VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11602
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

nomis skrev:
Hej!

Ny här. Funderar på att köpa en Enyaq eller ID.4 med det lilla batteriet och värmepump. Detta skulle bli min första elbil.

Har dock lite svårt att bli säker på om räckvidden är tillräcklig. Jag kör regelbundet (några gånger per månad) en sträcka på ca 17 mil varav 14 mil är motorväg 120 km/h. detta vill vi klara utan laddstopp. Spontant känns det som att det måste vara OK, det är ju mindre än hälften av WLTP-räckvidden?

Men:
Funkar det på vintern? (Vinterdäck, kyla)
Funkar det med en släpkärra efter bilen?
Skall du endast använda hälften av WLTP så kommer det gå fint även på vintern utan några problem. Då har du fint med marginal.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Varför inte en Ioniq 5?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14546
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Vad lockar med EV6? Större chans till vinst i nästa års SECC? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Varför inte en Ioniq 5?
Jag har redan tröttnat lite på designen, sen har den mindre batteri, (marginellt) sämre räckvidd och prestanda, och en interiör som inte tilltalar mig. Men framförallt verkar det vara väldigt lång leveranstid om man vill ha awd.

Edit: Och sen tycker jag matrix-ljusen i ID4 varit fantastiska för mig som ser lite dåligt i mörkrer. Tyvärr finns det inte på Ionic 5.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Vad lockar med EV6? Större chans till vinst i nästa års SECC? ;)
Jag önskar att jag kunde förklara det ens för mig själv! Mycket bättre prestanda lockar och V2L lockar en del, även om jag inte är den som trycker gasen i botten ens på min ID4 särskilt ofta och jag inte har en aning om vad jag ska med V2L till. Mest är det nog nyhetens behag som lockar. Jag är lite orolig att den ska vara betydligt mer högljudd än ID4 och det har varit jätteskönt att slippa e-Nirons konstanta plingande och plongande. Ser inte fram mot att få uppleva det igen. Om den inte lever upp till förväntningarna byter jag tillbaka till ID4, kanske en GTX i så fall. Eller en Model Y om Tesla sänker priserna på den.

Självklart kommer jag ställa upp med den i nästa års SECC, så det blir lite mer spännande än i år!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

iAkita: Tror EV6:an med 4WD har liknande leveranstid som Ioniq5 vid NYbeställning. Sen har säkert vissa handlare beställt några ”extra” ;) De jag har talat med har dock sålt slut även på de sen länge… Så nu är det bara ”avhopp” som verkar kunna lösa snabb leveranstid. Dock har tydligen flera kunder beställt RWD och hoppas kunna byta mot 4WD framöver när det närmar sig leverans. Så läge att åka/ringa runt lite till olika handlare om du inte redan gjort det. Större chans att hitta något på en liten ort skulle jag tro.

Beställde min EV6 AWD plus 21:a maj och hoppas få den omkring årsskiftet då min Enyaq borde fått sin bonus och ska säljas. Dock hade leveranstiderna redan då börjat dra iväg för 4WD så osäkert när det blir.

Kom ihåg att lyfta fram att du antagligen har grymt lågt förmånsvärde på din nuvarande ID.4 MAX jämfört med nybeställning och lösa tillval som det är idag.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
iAkita: Tror EV6:an med 4WD har liknande leveranstid som Ioniq5 vid NYbeställning. Sen har säkert vissa handlare beställt några ”extra” ;) De jag har talat med har dock sålt slut även på de sen länge… Så nu är det bara ”avhopp” som verkar kunna lösa snabb leveranstid. Dock har tydligen flera kunder beställt RWD och hoppas kunna byta mot 4WD framöver när det närmar sig leverans. Så läge att åka/ringa runt lite till olika handlare om du inte redan gjort det. Större chans att hitta något på en liten ort skulle jag tro.

Beställde min EV6 AWD plus 21:a maj och hoppas få den omkring årsskiftet då min Enyaq borde fått sin bonus och ska säljas. Dock hade leveranstiderna redan då börjat dra iväg för 4WD så osäkert när det blir.

