Sida 1 av 2

Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 16:19
av Daoops
Någon som är bra på tyska som kan reda ut det här lite? Tydligen var Elon uppe och försökte prata lite vett med tyskarna i morse men själva arrangemanget fick rejält med skit på Reddit om man kollar på kommentarerna:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... k_and_the/

Själva framförandet (går även att klicka på titeln på reddit-tråden)
http://www.bmwi.de/DE/Mediathek/videos,did=727254.html

Ingen nådig kritik. "somebody must have decided to not leave this stage to a "dangerous" free thinker and speaker like Elon."
"first guy actually asked for a job as Tesla salesman, wtf?"
"As a German, I couldn't watch this without cringing either."

nån som kan elaborera lite?

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 16:27
av TiborBlomhall
De verkar mest skämmas över tyska ministrars totala förakt av elbilar...

Tyska makthavare är ju dessutom lite extra känsliga kring bilar och utsläpp idag ;) ;) ;)

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 16:28
av TiborBlomhall
Hmm: Elon reported that some (non-German) european car manufacturer recently contacted Tesla in order to use their supercharger network in the future.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 16:37
av Svenssons
Verkar inte som de i Tyskland lyckats organisera detta helt bra. Att ministern sedan pratar om att inte riskera jobben för fossilbilstillverkare utan att förstå att samma tillverkare kan tillverka elbilar... Ärlig var han i alla fall men sas detta för att Tyskland känner sig attackerade och måste försvara fossilbilar nu?

Att sedan simultantolka engelskan så att det inte går att lyssna vad som egentligen sägs är också rätt bakåtsträvande. Lika så att mötet avbryts för att ministern inte är närvarande.

Förutom Elon verkar det som de har satt fel namn på konferansen. Borde hetat Wirtschaft für gestern med tanke på politiker, moderator och teknik för mötet...

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 16:44
av TiborBlomhall
Mötet mellan "tyska bilindustris fiende nr 1" och "tyska bilindustris främste försvarare" var liiiite illa timat med tanke på senaste dagars händelser :?

Man får vara glad das Minister öht dök upp ;)

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 16:59
av Svenssons
Känns lite som Auf Wiedersehen, Deutschland i och med de senaste dagarnas händelser och detta möte. De verkar ha mer stelbenta politiker än Sverige och helt fast i fossilbilspåret. Man skulle nog kunna visa att ett lands bidrag och subventioner till fossilbilar-motsvarande till elbilar är en funktion av antal biltillverkare i landet.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 17:00
av Daoops
TiborBlomhall skrev:
Hmm: Elon reported that some (non-German) european car manufacturer recently contacted Tesla in order to use their supercharger network in the future.
Japp det är lite stort! Nissan/Renault?

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 17:07
av 12man
kan tyska hyfsat men satans dubbning, prata i mun på folk de dubbar fan t.o.m. Obama

sigmar gav vw en gliring och fick applåder för det

yep utan dubbning

http://www.bmwi.de/DE/Mediathek/videos,did=727262.html

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 17:24
av MaLund13
Daoops skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hmm: Elon reported that some (non-German) european car manufacturer recently contacted Tesla in order to use their supercharger network in the future.
Japp det är lite stort! Nissan/Renault?
Nissan är inte europeiskt ;)

OM det inte är Renault, vad kan det då vara? Skulle kunna vara Aston Martin, men deras EV ligger ju 5 år framåt i tiden. Är det något av de vanligare märkena finns ju Fiat (500e), Citroën, Peugeot (iOn), Seat, Skoda, Volvo och NEVS (räknas de som biltillverkare?) som möjligheter.

Min gissning? NEVS tror jag definitivt kan vara intresserade av att ansluta sig. Var det inte prat om någon samarbetspartner de hade får några månader sedan? Annars är det nog Renault.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 17:36
av AGCF
Framgår det i intervjun om det var superchargers i europa eller i hela världen? Renault finns väl inte i usa..

