Björn Nyland går igenom och letar fel på den MS som han nu köpt tillbaka.
Intressant att se hur en MS håller ihop efter 35.000 mil.
Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?
Postat: 06 mar 2021 10:46
av MWall
Är ingen bilexpert men ska det vara rost på så många ställen? Kritiska också. Bilens hjul kan falla in, man kan förlora styrningen, bromsar... Men det kanske är normalt på en 7 år gammal långmilare?
Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?
Postat: 06 mar 2021 10:54
av Peter Andersson
MWall skrev:
Är ingen bilexpert men ska det vara rost på så många ställen? Kritiska också. Bilens hjul kan falla in, man kan förlora styrningen, bromsar... Men det kanske är normalt på en 7 år gammal långmilare?
Bromsar och fjädring får man nog räkna med att den får bytas efter 7 år och 35.000 mil.
Handtagen är en annan sjuka på MS.
Men karossen ser väldigt bra ut för sin ålder.
Den verkar inte ha några korrosionsskador alls.
Imponerande med att den inte har några felmeddelanden alls.
Annars brukar det dyka upp någon form av elektronikproblem på gamla bilar.
Luftfjädringen verkar också fungera, den brukar ju också annars spöka.
Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?
Postat: 06 mar 2021 11:06
av LarsL
Ser inga större problem med det egentligen. De delar som rostar på en Model S är väl ganska enkla att byta som hjulupphängningar.
När väl garantin har gått ut så är man ju för sig själv, så klart. Men milen är nog ingen panik i sig.
Edit: handtagen verkar ju vara någon kabel och microswitch som trasslar, borde vara lätt att fixa själv (eller låta fixa själv).
Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?
Postat: 06 mar 2021 11:27
av Zalman3
Har ju en S75D själv och den verkar vara rätt skottsäker.
Vanliga fel är handtag och backkamera.
Vid 10.000 mil bytte man luftfjädring fram på min på regress garanti.
Bromsar och fjädring/krängningshämmare är slitdetaljer.
Drivlina med batteri är det ju 8 år och obegränsade mils garanti på.
Rost på karossen verkar inte vara ett problem.
Och elektronikproblemen verkar inte heller vara alarmerande.
Min bil fyller 4 år nu den 20 mars.
Kör mycket mindre nu i dessa Coronatider.
Blir nog att behålla bilen längre än vad jag tidigare tänkt.
Har ju både gratis laddning och gratis Premium Connect.
Leasar fortfarande bilen. Frågan är, när ska man köpa loss bilen?
Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?
Postat: 06 mar 2021 11:31
av MWall
Finns det några verkstäder som tar sig an Tesla i Sverige på samma sätt som den där Bosch-verkstaden?
Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?
Postat: 06 mar 2021 12:53
av Mickep
De visade också att de tänkte byta skydd för kablar, för det kan (oundvikligen) leda till felkoder. Annars är det som de flesta bilar. vissa känsliga ställen där rost och wear and tear kan göra bilen trafikfarlig och därför är det bra att göra en genomgång då och då och fixa till saker som kan bli problem innan de inträffar. Vissa saker har begränsad livslängd och bilar kräver underhåll.
Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?
Postat: 06 mar 2021 14:50
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Har ju en S75D själv och den verkar vara rätt skottsäker.
Vanliga fel är handtag och backkamera.
Vid 10.000 mil bytte man luftfjädring fram på min på regress garanti.
Bromsar och fjädring/krängningshämmare är slitdetaljer.
Drivlina med batteri är det ju 8 år och obegränsade mils garanti på.
Rost på karossen verkar inte vara ett problem.
Och elektronikproblemen verkar inte heller vara alarmerande.
Min bil fyller 4 år nu den 20 mars.
Kör mycket mindre nu i dessa Coronatider.
Blir nog att behålla bilen längre än vad jag tidigare tänkt.
Har ju både gratis laddning och gratis Premium Connect.
Leasar fortfarande bilen. Frågan är, när ska man köpa loss bilen?
Leasa så länge momsavdraget överstiger räntekostnaden ? Finns säkert fler parametrar, men det var min första tanke...Men det gör den väl hela tiden typ kom jag på...
Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?
Postat: 06 mar 2021 15:00
av Anonymous FTW
Mickep skrev:
De visade också att de tänkte byta skydd för kablar, för det kan (oundvikligen) leda till felkoder. Annars är det som de flesta bilar. vissa känsliga ställen där rost och wear and tear kan göra bilen trafikfarlig och därför är det bra att göra en genomgång då och då och fixa till saker som kan bli problem innan de inträffar. Vissa saker har begränsad livslängd och bilar kräver underhåll.
Hade sprutat in grus där som nött mot kablarna, är nog inte dumt att att öppna upp och rengöra där lite nu och då. Var väl en del elektronik där men annars hade jag nog velat använt en högtryck där, kliade nästan i fingrarna efter det.