Sida 1 av 1

FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 09:22
av jonasl
Hej,

Vad finns det för fördelar med att köpa en bil med full självkörning?

Ett hypotetiskt exempel, en bil från 2017 som borde ha MCU1, AP2 och HW2, vad är den berättigad till för uppdateringar framåt?

Och om den har Sentry Mode, är den då uppdaterad till 2.5?

En uppdatering till MCU2 får jag själv bekosta?

Och en sista fråga - om en bil har rätt hårdvara men inte aktiverad AP, vad kostar den idag att aktivera?

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 10:56
av bjornnilsson
jonasl skrev:
Vad finns det för fördelar med att köpa en bil med full självkörning?
Du kommer förmodligen få lika olika svar som det finns åsikter. Tror att det bästa är att bekanta sig med funktionen själv för att förstå hur den passar för dig.

För mig så är FSD ett självklart val, jag vill inte vara utan, vilket kan bero på att jag kör långt och känner att FSDn blir som en extra chaufför som håller lite extra koll på mig (trots våra EU-begränsningar).

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 11:08
av jonasl
Jag är lite ute efter vilka freebies det innebär i framtiden också, det skulle innebära ett ytterligare mervärde för mig.

FSD verkar inte värderas särskilt högt på begagnade bilar.

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 11:46
av Gustafsson
FSD är en funktion som egentligen ännu inte tillför något av värde. Men den kostar trots allt mycket pengar om man tror man vill komplettera senare. Den borde enligt min kilgissning ändå höja beg-värdet med åtminstone 20-30 lapp. Så tänker man behålla bilen några år så kommer det nog kul funktioner. Annars räcker autopiloten ju bra för de flesta.
Står det mellan två bilar där den ene har och den andra inte- då skulle jag välja den med FSD.
Med det sagt har jag beställt min nya S utan FSD, har FSD på min nuvarande.

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 11:48
av taliz
Om den har FSD så kan du ju begära uppgradering till HW3.
Dock får du själv pynta för MCU2 om du vill ha det vad jag förstår.

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 12:02
av Gustafsson
bjornnilsson skrev:
jonasl skrev:
Vad finns det för fördelar med att köpa en bil med full självkörning?
Du kommer förmodligen få lika olika svar som det finns åsikter. Tror att det bästa är att bekanta sig med funktionen själv för att förstå hur den passar för dig.

För mig så är FSD ett självklart val, jag vill inte vara utan, vilket kan bero på att jag kör långt och känner att FSDn blir som en extra chaufför som håller lite extra koll på mig (trots våra EU-begränsningar).
Vore intressant att veta vilka funktioner du syftar på?
Jag hade redan med standard autopilot i min gamla 70 D -2015 tillgång till summon. t.ex. .Nu med FSD har jag dessutom "navigate on autopilot", vilken föreslår när jag ska köra om, byta till en snabbare fil t.ex. Oftast är bilen och jag inte överens om tidpunkten för detta, så jag använder sällan detta. Även parkeringsfunktionerna ingick ju på min förra bil utan FSD.
Så idag ser jag inte något mervärde jämfört med tidigare. AP kanske dock har blivit lite bättre än AP1 numera.
Nästa bil väljer jag som sagt utan FSD - 77000:- är för mig en hutlös summa för typ "nada". Det är en slant jag skulle betalat om det ingick t.x. night vision, matrisljus eller nåt annat bra.

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 16:11
av jonasl
Konkret fråga då.

S90D 2016 med 12000 mil, AP med HW1 (tillverkad oktober 2016), ej fri SUC, 1 års garanti, 500k
S75D 2017 med 10000 mil, FSD med HW2, 550k, 2 års garanti, 550k.

I övrigt jämförbara med 19" hjul, pano, MCU1 osv..

Alla resor jag gör inom Sverige kommer klaras med 1-2 laddstopp med båda bilarna och all vardagskörning utan laddning med S75D. Mycket sällan jag kör längre än 70 mil, det är Stockholm-skåne/dalarna/höga kusten/jämtland.

FSD = längre teknisk livslängd på bilen känns det som spontant, men å andra sidan blir jag mindre känslig för batteridegradering med 90-batteriet.

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 16:40
av kenjon
En faktor är hur länge du tänker behålla bilen och byta nästa gång.

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 17:19
av Gustafsson
jonasl skrev:
Konkret fråga då.

S90D 2016 med 12000 mil, AP med HW1 (tillverkad oktober 2016), ej fri SUC, 1 års garanti, 500k
S75D 2017 med 10000 mil, FSD med HW2, 550k, 2 års garanti, 550k.

I övrigt jämförbara med 19" hjul, pano, MCU1 osv..

Alla resor jag gör inom Sverige kommer klaras med 1-2 laddstopp med båda bilarna och all vardagskörning utan laddning med S75D. Mycket sällan jag kör längre än 70 mil, det är Stockholm-skåne/dalarna/höga kusten/jämtland.

FSD = längre teknisk livslängd på bilen känns det som spontant, men å andra sidan blir jag mindre känslig för batteridegradering med 90-batteriet.
Skulle se FSD som mindre viktig där. För mig skulle skick, service gjord?, garantin och batteristorleken (dvs vad som är kvar av den) vara viktigt. Provkörning är viktigt om det går, en del ex känns lite ”sunkiga” med lite mekaniska ljud här å där. En sådan skulle jag aldrig köpa.
Även en 10000 milare ska kännas tight å tyst.

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 18:00
av jonasl
kenjon skrev:
En faktor är hur länge du tänker behålla bilen och byta nästa gång.
Ganska länge, minst fem år och 2000-2500 mil per år.

Re: FSD på begagnad bil

Postat: 18 feb 2021 19:39
av sven-labil
Gustafsson skrev:
jonasl skrev:
Konkret fråga då.

S90D 2016 med 12000 mil, AP med HW1 (tillverkad oktober 2016), ej fri SUC, 1 års garanti, 500k
S75D 2017 med 10000 mil, FSD med HW2, 550k, 2 års garanti, 550k.

I övrigt jämförbara med 19" hjul, pano, MCU1 osv..

Alla resor jag gör inom Sverige kommer klaras med 1-2 laddstopp med båda bilarna och all vardagskörning utan laddning med S75D. Mycket sällan jag kör längre än 70 mil, det är Stockholm-skåne/dalarna/höga kusten/jämtland.

FSD = längre teknisk livslängd på bilen känns det som spontant, men å andra sidan blir jag mindre känslig för batteridegradering med 90-batteriet.
Skulle se FSD som mindre viktig där. För mig skulle skick, service gjord?, garantin och batteristorleken (dvs vad som är kvar av den) vara viktigt. Provkörning är viktigt om det går, en del ex känns lite ”sunkiga” med lite mekaniska ljud här å där. En sådan skulle jag aldrig köpa.
Även en 10000 milare ska kännas tight å tyst.
Jag håller med... Svårt exempel med de priserna. Jag tycker (än så länge) att säkerhetsfunktionerna med HW2 är intressantare än själva AP-skillnaderna. Den förmodat betydligt längre tiden man borde få uppdateringar efter byte till HW3 är också en klar fördel. (Ifall de inte får FSD att fungera med HW3 så lär man väl få ytterligare hårdvaruuppgraderingar också...)