Sida 1 av 3
Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 19:47
av Hampus M3
Vilket utförande erfar ni har bäst andrahandsvärde om 2-3 år på en 2021 model 3?
Står sig prisskillnaden mellan modellerna, alternativt ökar eller minskar prisskillnaden ju äldre bilarna blir? Är elbilsköparen som köper sin första (begagnade elbil) om tre år beredd att betala 70000kr mer för räckvidd och fyrhjulsdrift eller tycker denne köpare att det är mer värt än så?
Kan en dragkrok vara värd 14000kr på en begagnad bil? Eller öppnar dragkroken bara för fler köpare?
Är begagnatköpare beredd att betala mer för en annan färg än vit?
Jag har ju mina tankegångar, men lyssnar gärna på andras åsikter.
Betänk marknaden om ett par år. Troligen kommer många vilja köpa sin första el-bil. Det kommer även finnas begagnade polestar, Ford, vw, Kia mm.
Nypriset idag
SR+ 579 900
LR 649 900 (+70 000kr)
P 689 900 (+40 000kr)
Lack (om inte vit) 11700kr
Röd lack 23200kr
Dragkrok 14000kr
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 19:49
av Legato
Hampus M3 skrev:Vilket utförande erfar ni har bäst andrahandsvärde om 2-3 år på en 2021 model 3?
Står sig prisskillnaden mellan modellerna, alternativt ökar eller minskar prisskillnaden ju äldre bilarna blir? Är elbilsköparen som köper sin första (begagnade elbil) om tre år beredd att betala 70000kr mer för räckvidd och fyrhjulsdrift eller tycker denne köpare att det är mer värt än så?
Kan en dragkrok vara värd 14000kr på en begagnad bil? Eller öppnar dragkroken bara för fler köpare?
Är begagnatköpare beredd att betala mer för en annan färg än vit?
Jag har ju mina tankegångar, men lyssnar gärna på andras åsikter.
Nypriset idag
SR+ 579 900
LR 649 900 (+70 000kr)
P 689 900 (+40 000kr)
Lack (om inte vit) 11700kr
Röd lack 23200kr
Dragkrok 14000kr
Vit Performance tror jag kommer hålla priset bäst procentuellt sett. Den har bäst pris både i relation till vad man får och i internationellt perspektiv.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 20:13
av granlundii
Vit SR+ med snikutförande. Min uppfattning är att man generellt inte brukar få tillbaka pengarna för extrautrustning, billigast brukar hålla värdet bäst. Ser man nu på begagnatpriserna på årsmodell 2019 så ligger SR+ praktiskt taget på nyprisnivå, medan LR och Performance har gått ner i pris (måste erkänna att jag har sett mest på priserna i Tyskland då jag funderar på att någon gång importera därifrån).
Lite liknande jämförelse kan man göra mellan model 3 och model S. Där är ju skillnaden i värdeminskning enormt stor: den dyrare Model S tappar värdet ganska snabbt, den billigare Model 3 väldigt långsamt. OK att det finns en del andra faktorer som påverkar också än utgångspris.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 20:19
av taliz
SR har dom ju höjt priset på, därför den inte tappat mkt.
Jag tror den kommer sänkas rejält när Model Y lanserats, Tesla behöver då en billigare inropare.
P är överlägset mest bang for the buck, och det brukar typ aldrig löna sig med extrautrustning eller annan färg.
Så jag röstar också på vit P. Då får du dessutom köra en betydligt roligare bil.
Vill du spara ännu lite mer så säljer du 20" du får med och köper billiga 18".
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 20:19
av granlundii
EDIT: Vid närmare eftertanke så är jag inte så säker på mitt påstående... Håller fast vid min tes att billigare utförande brukar hålla värdet bäst, men nu i detta fall är ju faktum att SR+ är så väldigt dyr i just Sverige att den inte kommer att kunna hålla sitt värde jättebra på lite längre sikt. Så kanske någon av de dyrare varianterna ändå är svaret, fortfarande i så billigt utförande som möjligt

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 20:22
av billyohgren
Jag har sett några SR+ för ca 480tkr men nu dök det upp en kortmilare för 465tkr på blocket.
Detta är 54 tkr skillnad på ca 1 år och 1500 mil.
LR har jag sett gå för 530tkr med vinterdäck och 3000 mil på mätaren.
Jag själv köper SR+ med drag, mest för att det öppnar upp för fler potentiella köpare i framtiden. Jag själv tror inte att jag kommer behöva den.
Jag vacklar samtidigt fram och tillbaka om jag ska köpa LR istället för att den just har blivit prissänkt och att den kanske ändå kommer att kosta 50-70tkr mer när det är dags att sälja den.
