VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
lem skrev:

Hej!
Kör ofta på dåliga vägar där teslan tar i marken. Skall jag välja en id4 eller MY?
Hälsninbgar
Lars
Provkör bägge och se vilken bil du gillar bäst. Enkelt.

Allra bäst är om du kan provköra på den mark du är orolig för att bilen skall ta i marken. Då får du 100% test och svar direkt.
Till Model Y (och Model 3) finns höjningssatser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

En kompis till mig sålde sin ID4 First(inte Max) på auktion nu, han fick 520 000 kr för den, betalade 414 100 kr inkl bonus i april...

Ganska fint andrahandsvärde kan man säga alltså :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

backe skrev:
En kompis till mig sålde sin ID4 First(inte Max) på auktion nu, han fick 520 000 kr för den, betalade 414 100 kr inkl bonus i april...

Ganska fint andrahandsvärde kan man säga alltså :)
Najs, jag är bra sugen på att sälja min.
KVD?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

backe skrev:
En kompis till mig sålde sin ID4 First(inte Max) på auktion nu, han fick 520 000 kr för den, betalade 414 100 kr inkl bonus i april...

Ganska fint andrahandsvärde kan man säga alltså :)
Jesus, det är ju dyrare än vad man får ge för en ny GTX, som är bättre utrustad. När jag kollade med kvd nyss uppskattade de försäljningspriset för min 1st Max till 465 000 kr. Din kompis har haft tur!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

iAkita skrev:
backe skrev:
En kompis till mig sålde sin ID4 First(inte Max) på auktion nu, han fick 520 000 kr för den, betalade 414 100 kr inkl bonus i april...

Ganska fint andrahandsvärde kan man säga alltså :)
Jesus, det är ju dyrare än vad man får ge för en ny GTX, som är bättre utrustad. När jag kollade med kvd nyss uppskattade de försäljningspriset för min 1st Max till 465 000 kr. Din kompis har haft tur!
En köpare av en begagnad ID.4 1st verkar precis ha gjort en väldigt dålig affär om det inte ligger ett gäng 10000-lappar i handskfacket :)
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: VW ID.4

Inlägg av Blipblop »

Av någon anledning får jag inte kommentera när teslagubbarna begär pris i tid och otid från 40 olika försäljare och säljer bara om "dom får rätt pris, annars blir den kvar", men jag misstänker att det inte blir samma kultur med VW id. Sjukt bra betalt. Någon har i desperat behov eller gjorde en dålig affär, helt klart.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Beror på tillgång och efterfrågan. Tesla finns i överflöd. vw (även om de är en av de bäst sålda) är lite mer unika(jag har inte sett en som körts av privatägare).
Det driver upp priset. Jämför med kona som gick för mer än inköpspriset.
Jag vet inte om jag skall gratta säljaren eller beklaga köparen, för det känns som den blivit lurad.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Beror på tillgång och efterfrågan. Tesla finns i överflöd. vw (även om de är en av de bäst sålda) är lite mer unika(jag har inte sett en som körts av privatägare).
Det driver upp priset. Jämför med kona som gick för mer än inköpspriset.
Jag vet inte om jag skall gratta säljaren eller beklaga köparen, för det känns som den blivit lurad.
Om man köper en så pass dyr bil på auktion, så har man nog kollat ang nybilar? Dvs det verkar luta åt någon som bara måste ha tag på bil och inte kan vänta alla månader det tar att få en ny. Då kanske det högre priser är ok för köparen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Beror på tillgång och efterfrågan. Tesla finns i överflöd. vw (även om de är en av de bäst sålda).
Jo, Tesla verkar ha hanterat komponentbristen och batteribristen bättre än alla andra, även om inte heller de är opåverkade (problem med leverans av dragkrokar i Europa, och USB-hubbar i Kina, och ländryggsstöd i USA). De har i stort sluppit mycket av de produktionsstopp och produktionsbegränsningar som nästan alla andra tvingats ta till. Riktigt imponerande faktiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Det är väl lätt att göra det om man bara tar bort specifikationer och levererar bilen ändå samtidigt som man har en väldigt liten produktion i jämförelse. Det är ju inte som att VW tex bara gör elbilar.
Plåt och motorer har ju inte direkt varit problemen.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Det är väl lätt att göra det om man bara tar bort specifikationer och levererar bilen ändå samtidigt som man har en väldigt liten produktion i jämförelse. Det är ju inte som att VW tex bara gör elbilar.
Plåt och motorer har ju inte direkt varit problemen.
Problemet för VAG (och andra fossilbilstillverkare) är att efterfrågan verkar minska på deras fossilfordon, medans deras elbilar som efterfrågas allt mer, så har de ofta större problem att producera och leverera. Troligen så innehåller modernare bilar, som elbilarna troligen oftast är, mer halvledare och elektronikkomponenter än deras äldre fossilbilskonsruktioner.