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 18:29
av Herr X
TiborBlomhall skrev:
Hmm: Elon reported that some (non-German) european car manufacturer recently contacted Tesla in order to use their supercharger network in the future.
Jag gissar också på NEVS. NEVS är för litet för att ha sitt eget SC-nätverk och har ju deklarerat att de satsar på 100 % elbilar.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 18:34
av MSO
Volvo är rätt jäkla troligt kan jag säga. Händer ordentligt med grejer innanför väggarna där nu...

De som tror att det ligger långt fram i tiden får nog dessutom tänka om lite.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 18:39
av Svenssons
MSO skrev:
Volvo är rätt jäkla troligt kan jag säga. Händer ordentligt med grejer innanför väggarna där nu...

De som tror att det ligger långt fram i tiden får nog dessutom tänka om lite.
Volvo har ju legat lång fram i utvecklingen men sedan tog de en tupplur på 20 år... Hoppas att de börjat vakna, då kommer kanske helt plötsligt politikerna börja vakna också. Politiker i Sverige idag verkar antingen vilja förbjuda bilar eller vara lokalpatrioter även ifall bolaget ägs av kineser.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 18:46
av Herr X
MSO skrev:
Volvo är rätt jäkla troligt kan jag säga. Händer ordentligt med grejer innanför väggarna där nu...

De som tror att det ligger långt fram i tiden får nog dessutom tänka om lite.
Har du någon information som vi andra inte har, isåfall låt höra!?

Det är ju inte alls många månader sedan som Volvo sa blankt nej till rena elbilar och hånade dessa för räckvidd och alla andra elbilsmyter. Det var flera uppsatta i bolaget som då tyckte att bilar skulle prutta, brumma och fjärta ut rök för att vara bra (de la dock inte fram det på exakt det sättet)...

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 19:00
av danni
MSO skrev:
Volvo är rätt jäkla troligt kan jag säga. Händer ordentligt med grejer innanför väggarna där nu...

De som tror att det ligger långt fram i tiden får nog dessutom tänka om lite.
Du vet säkert nåt som inte jag vet men från mitt perspektiv känns det bara väldigt osannolikt att få se något fungerande helelektriskt från Volvo de närmaste åren. Jag blir såklart jättegärna motbevisad.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 19:04
av chpaulin
danni skrev:
MSO skrev:
Volvo är rätt jäkla troligt kan jag säga. Händer ordentligt med grejer innanför väggarna där nu...

De som tror att det ligger långt fram i tiden får nog dessutom tänka om lite.
Du vet säkert nåt som inte jag vet men från mitt perspektiv känns det bara väldigt osannolikt att få se något fungerande helelektriskt från Volvo de närmaste åren. Jag blir såklart jättegärna motbevisad.
Inte helt ofattbart om de nu svängt om. Självaste Ford trodde inte på eldrift alls och hånade, nu är Bolt på väg.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 19:14
av MaLund13
chpaulin skrev:
danni skrev:
MSO skrev:
Volvo är rätt jäkla troligt kan jag säga. Händer ordentligt med grejer innanför väggarna där nu...

De som tror att det ligger långt fram i tiden får nog dessutom tänka om lite.
Du vet säkert nåt som inte jag vet men från mitt perspektiv känns det bara väldigt osannolikt att få se något fungerande helelektriskt från Volvo de närmaste åren. Jag blir såklart jättegärna motbevisad.
Inte helt ofattbart om de nu svängt om. Självaste Ford trodde inte på eldrift alls och hånade, nu är Bolt på väg.
Bolt är Chevrolets, men Ford ryktas också arbeta på en konkurrent till den och Model 3.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 19:18
av bylund
TiborBlomhall skrev:
Hmm: Elon reported that some (non-German) european car manufacturer recently contacted Tesla in order to use their supercharger network in the future.
Koenigsegg kanske :)

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 19:19
av chpaulin
MaLund13 skrev:
Bolt är Chevrolets, men Ford ryktas också arbeta på en konkurrent till den och Model 3.
Ja nu menade jag GM inte Ford såklart :)

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 19:29
av Daoops
MaLund13 skrev:
Daoops skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hmm: Elon reported that some (non-German) european car manufacturer recently contacted Tesla in order to use their supercharger network in the future.
Japp det är lite stort! Nissan/Renault?
Nissan är inte europeiskt ;)

OM det inte är Renault, vad kan det då vara? Skulle kunna vara Aston Martin, men deras EV ligger ju 5 år framåt i tiden. Är det något av de vanligare märkena finns ju Fiat (500e), Citroën, Peugeot (iOn), Seat, Skoda, Volvo och NEVS (räknas de som biltillverkare?) som möjligheter.

