Sida 1 av 1

Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 17:37
av HelectriC
Söndag eftermiddag är prime time för bilprogram på tysk tv. Jag har alltid sett på en del av dessa program och idag började det mest renommerade "Auto Mobil" på VOX med ett test mellan P85D och Audi A7 3.0 TDI (326 HK). Jippie! Tänkte jag, detta blir ju kul! Men tji fick jag! Hela inslaget kändes från början som ett enda långt "Elbil funkar inte i praktiken"-avsnitt. Dom skulle köra från norra till södra delen av Tyskland, en sträcka på ca 100mil. Audin hade som enda "handicap" att föraren var tvungen att hålla körtider som gäller för yrkeschaufförer, dvs 45min paus efter 4:30tim. Teslan hade totalt 10 SC på sträckan, vilket i snitt betyder 10mil mellan laddningarna. Det borde alltså inte betyde särskilt lång stopptid på SC. Jag höll på att svära högt åt tv:n när dom istället börjar köra tomt batteriet, hoppa över många SC och ladda fullt på några få. I tillägg fattar jag inte hur dom körde eftersom det stod batteriet överhettat (som om dom kört extremt fort och accelerationstätt) trots att dom sa att dom hela tiden körde jätteförsiktigt för att klara distansen. Dom klarade dessutom att välja SC som hade nåt slags problem med strömmen och trots att de var ensamma på SC, så fick dom inte mer än 93kW laddhastighet. Hela testet slutade med att Audin hade parkerat på slutdestinationen, Teslan rullade in långt senare med en förare/journalist som klagade på hur trött han var, hur lång tid det hade tagit och hur långsamt han var tvungen att köra. Vilken sågning! Ingen normal tysk förare väljer Tesla efter detta om man inte har ett ovanligt stort intresse eller faktiskt förstår att testet var extremt vinklat. Många potentiella tyska köpare som blir väldigt skeptiska efter ett sånt inslag. Pratade själv med några bekanta för några veckor sedan i Tyskland och när dom fick veta att jag har Tesla, så var första kommentaren "jaha, men den kommer man ju inte långt med, måste väl ladda hela tiden?" Tyska fossillobbyisterna har gjort ett utmärkt jobb med att sänka Tesla!
Nu är mitt hopp dock att senaste utsläppsskandalen ska trycka ner dieslarna i skosulorna i alla fall!

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 18:01
av Toja
Det är risk att detta leder till att de tyska bilmärkena inte kommer med elbilar så snart.
Dvs de blir nya Nokia.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 18:14
av JonasH
De kanske har läst DN för att lära sig hur man kör en Tesla... :x

/Jonas

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 18:18
av chpaulin
Vag jag blir förbannad när jag läser detta. Vi borde fasen göra en parodi på detta test och åka samma sträcka med samma bilar men istället köra Audin som en komplett idiot, köra i för låg växel med sjukt högt varv hela tiden, tanka bensin istället för diesel, glömma stänga av bilen när vi tar pauser osv.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 18:23
av Martinen
chpaulin skrev:
Vag jag blir förbannad när jag läser detta. Vi borde fasen göra en parodi på detta test och åka samma sträcka med samma bilar men istället köra Audin som en komplett idiot, köra i för låg växel med sjukt högt varv hela tiden, tanka bensin istället för diesel, glömma stänga av bilen när vi tar pauser osv.
Och framförallt sätta på vindrutetorkare varje gång vi ska lägga i backen.

Tyvärr handlar det bara om att dom i förväg bestämt sig att det inte ska fungera. Det kan inte handla om okunskap. Så svårt är det inte att läsa sig till hur man kör optimalt..

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 18:41
av pegs
Jag skulle säga att jag inte är förvånad. Är inte specialist på tyska motorjournalister men de få gångerna jag har sett dom i aktion så har dom varit extremt pro tyska bilmärken.

Samtidigt, om man ska ligga runt 200 på autobahn långa sträckor, kanske med handen på hjärtat, inte en Tesla är den optimala bilen.
Energiförbrukningen i ett sånt tempo är extrem. Kanske om ett 1-2 år med större batteri och bättre kylning?

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 18:42
av AGCF
Kan man se det på nätet?

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 18:49
av HelectriC
pegs skrev:
Jag skulle säga att jag inte är förvånad. Är inte specialist på tyska motorjournalister men de få gångerna jag har sett dom i aktion så har dom varit extremt pro tyska bilmärken.

Samtidigt, om man ska ligga runt 200 på autobahn långa sträckor, kanske med handen på hjärtat, inte en Tesla är den optimala bilen.
Energiförbrukningen i ett sånt tempo är extrem. Kanske om ett 1-2 år med större batteri och bättre kylning?

Det är dock dagtid inte ofta man kan ligga några längre sträckor i 200 nu för tiden. Några få undantag tex Hannover-Berlin. Nord-Syd axeln är ofta ganska chokad, 200 är ovanligt att komma upp i över längre sträckor, ofta måsta man kraftigt bromsa ner efter några få hundra meter.
Jag har inte kollat ägarintressen i tyska bilmedier, men har hört att många tidningar ägs av olika bildproducenter och dom gör väl vad dom kan för att krampaktigt hålla fast vid sina fuskdieslar.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 18:51
av HelectriC
AGCF skrev:
Kan man se det på nätet?

