VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Hur har du lyckats få den så snabbt? Var det en demo/lagerbil?
Bokade i september.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
pingflood skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.

Är väl inte hela världen. Är ens 100% verkligen 100% på en ID.3? Tror inte den tagit nån skada oavsett. 0,02% extra degradering typ...
Om Tesla gjort samma sak med din bil hade du skrivit spaltmeter om det. :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Hur har du lyckats få den så snabbt? Var det en demo/lagerbil?
Bokade i september.
Jag bokade också i september och hämtar min imorgon kl 9, ska bli kul. En grå 1st max, handlaren skickade bilder ikväll och den ser riktigt bra ut, mörkare grå än jag trodde vilket är positivt.

Dom hade dock inte laddat den till 100% men skulle göra det inför leverans på min inrådan då vi åker bort på en längre strax efter leverans.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Jonatand »

taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Jonatand skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.
Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Jonatand »

iAkita skrev:
Jonatand skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.
Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.
Ja, det finns en buffert. Ladda 100% gör ingen skada.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Trist! Chockerande dålig kundhantering. :shock:

Känns som de är lite omogna gällande kundservice (VW är väl inte direkt kända för det), men framför allt en stor okunskap i hur elbilar fungerar och skall hanteras optimalt.

Men som andra påpekat, så har nog denna enskilda händelse mycket troligtvis inte gjort någon för dig praktiskt märkbar skillnad gällande batterikapaciteten. Så tror du kan sova ganska lugnt ändå (även om det inte är optimalt, även med de 3-4% buffert i toppen som de flesta elbilar har).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: VW ID.4

Inlägg av Mr S »

Jag är nyfiken på ID.4 och litar mer på er här än köpta recensioner. Därför ser jag fram mot era kommentarer när ni fått era bilar idag. Lycka till med leveranserna nu.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4900
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Trist! Chockerande dålig kundhantering. :shock:

Känns som de är lite omogna gällande kundservice (VW är väl inte direkt kända för det), men framför allt en stor okunskap i hur elbilar fungerar och skall hanteras optimalt.

Men som andra påpekat, så har nog denna enskilda händelse mycket troligtvis inte gjort någon för dig praktiskt märkbar skillnad gällande batterikapaciteten. Så tror du kan sova ganska lugnt ändå (även om det inte är optimalt, även med de 3-4% buffert i toppen som de flesta elbilar har).
Tror de har laddat till 100% i välmening.. När de gällde bensin så var de för dyrt att tanka alla bilar fulla men med el så är de en liten kostnad och då vill de vara snälla och leverera med "full tank".
Men ja tyvärr fel håller jag med om speciellt då de står att de rekommenderar att bara ladda till 80 % i skärmen där man ställer in ladd nivå.

Men som sagt flera gånger, jag tror inte de påverkar batteriet märkbart när de är en gång man gör så..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
ObscureEconomist
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

mati skrev:
Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den. :)
Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.

Lite intressant att läsa diskussionen om att inte ladda till 100%
Det är ju lite tråkigt om man direkt måste dra av 20% av räckvidden innan man ens börjar köra.
BMW i4 M50 -22
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW ID.4

Inlägg av vigge50 »

Jonatand skrev:
iAkita skrev:
Jonatand skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.
Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.
Ja, det finns en buffert. Ladda 100% gör ingen skada.
Bara för att det inte tar skada så betyder det inte att det är bra. Sen så är det inte heller så att ett litiumbatteri tar illa vid 100% men är helt fine vid 96%. Tesla har t ex förinställd att ladda till Max men om du ställer ner så det endast laddar upp till 80% så kommer det hålla längre, varför skulle litiumbatterier som Volkswagen bete sig helt annorlunda? Ett litiumbatteri mår som bäst när det är laddat till 50% och ju längre ifrån det som laddningen är ju sämre är det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

vigge50 skrev:
Jonatand skrev:
iAkita skrev:
Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.
Ja, det finns en buffert. Ladda 100% gör ingen skada.
Bara för att det inte tar skada så betyder det inte att det är bra. Sen så är det inte heller så att ett litiumbatteri tar illa vid 100% men är helt fine vid 96%. Tesla har t ex förinställd att ladda till Max men om du ställer ner så det endast laddar upp till 80% så kommer det hålla längre, varför skulle litiumbatterier som Volkswagen bete sig helt annorlunda? Ett litiumbatteri mår som bäst när det är laddat till 50% och ju längre ifrån det som laddningen är ju sämre är det.

Det är klart att det inte är optimalt men att kräva kompensation och bli osams med personalen, som antagligen bara menade väl, är en överreaktion av guds nåde.

