Skrev det här i e-tron tråden, men förtjänar en egen tråd!
Riktigt underhållande klipp när svenska Auto Motorsport kör elbils race! 75 mil för att se vem som är snabbast!
7 Elbilar.
E-tron
Zoe
id3
Taycan
Volvo xc40
Model 3 LR
E-niro.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 00:05
av iAkita
Nect skrev:
Skrev det här i e-tron tråden, men förtjänar en egen tråd!
Riktigt underhållande klipp när svenska Auto Motorsport kör elbils race! 75 mil för att se vem som är snabbast!
7 Elbilar.
E-tron
Zoe
id3
Taycan
Volvo xc40
Model 3 LR
E-niro.
Bra idé, men trist att de verkar ha siktar mer på underhållningsvärde än ett sakligt och rättvist test. Eller var de flesta i gänget verkligen såna klåpare som man får intryck av? Varför stannade till exempel e-Niron i Mantorp när han lätt kunde kört vidare till Gränna och fått bättre laddhastighet där? Och hur resonerade man när man tyckte det var en bra idé att ladda Zoe:n på en typ 2 laddare i Jönköping, när det finns flera 50 kW laddare att tillgå?
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 01:13
av Nicke Nyfiken
Pinsamt, pinsamt, pinsamt. Tesla fortsätter med strutsmentaliteten och förnekar all kännedom om välkända fel.
Eller är det kanske bara så att Teslateknikern bott under en sten de senaste månaderna.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 02:12
av JONI
Lite pinsamt för AMS också, alla deras tester går ut på att Audi ska vinna.
De måste ha studerat kartan noga så att det passade Ionity och inte SuC. Fick Teslan någon plugsurf-bricka så att dr hade samma förutsättningar?
Min laddplan för M3, ladda till 50% i Ödeshög (ca15min), till 80% Ionity i Mariestad (ca 30min) och ha Enköping som reserv.
De sa att den trasiga värmen inte skulle påverka testet sedan var det rätt tyst om var och hur länge de hade stått och laddat.
Lite pinsamt för AMS också, alla deras tester går ut på att Audi ska vinna.
De måste ha studerat kartan noga så att det passade Ionity och inte SuC. Fick Teslan någon plugsurf-bricka så att dr hade samma förutsättningar?
Min laddplan för M3, ladda till 50% i Ödeshög (ca15min), till 80% Ionity i Mariestad (ca 30min) och ha Enköping som reserv.
De sa att den trasiga värmen inte skulle påverka testet sedan var det rätt tyst om var och hur länge de hade stått och laddat.
Inte min uppfattning, brukar ju vara BMW . E-tron har fått mycket uppskattning som bil i AMS men mycket kritik för att vara ineffektiv. Vilket kom lite på skam här beaktat att flera mindre bilar drog lika mycket. Även förvånande att Taycan inte var snålare. Dåligt värmepaket? Den är ju väldigt mycket mer effektiv i sommarväder. Ingen av de som körde (utom Alrik kanske) hade ju direkt massor av erfarenhet av respektive bil eller elbilskörning. Klart att de sett annorlunda ut norrut men så här bra är nätverket nu i södra Sverige och så här bra är vissa andra elbilar.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 08:07
av Nect
JONI skrev:
Lite pinsamt för AMS också, alla deras tester går ut på att Audi ska vinna.
De måste ha studerat kartan noga så att det passade Ionity och inte SuC. Fick Teslan någon plugsurf-bricka så att dr hade samma förutsättningar?
Min laddplan för M3, ladda till 50% i Ödeshög (ca15min), till 80% Ionity i Mariestad (ca 30min) och ha Enköping som reserv.
De sa att den trasiga värmen inte skulle påverka testet sedan var det rätt tyst om var och hur länge de hade stått och laddat.
Tror det framgår lite mer i tidningsartikeln om racet. Var någon som läst denna som sa att man dragit bort strultiden på M3:an för att få rättvisare tid. Men att tiden fortfarande inte riktigt var rättvis.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 08:56
av JONI
Hur lyckas man då stå och ladda M3 i 1h 20min för att köra 75 mil med fullt batteri från start och tomt i mål?
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 08:59
av MWall
JONI skrev:
Lite pinsamt för AMS också, alla deras tester går ut på att Audi ska vinna.
De måste ha studerat kartan noga så att det passade Ionity och inte SuC. Fick Teslan någon plugsurf-bricka så att dr hade samma förutsättningar?
Min laddplan för M3, ladda till 50% i Ödeshög (ca15min), till 80% Ionity i Mariestad (ca 30min) och ha Enköping som reserv.
