Sida 1 av 1
Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 13:18
av Pontus
Hej, jag fick just ett mail angående laddplatserna här på jobbet och där skriver man att för 4 år sedan hade en typisk elbil 25 kWh batteri, Tesla undantaget. Jag måste erkänna att jag har dålig koll men det känns fel och jag vet att många här har koll, så vad fanns det för batterier i elbilarna för 4 år sedan?
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 14:07
av mikebike
Varför skulle man undanta Tesla?
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 14:12
av roder99
Lite pyssel, men kollar du år 2016 och 2017 hittar du ett gäng testade elbilar.
Typisk elbil 25 kWh? Stämmer nog hyggligt. 18.7, 22, 24, 27, 28, 33 kWh
http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... enault-zoe
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 15:21
av martinot
mikebike skrev:Varför skulle man undanta Tesla?
Jo, det är ju extremt märkligt. Speciellt som de var en av de två enda stora tillverkarna av elbilar på den tiden (Nissan den andra).
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 16:00
av Maw
martinot skrev:mikebike skrev:Varför skulle man undanta Tesla?
Jo, det är ju extremt märkligt. Speciellt som de var en av de två enda stora tillverkarna av elbilar på den tiden (Nissan den andra).
Renault hade väl också en hygglig del av marknaden på den tiden också?
Chevrolet Bolt fanns ju också från hösten 2016 och hade 60 kwh men den såldes kanske inte i Sverige?
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 16:15
av MrRun
Jag tolkar det som att man säger att de flesta elbilar för 4 år sen hade 25kWh medan Tesla hade ju inte det, dom var ju i en annan liga helt enkelt.
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 16:18
av Fredrik j
MrRun skrev:Jag tolkar det som att man säger att de flesta elbilar för 4 år sen hade 25kWh medan Tesla hade ju inte det, dom var ju i en annan liga helt enkelt.
Precis. Man vill beskriva hur elbilen har utvecklats på 4år. Om man räknar in Tesla blir bilden att elbilen totalt sett har utvecklats mindre samma tid.
Det som dög för fyra år sedan duger inte idag.
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 18:00
av TiborBlomhall
Tesla har ju utvecklats baklänges:
Mest sålda Model S för några år sedan hade 85 kWh batterier - dagens Model 3 har bara 75

Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 21:42
av Pontus
Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 25 feb 2021 22:20
av martinot
Pontus skrev:Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Han kan ju inte välja och vraka godtyckligt som han vill med statistiken. Isf. kan man ju påstå precis vad som helst. Helt meningslöst då. Självklart så skall Tesla med 85kWh med.
50 kW är *inte* snabbladdning oavsett. Skulle som bäst kunna sträcka mig till att kalla det "semi-snabb" (om man vill vara riktigt snäll).
Sedan är sådana begrepp, och även skyltar, rätt meningslösa. Vill de ha ett enkelt budskap som alla förstår och som stämmer; skriv "50 kW DC" eller liknande på skylten.
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 26 feb 2021 08:09
av granlundii
Du tänker nog lite fel nu Martinot, påståendet är helt korrekt och det handlar inte om att trixa med statistiken. Då de flesta elbilarna hade ca 25 kWh på den tiden kan man absolut skriva som det var skrivet. Det är mycket mera informativt än att skriva typ att "elbilarna i medeltal hade en batteristorlek på 38.7 kWh" - när de fakto elbilarna var grupperade i två grupper, en med ca 25 kWh och en med ca 85 kWh.
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 26 feb 2021 08:40
av 12man
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 26 feb 2021 08:46
av Niklas Z
Pontus skrev:Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Har ni en 50 kW laddare på jobbet? Det borde väl vara ganska ovanligt?
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 26 feb 2021 08:50
av martinot
granlundii skrev:Du tänker nog lite fel nu Martinot, påståendet är helt korrekt och det handlar inte om att trixa med statistiken. Då de flesta elbilarna hade ca 25 kWh på den tiden kan man absolut skriva som det var skrivet. Det är mycket mera informativt än att skriva typ att "elbilarna i medeltal hade en batteristorlek på 38.7 kWh" - när de fakto elbilarna var grupperade i två grupper, en med ca 25 kWh och en med ca 85 kWh.
Jag menat att det är helt korkat att ange hur lång tid det tar att ladda en bils batteribank full. Alla bilar har ju
helt olika storlek på batteribankerna, och ser inte att det någonsin kommer bli någon enda standard/storlek (och hade också varit dåligt). Bättre att skriva
max effekt som laddplatsen kan ge. Allt annat är missriktad information och feltänk.
Skriver bensinmackar också ut vad det kostar att fylla en bensintank (baserat på hur stor de anser att en tank är)?
Folk lyckas ändå räkna ut vad det ungefär kommer att kosta att fylla deras tank.
På samma sätt så kan folk räkna ut och få en överslagskänsla för hur snabbt de kommer ladda sin batteribank om de bara får reda på laddeffekten (det tycker jag däremot är sympatiskt att skylta tydligt).
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 26 feb 2021 09:00
av Svenssons
Pontus skrev:Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Med 50kW laddare och 25 kWh batteripack i snitt undantaget Tesla skulle mindre än hälften av bilarna kunna ladda 0-100% på 30 minuter undantaget Tesla. Dels får man ju inte ut mer än max ca 48kW från en 50kW-laddare och det kan vara än lägre beroende på spänningen för batteripacken. Sedan avtar laddhastigheten är man börjar närma sig 100% för alla bilar.
Är det en laddare på 50kW är det troligen en kombinerad för växelström upp till kanske 44kW+CCS+CHAdeMO. För den som laddar på växelström kommer man troligen bara få 5 kWh på en halvtimme.
Re: Elbilar för 4 år sedan
Postat: 26 feb 2021 09:43
av Klintan
Svenssons skrev:Pontus skrev:Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Med 50kW laddare och 25 kWh batteripack i snitt undantaget Tesla skulle mindre än hälften av bilarna kunna ladda 0-100% på 30 minuter undantaget Tesla. Dels får man ju inte ut mer än max ca 48kW från en 50kW-laddare och det kan vara än lägre beroende på spänningen för batteripacken. Sedan avtar laddhastigheten är man börjar närma sig 100% för alla bilar.
Är det en laddare på 50kW är det troligen en kombinerad för växelström upp till kanske 44kW+CCS+CHAdeMO. För den som laddar på växelström kommer man troligen bara få 5 kWh på en halvtimme.
Men på en halvtimme fick de flesta en rejäl påfyllning? Med leafen har jag utnyttjat en 50 kW för att snabbt fylla upp tillräckligt för att få 5-6 mil extra.
En 50 kW är ju inget man ska parkera hela arbetsdagen vid. Bättre om flera kan utnyttja den. Men kanske höja gränsen från 30 min något idag.