Kom ihåg att lyfta fram att du antagligen har grymt lågt förmånsvärde på din nuvarande ID.4 MAX jämfört med nybeställning och lösa tillval som det är idag.
Det blir en GT-line och de verkar levereras först. Har bra kontakt med KC Motors i Malmö efter jag körde SECC2020 med min e-Niro, så jag kommer beställa den där. ID4:an är tyvärr momssmittad, så vad jag förstår är den inte intressant som förmånsbil. Men tack för tipset!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

ID.4:ans låga förmånsvärde kan fortfarande vara intressant för den som ändå tänkte köpa den på sitt företag istället för att leasa den. (Även om de är betydligt färre)

Gillade utseendet bättre på GT-line men valde ändå till slut att ”snåla ner” till plus versionen. Hoppas därmed förlora mindre pengar vid nästa byte. (Som ev blir en Tysktillverkad Model Y)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
ID.4:ans låga förmånsvärde kan fortfarande vara intressant för den som ändå tänkte köpa den på sitt företag istället för att leasa den. (Även om de är betydligt färre)

Gillade utseendet bättre på GT-line men valde ändå till slut att ”snåla ner” till plus versionen. Hoppas därmed förlora mindre pengar vid nästa byte. (Som ev blir en Tysktillverkad Model Y)
Aha, så det blir en EV6 för dig också? Då blir det en ny tuff kamp mellan oss i nästa års SECC, om du inte hinner få en Model Y innan dess :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Japp, ny kamp nästa år! :lol:

Byter till EV6 då jag vill testa/lära mig plattformen och hoppas också precis som du att de ändrat en hel del från den e-Niro jag körde tidigare…(Blanksvart plast, pling-plong och dålig ljudisolering). Du slipper i alla fall högblanka skärmkanter med GT-line.

Valde till slut smutsvänlig vanlig blank ”Steel grey” =ljusgrå metallic. Funderade länge på rödmetallic eller mattgrå men vill ha en så ”lättsåld” färg som möjligt. Vilken färg tänker du dig?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
Japp, ny kamp nästa år! :lol:

Byter till EV6 då jag vill testa/lära mig plattformen och hoppas också precis som du att de ändrat en hel del från den e-Niro jag körde tidigare…(Blanksvart plast, pling-plong och dålig ljudisolering). Du slipper i alla fall högblanka skärmkanter med GT-line.

Valde till slut smutsvänlig vanlig blank ”Steel grey” =ljusgrå metallic. Funderade länge på rödmetallic eller mattgrå men vill ha en så ”lättsåld” färg som möjligt. Vilken färg tänker du dig?
Färgutbudet är tyvärr ganska begränsat på GT-line av någon anledning, så det får bli en röd. Egentligen hade jag också velat ha en grå men vill inte ha matt lack och Steel grey finns inte på GT-line.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11602
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kul!

Ser fram emot att ha en, eller två, E-GMP med i nästa års SECC. Tror det kan sätta en riktigt bra press på de andra om plats #1. :)

Hade jag fått välja endast en E-GMP-bil (och det är nog inget dåligt val), så hade även jag helt klart gått på en EV6 framför Ioniq 5.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: VW ID.4

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Kul!

Ser fram emot att ha en, eller två, E-GMP med i nästa års SECC. Tror det kan sätta en riktigt bra press på de andra om plats #1. :)

Hade jag fått välja endast en E-GMP-bil (och det är nog inget dåligt val), så hade även jag helt klart gått på en EV6 framför Ioniq 5.

…för mer än 100 000 kr extra?? Med sämre baksäte och bagage? Är du gjord av pengar? ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11602
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Kul!

Ser fram emot att ha en, eller två, E-GMP med i nästa års SECC. Tror det kan sätta en riktigt bra press på de andra om plats #1. :)

Hade jag fått välja endast en E-GMP-bil (och det är nog inget dåligt val), så hade även jag helt klart gått på en EV6 framför Ioniq 5.

…för mer än 100 000 kr extra?? Med sämre baksäte och bagage? Är du gjord av pengar? ;)
Nu köper jag inte nya bilar kontant, utan leasar de som förmånsbilar hos arbetsgivare (som råkar vara eget bolag just nu).

Är inte på gång att köpa varken en Ioniq 5, EV6 eller någon annan ny bil (var mer ett val i en teoretisk situation). Har precis bytt ut min gamla 2019 M3 AWD LE till en ny 2021 M3 AWD LR för två månader sedan, så inte aktuellt att byta elbil för mig alls just nu.