De sa att den trasiga värmen inte skulle påverka testet sedan var det rätt tyst om var och hur länge de hade stått och laddat.
Nu är det ju tyvärr perhört oekonomiskt att ladda på Ionity som Tesla-förare så om den hade laddat på Ionity så hade det bara varit för tävlingens skull. Det är ju nämligen ingen tävling på det sättet. De använder bara "tävling" som grepp för att visa hur det är att köra långt med diverse olika elbilar. Då måste man köra som man hade gjort om det varit ens egen bil och en "rutinkörning". Alltså inget Ionity för Teslan.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 09:19
av JONI
Faktum kvarstår att de medvetet eller ej hittat en rutt där det var väldigt långt mellan SuC (än så länge).
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 09:47
av Nect
JONI skrev:
Hur lyckas man då stå och ladda M3 i 1h 20min för att köra 75 mil med fullt batteri från start och tomt i mål?
Skicka en fråga till AMS!
Kan säkert vara så att personen i M3:an (och övriga att döma) är relativt ovana elbilister där de även säkert tagit 60min lunchstopp med laddning. Har inte läst artikeln, men kan säkert vara så att M3 föraren laddat batteriet fullt vid ett stopp och då blir laddtiden inte direkt kort...
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 09:55
av Nicke Nyfiken
Nect skrev:
JONI skrev:
Hur lyckas man då stå och ladda M3 i 1h 20min för att köra 75 mil med fullt batteri från start och tomt i mål?
Skicka en fråga till AMS!
Kan säkert vara så att personen i M3:an (och övriga att döma) är relativt ovana elbilister där de även säkert tagit 60min lunchstopp med laddning. Har inte läst artikeln, men kan säkert vara så att M3 föraren laddat batteriet fullt vid ett stopp och då blir laddtiden inte direkt kort...
Men de sa att de lät bilarnas navigator planera rutten med laddstopp. Så hade inte Teslas navigator planerat laddstoppen.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 10:04
av Nect
Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
JONI skrev:
Hur lyckas man då stå och ladda M3 i 1h 20min för att köra 75 mil med fullt batteri från start och tomt i mål?
Skicka en fråga till AMS!
Kan säkert vara så att personen i M3:an (och övriga att döma) är relativt ovana elbilister där de även säkert tagit 60min lunchstopp med laddning. Har inte läst artikeln, men kan säkert vara så att M3 föraren laddat batteriet fullt vid ett stopp och då blir laddtiden inte direkt kort...
Men de sa att de lät bilarnas navigator planera rutten med laddstopp. Så hade inte Teslas navigator planerat laddstoppen.
Fast planerar bilarnas navigator in när och hur länge man ska äta lunch? (Ironi).
Vissa av förarna litade inte helt på navigatorn med anledning av vädret och valde att ladda lite extra som säkerhet. Men det framgår väldigt dåligt i videon hur exakt man gjort (speciellt M3:an). Tror mer videon är ett komplement till artikeln i tidningen.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 10:13
av Nicke Nyfiken
Nect skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
JONI skrev:
Hur lyckas man då stå och ladda M3 i 1h 20min för att köra 75 mil med fullt batteri från start och tomt i mål?
Skicka en fråga till AMS!
Kan säkert vara så att personen i M3:an (och övriga att döma) är relativt ovana elbilister där de även säkert tagit 60min lunchstopp med laddning. Har inte läst artikeln, men kan säkert vara så att M3 föraren laddat batteriet fullt vid ett stopp och då blir laddtiden inte direkt kort...
Men de sa att de lät bilarnas navigator planera rutten med laddstopp. Så hade inte Teslas navigator planerat laddstoppen.
Fast planerar bilarnas navigator in när och hur länge man ska äta lunch? (Ironi).
Vissa av förarna litade inte helt på navigatorn med anledning av vädret och valde att ladda lite extra som säkerhet. Men det framgår väldigt dåligt i videon hur exakt man gjort (speciellt M3:an). Tror mer videon är ett komplement till artikeln i tidningen.
Ja det skulle inte förvåna mig om man räknade in tiden för en trerätters för någon förare, medan en annan bevisligen käkade medhavt i bilen.
Även om videon är lång så är den så pass otydlig att hela syftet är att sälja tidningar. Rena faktafrågor i kommentarsfältet besvaras med att svaren finns i tidningen.
Även om testet inte var perfekt genomfört (var lite knasigt på många punkter), så gillar jag att man diskuterade och visade både på positiva möjligheter för många att köra elbil istället för ICE, men att man ändå inte stack undan med att det finns el del problem och barnsjukdomar som behöver rättas till innan det blir en lika smidig upplevelse som att tanka en ICE på bensinmack.