Samtidigt vill ju tillverkarna, pga. trycker med utsläppsböter från EU, helst öka sin produktion och försäljning av just elbilar. Så de har klart ett mycket värre dilemma.

Ovanpå detta så har de mindre kontroll på kedjan av elektronik och mjukvara än Tesla, och blir därför mer i händerna på underleverantörer. Ingen bra situation alls.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Det är väl lätt att göra det om man bara tar bort specifikationer och levererar bilen ändå samtidigt som man har en väldigt liten produktion i jämförelse. Det är ju inte som att VW tex bara gör elbilar.
Plåt och motorer har ju inte direkt varit problemen.
Problemet för VAG (och andra fossilbilstillverkare) är att efterfrågan verkar minska på deras fossilfordon, medans deras elbilar som efterfrågas allt mer, så har de ofta större problem att producera och leverera. Troligen så innehåller modernare bilar, som elbilarna troligen oftast är, mer halvledare och elektronikkomponenter än deras äldre fossilbilskonsruktioner.

Samtidigt vill ju tillverkarna, pga. trycker med utsläppsböter från EU, helst öka sin produktion och försäljning av just elbilar. Så de har klart ett mycket värre dilemma.

Ovanpå detta så har de mindre kontroll på kedjan av elektronik och mjukvara än Tesla, och blir därför mer i händerna på underleverantörer. Ingen bra situation alls.
Lite paradoxalt ändå med tanke på hur sjukt mycket sensorer och tillhörande elektronik som en fossilare har ändå…
Jag skulle inte bli förvånad om det egentligen är MER elektronik i en fossilare faktiskt…
Och resten känns lite som ungefär lika mellan fossilare och elbilar, infotainmentsystem har ju båda tex…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Tror som sagt att det mer har att föra med hur nyutvecklade och moderna bilarna är.

Elbilar är oftast det som numera hamnar på de modernaste plattformarna och arkitekturerna, medans det inte satsas lika mycket nyutveckling av fossilbilar längre.

Ju nyare plattformar och arkitekturer - > ju mer moderna elektronik och mjukvara (i dag ca 50% av kostnaden för en modern bil) -> ju mer känsliga för rent statistiskt för brist på halvledare (Tesla dock undantaget, då de har kontroll på större delen av kedjan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: VW ID.4

Inlägg av Elbilsambivalent »

Jag ställde en fråga i IONIQ 5-tråden där jag bad ägarna till modellen att - nu en tid efter inköp - lista nackdelarna med bilen, och det vore förstås intressant att läsa detsamma om ID4.

Vilka nackdelar upplever ni finns med ID4? Nackdelar som ni gärna hade haft kännedom om innan bilköpet.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: VW ID.4

Inlägg av Dexter86 »

Maw skrev:
iAkita skrev:
backe skrev:
En kompis till mig sålde sin ID4 First(inte Max) på auktion nu, han fick 520 000 kr för den, betalade 414 100 kr inkl bonus i april...

Ganska fint andrahandsvärde kan man säga alltså :)
Jesus, det är ju dyrare än vad man får ge för en ny GTX, som är bättre utrustad. När jag kollade med kvd nyss uppskattade de försäljningspriset för min 1st Max till 465 000 kr. Din kompis har haft tur!
En köpare av en begagnad ID.4 1st verkar precis ha gjort en väldigt dålig affär om det inte ligger ett gäng 10000-lappar i handskfacket :)
Ligger några ute för 550 och 580’
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Elbilsambivalent skrev:
Jag ställde en fråga i IONIQ 5-tråden där jag bad ägarna till modellen att - nu en tid efter inköp - lista nackdelarna med bilen, och det vore förstås intressant att läsa detsamma om ID4.

