Sida 1 av 1

Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrift

Postat: 02 mar 2021 11:58
av Zalman3
Vid tillverkning så går det åt mera el att bygga en elbil än för en fossilbil.
Men sen under drift går det åt el för elbilen, men för fossilbilen går det åt bensin/diesel, kanske adblue, oljebyten, glykolbyten, luftfilterbyten, oljefilterbyten, partikelfilterbyten, tändstiftsbyten, kamremsbyten, avgassystembyten.
Med lite otur kan man få byta vattenpump, turbo mm.
Rapport visar: mängden råmaterial för elbilar endast en bråkdel jämfört med fossildrift.

Att elbilar har nollutsläpp under körning är det ingen som kan argumentera emot. Men i diskussionen om hur miljövänliga elbilar verkligen är lyfter kritiker ofta fram att produktionen inte räknas in. Det gäller framförallt tillverkningen av batterier, som innehåller flera metaller. Men att även fossildrivna bilar har ett miljöavtryck vid både tillverkning och användning är så klart en faktor som måste vägas in för en rättvis jämförelse.

Det är just vad organisationen Transport & Environment, som verkar för en omställning till eldrift i Europa, har gjort i en ny studie.

Och den visar på en enorm skillnad.

Enligt studien förbrukar en elbil under sin livstid endast 30 kilo råmaterial. Det kan jämföras med en genomsnittlig fossilbil som hinner förbränna 17 000 liter bensin eller 13 500 liter diesel. Det innebär en råvaruförbrukning som är 300-400 gånger högre än den för en batteridriven elbil.
https://elbilen.se/nyheter/rapport-visa ... ssildrift/

Re: Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrif

Postat: 02 mar 2021 21:00
av martinot
Zalman3 skrev:
Vid tillverkning så går det åt mera el att bygga en elbil än för en fossilbil.
Men sen under drift går det åt el för elbilen, men för fossilbilen går det åt bensin/diesel, kanske adblue, oljebyten, glykolbyten, luftfilterbyten, oljefilterbyten, partikelfilterbyten, tändstiftsbyten, kamremsbyten, avgassystembyten.
Med lite otur kan man få byta vattenpump, turbo mm.
Rapport visar: mängden råmaterial för elbilar endast en bråkdel jämfört med fossildrift.

Att elbilar har nollutsläpp under körning är det ingen som kan argumentera emot. Men i diskussionen om hur miljövänliga elbilar verkligen är lyfter kritiker ofta fram att produktionen inte räknas in. Det gäller framförallt tillverkningen av batterier, som innehåller flera metaller. Men att även fossildrivna bilar har ett miljöavtryck vid både tillverkning och användning är så klart en faktor som måste vägas in för en rättvis jämförelse.

Det är just vad organisationen Transport & Environment, som verkar för en omställning till eldrift i Europa, har gjort i en ny studie.

Och den visar på en enorm skillnad.

Enligt studien förbrukar en elbil under sin livstid endast 30 kilo råmaterial. Det kan jämföras med en genomsnittlig fossilbil som hinner förbränna 17 000 liter bensin eller 13 500 liter diesel. Det innebär en råvaruförbrukning som är 300-400 gånger högre än den för en batteridriven elbil.
https://elbilen.se/nyheter/rapport-visa ... ssildrift/
Bra fakta att se på hela livscykeln.

Re: Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrif

Postat: 02 mar 2021 21:35
av Tessi19
Se även dagens publicerade animering från Fully Charged:


Re: Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrif

Postat: 03 mar 2021 08:06
av mati
Nu kommer ju elbilsdissarna såklart hävda att en elbil "förbränner" x-antal ton kol under sin livstid, dvs under drift. Därmed är elbilen inte alls så resurssnål. Och även om det alltid är ett worst-case scenario som hatarna lyfter fram så är det ju i ärlighetens namn inte så att en elbil inte förbrukar några resurser under drift eftersom elmixen idag inte är fossilfri. Att det är teoretiskt möjligt att driva alla elbilar med förnyelsebar el innebär ju inte att så är fallet redan idag.

Re: Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrif

Postat: 03 mar 2021 09:56
av Elof
Kompletta helhetsanalyser är alltid av godo. Vete tusan om detta är en sådan. Elen till elbilsdriften kommer ju inte utan miljöpåverkan den heller, det är oärligt att låtsas att så är fallet. Och servicedelar till ICE-bilar måste väl ändå vara ett myggpiss i sammanhanget, möjligen att de frekventa motoroljebytena är problematiska.