Slutsats? Jag är heeeelt clueless. För några dagar sedan funderade jag på en begagnad LR istället för sprillans ny SR+. Men med mindre tid kvar på garantin och det nya som refresh erbjuder så känns det mer värt att köpa en ny SR+ med 70tkr i miljöbonus.
Och det är väl andra grejen, om miljöbonusen försvinner kommande åren så hålls nog andrahandsvärdet högt ett tag.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 20:34
av Hampus M3
Intressanta åsikter.
Fortsätt gärna dela vad ni tänker.
På beg-marknaden 2023 så kommer det finnas bredare utbud av el-bilar än idag. Så då kan man ju också fundera på av vilka anledningar man då köper en Tesla och vilka utföranden som är heta i konkurrensen mot andra fabrikat.
Ingen pratar dragkrok, viket känns som ett viktigt tillbehör på bilar historiskt. Och då det inte går att eftermontera på tesla så är ju det ganska intressant.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 20:37
av billyohgren
Hampus M3 skrev:
Ingen pratar dragkrok, viket känns som ett viktigt tillbehör på bilar historiskt. Och då det inte går att eftermontera på tesla så är ju det ganska intressant.
Jag la upp en ”poll” i den svenska model3-gruppen på Facebook om just detta.
Kommer inte riktigt ihåg resultaten men har för mig att ca 50% prompt aldrig skulle köpa en utan dragkrok. Sen var det lite blandat med ”jag bryr mig inte om dragkrok” och ”jag ser det som en bonus”.
Ang färg så är det väl upp till var och en. Jag vill ha en vit eller grå. Kanske svart om priset skulle vara lägre.
EDIT:
Vill du ha minst värdetapp på dina pengar om 3 år, ja då borde det ju vara bäst att köpa den billigaste SR+, och lägga mellanskillnaden mot en LR på börsen på väl utvalda aktier/fonder? YOLO
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 20:54
av Merlin
Drag tror jag har bara betydelse ifall det är ett hushåll med en bil som är intressanten.
För oss vad det avgörande och en av anledningarna att det blev en M3, den måste kunna dra.
Gällande färg så är vitt väldigt populärt nu, precis som det var med grått för ett antal år sedan.
En kontakt till mig i bilbranschen sa att det märktes tydlig i bilhallarna några år senare, och att de tog längre tid att sälja eftersom de var så många, vilket påverkade inbytespriserna till viss del.
De i andra färger såldes fortare enligt honom och var attraktivare att byta in.
Extra utrustning får man aldrig tillbaka fullt värde på men en snik utrustad är inte heller så attraktiv begangnad. Nu är detta inget problem med Tesla då en snik innnehåller allt man vill ha ändå.
Men räkna inte med att EAP eller FSD kommer att värderas så högt begangnat. Kanske om några år för FSD men inte EAP.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 20:58
av Holve
De nya har väl värmepump. Jag tror att priserna på de som inte har cromedelete och saknar värmepump kommer gå ner. Dessutom är ju mittkonsolen mycket snyggare på de nya.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 21:05
av Hampus M3
billyohgren skrev:Hampus M3 skrev:
Ingen pratar dragkrok, viket känns som ett viktigt tillbehör på bilar historiskt. Och då det inte går att eftermontera på tesla så är ju det ganska intressant.
Jag la upp en ”poll” i den svenska model3-gruppen på Facebook om just detta.
Kommer inte riktigt ihåg resultaten men har för mig att ca 50% prompt aldrig skulle köpa en utan dragkrok. Sen var det lite blandat med ”jag bryr mig inte om dragkrok” och ”jag ser det som en bonus”.
Ang färg så är det väl upp till var och en. Jag vill ha en vit eller grå. Kanske svart om priset skulle vara lägre.
EDIT:
Vill du ha minst värdetapp på dina pengar om 3 år, ja då borde det ju vara bäst att köpa den billigaste SR+, och lägga mellanskillnaden mot en LR på börsen på väl utvalda aktier/fonder? YOLO
Du har säker rätt gällande börsen.
Men om vi ser på begagnade model 3 av 2020 års modell. Så verkar snittpriset på en SR+ ligga runt 590 000kr och en LR ca 690 000kr. Då har man minskat värdetappet på att köpa en LR med 30 000kr.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 21:13
av Hampus M3
Det mest intressanta för mig är:
Kommer en LR förbli 70 000kr dyrare än en SR+ även som begagnad?
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 21:15
av Frettoo
Man får väl aldrig igen för extrautrustning med undantag för dragkrok.
Så en SR med inget extra + dragkrok borde vara det säkraste kortet
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 27 feb 2021 21:24
av Hampus M3
Frettoo skrev:Man får väl aldrig igen för extrautrustning med undantag för dragkrok.
Så en SR med inget extra + dragkrok borde vara det säkraste kortet
Det borde vara så tycker jag också. Men nu verkar det skilja ca 100 000kr i snitt på blocket på en SR+ och LR bortsett från övrig utrustning.