Bra vettig diskussion även om det viktigaste är snabbare snabbladdning, eller större batterier (något som debatterats inte minst här på forumet).
Så även om det inte gav data och testresultat som man kan direkt lite på 100% (där är ju Björn Nyland mer konsekvent och grundlig, och litar mer på de), så gillar jag den breda allmänna diskussionen om upplevelserna av att köra elbil, och även emellan de olika elbilarna och laddfunktionerna/laddmöjligheterna.
Även positivt, för de som inte är så vana, att få en taktisk diskussion om värdet att stanna länge på laddning, eller ta flera korta stopp. Köra i hög hastighet lite snålt för att klara sig undan med ett färre stopp, eller köra snabbar och ladda oftare. Även bra med detta att visa på att det oftast inte lönar sig att ladda mer än 70%, men att visa batterier (som i just e-tron) kan har en rakare laddkurva än de flesta vanliga elbilar.
Så i ett stort perspektiv så tycker jag det speglar + och - med elbilar, och laddproblematiken/möjligheterna på ett bra balanserat sätt. Gillar detta.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 10:22
av martinot
Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
JONI skrev:
Hur lyckas man då stå och ladda M3 i 1h 20min för att köra 75 mil med fullt batteri från start och tomt i mål?
Skicka en fråga till AMS!
Kan säkert vara så att personen i M3:an (och övriga att döma) är relativt ovana elbilister där de även säkert tagit 60min lunchstopp med laddning. Har inte läst artikeln, men kan säkert vara så att M3 föraren laddat batteriet fullt vid ett stopp och då blir laddtiden inte direkt kort...
Men de sa att de lät bilarnas navigator planera rutten med laddstopp. Så hade inte Teslas navigator planerat laddstoppen.
Verkar ha varit väldigt "spridda skurar".
Vissa av förarna lät bilarnas navigatorer planera. Vissa körde på abetterrouteplanner (som Alrik) själv, vissa tog det hela "på känn" och navigerade efter eget huvud/gissning/känsla, vissa hade ingen rutt plan alls (tog det från stopp till stopp som det kom).
Så det var väl som bäst extremt inkonsekvent på den punkten.
Men... bortser man från att man inte kan lita på testdatan, så tycker jag detta återspeglar verkligheten rätt väl, och visar på hur olika man kan tänka och jobba som elbilsförare. Detta är väl den egentliga behållningen för de som inte är lika vana elbilsförare som oss, eller som kanske aldrig kört elbil alls.
Så diskussionen och alla olika approacher var väl den egentliga behållningen tycker jag.
Även om testet inte var perfekt genomfört (var lite knasigt på många punkter), så gillar jag att man diskuterade och visade både på positiva möjligheter för många att köra elbil istället för ICE, men att man ändå inte stack undan med att det finns el del problem och barnsjukdomar som behöver rättas till innan det blir en lika smidig upplevelse som att tanka en ICE på bensinmack.
Bra vettig diskussion även om det viktigaste är snabbare snabbladdning, eller större batterier (något som debatterats inte minst här på forumet).
Så även om det inte gav data och testresultat som man kan direkt lite på 100% (där är ju Björn Nyland mer konsekvent och grundlig, och litar mer på de), så gillar jag den breda allmänna diskussionen om upplevelserna av att köra elbil, och även emellan de olika elbilarna och laddfunktionerna/laddmöjligheterna.
Även positivt, för de som inte är så vana, att få en taktisk diskussion om värdet att stanna länge på laddning, eller ta flera korta stopp. Köra i hög hastighet lite snålt för att klara sig undan med ett färre stopp, eller köra snabbar och ladda oftare. Även bra med detta att visa på att det oftast inte lönar sig att ladda mer än 70%, men att visa batterier (som i just e-tron) kan har en rakare laddkurva än de flesta vanliga elbilar.
Så i ett stort perspektiv så tycker jag det speglar + och - med elbilar, och laddproblematiken/möjligheterna på ett bra balanserat sätt. Gillar detta.
Jag tyckte det var riktigt underhållande även fast det inte kanske var korrekt utfört som ett riktigt race elbilsförare i mellan. Det som var roligt var som du var inne på, ett test utfört av mer ”vanliga bilförare” och speglar majoriteten som funderar på elbil
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 11:48
av taliz
Tycker också det var lite underhållande, särskilt hur Alrik plågade sig själv med Zoen.
Nu när ID3 lanserats med minsta batteriet så känns ju Zoe(och andra bilar som inte klarar 100kw laddning) rätt ointressanta dock.