Behöver jag om 2-4 år något som lastar mer än M3 så hade personligen troligen valt en MY AWD LR med 4680-celler.

Men vi får se. Kan ju ha kommit andra nya elalternativ då som inte finns på marknaden idag. Är ju det som är roligt med elbilar; händer mycket både hos Tesla, men även med andra tillverkare! :D

Gällande pengar så är nog fel att enbart stirra sig blind på inköpspriset. Brukar försöka göra en TCO för att se på den totala kostnaden under hela ägandeperioden.

Mina M3:or är nog de mest prisvärda fabriksnya bilar jag någonsin haft i hela mitt liv. Extremt låg värdeminskning, låga försäkringskostnader, låga förmånsvärden, extremt hög prestanda, enormt kul körglädje, inga servicekostnader (0.-), låga räntekostnader (1,96%) och en drivmedelskostnad när jag laddar hemma på ca 1,30 SEK/milen (när jag inte kör aggressivt/tokigt på skoj).

Har aldrig haft så låga kostnader, och aldrig så högt presterande bil. Ration kul/krona är enorm! Så extremt billig bil skulle jag säga (för mitt behov och användningsfall). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Uppdatering

Inlägg av Revoltra »

PXL_20210809_103453473.jpg
För en vecka sedan fick jag en popup om att uppdateringen var tillgänglig. Tryckte ok, men då stod det att den inte kunde installeras medan jag körde.
Jag trodde bilen då skulle uppdatera när jag parkerat.
Men nej, jag har inte sett något mer om denna uppdatering.
Det enda jag hittar i infotainmentmenyerna är i servicemenyn / programuppdateringar/versioner.
Trycker jag där kommer bifogad text upp (se bild)
Men när jag trycker på "starta uppdateringen" händer absolut ingenting.

Någon som vet något?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14546
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Har tidigare fått en uppdatering för ”ORURN”.
Sedan fick jag en uppdatering för ”background system services”.
Idag fick jag en med innehåll ”information om systemuppdatering”.

Undra hur många uppdateringar av uppdateringssystemet det ska komma innan dom uppdaterar något annat? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
D-E
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 nov 2020 18:08

Re: VW ID.4

Inlägg av D-E »

Jag har varit nöjd med bilen förutom en del mjukvarurelaterade saker som kommit och försvunnit. Det där med att låsa bilen och låta den "vila" bort problemen fungerar i de flesta fall. Men sedan några veckor har jag dock ett återkommande och enormt störigt problem med att kupéfläkten går på max. Första gången hade jag detta problem i fyra dagar men sedan försvann det efter en laddning. För tre dagar sedan kom problemet tillbaka igen. Det går att göra vissa justeringar i klimatanläggningen men just styrkan på fläkten går inte att justera.
Upplevelsen är som att sitta med en lövblås igång i kupén men som tur är räddar mina brusreducerande hörlurar mig från att bli tokig.

VW har tittat på bilen en gång men lyckades inte hitta något. Får hoppas på en mer grundlig felsökning om typ 4-veckor :cry:
stnpj
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 mar 2019 21:13

Re: VW ID.4

Inlägg av stnpj »

Vet inte om detta fungerar på id4, har id3.
Prova att sätta förklimatisering via appen, typ 20 gr.
Upplevde samma fenomen, då appen styrt bilen för att kyla kupen, fläkten blåste för fullt när jag satte mig i bilen.
Nu står appen och bilen på 22 gr och allt fungerar.
Användarvisningsbild
Ruthen
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 feb 2020 19:45

Re: VW ID.4

Inlägg av Ruthen »

Fick ett spännande fel idag på infotainmentskärmen, den är helt död. Eller ja kamerorna för parkeringen funkar, men ingenting annat. Går inte heller att återställa på något vis, provat reset genom att hålla ner i/o 10-15 sekunder men inget händer.

Någon som varit med om detta?
M3P - Såld
ID.4 Max
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Ruthen skrev:
Fick ett spännande fel idag på infotainmentskärmen, den är helt död. Eller ja kamerorna för parkeringen funkar, men ingenting annat. Går inte heller att återställa på något vis, provat reset genom att hålla ner i/o 10-15 sekunder men inget händer.