Har medelsvensson räckviddsångest?
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 28 feb 2021 16:26
av rolundb
Hampus M3 skrev:Frettoo skrev:Man får väl aldrig igen för extrautrustning med undantag för dragkrok.
Så en SR med inget extra + dragkrok borde vara det säkraste kortet
Det borde vara så tycker jag också. Men nu verkar det skilja ca 100 000kr i snitt på blocket på en SR+ och LR bortsett från övrig utrustning.
Har medelsvensson räckviddsångest?
Kan det inte handla om fyrhjulsdrift? Så är det för min del i alla fall.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 28 feb 2021 21:48
av LarsA
Andrahandsvärdet på model 3 bör sjunka då det säljs ganska många och fler alternativ kommer, men dragkrok bör hålla uppe värdet bättre.
Ett tecken är det dyker upp fler och fler model 3 hos kvd och de flesta numer inte uppnår säljarens önskade värde.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 28 feb 2021 21:51
av mikebike
LarsA skrev:Andrahandsvärdet på model 3 bör sjunka då det säljs ganska många och fler alternativ kommer, men dragkrok bör hålla uppe värdet bättre.
Ett tecken är det dyker upp fler och fler model 3 hos kvd och de flesta numer inte uppnår säljarens önskade värde.
De flesta är dock inte facelift/2021, vi får se hur attraktiv min Model LR 2021 Midnight Silver med dragkrok och få mil blir i höst.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 01 mar 2021 00:13
av Hampus M3
Kul att vissa tror att en SR+ med minsta möjliga utrustning håller värdet bäst medans andra tror på Performance.
Riddermark- bil sade att räckvidd och dragkrok var viktigast. Deras prissättning av LR tyder också på det.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 01 mar 2021 00:20
av Legato
Hampus M3 skrev:Kul att vissa tror att en SR+ med minsta möjliga utrustning håller värdet bäst medans andra tror på Performance.
Riddermark- bil sade att räckvidd och dragkrok var viktigast. Deras prissättning av LR tyder också på det.
Viktigt att tänks på vilken årsmodell som avses.
En 2019 P kommer nog ha dåligt andrahandsvörde pga extremt högt förmånsvärde,ca 50% högre än 2021an!
En 2021 P tror jag dock som sagt kommer stå sig väldigt bra. Finns ingen konkurrens alls i det segmentet i närtid.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 01 mar 2021 00:31
av Hampus M3
LarsA skrev:Andrahandsvärdet på model 3 bör sjunka då det säljs ganska många och fler alternativ kommer, men dragkrok bör hålla uppe värdet bättre.
Ett tecken är det dyker upp fler och fler model 3 hos kvd och de flesta numer inte uppnår säljarens önskade värde.
Visst, att få tillbaka bilens pris exklusive miljöbonus är säkert inte realistiskt i långa loppet.
Jag kan dock tycka att det borde komma många begagnat spekulanter på el-bilar. Jag tycker alla i min omgivning pratar om att deras nästa bil ska vara el-driven. Med tanke på hur få bilar som hittills går helt på el och hur många som ska köpa begagnad bil närmsta åren så borde det finnas ett sug. Men det ska så klart löna sig med en begagnad framför en ny, vilket det hittills inte alltid gjort.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 01 mar 2021 10:51
av Reconnnn
Jag tror FSD (kanske även EAP) kan bli ett stort + i framtiden. Anledningen är att den fortsätter utvecklas samtidigt som Tesla höjer priset sakta men säkert. Så säg att om 3 år så kommer FSD kosta 150k kr men du köpte den för 77k kr.
Personen som köper din bil om 3 år har då ett val antingen hitta en bil som redan har funktionen eller betala 150k kr extra. Då är det såklart väldigt bra för dig om du köpte den för 77k kr och kanske kan höja priset på bilen med 100k kr mer än om du inte haft funktionen.
Detta förtusätter såklart att det finns någon som helst användning för FSD om 3 år och att det är en eftertraktad funktion och inte en gimmick... EAP är lite samma sak om Tesla lägger in fler saker i paketet och höjer priset så blir har du köpt det billigare än vad det kostar i framtiden. Här finns det dock en stor sannolikhet att dem kommer sänka priset eller dela upp det i fler paket i framtiden så midre säker investering.
Det som skiljer Tesla från andra tillverkare är att du faktiskt kan updatera din bil i framtiden och då betala det priset som finns då. Oftast går det ju inte att lägga till denna typ av funktioner när bilen väl är levererad så kostnaden för FSD på en ny bil är inte relevant när du letar efter en begangnad. Men det är relevant när du kan lägga till det på din begangnade bil.
Så jag skulle säga SR+ med FSD kan bli den med minst värdeminskning på 3år. Kan också vara den med högst värdeminskning om inte FSD blir något...