Visst ska man undvika att ladda till 100% men det är ju vanan som är skadlig. Inte att det sker nån enstaka gång. Vore de här batterierna så känsliga att den där ID.4:an fått märkbar degradering p g a detta så hade vi nog inte kört elbil idag nån av oss.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Jonatand skrev:
iAkita skrev:
Jonatand skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.
Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.
Ja, det finns en buffert. Ladda 100% gör ingen skada.
https://www.volkswagen.co.uk/electric/s ... nd-waranty

1. Please do not charge the vehicle to more than an average of 80% during daily short-trip usage.
2. If the vehicle is not moved for more than 12 hours it should be charged between 30 and 80% of capacity.
3. To fully charge the vehicle (100%) use a charge timer in the charge manager and then drive off immediately after charging is completed.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

ObscureEconomist skrev:
mati skrev:
Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den. :)
Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.
Precis. Man måste testa bilen i vardagen för att kunna jämföra och utvärdera den. Var ligger förbrukningen när man kör på landsväg, hur mycket låter den när man kör lite fortare, osv. Jag vill även testa strålkastarna i mörker och eftersom det inte är mörkt under öppettiderna så här års är man ju tvungen att låna den över natten. Ingen av säljarna hade kört den i mörker, så de hade ingen aning hur bra eller dåligt ljus den har. Men det är jätteviktigt för mig. Och ju längre våren fortskrider desto svårare blir det ju med mörkerkörning. ;)
Och även om detta är den "klena" varianten med 1000kg dragvikt så vill jag ändå kroka på husvagnen och köra en sväng med den också. Bara så kan jag se hur pass bra bilen klarar detta, hur mycket den förbrukar med husvagn osv. Om man sen bestämmer sig för att köpa AWD-modellen med mer dragvikt så vet jag i alla fall på ett ungefär vad man kan förvänta sig. Jag kanske kommer fram till att detta ändå är helt fel bil för mig, men då vet jag det i alla fall. Det får vara slut med att köpa grisen i säcken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Jonatand »

mati skrev:
ObscureEconomist skrev:
mati skrev:
Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den. :)
Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.
Precis. Man måste testa bilen i vardagen för att kunna jämföra och utvärdera den. Var ligger förbrukningen när man kör på landsväg, hur mycket låter den när man kör lite fortare, osv. Jag vill även testa strålkastarna i mörker och eftersom det inte är mörkt under öppettiderna så här års är man ju tvungen att låna den över natten. Ingen av säljarna hade kört den i mörker, så de hade ingen aning hur bra eller dåligt ljus den har. Men det är jätteviktigt för mig. Och ju längre våren fortskrider desto svårare blir det ju med mörkerkörning. ;)
Och även om detta är den "klena" varianten med 1000kg dragvikt så vill jag ändå kroka på husvagnen och köra en sväng med den också. Bara så kan jag se hur pass bra bilen klarar detta, hur mycket den förbrukar med husvagn osv. Om man sen bestämmer sig för att köpa AWD-modellen med mer dragvikt så vet jag i alla fall på ett ungefär vad man kan förvänta sig. Jag kanske kommer fram till att detta ändå är helt fel bil för mig, men då vet jag det i alla fall. Det får vara slut med att köpa grisen i säcken.
Angående räckvidden så har Tesla Björn precis gjort ett long range test och det ser väldigt lovande ut.

Förmodligen ligger landsvägsräckvidden under sommartempraturer runt 47-49 mil enligt honom. Finns även IDFurkan som redan tangerat 40 mil i 90-95 km/h i 12 grader.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Jonatand skrev:
Förmodligen ligger landsvägsräckvidden under sommartempraturer runt 47-49 mil enligt honom. Finns även IDFurkan som redan tangerat 40 mil i 90-95 km/h i 12 grader.
Ja, det ger en bra indikation. Men jag vill gärna testa själv med mina egna fötter. Jag brukar nästan alltid få ut betydligt bättre range än Tesla Björn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

Ser fram mot lite tankar och kommentarer från de som får sina bilar idag! Min är fortfarande i hamnen i Tyskland men borde vara här om ett par veckor.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Jonatand skrev:
mati skrev:
ObscureEconomist skrev:
mati skrev:
Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den. :)
Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.
Precis. Man måste testa bilen i vardagen för att kunna jämföra och utvärdera den. Var ligger förbrukningen när man kör på landsväg, hur mycket låter den när man kör lite fortare, osv. Jag vill även testa strålkastarna i mörker och eftersom det inte är mörkt under öppettiderna så här års är man ju tvungen att låna den över natten. Ingen av säljarna hade kört den i mörker, så de hade ingen aning hur bra eller dåligt ljus den har. Men det är jätteviktigt för mig. Och ju längre våren fortskrider desto svårare blir det ju med mörkerkörning. ;)
Och även om detta är den "klena" varianten med 1000kg dragvikt så vill jag ändå kroka på husvagnen och köra en sväng med den också. Bara så kan jag se hur pass bra bilen klarar detta, hur mycket den förbrukar med husvagn osv. Om man sen bestämmer sig för att köpa AWD-modellen med mer dragvikt så vet jag i alla fall på ett ungefär vad man kan förvänta sig. Jag kanske kommer fram till att detta ändå är helt fel bil för mig, men då vet jag det i alla fall. Det får vara slut med att köpa grisen i säcken.
Angående räckvidden så har Tesla Björn precis gjort ett long range test och det ser väldigt lovande ut.