Min gissning? NEVS tror jag definitivt kan vara intresserade av att ansluta sig. Var det inte prat om någon samarbetspartner de hade får några månader sedan? Annars är det nog Renault.
Men är inte han Carlos Ghosn Chef över båda?

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 19:30
av Daoops
Svenssons skrev:
Känns lite som Auf Wiedersehen, Deutschland i och med de senaste dagarnas händelser och detta möte. De verkar ha mer stelbenta politiker än Sverige och helt fast i fossilbilspåret. Man skulle nog kunna visa att ett lands bidrag och subventioner till fossilbilar-motsvarande till elbilar är en funktion av antal biltillverkare i landet.
Jag tror den ekvationen är exakt sann!

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 20:29
av 12man
mötet var på expo2015 i milano själva mötet var säkert planerat sen läänge men elons närvaro jaja,

sigmar g är väl typ 100 ggr bättre än våra miljöpartister, han är sosse ifs

ps bmwi har inget med bmw att göra

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 20:41
av AGCF
https://m.youtube.com/watch?v=C6B6AP86Z ... ECBAB606EC
Youtubeversionen är odubbad.

Den europeiska biltillverkaren kan vara Jaguar med.

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 21:04
av hanty
Har lyssnat av hela sändningen och har inga problem med det tyska språket.. Delar delvis kritiken av arangemanget, fra att samla fem frågor innan de fick besvaras, stackars Musk kom ju knappt ihåg de fösta frågorna när han skulle besvara fem i taget. DEn tyske ministens inställning till fosilbilstillverkning uppfattar jag dock helt annorlunda; Elon Musk framförde en önskan; att Co2 utsläpp skulle avgiftbeläggas i så hög utsträckning som det skadar miljön vilket skulle göra EV konkurrenskraftiga prismässigt redan idag (ungefär som Norge gör idag, min kommentar). PÅ detta replikerade ministern att det skulle göras successivt för att möjliggöra en omställning av produktionen utan att riskera arbetstillfällen-ganska realpolitiskt. Den enda gången det kom till lite motsättning var när Superchargernätverket kom upp och Musk påpekade att andra biltillverkare var väkomna att ansluta sig (om dom betalade motsvarande anslutningsavgift som Teslaköpare gör idag). Ministern påpekade då att man i Europa hade enats om en europeisk laddstandard och att Teslas inte var kompatibel med den. Inledningsvis fick även VW en gliring av ministern; när man pratade om bilutvecklingen nu i hög grad involverade den digitala tekniken -"även om några nu på sistone varit väl kreativa" eller något åt det hållet..

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Postat: 24 sep 2015 23:03
av Werzion
hanty skrev:
Den enda gången det kom till lite motsättning var när Superchargernätverket kom upp och Musk påpekade att andra biltillverkare var väkomna att ansluta sig (om dom betalade motsvarande anslutningsavgift som Teslaköpare gör idag). Ministern påpekade då att man i Europa hade enats om en europeisk laddstandard och att Teslas inte var kompatibel med den. Inledningsvis fick även VW en gliring av ministern; när man pratade om bilutvecklingen nu i hög grad involverade den digitala tekniken -"även om några nu på sistone varit väl kreativa" eller något åt det hållet..
Porsche Turbo Charging på 800 volt, tillhör deras laddning den europeiska laddstandard som man kommit överens om?
(Vilken laddstandard är det EU/Europa kommit överens om? Aldrig hört något om den, men är ju inte förvånad att det INTE är det nuvarande bästa alternativet (Supercharger) som gäller, så bra, smidigt och effektivt fungerar ju inte EU/byråkrati...)