Det är en betalkanal, VOX, men verkar som man kan testa deras tjänst gratis 60 dagar på voxnow.de

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 19:26
av Toja
Tyska journalister vågar framförallt inte kritiserad Mercedes.
Det tog hus i helvete när svenska journalister kritiserade M180 - Vältklass.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 19:38
av 12man
är ingen betalkanal, tror den är systerkanal till, rtl(enda grastismöjligheten till f1 i sverige) vox.de bläddra fram

http://www.nowtv.de/vox/auto-mobil/wett ... sel/player

kan kanske också ses via sat mha hbb/röda kanppen

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 19:44
av dstr
Vi kan väl ordna ett race samma sträcka och se vem som är snabbast?

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 20:31
av HelectriC
12man skrev:
är ingen betalkanal, tror den är systerkanal till, rtl(enda grastismöjligheten till f1 i sverige) vox.de bläddra fram

http://www.nowtv.de/vox/auto-mobil/wett ... sel/player

kan kanske också ses via sat mha hbb/röda kanppen
Hur får du sett på voxnow utan att betala via nätet? Jag hittar inget gratisalternativ (undantaget den första 60 dgrs perioden). Jag har parabol och där kostar det inget, men jag syftade till nätet.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 21:42
av 12man
klickar på länken, glor, inga problem alls, sitter på glocalnet i sollentuna

kanske inte går utanför eu???

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 27 sep 2015 22:12
av Elputte
Sånt här skitsnack ifrån några tomtar som gör allt för att baktala elbilen gör mig förbannad. Vad är deras poäng? Vad vill de uppnå? Läste precis elbilen om hur politikerna i USA ställde hårda krav på biltillverkarna för ett antal år sedan. Som sedan lobbyister lyckades skjuta i sank. Hur mycket blev elbilen försenad som allmänt transportmedel? Hur många lungcancerfall kostade det, osv ?

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 00:54
av Larofo
chpaulin skrev:
Vag jag blir förbannad när jag läser detta. Vi borde fasen göra en parodi på detta test och åka samma sträcka med samma bilar men istället köra Audin som en komplett idiot, köra i för låg växel med sjukt högt varv hela tiden, tanka bensin istället för diesel, glömma stänga av bilen när vi tar pauser osv.
Klockren idé!
Det är svårt att inte bli förbannad. Men man får försöka att bara låta såna här "Jorden är platt-människor" hållas.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 07:28
av HelectriC
Larofo skrev:
chpaulin skrev:
Vag jag blir förbannad när jag läser detta. Vi borde fasen göra en parodi på detta test och åka samma sträcka med samma bilar men istället köra Audin som en komplett idiot, köra i för låg växel med sjukt högt varv hela tiden, tanka bensin istället för diesel, glömma stänga av bilen när vi tar pauser osv.
Klockren idé!
Det är svårt att inte bli förbannad. Men man får försöka att bara låta såna här "Jorden är platt-människor" hållas.
det tråkiga ær ju bara att dom har så stort medhåll från tyska konsumenter. Dom litar ju blint på tester som "journalisterna" utfør :evil:

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 08:53
av miksch
Dere må ikke hisse dere opp så veldig. Hvis dere går inn på tysk TTF (tyske Tesla-forum) vil dere se at man der har helt andre prioriteringer enn i naboland med hastighetsbegrensninger. I tyske Tesla-forum diskuterer man hvor bra bilen aksellerer fra 180 til 250 km/h, noe som i Sverige eller Norge er helt uinteressant.

Og alle som har kjørt på tyske motorveier vet at hø fot hos tyske bilister har en blyvekt (klampen i bånn). Kommer man f. eks fra DK og kjører inn til Tyskland så opplever man en mutasjon hos bilførerne. Fornuftet er som bortblåst, sikkehetsavstand er fremmedord, og 130 km/h er minimumhastighet. Sånn er det bare.
Jeg har selv vokst opp i Tyskland og tilbragt mange timer på tyske motorveier.

Men VW-skandalen kommer å gjøre sitt. Det blir flere og flere som kommer å snu ryggen til biler med fossilt brennstoff. Man må bare tenke om i måten å kjøre på. Kjører du bensin eller TDI så tanker du fullt og kjører etterpå tanken passe tom for å fylle den igjen. Med Tesla er det jo omvendt. Du lader den passe full og kjører batteriene tomme da ladehastigheten er størst på tomme batterier. Og du sørger for at batteriene ikke er for varme når du skal koble deg til SC. (Akkurat som en turbo. Den må kjøle seg før du slår av bilen, ellers kan den på sikt ta skade.).
Næ, folkens. Sjekk bloggen til Wolfgang Zähle. Det er ikke så ille som journalistene vil ha det til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 08:59
av HelectriC
miksch skrev:
Dere må ikke hisse dere opp så veldig. Hvis dere går inn på tysk TTF (tyske Tesla-forum) vil dere se at man der har helt andre prioriteringer enn i naboland med hastighetsbegrensninger. I tyske Tesla-forum diskuterer man hvor bra bilen aksellerer fra 180 til 250 km/h, noe som i Sverige eller Norge er helt uinteressant.