Vilka nackdelar upplever ni finns med ID4? Nackdelar som ni gärna hade haft kännedom om innan bilköpet.
Läste precis din fråga i I5 tråden och tänkte skriva samma här. Men du hade redan gjort!

Överlag är jag nöjd med bilen.
2.3 löste mjukvaran tycker jag.
Men värmepumpen är en stor akilleshäl för ID.4 om det blir -10/-20 grader, då drar den så otroligt mycket för att kompensera.
Förhoppningsvis så går det att lösa i version 3.0 som VW säger är nästa major update.

Körde precis Stockholm - Mariestad ToR förra veckan och förbrukning låg på 22.6 dit och 21.7 upp.
Ner var det -6 och snö, upp +4 och regn. Tillbaka till sthlm körde jag lite fortare än ner.
Nokian hakkapeliitta 10 sitter på så jag kör dubbat, 19". Och staggered.
HUD är riktigt bra!
LED Matrix är ett måste för mig nu. Så himla bra.

Några små irritationsmoment är väl att sparken för bagageutrymmet funkar enbart när nyckeln är fysiskt bakom bilen.
Nya verkar inte förstå dom små trycksensorerna för att öppna dörrarna utanför och inuti.
Vill ha batteri% på skärmen vid ratten, sägs komma med 3.0.
Bilen låser upp när man går emot med nyckel men låser inte när man går. Men den känns till så fort nyckeln inte är i bilen.
Appen såklart är lite bantad.
msb
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: VW ID.4

Inlägg av msb »

Nu har vi haft en ID.4 1st bas sen i april och en Ioniq 5 FE RWD sen i november. Nu under julen har jag fått tillfälle att köra båda och kan nog sammanfatta det som att jag skulle vilja kombinera deras goda egenskaper och göra mig av med de dåliga.

Båda är tysta men ID4 är något bättre där. Å andra sidan har IQ5 en mjukare gång. Båda är bra.

Båda går fantastiskt fint i snömodd och halka. Antar att det är en elbilsgrej då min gamla XC60 med fyrhjulsdrift kändes klart sämre under sådana förhållanden.

Förbrukningen är snarlik och Strängnäs till Kalmar med 0-10 över skyltarna med IQ5 låg på 22,6. Vardagspendling Strängnäs - Sth ligger mellan 24-26 sen i november.

IQ5 har en klart bättre app och kommandon och destinationer kommer fram nästan direkt. ID4 kan ta ett tag och ibland funkar det inte alls.

Jag retar mig på hur omständligt det är att växla mellan olika vyer på skärmen i IQ5 jämfört med ID4. Varför inte dela upp skärmen så att jag kan ha radio, navigation och förbrukning framme samtidigt?

Trådlös carplay i ID4 fungerar utmärkt och ljudet från föraren under mobilsamtal låter utmärkt. Trådad carplay i IQ5 fungerar men ljudet vid samtal har ett sus som klagats på flera gånger från motparten. Samtal över blåtand har inte samma nackdel.

Farthållaren i IQ5 fungerar jättebra och möjligheten att ställa hastigheten 5 eller 10 över skyltarna gillar jag. Önskar bara att pilen för att ändra hastighet dök upp innan skyltarna och inte 2 sekunder efter man passerat. Samma funktion i ID4 har jag stängt av då den nitade i tid och otid och prioriterar kartan över vad den sett på skyltarna.

B-läget i ID.4 ger en avslappnad körning men att kunna ställa retardationen som i IQ5 hade varit ännu bättre.

Halvljuset i IQ5 är riktigt bra medan helljuset är med tvekan godkänt. I ID4 är helljuset riktigt bra men jag känner mig blind när jag slår över till halvljuset. Strålkastarspolare saknas i bägge.

