Vilket land har flest laddstolpar?
Postat: 01 mar 2021 07:49
Vilket land har flest laddstolpar?
https://www.stressfreecarrental.com/en/ ... e-electric
https://www.stressfreecarrental.com/en/ ... e-electric
Snabbladdning är ju enbart ett krav vid laddning under färd. 10-80% är ju också rätt intetsägande mått. Är batteripacket på ca 10kWh och batteriet kan laddas med 100 kW så kommer laddningen 10-80% gå på ca 5 minuter men det hjälper inte direkt eftersom bilen kommer behöva ladda igen efter kanske 5 mil. Skulle batteripacket vara på 200 kWh så skulle det alltså krävas att bilen kan ladda i 2 160 kW i snitt mellan 10-80%? En bil som har 200 kWh batteripack kommer ytters sällan behöva ladda under färd.martinot skrev:Så länge som det tar mer än 5 minuter att ladda en elbil med hyfsat stort batteripack från 10-80% så kommer det krävas fler laddstolpar än bensinpumpar per bil.
Hur många pumpar per mack räknande du med i snitt?
Absolut. Håller med 100% (och brukar själv påpeka ovan).Svenssons skrev:Snabbladdning är ju enbart ett krav vid laddning under färd. 10-80% är ju också rätt intetsägande mått. Är batteripacket på ca 10kWh och batteriet kan laddas med 100 kW så kommer laddningen 10-80% gå på ca 5 minuter men det hjälper inte direkt eftersom bilen kommer behöva ladda igen efter kanske 5 mil. Skulle batteripacket vara på 200 kWh så skulle det alltså krävas att bilen kan ladda i 2 160 kW i snitt mellan 10-80%? En bil som har 200 kWh batteripack kommer ytters sällan behöva ladda under färd.martinot skrev:Så länge som det tar mer än 5 minuter att ladda en elbil med hyfsat stort batteripack från 10-80% så kommer det krävas fler laddstolpar än bensinpumpar per bil.
Hur många pumpar per mack räknande du med i snitt?
Att ladda under färd är nog en utopi, även om elvägar har diskuterats länge.Svenssons skrev:Snabbladdning är ju enbart ett krav vid laddning under färd. 10-80% är ju också rätt intetsägande mått. Är batteripacket på ca 10kWh och batteriet kan laddas med 100 kW så kommer laddningen 10-80% gå på ca 5 minuter men det hjälper inte direkt eftersom bilen kommer behöva ladda igen efter kanske 5 mil. Skulle batteripacket vara på 200 kWh så skulle det alltså krävas att bilen kan ladda i 2 160 kW i snitt mellan 10-80%? En bil som har 200 kWh batteripack kommer ytters sällan behöva ladda under färd.martinot skrev:Så länge som det tar mer än 5 minuter att ladda en elbil med hyfsat stort batteripack från 10-80% så kommer det krävas fler laddstolpar än bensinpumpar per bil.
Hur många pumpar per mack räknande du med i snitt?
Hihi, om du räknar så finns betydligt fler "laddstolpar" än elbilar i Sverige. Jag har ganska många lediga vägguttag hemma där man skulle kunna ladda elbilar. Lite jobbigt om alla ska dela på en lilla effekten som finns tillgänglig. Men det går om man vill.fth skrev:Räknar man dessutom in alla hemmaladdare, och övriga rimliga uttag som elbilar kan nyttja så blir skillnaden förstås ännu större.
Detta skulle vara sant om snabbladdning skulle vara enda möjligheten till laddning. Nu sker ju merparten av laddningen på långsamladdplatser vid hem eller jobb. Skulle det vara 90% av laddningen som sker vid hem/jobb betyder detta att de där 4 gångerna fler platser blir 0,4 gånger fler. Nu gäller detta dock bara i snitt och vid tex storhelger eller där många åker på semester så blir läget annorlunda. Där och då kommer fler laddstolpar krävas.martinot skrev:Idag tar det ca. 5 minuter (också beroende på hur stor tank man har, och hur full den är när man kommer in till macken) för att tanka fullt. En elbil idag kanske laddas fullt (eller snarare till 80%) på klart längre tid. Med låt oss säga 20 minuter idag.
Räknar med med dessa värden (obs innan fler kommer och beklagar sig: detta är bara exempel, och som sagt ingen verklig statistik bakom), så innebär det att man isf. måste ha 4 ggr så många snabbladdare/elbil som antalet bränslepumpar/ICE-bil för att få en rättvis jämförelse.
Var bara den poängen jag ville göra klart.
Se hela texten jag skrev ovan. Tog just upp det. Man tankar och laddar på olika sätt.Svenssons skrev:Detta skulle vara sant om snabbladdning skulle vara enda möjligheten till laddning. Nu sker ju merparten av laddningen på långsamladdplatser vid hem eller jobb. Skulle det vara 90% av laddningen som sker vid hem/jobb betyder detta att de där 4 gångerna fler platser blir 0,4 gånger fler. Nu gäller detta dock bara i snitt och vid tex storhelger eller där många åker på semester så blir läget annorlunda. Där och då kommer fler laddstolpar krävas.martinot skrev:Idag tar det ca. 5 minuter (också beroende på hur stor tank man har, och hur full den är när man kommer in till macken) för att tanka fullt. En elbil idag kanske laddas fullt (eller snarare till 80%) på klart längre tid. Med låt oss säga 20 minuter idag.
Räknar med med dessa värden (obs innan fler kommer och beklagar sig: detta är bara exempel, och som sagt ingen verklig statistik bakom), så innebär det att man isf. måste ha 4 ggr så många snabbladdare/elbil som antalet bränslepumpar/ICE-bil för att få en rättvis jämförelse.
Var bara den poängen jag ville göra klart.
Så är det absolut, och inga av siffrorna i den här tråden, varken i den ursprungliga artikeln som länkades till eller påföljande kommentarer, är nog särskilt exakta.martinot skrev:Min sammanfattning är att det, oavsett hur man räknar, inte går att göra en 1:1-jämförelse (det blir fel att göra så, åt båda hållen).
Hur många pumpar räknande du med i snitt finns på varje mack?fth skrev:Så är det absolut, och inga av siffrorna i den här tråden, varken i den ursprungliga artikeln som länkades till eller påföljande kommentarer, är nog särskilt exakta.martinot skrev:Min sammanfattning är att det, oavsett hur man räknar, inte går att göra en 1:1-jämförelse (det blir fel att göra så, åt båda hållen).
Poängen jag ville göra var egentligen bara att nästan oavsett hur man räknar så har elbilar "per capita" många gånger fler platser att fylla tanken på än vad fossiler har.
Dom flesta som inte är insatta i detta tror jag gissar på det omvända förhållandet.
/fth