Sida 1 av 2

Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 11:02
av Saabbiinnaa
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 11:09
av ERR
Saabbiinnaa skrev:
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Jag är visserligen rätt nybliven ägare av ev LR men Jag hade nog inte vågat räkna säkert med att den klarar 415 km.

Har du testat abetterrouteplanner.com,där kan man få en rutt baserad på omständigheter man väljer själv,tex väder.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 12:15
av taliz
Saabbiinnaa skrev:
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Korta sträckor och stillastående ökar förbrukningen rejält, precis som på en avgasbil.
Du kan nog räkna med ungefär halva räckvidden om du kör så(och likaledes på en avgasbil).

Navigera dit du skall så beräknar bilen själv vad du kommer anlända med, förutsatt att du håller hastighetsbegränsningar etc.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 12:43
av Saabbiinnaa
ERR skrev:
Saabbiinnaa skrev:
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Jag är visserligen rätt nybliven ägare av ev LR men Jag hade nog inte vågat räkna säkert med att den klarar 415 km.

Har du testat abetterrouteplanner.com,där kan man få en rutt baserad på omständigheter man väljer själv,tex väder.

Nej absolut inte, behöver ladda på vägen men frågan är om jag inte hinner fram till nästa laddare haha!
Men ska kolla in den sidan!

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 12:44
av NiklasTesla
Saabbiinnaa skrev:
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Det är normalt. Sentrymode drar rejält med ström så vill du spara el så stänger du av den också.

MVH

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 12:46
av Saabbiinnaa
Ok!

Ingen aning om vad det är så får leta fram det!

Tack för svar!

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 13:35
av mikebike
Saabbiinnaa skrev:
Ok!

Ingen aning om vad det är så får leta fram det!

Tack för svar!
Det heter Vaktläge på svenska. En "sol" uppe till höger på skärmen. Du kan stänga av det i appen också, men då slås det på nästa gång du parkerar i alla fall.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 14:45
av DanneLKPG
Ändra så att det står Procent (%) istället för KM och använd energi-"appen" på skärmen om du vill se en bättre räckviddsgissning.
KM-räknaren är inget man ska gå efter.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 15:18
av Svenssons
3... 2... 1...

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 17:08
av Arn
Km är värdelöst. Byt till %. Med km fick jag samma fel som du får. 415km är i tuffaste laget. Kan avklaras om du kör lugnt tempo och har 100% vid start samt torr vägbana och vindstilla men bäst räkna med ett laddstopp. Jag har 360km till ladd vid fjällresa och inte vågat köra hela så 415km-glöm det. Sommar kan funka men tufft även få

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 18:26
av jbark
Svenssons skrev:
3... 2... 1...
Var det batteriförbrukning du tänkte på? Kanske borde vara energiförbrukning då batteriet förhoppningsvis inte konsumeras på 400 km :geek:

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 19:08
av Gustafsson
När jag såg Svenssons kommentar såg jag för mig att han räknade ner till en explosion av kommentarer huruvida man ska använda km eller procentvisning, något som delar Teslakollektivet i två läger...
Men han kanske avsåg något annat...

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 19:13
av Legato
Gustafsson skrev:
När jag såg Svenssons kommentar såg jag för mig att han räknade ner till en explosion av kommentarer huruvida man ska använda km eller procentvisning, något som delar Teslakollektivet i två läger...
Men han kanske avsåg något annat...
Jag tolkade det lika. :D

Bäst att passa på att kasta lite vedträn på brasan:
Beginner: Km
Intermediate: %
Expert: Km

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 19:16
av AAKEE
Saabbiinnaa skrev:

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??
Står bilen ute är det säkert normalt att du tappar ”km” över natten. Har man sentry mode på är bilen inte helt avstängd och då drar den ström.
Jag har min i eget garage, ej sentry mode igång och upplever att den mer eller mindre inte drar ström. Såklart den drar men det är så lite att det inte märks.

När det gäller rangemätaren i kilometer vid batteriet är det amerikanska EPA-rangen som är grunden. Den mäts ungefär som WLTP dels vid rätt låg fart, dels vid sådan temp att ingen värme eller kyla behövs av värmesystemet/AC.
Dessutom räknar man rangen på hela batteriets tekniska lagringsförmåga medan vi som använder bilen har 4.5% som inte kan utbyttjas(ligger under noll på batterimätatens procent). Detta är för att skydda batteriet så att man inte förstör det genom att köra helt tomt.

Så, kilometermätaren vid batteriet är precis som WLTP-specifikationen ingen trovärdig källa för riktig range och förbrukning (om man inte kör väldigt sakta och lugnt med värme/AC avslagen).

Gör som flera andra skrivit, välj att visa batteriprocent istället och använd energiappen för att se ungefärlig räckvidd.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 19:30
av holden
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 19:48
av Legato
holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.

Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.

Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.

3....2....1....

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 19:50
av AAKEE
holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Det är inte många variabler. Det är en fast förbrukning som projiceras enligt EPA-testet i USA. Det är alltså bara en parameter för förbrukning, den i EPA-testet fastställda wh/km( eller wh/mile).
Batteriets lagringsförmåga divideras med förbrukningen enligt ovan.

Min har tex 507 km enligt EPA och det är det som alltid visas om jag laddar 100%( innan batteridegraderingen far iväg).

Det spelar ingen som helst roll hur man kör, vid 50% kommer den visa 253km( hälften).
Använd inte den batteri-rangen för att se hur lång räckvidd som återstår.
Använd energiappen och völj tex snitt för senaste 50km och på höger sida normal förbrukning. Då ser man kvarvarande range om man fortsätter köra som man gjort de sista 50km. (Det fungerar likadant på färddantorn på bägge mina Audis också, fast det är senaste 30km.)

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 19:52
av holden
AAKEE skrev:
holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Det är inte många variabler. Det är en fast förbrukning som projiceras enligt EPA-testet i USA. Det är alltså bara en parameter för förbrukning, den i EPA-testet fastställda wh/km( eller wh/mile).
Batteriets lagringsförmåga divideras med förbrukningen enligt ovan.

Min har tex 507 km enligt EPA och det är det som alltid visas om jag laddar 100%( innan batteridegraderingen far iväg).

Det spelar ingen som helst roll hur man kör, vid 50% kommer den visa 253km( hälften).
Använd inte den batteri-rangen för att se hur lång räckvidd som återstår.
Använd energiappen och völj tex snitt för senaste 50km och på höger sida normal förbrukning. Då ser man kvarvarande range om man fortsätter köra som man gjort de sista 50km. (Det fungerar likadant på färddantorn på bägge mina Audis också, fast det är senaste 30km.)
Verkligheten har fler variabler än visningen, det är problemet.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 20:48
av holden
Legato skrev:
holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.

Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.

Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.

3....2....1....
Jo, men nu är det inte batteriets degradering eller brist på kalibrering som gemene man är ute efter. Är man akademiskt intresserad kan man ju köra Scan my tesla.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 20:57
av Bjelke
Svenssons skrev:
3... 2... 1...
:lol: ;)

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 20:59
av taliz
% säger som sagt ingenting.
km visar hur långt man faktiskt kan nå, kör man tillräckligt sakta(vilket man kan verifiera med energimätaren) så kommer man alltid så långt oavsett yttre förhållanden.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 21:02
av holden
taliz skrev:
% säger som sagt ingenting.
km visar hur långt man faktiskt kan nå, kör man tillräckligt sakta(vilket man kan verifiera med energimätaren) så kommer man alltid så långt oavsett yttre förhållanden.
Nyckelordet här är ”kan”. Man kan ju komma WLTP-långt. Kan, men gör det inte.

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 21:26
av Gustafsson
Det bästa är att använda navigatorn och titta på den beräknade kurvan för energiåtgång. Den tar hänsyn till skillnader i höjd, t.ex. vid körning i fjällen.
Annars är jag km-frälst. Kör jag 90-100 stämmer räckvidden närmast perfekt med undantag för de första 4-5 milen vilka går åt till att värma batteriet så här års. Sommartid kommer jag minst 10% längre.
Det var min pinne i brasan :-)

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 22:22
av AAKEE
Annars kan jag personligen tycka att man inte hjälper en som missförstått kilometerskalan och tror att det ska gå köra så långt genom diverse tyckande och diskussioner om annat.

Man får ha procent eller kilometer eller vad man vill, men i den här tråden har OP tydligt beskrivit det så vi förstår att han har missuppfattat kilometervisningen.

I hans fall är det nog bäst här och nu att sätta den till % och istället titta på energi-appen, vilken fungerar alldeles ypperligt om man använder samma marginaler som man gör med en koldioxidbrännare. :P
Saabbiinnaa skrev:
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Postat: 02 mar 2021 22:32
av Legato
holden skrev:
Legato skrev:
holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.

Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.

Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.

3....2....1....
Jo, men nu är det inte batteriets degradering eller brist på kalibrering som gemene man är ute efter. Är man akademiskt intresserad kan man ju köra Scan my tesla.
Jag tror faktiskt de flesta Tesla-ägare är hyfsat intresserade bilägare som föredrar mer framför mindre information.

Procentvisningen tillför ingen extra information, det enda den gör är som sagt att dölja eventuella problem.

Klart bästa lösningen (som många andra skrivit) är att behålla km-visning, men använda rese-beräkningen i energigrafen för att se beräknad faktiskt räckvidd.