Sida 1 av 1

Begagnad model S

Postat: 26 feb 2021 23:33
av rolundb
Hej!

Kollar lite på att köpa en begagnad Model S direkt från Tesla. Vill gärna ha 1 års garanti.

Om man kollar på de modeller som finns i lager, är det någon som har lite klok input? Finns det vissa årsmodeller som är bättre än andra ur ett kvalitetsperspektiv? Face-lift eller pre face-lift tex?

Input uppskattas :)

Budget upp till 600kish.

Mvh
Robin

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 08:20
av Gustafsson
Man bytte till MCU2 ca juni 2018, när min bil är ifrån. Det tycker jag gör skillnad i upplevelsen av bilen. Många finns med taklucka, vilket inte nyare bilar gick att få med. Vet inte när den togs bort dock. Äldre bilar hade flera ”paket” vilka ingår i senare bilar. Tänker på vinterpaket med rattvärme,hifipaketet med subwoofer, paketet med innerbelysningsdetaljer t.ex. Även luftfjädring var tillval.
Jämfört med min förra pre facelift är mycket förbättrat. Backkameran ger mycket bättre bilder, fler kameror för AP och sentry mode.
Allt är inte bättre - jag hade gärna bytt tillbaks till stålfjädringen t.ex. inte bara för att luftfjädringen går sönder ibland, men för att den inte är helt tyst. Haft knakljud i den sedan bilen var ny. Åtgärdades på garantin men blev bara nästan bra.
Från Tesla får du inte gratis supercharging, vilket du kan få med äldre bilar privat.
Bara några exempel.

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 08:42
av rolundb
Gustafsson skrev:
Man bytte till MCU2 ca juni 2018, när min bil är ifrån. Det tycker jag gör skillnad i upplevelsen av bilen. Många finns med taklucka, vilket inte nyare bilar gick att få med. Vet inte när den togs bort dock. Äldre bilar hade flera ”paket” vilka ingår i senare bilar. Tänker på vinterpaket med rattvärme,hifipaketet med subwoofer, paketet med innerbelysningsdetaljer t.ex. Även luftfjädring var tillval.
Jämfört med min förra pre facelift är mycket förbättrat. Backkameran ger mycket bättre bilder, fler kameror för AP och sentry mode.
Allt är inte bättre - jag hade gärna bytt tillbaks till stålfjädringen t.ex. inte bara för att luftfjädringen går sönder ibland, men för att den inte är helt tyst. Haft knakljud i den sedan bilen var ny. Åtgärdades på garantin men blev bara nästan bra.
Från Tesla får du inte gratis supercharging, vilket du kan få med äldre bilar privat.
Bara några exempel.
Tack för bra input :)

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 09:11
av rolundb

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 09:24
av MWall

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 09:39
av rolundb
MWall skrev:
Absolut öppen för den också! Har en dragning rent utseendemässigt till face-lift-modellerna. Men om den bilen är ett smartare köp så är det aktuellt.

Varför inte en P85D? https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 09:41
av Smutt
Jag hade inte köpt ett 90batteri pga av att så många på det här forumet varit missnöjda med kapaciteten

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 09:57
av MrRun
Nu är det väl 90 som gäller igen, iaf jämfört med 85 som fått strypt snabbladdning.

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 10:25
av Peter Andersson

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 10:29
av frippe
Peter Andersson skrev:
Tesla tar bort fri laddning när de byter in och säljer vidare begagnade bilar. Så vill du ha fri laddning ska du leta efter bilar som inte varit inne hos tesla, eller att de säljs via andra kanaler.

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 10:31
av rolundb
MrRun skrev:
Nu är det väl 90 som gäller igen, iaf jämfört med 85 som fått strypt snabbladdning.
Oj, strypt snabbladdning lät inte särskilt kul. Vad innebär det i praktiken?

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 10:32
av MWall
rolundb skrev:
MrRun skrev:
Nu är det väl 90 som gäller igen, iaf jämfört med 85 som fått strypt snabbladdning.
Oj, strypt snabbladdning lät inte särskilt kul. Vad innebär det i praktiken?

Att de maxar kring 86 kW. En bil med 90-pack kan komma upp i 140 kW.

Re: Begagnad model S

Postat: 27 feb 2021 11:24
av e5m1r
En viktig brytpunkt för pre facelift är produktion före 2015-07 bilarna efter har i princip alla barnsjukdomar fixade
För facelift är det svåra att hålla reda på standardutrustning då det blev riktigt rörigt ett tag

Re: Begagnad model S

Postat: 07 mar 2021 09:53
av topgun12
MWall skrev:
rolundb skrev:
MrRun skrev:
Nu är det väl 90 som gäller igen, iaf jämfört med 85 som fått strypt snabbladdning.
Oj, strypt snabbladdning lät inte särskilt kul. Vad innebär det i praktiken?

Att de maxar kring 86 kW. En bil med 90-pack kan komma upp i 140 kW.
Fel, S85 maxar oftast högre än S90,vid låg ladddprocent, men faller mer i mellanregistret, Min S85 startar 119kW men har bara 45kW vid 50%. Medan min s90 startar på ca 90kW maxar 100Kw vid 45%.
Men ny update 20.48....ökar dock S90 sin laddhastiget i starten, men s85 oförändrad.

