Undersökningar har väl visat att Tesla tar flest köpare från BMW och diverse andra premiummärken. VW ligger nog långt ner på listan.Fredrik j skrev: ↑23 dec 2023 21:35Definitivt. Passat är ju bilen många har kört tidigare.
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Fast det var väl för några år sen. Jag tror knappast de som gjort Model Y till en av de bäst säljande bilarna i Sverige kommer från BMW och andra premiummärken. (Edit: Och nej, det gör nog inte ID köparna heller).taliz skrev: ↑23 dec 2023 22:01Undersökningar har väl visat att Tesla tar flest köpare från BMW och diverse andra premiummärken. VW ligger nog långt ner på listan.
ID4 är för övrigt en bra bil som får oförtjänt mycket skit enligt mig. Lite motorsvag framförallt i gamla versionen kanske. Men kommer man från en fossilbil framstår den som pigg (som alla elbilar).
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Det var nog mest i början men visst, VW-ägarna verkar fortfarande köpa vw i stor utsträckning.taliz skrev: ↑23 dec 2023 22:01Undersökningar har väl visat att Tesla tar flest köpare från BMW och diverse andra premiummärken. VW ligger nog långt ner på listan.
Re: VW ID.4
Den är som alla VW. Bilar man köper med hjärnan och inte hjärtat.... och sen ångrar sig resterande ägandetiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Det kan jag skriva under på. Den funkar, men speciellt rolig är den inte.
Re: VW ID.4
Om man ångrar det eller inte beror på vilka behov man har. Pendlar man som jag nästan 14 mil i motorvägsfart (och lite till) så är ID4 ett tyst och bekvämt alternativ. Bättre än många av konkurrenterna, i och med den finfina fjädringen, HUD:en, en bra adaptiv farthållare, självstyrning som inte måste aktiveras varje gång man byter fil, massagestolar, fantastiska adaptiva matrix-ljus och vettig förbrukning sett till biltyp och fälgstorlek. Visst, jag skulle inte vara först upp på bron efter betalstationen varje dag i en ID4, men ärligt talat, vad spelar körglädje för roll när man mest pendlar motorväg? Då är det bekvämlighet och funktionalitet som gäller, iallafall för mig. Och vad det gäller de bitarna är ID4 bra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
För min del var det nog faktiskt mest inredningen som störde. Särskilt de små, plastiga och fula skärmarna. Sen var brunt och grått ingen snygg kombo i 1st…iAkita skrev: ↑23 dec 2023 23:52Om man ångrar det eller inte beror på vilka behov man har. Pendlar man som jag nästan 14 mil i motorvägsfart (och lite till) så är ID4 ett tyst och bekvämt alternativ. Bättre än många av konkurrenterna, i och med den finfina fjädringen, HUD:en, en bra adaptiv farthållare, självstyrning som inte måste aktiveras varje gång man byter fil, massagestolar, fantastiska adaptiva matrix-ljus och vettig förbrukning sett till biltyp och fälgstorlek. Visst, jag skulle inte vara först upp på bron efter betalstationen varje dag i en ID4, men ärligt talat, vad spelar körglädje för roll när man mest pendlar motorväg? Då är det bekvämlighet och funktionalitet som gäller, iallafall för mig. Och vad det gäller de bitarna är ID4 bra.
Ja och sen laddhastigheten då.
De har ju fixat det nu i ID7 som tur är.
Refresh är väl lite bättre även om den fula rattskärmen består.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Herregud.taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:49För min del var det nog faktiskt mest inredningen som störde. Särskilt de små, plastiga och fula skärmarna. Sen var brunt och grått ingen snygg kombo i 1st…iAkita skrev: ↑23 dec 2023 23:52Om man ångrar det eller inte beror på vilka behov man har. Pendlar man som jag nästan 14 mil i motorvägsfart (och lite till) så är ID4 ett tyst och bekvämt alternativ. Bättre än många av konkurrenterna, i och med den finfina fjädringen, HUD:en, en bra adaptiv farthållare, självstyrning som inte måste aktiveras varje gång man byter fil, massagestolar, fantastiska adaptiva matrix-ljus och vettig förbrukning sett till biltyp och fälgstorlek. Visst, jag skulle inte vara först upp på bron efter betalstationen varje dag i en ID4, men ärligt talat, vad spelar körglädje för roll när man mest pendlar motorväg? Då är det bekvämlighet och funktionalitet som gäller, iallafall för mig. Och vad det gäller de bitarna är ID4 bra.
Ja och sen laddhastigheten då.
De har ju fixat det nu i ID7 som tur är.
Refresh är väl lite bättre även om den fula rattskärmen består.
God Jul på dig.
Re: VW ID.4
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.4
Är det samma? Har dom inte två batterileverantörer nuförtiden?toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Är det så? Jag har inte sett något om det, är ju samma storlek på batteriet i alla fall men det klart att om det är oroliga leverantörer kan det ju vara det som skiljer.taliz skrev: ↑28 dec 2023 15:51Är det samma? Har dom inte två batterileverantörer nuförtiden?toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.4
Det var väl samma sak förut? Det lite lustiga i sammanhanget är att modellen med 135 kW peak laddade några minuter snabbare till 80% än modellen med 175 kW peak, pga plattare laddkurva.toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Ja den med 135kw är ju inte dålig om man gör längre stopp.
Men kurvan som ID7 har är ju ändå klart trevligare.
Rätt säker på att det är två olika leverantörer. LG är ju den ena, den andra har jag glömt...
