Sida 1 av 1
Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 17 feb 2021 19:29
av Off Grid Byggaren
Jag var i Sickla och jobbade idag, det är väldigt fint ordnat i P-garaget med laddplats i handikapprutan och även laddplats för elmotorcyklar.
Priset var 1,25 per kWh så det var väl helt ok, fast endast 1-fas 3,7 kW laddeffekt.
Endast en elbil syntes till på 40 platser. Kanske krävs det gratis laddning för att locka dit kunder?
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 17 feb 2021 20:02
av BEV[e-Rage]
Vet inte hur länge ni andra är i köpcentrum men jag försöker göra plågan så kort som möjligt.
Att då krångla med att betala för att ladda 1-fas 16A skulle jag enbart göra i nödfall.
Jag parkerade i ett P-hus med gratis 1-fas 16A laddning igår och det var gott om elbilar men knappt någon hade orkat sätta i sladden.
Hade det varit 3-fas laddning (11-22kW) vore det ju mer lönt även om man bara står en timma.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 17 feb 2021 20:38
av Off Grid Byggaren
Jag brukar inte sätta i laddkabeln om det är så låg effekt.
Värst är nog Vällingby centrum med extremt trånga laddplatser och 1-fas 6 A.
Men där är det gratis så det brukar ändå stå några bilar ladda.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 17 feb 2021 20:56
av Remuz
Tumregel för mig är att jag vill ha minst 8kWh för att orka ta fram kabeln. Det är 45min på 11kW eller 2.5h på 3kW. Följaktligen tar jag i princip bara fram kabel och laddar 3kW på flygplatsen...
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 17 feb 2021 20:59
av mikebike
Jag laddar 3,7 kW på jobbet, då är det lönt eftersom jag står där 8,5 timmar.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 17 feb 2021 22:31
av OlleBack
Lite oklart vilka den här sortens laddning vänder sig till? Hybridbilar? Skulle tippa att 95% av alla elbillbilister som handlar där klarar sig hem igen och än så länge kan 90% av dom där ladda "gratis".
Eller är det nån sorts uppbyggnad inför att fler innerstadslägenhetsbor börjar köpa elbilar? Men då är det ju ändå lite för dålig fart känns det som.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 17 feb 2021 23:52
av Off Grid Byggaren
Jag har också funderat på varför det sitter så klena laddboxar vid många köpcentrum. Det är ju normalt rätt korta besök.
Nyöppnade Häggviks handelsplats har också en massa 3,7 kW laddboxar.
Möjligen att de vill klassa sin byggnad som miljöbyggnad silver, då blir det några extra poäng för laddplatser.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 17 feb 2021 23:52
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:Jag var i Sickla och jobbade idag, det är väldigt fint ordnat i P-garaget med laddplats i handikapprutan och även laddplats för elmotorcyklar.
Priset var 1,25 per kWh så det var väl helt ok, fast endast 1-fas 3,7 kW laddeffekt.
Endast en elbil syntes till på 40 platser. Kanske krävs det gratis laddning för att locka dit kunder?
Sickla.jpg
3,7 kW???
Hjälp!
Är så sjukt dåligt att jag inte ens skulle orka ta fram laddkabel även om det är gratis.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 05:49
av PhR34k
Jag var på kurs för ett tag sen som handlade om just laddare till elbilar.
Hamnade i en diskussion med kursledaren eftersom han ansåg att enfas laddare på 6-10A skulle räcka för att ladda bilar i Brf, gallerior osv.
Anledningen menade han var att det räckte för att åter ladda upp det du förbrukat över dagen/utflykten.
I en Brf skulle det fungera för mig tex att man kör hela dagen sedan åker man hem och laddar men det betyder (för mig) att jag skulle inte få röra bilen igen förens typ 07.00 morgonen efter då jag kan köra 20-30 mil om dagen. Men i en galleria är det meningslöst som många påpekat. De försöker väl få en att stanna en stund längre men med handen på hjärtat så även om de skulle bjuda på 3.7kW skulle jag inte stanna en minut längre. Däremot om de bjöd på 11-22kW så skulle man kunna promenera en extra gång eller ta en kaffe till. Men tillslut är det en fråga om vad som är billigast, köpa något du inte behöver för att spara 50kr på lite el?
Med det vill jag säga att det kanske finns en förklaring varför många gått på det spåret, denna kursledare och många andra har nog gått samma skola och sedan säljer de in denna lösning till alla.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 07:11
av TiborBlomhall
Har man mer än 40 kWh batterier är det ytterst sällan någon bemödar sig med att ladda i köpcentrum. Det är för meckigt, man har ändå el att komma hem på.
Köpcentrum laddplatser är nog mest till för elbilar med små batterier, laddhybrider och om man är på besök i avlägsen stad.
Laddhybrider och äldre elbilar har sällan mer än 3.7 kW ombordladdare. Så ur den synpunkten kan det uppfattas som adekvat.
Men ska de vara väl förberedda inför framtiden borde de dragit fram minst det dubbla till laddplatserna.
Vissa köpcentrum kan även ha problem med att få fram tillräckligt med ström kapacitet. Då blir det en avvägning, ska vi ha några få starka laddplatser eller många klena?
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 07:19
av Anderzzon
TiborBlomhall skrev:Vissa köpcentrum kan även ha problem med att få fram tillräckligt med ström kapacitet. Då blir det en avvägning, ska vi ha några få starka laddplatser eller många klena?