Någon som varit med om detta?
Det hände mig en gång när bilen stått parkerad rakt mot solen. Skärmen var väldigt varm på baksidan så jag tror det var det som var problemet. När den svalnat gick den igång igen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Ruthen
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 feb 2020 19:45

Re: VW ID.4

Inlägg av Ruthen »

iAkita skrev:
Ruthen skrev:
Fick ett spännande fel idag på infotainmentskärmen, den är helt död. Eller ja kamerorna för parkeringen funkar, men ingenting annat. Går inte heller att återställa på något vis, provat reset genom att hålla ner i/o 10-15 sekunder men inget händer.

Någon som varit med om detta?
Det hände mig en gång när bilen stått parkerad rakt mot solen. Skärmen var väldigt varm på baksidan så jag tror det var det som var problemet. När den svalnat gick den igång igen.
Aha okej, min hoppade igång imorse när jag skulle åka till kontoret. Läste på nått VW-forum om någon som haft samma problem, dock fick denne lämna in bilen till service-center för att få bukt med problemet.
Jag fick en uppdatering i förra veckan, min gissning är att det kan ha någonting med det att göra.
M3P - Såld
ID.4 Max
Hoppsan_84
Inlägg: 265
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Hoppsan_84 skrev:
Hoppsan_84 skrev:
I dag ringde frun sådär som bara en fru kan.
DET ÄR VARMT I BILEN. DET KOMMER INGEN KALLUFT!

Klart det händer när jag inte är hemma. Enl. Uppgift ska det inte komma någon luft alls.

Har det varit samma för er andra som haft problem?
Har det löst sig?

Ska se om jag kan få henne att prova demontera kupé filtret i kväll när hon svalnat.
Långresa med två snabbladdningar i dag. Båda gångerna dog ventilationen efter ca 10-20 min. Provade låta bilen vila under lunchen men det hjälpte marginellt.

Stängde av ventilationen helt i 25min under färd efter lunch vilket väckte den till liv igen tills vi snabbladdade igen.

Kommer lite luft och den är riktigt kall men det är på tok för lite.

Fick tid på verkstan om tre veckor. Har inga större förhoppningar på att dom kommer hitta ett fel som inte finns där och då men håller tummarna.

Med lite tur avhjälpas det med OTA uppdateringen som är på G.
Har haft en ganska frän lukt i bilen sen en tid tillbaka. Då jag och fruga tränar dagligen och sitter svettiga i bilen antog vi att det helt enkelt luktade gammal svett :(

Nåja. Sätes skydd inhandlades för resor mellan gym och hem och rekond för att få bort lukt planerades.

Men under en diskussion med frugan ang den dåliga ACn slog det mig att vi haft liknande problem med en annan bil. I det fallet va avloppet till kondensorn igensatt och sittbrunnen på passagerarsidan fylldes med vatten. Efter en snabb kontroll kunde vi snabbt konstatera att mattan va dyblöt och att lukten även kom där ifrån.

Eftersom jag väntade på verkstadstid beslöt jag undersöka eventuella stopp själv.
Efter att jag lyft lite på mattan upptäckte jag varför kondensvattnet hade fyllt sittbrunnen. (Se bild)

Meddelade verkstaden om min upptäckt och tiden ändrades från felsökning av ac till torkning och sanering av bil.

Nu har dom haft bilen i två dagar men behöver ha den en dag till. Jag funderar på om dom ändå hittat något fel på ACn då dom va säkra att dom skulle bli klara på en dag. Får se vad dom säger i morgon.
705278AD-47A8-416B-9A05-F67B655A0F83.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14546
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Har ju sett att en del klagat på fukt i baklamporna på Model 3.
Noterade att min ID4 verkar lida av det också.
Nu har det varit flera soliga dagar så det har nog sett värre ut misstänker jag.
F7D223F9-02C8-44CD-8D15-FDA4FE268FAA.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: VW ID.4

Inlägg av Aida »

taliz skrev:
Har ju sett att en del klagat på fukt i baklamporna på Model 3.
Noterade att min ID4 verkar lida av det också.
Nu har det varit flera soliga dagar så det har nog sett värre ut misstänker jag.
F7D223F9-02C8-44CD-8D15-FDA4FE268FAA.jpeg
Kasst! Det får bilfabrikanterna fixa till nu. Får inte hända. Bakljusen kostar ju multum…
Skriv svar