Sida 1 av 1
ABRP - optimala laddstopp
Postat: 16 feb 2021 15:13
av BEV[e-Rage]
Hur får man ABRP appen att inte lägga in för tidiga laddstopp?
Har märkt att den ibland föreslår laddstopp vid SoC över 50% när det finns flera alternativ inom räckvidd senare på rutten där bilen vid lägre SoC skulle kunna ladda med högre effekt.
Så, kan man ställa in ABRP så den inte föreslår laddstopp över en viss estimerad SoC?
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 16 feb 2021 15:16
av tor-ake
Har du kollat att det inte blir snabbast ändå? Notera tiden för hela körningem t.ex. 3t25min Klicka sedan på laddaren du inte vill ladda på, och välj "undvik denna laddare", och be ABRP räkna om. Jämför sedan tiderna.
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 16 feb 2021 15:41
av fth
Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.
/fth
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 16 feb 2021 15:51
av BEV[e-Rage]
tor-ake skrev:Har du kollat att det inte blir snabbast ändå? Notera tiden för hela körningem t.ex. 3t25min Klicka sedan på laddaren du inte vill ladda på, och välj "undvik denna laddare", och be ABRP räkna om. Jämför sedan tiderna.
Du hade rätt!
ABRP verkar dock inte ta hänsyn till min bils laddkurva. Den hävdar att det går lika fort att ladda från 50 till 75% som från 20 till 45%.
Men bilmodellen står listad som ”(alpha)” så det saknas väl tillräckligt med data.
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 16 feb 2021 15:57
av BEV[e-Rage]
fth skrev:Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.
/fth
Tack, den stod på 10% för båda.
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 16 feb 2021 16:09
av mikebike
Kan man ställa in start-SoC och önskad SoC vid ankomst?
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 16 feb 2021 16:10
av fth
BEV[e-Rage] skrev:fth skrev:Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.
/fth
Tack, den stod på 10% för båda.
Då är det nog bristfällig laddkurva i ABRP för din bil, vad är det för modell?
Rapportera gärna till blincoln, ABRP-teamet brukar svara och åtgärda snabbt!
/fth
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 16 feb 2021 16:11
av fth
mikebike skrev:Kan man ställa in start-SoC och önskad SoC vid ankomst?
Japp, både och, samt önskad lägsta SoC vid laddstopp (för säkerhetsmarginal samt t.ex. för att slippa långsam laddning 0-10% som på min bil).
ABRP äger
/fth
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 17 feb 2021 14:24
av BEV[e-Rage]
Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 17 feb 2021 17:03
av Skyltspurtaren
BEV[e-Rage] skrev:Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Jag använder ABRP Premium i en e-Golf. Den har riktigt skräpig färddator som original men med ABRP CarPlay blir det ju helt grymt, tycker även realtidstrafik och aktuellt väder underlättar planeringen.
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 17 feb 2021 17:18
av fth
BEV[e-Rage] skrev:Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Jag kör Premium, till stor del för att stödja utvecklarna av denna eminenta planerare (bl.a. blincoln här på TCS), dom förtjänar lön för mödan tycker jag!
Jag vet inte exakt vad som saknas i gratis-versionen, det bör framgå på hemsidan, men individuell laddkurva, förbrukning etc antar jag inte finns t.ex.
/fth
Re: ABRP - optimala laddstopp
Postat: 17 feb 2021 21:01
av Nilp
fth skrev:BEV[e-Rage] skrev:Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Jag kör Premium, till stor del för att stödja utvecklarna av denna eminenta planerare (bl.a. blincoln här på TCS), dom förtjänar lön för mödan tycker jag!
Jag vet inte exakt vad som saknas i gratis-versionen, det bör framgå på hemsidan, men individuell laddkurva, förbrukning etc antar jag inte finns t.ex.
/fth
Håller med. Jag har inget större dagligt behov av den men sjukt bra app som jag gärna stödjer med abonnemang.