Sida 1 av 1

Mera järnfosfat batterier i Teslas bilar

Postat: 26 feb 2021 13:13
av Zalman3

When discussing battery resource availability on Twitter last night, Musk said that Tesla is “shifting standard range cars to an iron cathode”:

Nickel is our biggest concern for scaling lithium-ion cell production. That’s why we are shifting standard range cars to an iron cathode. Plenty of iron (and lithium)!
https://electrek.co/2021/02/26/elon-mus ... -concerns/

Re: Mera järnfosfat batterier i Teslas bilar

Postat: 26 feb 2021 13:46
av tor-ake
Helt rätt.

Finns det en SC var 200:e km eller tätare där man tänker åka, var 100:e km om man drar husvagn måste man inte ha nickel och kobolt i batterierna. De flesta övriga nackdelar som LFP har, går att lösa i mjukvara.

Men - köparna vill nog se en prisdifferens också - råvarorna i batterikemin är 40% billigare för LFP.

Ge mig en SR+ model Y med 50kWh LFP-batteri för under 600.000kr, Elon, och jag lovar lägga en beställning lika fort som jag gjorde med SR+ model 3:an, när den blev tillgänglig i Sverige.

Re: Mera järnfosfat batterier i Teslas bilar

Postat: 26 feb 2021 13:48
av Zalman3
tor-ake skrev:
Helt rätt.

Finns det en SC var 200:e km eller tätare där man tänker åka, var 100:e km om man drar husvagn måste man inte ha nickel och kobolt i batterierna. De flesta övriga nackdelar som LFP har, går att lösa i mjukvara.

Men - köparna vill nog se en prisdifferens också - råvarorna i batterikemin är 40% billigare för LFP.

Ge mig en SR+ model Y med 50kWh LFP-batteri för under 600.000kr, Elon, och jag lovar lägga en beställning lika fort som jag gjorde med SR+ model 3:an, när den blev tillgänglig i Sverige.

Jag slår vad med dig att du kan köpa en Tesla MY under 600.000kr 2022!

En Skoga Enyaq kostar netto, som lastar 1,711 liter, efter rabatt och stöd 24.270 euro i Tyskland.
ENYAQ iV 50, 24.270 euro
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/

Re: Mera järnfosfat batterier i Teslas bilar

Postat: 26 feb 2021 14:01
av tor-ake
Jag tycker det är en rimlig förväntan jag har ändå.

Kanske att, om de anstränger sig och kör den nya formfaktorn på cellerna, fast med LFP-kemi kan få till lite mer än i model 3 MIC SR+. Vågar man hoppas på 60kWh netto?

Alla andra märken är tyvärr uteslutna för mig, oavsett pris, till dess de har ett laddnätverk som motsvarar åtminstone SuC på dagens nivå.

Re: Mera järnfosfat batterier i Teslas bilar

Postat: 26 feb 2021 14:10
av Zalman3
tor-ake skrev:
Jag tycker det är en rimlig förväntan jag har ändå.

Kanske att, om de anstränger sig och kör den nya formfaktorn på cellerna, fast med LFP-kemi kan få till lite mer än i model 3 MIC SR+. Vågar man hoppas på 60kWh netto?

Alla andra märken är tyvärr uteslutna för mig, oavsett pris, till dess de har ett laddnätverk som motsvarar åtminstone SuC på dagens nivå.

Nu tillverkar ju Tesla själva 4680 batterier. Panasonic och LG Chem ska tydligen också tillverka batterier i denna formfaktor.

Panasonic
The Japanese electronics conglomerate is also planning to add a new production line at the Nevada factory it owns with Tesla,
and is looking at building a lithium-ion battery business in Norway in a bid to tap European carmakers.
Panasonic plans to start test production for the new line – for Tesla’s 4680 battery – in the financial year beginning April 1, Umeda said.
https://electrek.co/2021/02/03/panasoni ... roduction/

LG Chem
Tesla battery supplier LG to launch pilot 4680 battery line
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... panasonic/


Och på batteridagen pratades om olika kemier, utgår ifrån att 4680 batterierna kan ha olika kemier.
2020-tesla-shareholders-meeting-and-battery-day.jpg

Re: Mera järnfosfat batterier i Teslas bilar

Postat: 26 feb 2021 19:13
av Bjelke
Zalman3 skrev:
tor-ake skrev:
Helt rätt.

Finns det en SC var 200:e km eller tätare där man tänker åka, var 100:e km om man drar husvagn måste man inte ha nickel och kobolt i batterierna. De flesta övriga nackdelar som LFP har, går att lösa i mjukvara.

Men - köparna vill nog se en prisdifferens också - råvarorna i batterikemin är 40% billigare för LFP.

Ge mig en SR+ model Y med 50kWh LFP-batteri för under 600.000kr, Elon, och jag lovar lägga en beställning lika fort som jag gjorde med SR+ model 3:an, när den blev tillgänglig i Sverige.

Jag slår vad med dig att du kan köpa en Tesla MY under 600.000kr 2022!

En Skoga Enyaq kostar netto, som lastar 1,711 liter, efter rabatt och stöd 24.270 euro i Tyskland.
ENYAQ iV 50, 24.270 euro
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/
Ser återigen inte kopplingen mellan Skoda och Tesla? Tesla verkar fortfarande inte bry sig ett skit i andra enskilda
modeller och än mindre Svenska priser i förhållande till Tyska...
Däremot hoppas jag också att priserna ska sänkas såklart :)

Re: Mera järnfosfat batterier i Teslas bilar

Postat: 22 mar 2021 11:35
av Zalman3
The limiting factor tror man kan komma ner i ca 25 dollar per kWh.
25 dollar batterier.jpg
Tesla's Cathode Production Process // Breaking the Price Floor