I IQ5 kan jag ha bakljusen tända genom att alltid ha halvljuset aktivt via vredet. I ID4 måste jag välja halvljus varje gång jag startar. Och är det mörkt när jag startar kan jag inte välja halvljus manuellt så då kan bakljusen ha släckts när det ljusnar.

Bakrutan i IQ5 är helt oanvändbar om det är blött (det är svårare att identifiera ev polisbilar i sidospeglarna….). Men bakåtsiken är å andra sidan väldigt liten i ID.4 när det är fint väder.

Jag har svårt att hitta en bra sittställning i bägge. I IQ5 kan jag ställa in stolen så att jag sitter riktigt bra men då kan jag varken använda innerbackspegeln eller se HUD i rutan. Nu har jag hittat en inställning som är ok men inte mer. Stolen är också lite för smal för min rygg men det går an.
ID4ans stolar är omöjliga ställa in bra då de är manuella men om de varit elektriska så kanske de varit riktigt bra.

Slutligen har allt fungerat på ID.4 även om OTA uppdateringen var lite knepig att få igenom.

IQ5 har fått frusen växelväljare en gång och knappen för tanklocket och dioderna där har slutat lysa.

Men vi är nöjda med bägge bilarna och kan inte avråda någon från att köpa någon av dem.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Elbilsambivalent skrev:
Jag ställde en fråga i IONIQ 5-tråden där jag bad ägarna till modellen att - nu en tid efter inköp - lista nackdelarna med bilen, och det vore förstås intressant att läsa detsamma om ID4.

Vilka nackdelar upplever ni finns med ID4? Nackdelar som ni gärna hade haft kännedom om innan bilköpet.
Första elbilen så har inget att jämföra med i den kategorin, men jag köpte ID4 och inte de andra av en anledning :-)

Fick bilen 1/7 och har kört 2800mil och laddat 5508kWh.

Och med de siffrorna färskt på bordet så är vinterförbrukningen av av de sakerna jag tycker är oväntat hög, speciellt vid korta turer då onödigt mycket effekt går åt att värma kupé och batteri, dock är de senaste typ 580milen körda ToR fjällen i vinterväglag och dessa har lyft snittet från 17.8 till 19.7 på bara de milen.


Positivt:
- Oerhört bekväm långfärdsvagn
- Tyst
- Led Matrix (aldrig en bil utan igen)
- Infällbar dragkrok
- Bra bagage
- HUD
- Värmen inkl upptiningen via appen är riktigt snabb och den uppvärmda framrutan är bara guld.
- Trådlös CarPlay som fungerar
- Multimedian, är kanske inte snabbaste på markanden men den gör det den skall utan allt för mycket knapprande.
- Köregenskaperna i vinterväglag, som ett lok och betydligt stabilare än både Passat och Tiguan
- Travelassist, funkar som sig bör, dock kunde de höjt tiden mellan att man måste hålla i ratten.
- Massagen i stolarna 8-)
- Att ceterkonsollen har mugghpållarna på rad istället för som på Enyaq där de är bredvid varandra, gör att jag slipper vila benet mot konsolen HELA tiden :D

Negativt:
- Saknar förvärmning inför snabbladdning vilket ger allt för dålig laddning vid vissa tillfällen.
- Appen saknar några bra funktioner likt position, upplåsning av bilen, och att den inte synkar körda mil med tex tronity.
- Ingen direkt HiFi ur ljudanläggningen 8-)
- skulle gärna bytt mot fysiska knappar på ratten, även dessa lär man sig ganska snabbt dock.
- Saknar paddlar på ratten för att justera regenerering.
- Mer relevant info på lilla klustret skulle inte skada, likt SoC i % och att navigationen där och i HUD visades även från 3:e part.
- Saknar frunk... hade gärna haft en lättöppnad huv där man iaf kunde lägga kablar och den portabla CEE laddboxen då mitt bagage aldrig är tomt.
- Backkamera utan lock, blir lite oanvändbart även om jag ändå backar efter sensorerna av ren vana.
- Inget ställbart baksäte, finns gott opm plats så att kunna luta baksätet 5cm hade gjort mycket om man hamnar bak.
- Saknar verkligen V2L...


kanske uppdaterar om någon dag när jag funderat lite på detta :-)
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

Kan skriva några rader om mina upplevelser av Id.4 jag också. Har en 1st (ej Max) sedan början av april 2021, kört något i stil med 1600 mil. Körde Passat GTE innan.