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 01 mar 2021 12:15
av NiklasTesla
Allt blir mest intressant och korrekt när man ser det i %.
Dom bilarna jag räknat på har LR/P hållt värdet bättre i % än SR+.
MVH
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 01 mar 2021 22:25
av sandberg80
Som andra sagt lär en en Vit P vara klart bäst.
Om man någonstans har en tumregel qtt en bil är värd 50% % efter 3 år så skulle en SR+ då kosta 300k med dragkrok men en LR 335 med dragkrok. Vad tror du folk skulle välja när batteriet kanske tappat 15%? 4wd, 40% längre räckvidd, bättre stereo mm lär vara värt mer än 35k.
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 02 mar 2021 11:22
av Hampus M3
Reconnnn skrev:Jag tror FSD (kanske även EAP) kan bli ett stort + i framtiden. Anledningen är att den fortsätter utvecklas samtidigt som Tesla höjer priset sakta men säkert. Så säg att om 3 år så kommer FSD kosta 150k kr men du köpte den för 77k kr.
Personen som köper din bil om 3 år har då ett val antingen hitta en bil som redan har funktionen eller betala 150k kr extra. Då är det såklart väldigt bra för dig om du köpte den för 77k kr och kanske kan höja priset på bilen med 100k kr mer än om du inte haft funktionen.
Detta förtusätter såklart att det finns någon som helst användning för FSD om 3 år och att det är en eftertraktad funktion och inte en gimmick... EAP är lite samma sak om Tesla lägger in fler saker i paketet och höjer priset så blir har du köpt det billigare än vad det kostar i framtiden. Här finns det dock en stor sannolikhet att dem kommer sänka priset eller dela upp det i fler paket i framtiden så midre säker investering.
Det som skiljer Tesla från andra tillverkare är att du faktiskt kan updatera din bil i framtiden och då betala det priset som finns då. Oftast går det ju inte att lägga till denna typ av funktioner när bilen väl är levererad så kostnaden för FSD på en ny bil är inte relevant när du letar efter en begangnad. Men det är relevant när du kan lägga till det på din begangnade bil.
Så jag skulle säga SR+ med FSD kan bli den med minst värdeminskning på 3år. Kan också vara den med högst värdeminskning om inte FSD blir något...
Intressant tanke.
Jag såg att alla begagnade model 3 på Teslas hemsida har ”uppdaterad autopilot”. Vad betyder det? Är det så att Tesla uppgraderat bilarna för att högre mervärde på dom begagnade?
Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde
Postat: 02 mar 2021 11:28
av MWall
Hampus M3 skrev:Reconnnn skrev:Jag tror FSD (kanske även EAP) kan bli ett stort + i framtiden. Anledningen är att den fortsätter utvecklas samtidigt som Tesla höjer priset sakta men säkert. Så säg att om 3 år så kommer FSD kosta 150k kr men du köpte den för 77k kr.
Personen som köper din bil om 3 år har då ett val antingen hitta en bil som redan har funktionen eller betala 150k kr extra. Då är det såklart väldigt bra för dig om du köpte den för 77k kr och kanske kan höja priset på bilen med 100k kr mer än om du inte haft funktionen.
Detta förtusätter såklart att det finns någon som helst användning för FSD om 3 år och att det är en eftertraktad funktion och inte en gimmick... EAP är lite samma sak om Tesla lägger in fler saker i paketet och höjer priset så blir har du köpt det billigare än vad det kostar i framtiden. Här finns det dock en stor sannolikhet att dem kommer sänka priset eller dela upp det i fler paket i framtiden så midre säker investering.
Det som skiljer Tesla från andra tillverkare är att du faktiskt kan updatera din bil i framtiden och då betala det priset som finns då. Oftast går det ju inte att lägga till denna typ av funktioner när bilen väl är levererad så kostnaden för FSD på en ny bil är inte relevant när du letar efter en begangnad. Men det är relevant när du kan lägga till det på din begangnade bil.
Så jag skulle säga SR+ med FSD kan bli den med minst värdeminskning på 3år. Kan också vara den med högst värdeminskning om inte FSD blir något...
Intressant tanke.
Jag såg att alla begagnade model 3 på Teslas hemsida har ”uppdaterad autopilot”. Vad betyder det? Är det så att Tesla uppgraderat bilarna för att högre mervärde på dom begagnade?
FSD har uselt andrahandsvärde idag. Att chansa på att det hinner ändra på sig på några få år är nog rätt riskabelt.
Uppdaterad autopilot är bara lane assist och adaptiv farthållare i princip. Det har nästan alla. Tror inte Tesla lägger på nåt. Snarare plockar de väl bort FSD ibland i förhoppning om att de ska få sälja det igen till samma bil.