Og alle som har kjørt på tyske motorveier vet at hø fot hos tyske bilister har en blyvekt (klampen i bånn). Kommer man f. eks fra DK og kjører inn til Tyskland så opplever man en mutasjon hos bilførerne. Fornuftet er som bortblåst, sikkehetsavstand er fremmedord, og 130 km/h er minimumhastighet. Sånn er det bare.
Jeg har selv vokst opp i Tyskland og tilbragt mange timer på tyske motorveier.

Men VW-skandalen kommer å gjøre sitt. Det blir flere og flere som kommer å snu ryggen til biler med fossilt brennstoff. Man må bare tenke om i måten å kjøre på. Kjører du bensin eller TDI så tanker du fullt og kjører etterpå tanken passe tom for å fylle den igjen. Med Tesla er det jo omvendt. Du lader den passe full og kjører batteriene tomme da ladehastigheten er størst på tomme batterier. Og du sørger for at batteriene ikke er for varme når du skal koble deg til SC. (Akkurat som en turbo. Den må kjøle seg før du slår av bilen, ellers kan den på sikt ta skade.).
Næ, folkens. Sjekk bloggen til Wolfgang Zähle. Det er ikke så ille som journalistene vil ha det til.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tyskarna ær nog intresserade av acc i høg hastighet, men inte som enda argument. Ræckvidden ær i kombination med detta ændå viktigare. Kør man vældigt fort blir batteriet fort tomt och om man visar på TV att det inte ær någon bra infrastruktur før att ladda upp batteriet under en relativt kort paus, så ær det klart tyskarna ser detta som ett stort manko. Hade man dæremot stannat på fler SC och utan att toppa på några få, så hade ju folk førstått att det faktiskt funkar! 10 SC på 100 mil ær ju guld! Finns ingen anledning att ladda 1 timme på någon av dessa.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 09:32
av Nicke Nyfiken
Detta är väl bra ytterligare en i raden av de medvetna lögnerna från de tyska fossilbilskramande motorjournalisterna. Det är ju inte så länge sedan de hävdade att räckvidden för Model S är 18 mil.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 09:38
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:
Detta är väl bra ytterligare en i raden av de medvetna lögnerna från de tyska fossilbilskramande motorjournalisterna. Det är ju inte så länge sedan de hävdade att räckvidden för Model S är 18 mil.
troværdigheten ær ju onekligen VÆLDIGT svag hos de tyska tillverkarna nu før tiden. Det ena huvet efter det andra rullar inom VW-koncernen och det kommer sækert fortsætta med de andra tillverkarna nær det upptæcks på vilket sætt dom fuskar, før det borde vara uppenbart att inte bara 1 tillverkare fuskar.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 09:46
av bylund
Om VW-koncernen fuskar, hur gör det att det är troligare att också MB och BMW fuskar? Jag tror säkert att alla tänjer på gränserna vad de kan, men det gäller nog Volvo och Renault också. Jag missar varför det är uppenbart att VW:s fusk skulle vara typiskt för just tyska tillverkare.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 10:34
av HelectriC
bylund skrev:
Om VW-koncernen fuskar, hur gör det att det är troligare att också MB och BMW fuskar? Jag tror säkert att alla tänjer på gränserna vad de kan, men det gäller nog Volvo och Renault också. Jag missar varför det är uppenbart att VW:s fusk skulle vara typiskt för just tyska tillverkare.
vad jag menar ær att det ær osannolikt att endast 1 biltillverkare fuskar med detta. Det skulle betyda att om inte VW fuskade, så skulle dom vara mycket sæmre på motorkonstruktion æn alla andra, vilket jag inte tror på. Det gæller sjælvklart inte bara de tyska utan alla tillverkare, men kanske fræmst de som hypar sina mærken med att de har extra låg førbrukning/utslæpp.

Re: Model S på tysk prime time

Postat: 28 sep 2015 13:33
av Delta
bylund skrev:
Om VW-koncernen fuskar, hur gör det att det är troligare att också MB och BMW fuskar? Jag tror säkert att alla tänjer på gränserna vad de kan, men det gäller nog Volvo och Renault också. Jag missar varför det är uppenbart att VW:s fusk skulle vara typiskt för just tyska tillverkare.
Var det inte så att VW hade de bästa miljövärden parat med bästa körbarheten? Eftersom dessa parametrar i viss mån är omvänt propertionella och dessa bilar vann många upphandlingar, så är väl slutsatsen man kan dra att de ljugit mest? Nu när värderna skall justeras till laglig nivå kommer körbarheten och därmed kundernas köpvilja på undantag. Hur går det då? (Har ägt 6 st SAAB 9-5 och vet hur det känns när leverantören går under).
Tror i och för sig att Saab´s senaste CEO också behärskade konsten att emellanåt släppa igenom inte helt sanningsenliga uttalanden. Branchen domineras inte av söndagsskoledeltagare.