Sida 53 av 74

Re: VW ID.4

Postat: 19 nov 2021 21:37
av Fredrik j
martinot skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.
Jag gillar att se ut genom glastaket och få bort eventuell snö och is där med. :)
När man tinar en frusen bil vill man även ha bort is på sidorutorna. Min bil blir obehagligt varm inuti direkt efteråt.

Re: VW ID.4

Postat: 20 nov 2021 11:11
av backe
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.

Re: VW ID.4

Postat: 20 nov 2021 11:30
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
Tror det, inte varit minusgrader här än dock.

Re: VW ID.4

Postat: 20 nov 2021 11:36
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.
Jag gillar att se ut genom glastaket och få bort eventuell snö och is där med. :)
När man tinar en frusen bil vill man även ha bort is på sidorutorna. Min bil blir obehagligt varm inuti direkt efteråt.
Jo, det är ju nästan lika viktigt att kunna se ut genom sidorutorna som andra rutor.

Re: VW ID.4

Postat: 20 nov 2021 11:49
av Kubi
backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.

Re: VW ID.4

Postat: 20 nov 2021 16:35
av R_Edvinsson
Kubi skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.
Vänta bara tills du hittar knappen för värmen i vindrutan. :mrgreen: :mrgreen:

Re: VW ID.4

Postat: 20 nov 2021 18:19
av Kubi
R_Edvinsson skrev:
Kubi skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.
Vänta bara tills du hittar knappen för värmen i vindrutan. :mrgreen: :mrgreen:
Det hade tyvärr min första Mondeo :(
Men sidospeglarna är nytt för min del!

Re: VW ID.4

Postat: 20 nov 2021 18:47
av Bjelke
Jag hade (eller egentligen har, för den står kvar på gården även om den inte används längre) det på min
Mondeo också, sjukt najs på vintern (och även när man får sån där blixtsnabb imma) alltså, något jag
saknar mycket nu faktiskt…

Re: VW ID.4

Postat: 20 nov 2021 19:52
av backe
Det jag gillar med uppvärmning på framrutan i nya VW är att det inte är några slingor i den som syns vilket jag halvt stört mig på tidigare, det är helt osynligt helt enkelt.


https://www.carscoops.com/2017/02/vws-c ... s-without/

Re: VW ID.4

Postat: 22 nov 2021 20:14
av lem
Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.

MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!

Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.

MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?

Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!

Hälsningar
Lars
lem@telia.com

Re: VW ID.4

Postat: 22 nov 2021 20:17
av Ken1
Kan inte säga att bakluckan är tung. Går snabbare att stänga :)
Men dubbla lastgolvet tycker jag var bra att ha. Allra helst om man har typ hundbur eller vill slippa lasttröskeln

Re: VW ID.4

Postat: 22 nov 2021 20:20
av Ken1
Någon som vet vad det är för mönster som lyses på backen från bilen som ledljus? Ser lite ut som ett Renaultmärke kan jag tycka.

Re: VW ID.4

Postat: 22 nov 2021 20:32
av Hoppsan_84
Såg att det nu mera går att få ”Park Assist plus med fjärrkontroll” Det hade varit nice

Re: VW ID.4

Postat: 22 nov 2021 20:33
av DanneLKPG
lem skrev:
Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.

MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!

Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.

MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?

Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!

Hälsningar
Lars
lem@telia.com
Hög ränta? Du kan väl låna var du vill till bilen? Om du inte kan öka på ett bolån eller liknande så går det ändå att få ok ränta. Jag tog lån via Danske Bank på 2,26% för fackmedlemmar.

https://danskebank.se/privat/bli-kund/bli-kund/tco

Re: VW ID.4

Postat: 23 nov 2021 09:03
av taliz
Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.

Re: VW ID.4

Postat: 23 nov 2021 10:49
av lem
taliz skrev:
Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
Elbaklucka ligger enligt säljare utanför. Jag skall lusläsa! Enligt broschyr krävs assistanspaket plus.

We charge - laddtaxa: skitdyrt! Kunde WV inte bättre….

Re: VW ID.4

Postat: 23 nov 2021 13:35
av taliz
lem skrev:
taliz skrev:
Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
Elbaklucka ligger enligt säljare utanför. Jag skall lusläsa! Enligt broschyr krävs assistanspaket plus.

We charge - laddtaxa: skitdyrt! Kunde WV inte bättre….
Hmm det stämmer. Ser ut som dom höjt priset och tagit bort utrustning...

Re: VW ID.4

Postat: 24 nov 2021 12:13
av Kubi
Vad för vinterdäck har folket skaffat nu till sina ID.4or?
Själv blev det hakkapeliitta 10, 19" med 235 fram och 255 bak samma som sommar.