Positivt
* Håller med tidigare inlägg kring köregenskaperna. Bilen känns väldigt trygg och förutsägbar på vägen. Kör 19" Continental VikingContact 7 och har inte haft några bekymmer de dagar det varit vinterväglag. Lugn och säker.
* Utrymmena är riktigt bra. Grymt rymligt baksäte och även om trunken är lite kortare än Passatens så sväljer den rikligt med bagage. Varit iväg på sommarsemester med hela familjen inkl en jäkla massa packning och det gick jättefint.
* Infällbara dragkroken var väldigt trevlig standardutrustning på 1st.
* Förbrukningen sommartid är IMHO riktigt skaplig för att vara en bil med SUV-kaross. Mitt rekord är 12.5 kWh/100 km på en sträcka över drygt 10 mil landsväg i god medvind.
* Över 100-110 km/h sticker väl förbrukningen iväg lite, men ändå inom fullt rimliga gränser.
* Infotainmentsystemet är kanske inte marknadsledande, men det är iaf bra mycket bättre än det Passaten hade. Gör vad det skall och jag gillar Android Auto-integrationen.
* Vändcirkeln är gudomlig!
* Prestandan duger för mig, bilen är pigg upp till ca 80 km/h, sedan märker man väl av vikt/effektförhållandet lite mer.

Negativt
* Haft ett rejält elfel / systemfel som gjorde bilen obrukbar. Bilen hade fungerat fint tidigare under dagen, men en tidig kväll strax före jul var det 3-4 felmeddelanden när jag skulle köra iväg kring bl.a. "manöverbroms" vilket gjorde att vare sig handbroms eller rattlås släppte, eller att någon växel gick att lägga i. Bakluckan gick inte att öppna heller. Fick ringa bärgare till sist. Men efter en dryg halvtimme med bilen låst (jag väntade inomhus) så gick jag ut till den för att hämta lite saker från trunken (via baksätet...) och då fungerade plötsligt allting precis som vanligt igen och har inte haft några problem efter det. Dock väldigt otrevligt, borde kontakta en verkstad. VW Assistans var åtminstone lätta att få tag på och såklart inga problem att avboka bärgaren heller.
* Haft några mindre knepiga felmeddelanden kring strejkande barnlås och deaktiverade assistanssystem. Dessa har dock alltid försvunnit efter en stund eller nästa gång man kör bilen.
* Dörrarnas öppning strular ibland. Känns lite slumpmässigt nästan, ibland vill de inte gå upp förrän man dragit ett par gånger när man ska kliva ur bilen, ibland vill den inte riktigt lyda upplåsningsknappen för bakdörrarna, en av bakdörrarna stänger inte 100% så "rent" som de andra, borde egentligen låta verkstaden titta på den sistnämnda.
* Det är ändå lite trist att antisladd-systemet inte går att koppla ur när det är en massa snö och bilen är bakhjulsdriven...
* Passagerarstolen går öht inte att justera i höjdled, det är sjukt dåligt tycker jag.
* Appen är lite för spartansk, skulle gärna vilja kunna se detaljerad data kring t.ex. förbrukning. Ingen position på bilen heller.
* Hade hemskt gärna velat kunna se lite mer vettig data som exempelvis laddeffekt och batteritemperatur.
* Har inte snabbladdat så ofta, men är väl inte jätteimponerad över att 100 kW jämnt är den högsta laddeffekt (Ionity, vid < 20% SoC) jag fått ut.
* Backkameran är riktigt kass jämfört med Passatens, som hade både lucka och betydligt bättre/mer ljusstark bild. I mörker och regn är ID4:ans backkamera inte till någon jättestor hjälp.
* Är inte helt förtjust i taktila rattknapparna på vänster sida, framförallt inte hur man ändrar inställd hastighet med 10 km/h vid "hårt" tryck. Det krävs för lite för att göra ett "hårt" tryck.
* Håller med om att skyltavläsning/hastighetsanpassning dels anpassar lite för aggressivt, dels att bilen ibland gör helt tokiga saker. Bl.a tror den att det är 110 på E6 genom Mölndal/Göteborg, så plötsligt brukar bilen börja accelerera på helt fel ställen.
* Ingen bakgrundsbelysning på "touchlisten" nedanför infotainmentskärmen. Kräver visst muskelminne att justera värme/volym i mörker.