Re: Begagnad model S

Postat: 07 mar 2021 10:28
av SwedishAdvocate
Någon gång (minns inte när) bytte Tesla till en nyare konstruktion på länkarmarna. Den konstruktion som var från början är tydligen sämre ur rostsynpunkt. Och att byta länkarmar på S kan som jag förstår det tyvärr kosta en del...

Om den tilltänkta bilen har öppningsbart soltak kan det som jag förstår det även vara bra att ha koll på vad som kan hända med ett sånt.

Det här är på intet sätt en komplett lista över aspekter som kan vara bra att ha koll på vid köp av beg. MS...

Re: Begagnad model S

Postat: 07 mar 2021 17:43
av lator
SwedishAdvocate skrev:
Någon gång (minns inte när) bytte Tesla till en nyare konstruktion på länkarmarna. Den konstruktion som var från början är tydligen sämre ur rostsynpunkt. Och att byta länkarmar på S kan som jag förstår det tyvärr kosta en del...

Om den tilltänkta bilen har öppningsbart soltak kan det som jag förstår det även vara bra att ha koll på vad som kan hända med ett sånt.

Det här är på intet sätt en komplett lista över aspekter som kan vara bra att ha koll på vid köp av beg. MS...
Jag antar att du pratar om de övre främre länkarmarna? Dessa har fått en ny bättre utformning men det är i modern tid. Så sent som i somras fick man de gamla om man beställde från Tesla... :( Kostnaden för att byta dessa övre främre är marginell. Ca 1000 kr/st och enkelt utfört på garageuppfarten.

Re: Begagnad model S

Postat: 07 mar 2021 22:15
av SwedishAdvocate
lator skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Någon gång (minns inte när) bytte Tesla till en nyare konstruktion på länkarmarna. Den konstruktion som var från början är tydligen sämre ur rostsynpunkt. Och att byta länkarmar på S kan som jag förstår det tyvärr kosta en del...

Om den tilltänkta bilen har öppningsbart soltak kan det som jag förstår det även vara bra att ha koll på vad som kan hända med ett sånt.

Det här är på intet sätt en komplett lista över aspekter som kan vara bra att ha koll på vid köp av beg. MS...
Jag antar att du pratar om de övre främre länkarmarna? Dessa har fått en ny bättre utformning men det är i modern tid. Så sent som i somras fick man de gamla om man beställde från Tesla... :( Kostnaden för att byta dessa övre främre är marginell. Ca 1000 kr/st och enkelt utfört på garageuppfarten.
Det verkar som jag missuppfattat en del...

Men vad är det den här tråden handlar om då?

viewtopic.php?f=10&t=24158

Re: Begagnad model S

Postat: 08 mar 2021 18:00
av lator
SwedishAdvocate skrev:

Men vad är det den här tråden handlar om då?

viewtopic.php?f=10&t=24158
Där var ju frågan vad det skulle kosta att byta samtliga länkarmar på en Tesla SC. Jag antog, som du väl såg, att du pratar om de övre främre länkarmarna. De är mig veterligen de enda som har ändrats.

Re: Begagnad model S

Postat: 08 mar 2021 18:43
av d3marcus
e5m1r skrev:
En viktig brytpunkt för pre facelift är produktion före 2015-07 bilarna efter har i princip alla barnsjukdomar fixade
För facelift är det svåra att hålla reda på standardutrustning då det blev riktigt rörigt ett tag
Sedan har ju Tesla infört nya barnsjukdomar i och med Facelift, exempelvis övre LED-listen till varselljusen som slocknar (kostar 17 000:-/st att laga) samt gulnande ram runt displayen.

Re: Begagnad model S

Postat: 08 mar 2021 19:24
av mans71
d3marcus skrev:
e5m1r skrev:
En viktig brytpunkt för pre facelift är produktion före 2015-07 bilarna efter har i princip alla barnsjukdomar fixade
För facelift är det svåra att hålla reda på standardutrustning då det blev riktigt rörigt ett tag
Sedan har ju Tesla infört nya barnsjukdomar i och med Facelift, exempelvis övre LED-listen till varselljusen som slocknar (kostar 17 000:-/st att laga) samt gulnande ram runt displayen.
Jag har faktiskt mycket hellre en beg P85D med låg effekt (=billig försäkring), fri suc, öppningsbart soltak, riktiga skinnstolar, xenonlampor som inte pajar, plus-chassit med bättre väghållning och det trevligare baksätet än t.ex. en P100D som inte har något av det. Har bara föregående ägare sorterat bort barnsjukdomar och kanske som jag t.ex. har uppdaterat med lite nya bitar t.ex med nya knapparna på ratten, CCS, LTE, V3-handtagen, osv. så är det ju ingen jätteskillnad mer än förstås långsammare laddning och mindre batteri.

Re: Begagnad model S

Postat: 11 mar 2021 18:10
av rolundb
Tack för all input av alla! :)

Det blev tillslut en ny Model 3 Performance som jag nu väntar på.