Precis. Det är Eways som har satt upp deras lösning, vi valde också dem i vår Brf. Vi har 80A tillgängligt för elbilsladdning och då förespråkade de 1-fas då det annars skulle innebära att bilar skulle hamna på kö om den tillgängliga effekten redan var upptagen. De tog just köpcentrum som exempel och sa att där förväntar sig folk att få el direkt när man kopplar in. Vi valde dock 3-fas ändå.
Så troligtvis har Sickla begränsningar i effekten och lyssnade på säljaren.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 07:36
av Niklas Z
Även för mig, som inte har möjlighet till hemmaladdning, är 3,7 kW vid köpcentrum inte mycket att ha. Just nu står bilen vid en publik laddare med 3,7 kW och har gjort så hela natten. Det är utmärkt. Jag har dock ingen lust att övernatta på ett köpcentrum. Tvärtom vill jag därifrån så snart som möjligt.
11 kW är däremot intressant, eller ännu hellre DC-laddning (men behöver inte vara någon jättehög effekt). 22 kW skulle ha varit mycket intressant om bara bilen haft en lämplig ombordladdare. Nu verkar det ju som att 11 kW ombordladdare blir något slags standard.
En fråga jag inte hittat ett bra svar på är den om signalen som sänds ut till ansvariga ifall jag laddar på 3,7 kW. Gör de tolkningen att 3,7 kW räcker utmärkt och att de därmed inte behöver anstränga sig mer, eller tolkar de användningen av 3,7 kW som att det finns efterfrågan på mer laddning?
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 07:41
av Svenssons
Niklas Z skrev:
En fråga jag inte hittat ett bra svar på är den om signalen som sänds ut till ansvariga ifall jag laddar på 3,7 kW. Gör de tolkningen att 3,7 kW räcker utmärkt och att de därmed inte behöver anstränga sig mer, eller tolkar de användningen av 3,7 kW som att det finns efterfrågan på mer laddning?
De kan mycket väl kolla på förbrukningen för elbilsladdning och därifrån dra slutsatser om nyttan. Jag vet att Kalmar Energi gör det för laddstationerna i staden och även att de jämför med Tesla SuperCharger som ligger i en egen liga.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 07:49
av Niklas Z
Svenssons skrev:Niklas Z skrev:
En fråga jag inte hittat ett bra svar på är den om signalen som sänds ut till ansvariga ifall jag laddar på 3,7 kW. Gör de tolkningen att 3,7 kW räcker utmärkt och att de därmed inte behöver anstränga sig mer, eller tolkar de användningen av 3,7 kW som att det finns efterfrågan på mer laddning?
De kan mycket väl kolla på förbrukningen för elbilsladdning och därifrån dra slutsatser om nyttan. Jag vet att Kalmar Energi gör det för laddstationerna i staden och även att de jämför med Tesla SuperCharger som ligger i en egen liga.
Jag funderade mest på hur de resonerar kring den förbrukning de läser av. Tolkar de stor förbrukning som att deras koncept är rätt och att det är bra med 3,7 kW? Skulle de tolka låg förbrukning som att elbilister över huvud taget inte är intresserade av laddning vid köpcentrum, eller skulle de tolka låg förbrukning som att elbilister kräver högre laddeffekt för att bli intresserade? Jag vet inte hur de tänker.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 08:32
av kikat
Det är självklart så att man inte har obegränsat med ström att använda men varför använder man då inte den smarta styrning som finns tillgänglig i protokollet.
Då skulle man kunna lastbalansera mellan alla laddboxar och ge 16A 3-fas när ström finns tillgängligt och dra ner det efterhand andra bilar kopplar in sig ner till det lägsta tillåtna 6A 3-fas. Går även att säga åt laddboxen att gå över till 1-fas om laddboxen märker att den anslutna bilen enbart har 1-fasladdning tillgängligt.
Bilar med mindre batteri och pluginbilar lär säljas färre och färre av och ha laddboxar som ingen vill använda är helt bortkastat.
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 09:15
av 12man
Inte bortkastat, tilverkaren och konsulten och installatören kan fakturera 2 gånger, skapar BNP, win win
Re: Sickla köpcentrum P-hus
Postat: 18 feb 2021 14:10
av Anderzzon
kikat skrev:Det är självklart så att man inte har obegränsat med ström att använda men varför använder man då inte den smarta styrning som finns tillgänglig i protokollet.
Då skulle man kunna lastbalansera mellan alla laddboxar och ge 16A 3-fas när ström finns tillgängligt och dra ner det efterhand andra bilar kopplar in sig ner till det lägsta tillåtna 6A 3-fas. Går även att säga åt laddboxen att gå över till 1-fas om laddboxen märker att den anslutna bilen enbart har 1-fasladdning tillgängligt.
Bilar med mindre batteri och pluginbilar lär säljas färre och färre av och ha laddboxar som ingen vill använda är helt bortkastat.
De resonerar som sagt att folk förväntar sig att få ström när de kopplar in bilen och att detta är bättre än att bilen inte får någon ström alls och hamnar i kö. Har för mig att de har Chargestorm i Sickla, vet ej om de kan gå över från 3-fas till 1-fas. Våra Halo-boxar kan inte det i alla fall.
Kan dock påpeka att det finns några platser i andra delar av centrumet där det finns 22kW-uttag.