Sett till antalet punkter under respektive rubrik så kanske man kan tro att jag är missnöjd med bilen, men det är jag verkligen inte. Jag är överlag riktigt nöjd med det mesta, men det finns absolut ett antal saker som helt klart kan förbättras och jag vill verkligen inte råka ut för något "elhaveri" igen.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Ditt elhaveri är std. Det är VW First Movers zen-test så att säga. Många råkar ut för det. Nästan alltid när motorfel indikeras löses det av att låsa bilen, gå därifrån så nyckel inte når att störa och låta bilen somna. Ingen app ska användas på en kvart ca. Därefter kan man öppna bilen och den är ok.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: VW ID.4

Inlägg av Erik1904 »

PapaD skrev:
Ditt elhaveri är std. Det är VW First Movers zen-test så att säga. Många råkar ut för det. Nästan alltid när motorfel indikeras löses det av att låsa bilen, gå därifrån så nyckel inte når att störa och låta bilen somna. Ingen app ska användas på en kvart ca. Därefter kan man öppna bilen och den är ok.
Tack för infon, känner igen det hela, var någon här inne på TCS som råkat ut för samma tror jag? Man får hur som helst hoppas VW är medvetna om problemet och att det kan lösas med någon mjukvaruuppdatering.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW ID.4

Inlägg av taliz »

Erik1904 skrev:
PapaD skrev:
Ditt elhaveri är std. Det är VW First Movers zen-test så att säga. Många råkar ut för det. Nästan alltid när motorfel indikeras löses det av att låsa bilen, gå därifrån så nyckel inte når att störa och låta bilen somna. Ingen app ska användas på en kvart ca. Därefter kan man öppna bilen och den är ok.
Tack för infon, känner igen det hela, var någon här inne på TCS som råkat ut för samma tror jag? Man får hur som helst hoppas VW är medvetna om problemet och att det kan lösas med någon mjukvaruuppdatering.
Ja, jag iaf är en av dem. Filmade det.
Har kört knappt 1000 mil till sen dess utan att det hänt igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Hände mig på min första långresa till Umeå vid första laddstopp i Gävle. Massa felkoder och bilen ville inte ladda. Många värsta scenario i huvudet innan bilen vaknade upp helt felfri igen. 1500 mil sedan det hände. Tur att jag kände till fenomenet, annars hade jag väl fått spunk. Fick jag nästan ändå...
Sedan dess har skärmen slocknat vid körning ett par ggr och Android auto kan vara superlångsam att starta. Inget allvarligt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: VW ID.4

Inlägg av Nick »

Någon som vet om det är knepigt eller svårt att plocka ut baksätet på en ID4? Försökte hitta någon bra instruktion eller film men hittar ingen hur man gör. Grabben tappade sin ena AirPod och självklart så åkte den ned där man fäster bältet och längst ned ett litet hål som de försvann in under. Ser dom inte längre så vet ju dock inte om det går att komma åt dom enkelt eller om det bara är att skita under och köpa nya.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Nick skrev:
Någon som vet om det är knepigt eller svårt att plocka ut baksätet på en ID4? Försökte hitta någon bra instruktion eller film men hittar ingen hur man gör. Grabben tappade sin ena AirPod och självklart så åkte den ned där man fäster bältet och längst ned ett litet hål som de försvann in under. Ser dom inte längre så vet ju dock inte om det går att komma åt dom enkelt eller om det bara är att skita under och köpa nya.
Finns en PDF.
Men det kräver verktyg då baksätet sitter skruvat.
Skall kolla om jag hittar länken.

EDIT:

https://www.vwidtalk.com/attachments/re ... -pdf.4083/

Annars är dammsugare + nylonstrumpa tricket. :mrgreen:
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar