Sida 1 av 1

Värmning av batteri och kupé

Postat: 15 feb 2021 09:20
av Niklas Z
I går kväll lät jag min bil ladda till 80 %, något den var klar med c:a 02:00. Därefter stod den med kabeln ansluten till 11 kW ladduttag och på morgonen 07:10 startade jag laddning igen, samt värming av kupé och batteri. Det var -6 ° ute och det dröjde ända till 07:35 innan symbolen för batterivärmning slockande i appen. Strax därefter började laddningen krypa upp över 80 %.
Det verkar alltså som att under de första 25 min går all ström från 11 kW uttaget (dvs c:a 5 kWh) till att värma kupé och batteri.
Är det någon som vet hur hög yttertemperatur som krävs för att bilen inte ska värma batteriet?

Re: Värmning av batteri och kupé

Postat: 15 feb 2021 09:30
av tor-ake
Cirka 10-11 grader varmt i batteriet enligt B Nylands tester. Stämmer också med vad jag sett, att bilen börjar ladda tämligen omgånde när jag har cirka 10gr i garaget.

5kWh stämmer också med mina tester i fjällen, att 10% SoC åtgår innan värmaren går ned på rimligare effektnivåer vid c:a 10 minus ute.