Tips på fälgar att ha till sommardäcken? Kikar på https://www.dack365.se/falgar/varumarke ... -dark/5700 men finns nu inte i 19".

Re: VW ID.4

Postat: 24 nov 2021 12:57
av El2an
Ang valet av vinterdäck gäller ju smalare desto bättre men då det är 19" och uppåt så är de 225 eller bredare som gäller, 235/50 har samma rullningsomkrets som 255/45.
Personligen har jag alltid köpt däck med så nära 5% större omkrets bl.a för då visar mätaren rätt, nu verkar det som felvisningen på id bilarna är 3 km/h eller 3% vilket blir som att helt enkelt behålla bred och profil men gå upp 1 tum på diametern eller öka profilen ett steg från 50-55.
De man får tänka på är att trippmätaren visar för kort sträcka så man får räkna upp sträckan, man kör längre verklig sträcka än trippen visar.
Min ena bil blev de för stora så där visar trippen drygt 7% för lite (gick från original 185/60r15 till 195/65r15) men inga problem med att de skulle ta i nånstans.

Med en Id4 skulle jag ta 235/55r20 runt om vilket blir 3,16% större omkrets så hastighetsmätaren skulle visa exakt rätt. I 20 tum är 235 smalaste som tillverkas.

Re: VW ID.4

Postat: 24 nov 2021 13:13
av El2an
Nån som vet kostnaden för övermil med privat leasing för Id4 GTX?
Går ju bara välja 1000-1500 mil/år vilket är lite då vi kör totalt med båda bilarna närmare 4000 mil/år och skulle garanterat köra ca 3300 mil/år.

Skoda kan man välja upp till 2000 mil/år.

Re: VW ID.4

Postat: 24 nov 2021 15:09
av ObscureEconomist
Du kan få ett högre miltal om du pratar med en säljare.

Re: VW ID.4

Postat: 24 nov 2021 16:37
av PapaD
Idag fick jag We Charge appen installerad. Jag har haft senaste OS (2.3) sedan i somras men aldrig fått den där enda appen som VW släppt. Så jag frågade snällt på VolkswagenIDFirstMoversClub om jag behövde kontakta en ÅF. De svarade genast att jag borde prova att göra en Fabriksåterställning. Det lät läskigt tyckte jag. Men om de sagt det så... Jag tryckte på "Ja" när bilen frågade "Är du säker?" (minns inte faktiskt vad den frågade, men jag kände mig som om den frågade väldigt skeptiskt om jag visste vad fan jag sysslade med...), varpå bilen omedelbart rasslade fram en lista på hur jag totalt misslyckats att göra en fabriksåterställning, samt att kommunikationen med omvärlden upphört och att jag hade en WeCharge app att ladda ner om jag så önskade. :D
Ja jösses. Bilen var snäll och slocknade inte eller något, det kom fram någon slags val som jag följde och så var kommunikationen igång igen och jag kunde ladda ner och installera appen. Efteråt var bilen konstig, jag tycker skärmen har blivit i något slags mörkerläge och dörrarna var rädda för tjuvar (endast förardörren låses upp). Jag lyckades återställa dörrarna men skärmen har jag inte lyckats med ännu.
Edit. Det här postade jag kanske i fel tråd, borde gjort det i en generell ID tråd. Nåväl, beteendet är ju lika i bägge biltyper. Och skärmen har mörk/ljus läge i fordon->kuppebelysning. Ej automatiskt vad jag lyckas hitta.

Re: VW ID.4

Postat: 25 nov 2021 05:25
av Kubi
https://www.macheforum.com/site/threads ... ost-289853
Saw a US-built pre-production ID.4 at an EA charger today (free Thanksgiving charging weekend and all). Had manufacturer plates but looked like a production model.

Spoke the driver and watched him charge.

At 80% SoC the US-built ID.4 was accepting 90 kW!!!! I was watching the EA station in awe while my Mach-E on the other side was getting 8-9 kW at 83% SoC. Ford is massively throttling us. Driver/engineer said they now can peak 160 kW charge.

I also listened for the battery cooling fans... on the ID.4 it was blowing like a leaf blower. The Kona EV and Mach-E next to it... silent. Both the Kona and Mach-E throttle charging at high SoC. I was seeing single digit kW when that car was at 90% SoC.

Re: VW ID.4

Postat: 28 nov 2021 10:50
av taliz
Upptäckt att förvärmningen alltid verkar köra 30 minuter.
Blir lite knas när man kör korta sträckor.
Då måste man komma ihåg att stänga av den om man inte vill elda för kråkorna.

Re: VW ID.4

Postat: 28 nov 2021 11:41
av Hoppsan_84
Stämmer. Det som jag stör mig på är att jag måste stänga av den i appen för den är inte aktiv i ”hejdå skärmen”