Men kurvan som ID7 har är ju ändå klart trevligare.
Rätt säker på att det är två olika leverantörer. LG är ju den ena, den andra har jag glömt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Absolut, ID7 verkar ha en betydligt bättre laddkurva än ID4/5 både vad det gäller peak och att behålla effekten över tid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Vi som har uppdaterade äldre bilar fick 135kw peak med 3.2, men verkligheten säger mer 155-165kw under rätta förhållanden.iAkita skrev: ↑28 dec 2023 17:14Det var väl samma sak förut? Det lite lustiga i sammanhanget är att modellen med 135 kW peak laddade några minuter snabbare till 80% än modellen med 175 kW peak, pga plattare laddkurva.toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Men trots högre peak laddar jag inte snabbare 10-80% nu än när det var peak på 125kw.
Re: VW ID.4
Det står batterimoduler från CATL på ID4 RWD så om 4Motion och GTX har från LG så kan ju det vara förklaringen till att dessa klarar 175 kW. Frågan blir ju då om de fyrhjulsdrivna har samma laddkurva som ID7 och hur mycket som skiljer mellan bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna i praktiken.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Har en ID.4 som jag köpte ny i April 2021 med ca 11700mil på mätaren.
Gillar bilen men har haft lite lite bekymmer med snabbladdning sen ny i form av obefintlig kylning/värmning av batteriet.
Efter påtryckningar från mig och många om och men så hittade verkstaden idag felet vilket visade bero på att transport pluggen för inloppet på HV batteriet aldrig demonterades vid tillverkning vilket resulterat i noll cirkulation av batteriets kylvätska.
Hur som helst hur mycket skada om någon kan man tänka sig att batteriet tagit av detta?
Tänker kanske inte främst på degradering vilket jag skulle kunna mäta utan mer på saker som lithium plating eller liknande.
Även om jag inte planerar att behålla bilen många år till kanske det är värt att försöka få VW att stoppa i ett helt nytt batteri.
Br
Gillar bilen men har haft lite lite bekymmer med snabbladdning sen ny i form av obefintlig kylning/värmning av batteriet.
Efter påtryckningar från mig och många om och men så hittade verkstaden idag felet vilket visade bero på att transport pluggen för inloppet på HV batteriet aldrig demonterades vid tillverkning vilket resulterat i noll cirkulation av batteriets kylvätska.
Hur som helst hur mycket skada om någon kan man tänka sig att batteriet tagit av detta?
Tänker kanske inte främst på degradering vilket jag skulle kunna mäta utan mer på saker som lithium plating eller liknande.
Även om jag inte planerar att behålla bilen många år till kanske det är värt att försöka få VW att stoppa i ett helt nytt batteri.
Br
Re: VW ID.4
Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Har sett åt minstone 170 kW på min pro (RWD). Men då ska batteri tempen vara perfekt.Frunken skrev: ↑28 feb 2024 16:54Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
Re: VW ID.4
Ok, visste inte att gamla batteriet klarade så hög laddning.Hoppsan_84 skrev: ↑28 feb 2024 17:41Har sett åt minstone 170 kW på min pro (RWD). Men då ska batteri tempen vara perfekt.Frunken skrev: ↑28 feb 2024 16:54Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
Försökte se på deras hemsida ang. laddhastigheten, men hittade inget nytt.
Nya id4 är definitivt ett intressant alternativ nu.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.4
Bra om de byter batteriet. Helt klart inte bra.Hoppsan_84 skrev: ↑28 feb 2024 15:27Har en ID.4 som jag köpte ny i April 2021 med ca 11700mil på mätaren.
Gillar bilen men har haft lite lite bekymmer med snabbladdning sen ny i form av obefintlig kylning/värmning av batteriet.
Efter påtryckningar från mig och många om och men så hittade verkstaden idag felet vilket visade bero på att transport pluggen för inloppet på HV batteriet aldrig demonterades vid tillverkning vilket resulterat i noll cirkulation av batteriets kylvätska.
Hur som helst hur mycket skada om någon kan man tänka sig att batteriet tagit av detta?
Tänker kanske inte främst på degradering vilket jag skulle kunna mäta utan mer på saker som lithium plating eller liknande.
Även om jag inte planerar att behålla bilen många år till kanske det är värt att försöka få VW att stoppa i ett helt nytt batteri.
Br
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: VW ID.4
Enligt spec är det ju olika batteri på RWD och 4Motion så jag tror ändå det är det som är skillnaden, och att alltså även 4Motion laddar snabbare. Borde inte dröja allt för länge innan det dyker upp tester på youtube.Frunken skrev: ↑28 feb 2024 16:54Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.4
Ok, då var inte säljaren påläst gällande vilken batterityp det var i RWD vs 4Motion.toppo skrev: ↑28 feb 2024 20:58Enligt spec är det ju olika batteri på RWD och 4Motion så jag tror ändå det är det som är skillnaden, och att alltså även 4Motion laddar snabbare. Borde inte dröja allt för länge innan det dyker upp tester på youtube.Frunken skrev: ↑28 feb 2024 16:54Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?toppo skrev: ↑28 dec 2023 14:51Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
Nya motorn och mjukvaran gör ju id4 till ett betydligt bättre alternativ nu än tidigare.
Re: VW ID.4
Jag tycker de enda problem jag numera har med min id3 (tja typ en id4 tycker jag) är att de saknas batteri förvärmning så man får bra ladd hastighet även i kyla. Sen visat är den inte den bästa bilen men absolut en bra bruksbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19