Kommer du privatleasa din elbil?
Postat: 06 mar 2021 22:56
Av någon outgrundlig anledning så styrs marknaden mot privatleasing.
Exempel från blocket:
Exempel från blocket:
Jag gör det, men jag kanske är ingenHenriksson skrev:Varför skullle man inte privatleasa? Att köpa kontant så står du ju risken för begagnat marknaden. Dessutom betalar ju ingen en bil kontant utan genom lån, vilket gör det till en riktigt dålig investering. Personligen har jag sällan fått det jag önskat för en bil.
Att leasa en model 3 är det dummaste man kan göra med tanke på det grymma andrahandsvärdet. Man har historiskt sett fått tillbaka pengarna vid försäljning.Henriksson skrev:Varför skullle man inte privatleasa? Att köpa kontant så står du ju risken för begagnat marknaden. Dessutom betalar ju ingen en bil kontant utan genom lån, vilket gör det till en riktigt dålig investering. Personligen har jag sällan fått det jag önskat för en bil.
+1Niklas Z skrev:Nej. Ser inget skäl till det. Har köpt kontant.
Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.mati skrev:Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Inte alls säkert. Jag tänker t.ex. på e-tron som går att privatleasa nästan gratis just nu. Inte kan värdetappet beräknas vara så lågt på nya bilar samtidigt som min två år gamla e-tron är nästan omöjlig att sälja. Nej, tillverkarna sponsrar elbilar just nu för att slippa betala utsläppsböter. Men då är det tydligen leasing som gäller. Kontantköp känns ganska ointressant i dagsläget.Niklas Z skrev:Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.mati skrev:Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Fast det känns som att Bilbolagen hellre sänker privatleasing kostnaden rejält, så man får sälja, än att ta CO2-böter.Niklas Z skrev:Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.mati skrev:Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Tror du att du kan plocka fram ett privatleasingerbjudande på en elbil med acceptabel snabbladdning för någon som kör 5000 mil per år? Nyfiken. Jag har inte hittat nåt.Zalman3 skrev:Förstår inte hur folk får ihop kalkylen när de köper kontant.
Jag tror nämligen att det kommer väldigt mycket bättre och billigare elbilar de närmsta 3 åren.
Därmed är det en stor risk att köpa idag.
Och exempelvis privatleasa en Opel Corsa-e för 2.699kr/mån för 1.500 mil per år blir 21,60kr/mil.
Svårslaget.
Ja, eller slipper ett börsfall.Jerka skrev:Nästa gång jag köper bil kommer jag, som alltid, att göra en kalkyl på vad bilen kommer kosta mig per månad över den tid jag beräknar äga den, kanske 3 eller 5 år. Om privatleasing då är billigast så varför inte?
Utöver de vanliga posterna som drivmedel, verkstadskostnader, värdetapp o.s.v. så gäller det att räkna på alternativkostnaden om man köper kontant. 400 000 som man köper bil för istället för att investera på börsen innebär ju att man går miste om en eventuell intäkt.
Gäller att sköta bilen normalt så händer inte sånt. Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.bonath skrev:Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl...
Precis, jag klarade min återlämning av min Leaf.bonath skrev:Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl...
Zalman3 skrev:Förstår inte hur folk får ihop kalkylen när de köper kontant.
Jag tror nämligen att det kommer väldigt mycket bättre och billigare elbilar de närmsta 3 åren.
Därmed är det en stor risk att köpa idag.
Och exempelvis privatleasa en Opel Corsa-e för 2.699kr/mån för 1.500 mil per år blir 21,60kr/mil.
Svårslaget.
Kan säkert vara så, men var otroligt mycket skriverier om leasing av Leaf bilar och Santanders krav vid återlämnande.MWall skrev:Gäller att sköta bilen normalt så händer inte sånt. Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.bonath skrev:Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl...