Problemet är väl att vw och Hyundai ger dig den produkt du beställt.[JM] skrev:Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?backe skrev:[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
Hos tesla verkar det vara ren slump. Det är ju som andra sagt helt olika produkter om man tittar på laddkurvorna.
Att du inte ser det som ett problem att det är helt slump vad du får från tesla när man betalar över 700k för en bil är ganska intressant. Själv föredrar nog de flesta kunder att få den produkt man förväntar sig och inte en sminkad gris. Som att köpa en sportbil och få en symaskinsmotor för samma pris.
Ja det kan nog anses vara förbryllande att en tesla som skryter med snabb laddning egentligen är bland de långsammaste på marknaden för MEB är ju inte direkt någon raket.