Förmodligen ligger landsvägsräckvidden under sommartempraturer runt 47-49 mil enligt honom. Finns även IDFurkan som redan tangerat 40 mil i 90-95 km/h i 12 grader.
Och den här snubben körde drygt 12 mil med en förbrukning på 144 Wh/km vid 20 grader. En stor del av resan var på holländsk motorväg i 100 km/h, men det ingick även en del stadstrafik så snitthastigheten blev betydligt lägre. Jag tycker ändå det är sanslöst bra för en så stor bil.

Samtidigt kan man konstatera att låga temperaturer påverkar förbrukningen mer än vad man skulle förvänta sig. Förhoppningsvis får de ordning på det till nästa vinter.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Hämtat. Är jag först på forumet? :lol:
Lite klister som fick poleras bort, och ett märke på instrumentpanelen som jag noterade efteråt. Annars ser det bra ut, inte detaljstuderat dock.
C153869A-3960-4B91-B9AB-15638C9401AD.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Grattis! Lite sotis är jag ändå. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3310
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Hämtat. Är jag först på forumet? :lol:
Lite klister som fick poleras bort, och ett märke på instrumentpanelen som jag noterade efteråt. Annars ser det bra ut, inte detaljstuderat dock.
C153869A-3960-4B91-B9AB-15638C9401AD.jpeg
Gratulerar till nya bilen!
Återkom gärna med dina intryck så vi som fortfarande väntar har något att fundera på ;) :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
mati skrev:
Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den. :)
Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.

Lite intressant att läsa diskussionen om att inte ladda till 100%
Det är ju lite tråkigt om man direkt måste dra av 20% av räckvidden innan man ens börjar köra.
Nja, det är inte så farligt i praktiken med lite planerande (som man ändå oftast gör vid långfärder). Se till att ställa in att den är laddad på 100% på morgonen innan avfärd, så är det inget som helst problem. Dels som andra påpekat så är 100% aldrig exakt 100% (oftast inte ens på Tesla fast de kallar det så). Då tR batteriet ingen skada med 100% laddning under några få timmar.

Men för att vara extra snäll mot batterierna så brukar jag själv köra med max 90% inför resa. Då är det inga problem alls även om man skulle komma iväg senare, eller avlysa resan.

Normalt om man behöver normalfullkapacitet för vardagar i jobb under normala förhållanden så ställer jag in 80% som önskad SoC. Nu i coronatider, där jag jobbar 100% hemma, och bara åker till affären, kör mig själv och barn till sportaktiviteter, så har jag den faktiskt oftast så lågt inställd som på 50% (som är det optimala för långtidslagring av batterier).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Tror de har laddat till 100% i välmening.. När de gällde bensin så var de för dyrt att tanka alla bilar fulla men med el så är de en liten kostnad och då vill de vara snälla och leverera med "full tank".
Men ja tyvärr fel håller jag med om speciellt då de står att de rekommenderar att bara ladda till 80 % i skärmen där man ställer in ladd nivå.
Absolut. Det gör ju inte detta för att vara sadister, utan som du är inne på för att de inte har tillräckliga kunskaper och utbildning om elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jonatand skrev:
Förmodligen ligger landsvägsräckvidden under sommartempraturer runt 47-49 mil enligt honom. Finns även IDFurkan som redan tangerat 40 mil i 90-95 km/h i 12 grader.
Ja, det ger en bra indikation. Men jag vill gärna testa själv med mina egna fötter. Jag brukar nästan alltid få ut betydligt bättre range än Tesla Björn.
Jag får alltid ut sämre range än BN! :D

Men håller med om principen av hur viktigt det är att testa saker själv (när man har möjlighet), och undvika att förlita sig på andrahandsinformation (aldrig lite på säljare/PR-människor är också oftast en god idé).

Som du är inne på så får man då också provat en del av sina normala personliga användningsfall. Även om man aldrig kommer hinna med alla under endast en helg, så ger det ändå mycket bra användbar information inför sin beslutsprocess och utvärdering gällande vilka bilar att gå vidare med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar