag inte åkt så långt med men sittdynan känns i kortaste laget.

Spännande med förbrukning i kilowatt per timme. Den var lite ny för mig.

Kan man få ungefärlig förbrukning för ID4 RWD i kw per mil i 90, 110 och 120km/h gärna sommar och vinter också om möjligt.

Har inte kollat exakt förbrukning med önskade hastigheter, men mitt snitt för senaste 1000 milen är 2,17 kWh/mil. (dessa mil körda mellan november tills nu)
I februrari var snittet 2,28 kWh/mil.

Detta gäller för min ID.4 1st med SW 3.0.

Har inte tung fot, farthållaren på angiven hastighet. Temp satt på 19 grader med stols- och rattvärme igång.

Har allt mellan 30-35 mils räckvidd under vintern vid 100%.

Och på sommarn ca 42-44 mil som bäst vid 100%.

Min kollega kör ID.4 GTX och har haft förbrukning runt 2,4 kWh/mil nu i vinter. (SW 2.4)

Att VW inte fått ordning på förvärmning till batterierna ställer dessutom till det på långresa, något man varit lovad sedan man tog ut bilen att "det kommer snart".

Du åker absolut skönt i en VW då dom vet hur man bygger bilar, men mjukvaran skulle dom från början lagt över på någon som visste vad dom pyssla med.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW ID.4

Inlägg av Cyprezz »

Tack Collin.

30 mil räcker gott för mig. Längre vill jag inte åka i sträck med barn.

Provade en max igår och det är ju jäkligt mycket bil och utrustning för pengarna! 360-kamera, heads up display, panoramatak, elektrisk baklucka, sköna stolar med lång benyta och jag tyckte massagen var helt ok Bilen känns välbyggd och rymlig. Älskar gimmiken att det går att rengöra backkameran från kupen! Begagnade verkar kunna fås för runt 450k på kvd. En Enyaq med den utrustningen är ju minst 100tkr till, model Y 150tkr.

Den adaptiva farthållaren funkade utmärkt trotts snöyran i Stockholm. Travel Assist var svårt att testa då det saknades linjer på motorvägen pga all snö på vägen. Hur bra är den?

Det negativa är väl att den upplevs som väldigt tung och med seg acceleration d.v.s. riktigt tråkig. Sedan knapparna på ratten som är tveksamt om man blir vän med.

Avsaknad av förvärmning borde ju kunna avhjälpas något med tung högerfot innan laddstopp kanske?

Mjukvaran är ingen höjdare nej men kör man Android auto så får man kanske roligare interface?
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW ID.4

Inlägg av Collin87 »

Cyprezz skrev: 28 mar 2023 13:14
Tack Collin.

30 mil räcker gott för mig. Längre vill jag inte åka i sträck med barn.

Provade en max igår och det är ju jäkligt mycket bil och utrustning för pengarna! 360-kamera, heads up display, panoramatak, elektrisk baklucka, sköna stolar med lång benyta och jag tyckte massagen var helt ok Bilen känns välbyggd och rymlig. Älskar gimmiken att det går att rengöra backkameran från kupen! Begagnade verkar kunna fås för runt 450k på kvd. En Enyaq med den utrustningen är ju minst 100tkr till, model Y 150tkr.

Den adaptiva farthållaren funkade utmärkt trotts snöyran i Stockholm. Travel Assist var svårt att testa då det saknades linjer på motorvägen pga all snö på vägen. Hur bra är den?

Det negativa är väl att den upplevs som väldigt tung och med seg acceleration d.v.s. riktigt tråkig. Sedan knapparna på ratten som är tveksamt om man blir vän med.

Avsaknad av förvärmning borde ju kunna avhjälpas något med tung högerfot innan laddstopp kanske?

Mjukvaran är ingen höjdare nej men kör man Android auto så får man kanske roligare interface?
Ja, räckvidden räcker absolut med småbarn.
Men med storleken på batteriet kunde man önskat lite till.

Min bil har inte travel assist så kan inte uttala mig om hur den fungerar.
Min har bara lane assist som man ibland kan bli helt vansinnig på då den tycker att jag ligger nära en linje trots att jag ligger mitt i filen. Och denna funktion går inte att stänga av konstant utan måste stängas av varje gång man startar bilen och därav orkar jag inte stänga av den längre...

Men farthållaren är kanon det håller jag med om. Hade en del spökinbromsningar vid motorvägsavfarter tidigare, försvann när jag fick SW 3.0.

Jo, eventuellt kan du väl få upp värmen lite grann på det viset.

Android auto är absolut trevligare, men påverkar ju inte bakomliggande programvara man ibland vill komma åt. Exempelvis titta förbrukning eller inställningar osv.

Gällande accelerationen så håller jag med dig, den är hyffsat responsiv men för tung för 200 häst för att det skall kännas kul att trycka på gasen.
Knapparna på ratten hade gärna fått vara tryckknappar.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Skriv svar