Rekommenderar alla att läsa hela artikeln, men det mest relevanta stycket är nog detta:
Zoe orkar bara ladda runt 30 kW under vår resa – det ger usla elva mil i timmen. Porsche får elva nya mil på runt tio minuter. Det är skillnad.
Sedan har vi det här med milkostnader. Elpriserna varierar som en öl på systemet jämfört med på krogen. Det gäller att köpa en bil som erbjuder ett bra laddabonnemang, vilket inte Renault gör, men väl Porsche. Det är dyrare att köra en liten Zoe än att tanka en dieseldriven Range Rover! Högst milkostnad på vår resa hade för övrigt Volvo XC40 P8 som kostade 20 kronor milen, Teslan klarade sig på runt tre!
Laddstopp är en annan sak. Att stanna två gånger på 75 mil med en Porsche är skönt, men sju gånger med en Zoe är en djäkla skillnad, det känns som man måste rasta som en inkontinent valp.
Laddstationer kan också göra en galen, om de inte funkar eller bara har en ensam laddplats vid en snödriva ute på vischan och appen krånglar. Är man då trea i kön säljer man nog gärna sin bil billigt. Men finns det 16 platser där Tesla har löst betalningshanteringen suveränt och det finns en varm restaurang i närheten är det en annan femma.
Rätt extremt att det bortom hemmets trygga och billiga pendlarladdning kan skilja så mycket i pris när man är ute på längre resor med sina elbilar.
Hade bensinmackar och ICE-bilar varierat så mycket som mellan 3 kr/milen och 20 kr/milen så hade det nog blivit statskupp av västmänniskor i gult (eller något)!
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 13:16
av LarsL
Får de pris för ”Best unscripted show” ungefär som Top Gear?
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 13:18
av martinot
LarsL skrev:
Får de pris för ”Best unscripted show” ungefär som Top Gear?
Japp, jag skulle nominerat de iaf!
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 13:20
av wheels
"Tesla har aldrig råkat ut för problemet att värmen slutar fungera". 22,00 in
Rekommenderar alla att läsa hela artikeln, men det mest relevanta stycket är nog detta:
Zoe orkar bara ladda runt 30 kW under vår resa – det ger usla elva mil i timmen. Porsche får elva nya mil på runt tio minuter. Det är skillnad.
Sedan har vi det här med milkostnader. Elpriserna varierar som en öl på systemet jämfört med på krogen. Det gäller att köpa en bil som erbjuder ett bra laddabonnemang, vilket inte Renault gör, men väl Porsche. Det är dyrare att köra en liten Zoe än att tanka en dieseldriven Range Rover! Högst milkostnad på vår resa hade för övrigt Volvo XC40 P8 som kostade 20 kronor milen, Teslan klarade sig på runt tre!
Laddstopp är en annan sak. Att stanna två gånger på 75 mil med en Porsche är skönt, men sju gånger med en Zoe är en djäkla skillnad, det känns som man måste rasta som en inkontinent valp.
Laddstationer kan också göra en galen, om de inte funkar eller bara har en ensam laddplats vid en snödriva ute på vischan och appen krånglar. Är man då trea i kön säljer man nog gärna sin bil billigt. Men finns det 16 platser där Tesla har löst betalningshanteringen suveränt och det finns en varm restaurang i närheten är det en annan femma.
Rätt extremt att det bortom hemmets trygga och billiga pendlarladdning kan skilja så mycket i pris när man är ute på längre resor med sina elbilar.
Hade bensinmackar och ICE-bilar varierat så mycket som mellan 3 kr/milen och 20 kr/milen så hade det nog blivit statskupp av västmänniskor i gult (eller något)!
Det går att köpa racefuel för 60:-/litern.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 16:24
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
Pinsamt, pinsamt, pinsamt. Tesla fortsätter med strutsmentaliteten och förnekar all kännedom om välkända fel.
Eller är det kanske bara så att Teslateknikern bott under en sten de senaste månaderna.
Jag kan låtsas bli förvånad över den teknikerns agerande
Det är så sjukt många gånger jag varit med om det själv att man ibland funderar över hur dom är
funtad egentligen, på riktigt alltså... att stå och blåljuga kunder rakt upp i ansiktet är tydligen en sport på Tesla
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 18:01
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Pinsamt, pinsamt, pinsamt. Tesla fortsätter med strutsmentaliteten och förnekar all kännedom om välkända fel.
Eller är det kanske bara så att Teslateknikern bott under en sten de senaste månaderna.
Jag kan låtsas bli förvånad över den teknikerns agerande
Det är så sjukt många gånger jag varit med om det själv att man ibland funderar över hur dom är
funtad egentligen, på riktigt alltså... att stå och blåljuga kunder rakt upp i ansiktet är tydligen en sport på Tesla