Sida 1 av 1

Tesla har liten värdeminskning

Postat: 08 mar 2021 11:22
av Zalman3

Detta är elbilarna och modellerna som håller värdet bäst - värdeminskning efter 1000 mil inom parentes:

1. Tesla Model S (4%)
2. Tesla Model X (5%)
3. Hyundai IONIQ (10%)
4. Kia Soul EV (10%)
5. Volkswagen e-Golf (10%)

https://www.wayke.se/artiklar/kopa-bil/ ... aavEAS98xE

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 08 mar 2021 11:26
av Gustafsson
Det där stämmer ju inte alls över tid.
När bilarna blir lite äldre och det kommer nya versioner, facelift, större batteri, raven etc har priserna sjunkit ordentligt. Till detta prissänkningar på nya bilar. Så man kan absolut inte utgå från bra andrahandsvärde, även om många har gjort riktigt bra affärer.

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 11 mar 2021 21:50
av Henriksson
De senaste åren har värdeminskningen varit låg för Tesla då de varit ensamma på marknaden. Framåt nu ser man det motsatta för just Tesla då en del nu vill testa nåt annat. En Tesla ägare i en annan tråd vittnade om att han förlorade 44% på ett år. Tror elbilar generellt de närmaste åren kommer ha sämre andrahandsvärden.

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 11 mar 2021 23:27
av MWall
Det där är ren bullshit. Vad är din egen 75D värd nu Zalman?

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 11 mar 2021 23:30
av Zalman3
MWall skrev:
Det där är ren bullshit. Vad är din egen 75D värd nu Zalman?
För mig som inte kan ladda hemma och har gratis laddning är den värd så mycket att jag inte har råd att sälja den.
:lol:

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 06:33
av mati
Vad är det för märkliga siffror? Verklighetsförankring tack.

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 07:38
av Bod
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Det där är ren bullshit. Vad är din egen 75D värd nu Zalman?
För mig som inte kan ladda hemma och har gratis laddning är den värd så mycket att jag inte har råd att sälja den.
:lol:
Samma här!

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 07:57
av vigge50
Och hur räknar de fram de siffrorna? Om du tar försäljningspriset som begagnad och dividerar det med listpriset som ny så får Tesla en klar fördel då det endast säljer till listpriset. Om Audi i snitt ger 10% rabatt till alla eTron köpare så kan en audiköpare gå med vinst på bilen och ändå teoretiskt ha större värdeminskning än Teslan. Enda sättet att räkna den faktiska värdeminskningen är att veta hur mycket första köparen faktiskt betalade för bilen och det är inte helt enkelt att veta.

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 09:46
av Bjelke
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Det där är ren bullshit. Vad är din egen 75D värd nu Zalman?
För mig som inte kan ladda hemma och har gratis laddning är den värd så mycket att jag inte har råd att sälja den.
:lol:
”För mig”...... :lol: :lol: :lol:

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 09:53
av Zalman3
Jag har ju nu gratis laddning.
Gratis Premium Connectivity.
8 års garanti på drivlina och batteri med obegränsade mil.

Det får jag inte om jag byter till en nyare bil.

Varför ska jag byta ner mig?

Dessutom har jag plåttak med tjock isolering som gör att min bil är den tystaste och varmaste Tesla jag åkt i.

Sveriges bästa Tesla??? :lol:

Är helt enkelt galet nöjd!!

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 09:55
av MWall
Zalman3 skrev:
Jag har ju nu gratis laddning.
Gratis Premium Connectivity.
8 års garanti på drivlina och batteri med obegränsade mil.

Det får jag inte om jag byter till en nyare bil.

Varför ska jag byta ner mig?

Dessutom har jag plåttak med tjock isolering som gör att min bil är den tystaste och varmaste Tesla jag åkt i.

Sveriges bästa Tesla??? :lol:

Är helt enkelt galet nöjd!!
Ändå frågade du hur mycket det kostade att byta till ett större batteri. ;)

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 09:58
av Zalman3
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har ju nu gratis laddning.
Gratis Premium Connectivity.
8 års garanti på drivlina och batteri med obegränsade mil.

Det får jag inte om jag byter till en nyare bil.

Varför ska jag byta ner mig?

Dessutom har jag plåttak med tjock isolering som gör att min bil är den tystaste och varmaste Tesla jag åkt i.

Sveriges bästa Tesla??? :lol:

Är helt enkelt galet nöjd!!
Ändå frågade du hur mycket det kostade att byta till ett större batteri. ;)
Det är ju bättre med ett nytt större batteri som kan ladda snabbare.

Men nu i Coronatider så reser jag mycket mindre.
Så lång räckvidd är inte lika intressant längre.

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 10:03
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Jag har ju nu gratis laddning.
Gratis Premium Connectivity.
8 års garanti på drivlina och batteri med obegränsade mil.

Det får jag inte om jag byter till en nyare bil.

Varför ska jag byta ner mig?

Dessutom har jag plåttak med tjock isolering som gör att min bil är den tystaste och varmaste Tesla jag åkt i.

Sveriges bästa Tesla??? :lol:

Är helt enkelt galet nöjd!!
Hur nöjd du är säger väl precis 0 om försäljningsvärdet?

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 10:08
av Zalman3
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har ju nu gratis laddning.
Gratis Premium Connectivity.
8 års garanti på drivlina och batteri med obegränsade mil.

Det får jag inte om jag byter till en nyare bil.

Varför ska jag byta ner mig?

Dessutom har jag plåttak med tjock isolering som gör att min bil är den tystaste och varmaste Tesla jag åkt i.

Sveriges bästa Tesla??? :lol:

Är helt enkelt galet nöjd!!
Hur nöjd du är säger väl precis 0 om försäljningsvärdet?

Ok, skulle jag köpa en Tesla idag så ska den ha följande:
1. Gratis laddning
2. Gratis Premium Connect
3. 8 års drivlinegaranti med obegränsade mil
4. MCU2
5. FSD
6. CCS laddning
7. Plåttak
8. Luftfjädring

Betalar 900.000kr för en bil som uppfyller detta.

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 10:50
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Ok, skulle jag köpa en Tesla idag så ska den ha följande:
1. Gratis laddning
2. Gratis Premium Connect
3. 8 års drivlinegaranti med obegränsade mil
4. MCU2
5. FSD
6. CCS laddning
7. Plåttak
8. Luftfjädring

Betalar 900.000kr för en bil som uppfyller detta.
Det betyder en bil från oktober 2016 till mars 2017 typ. Före det fanns inte FSD och efter finns inte fri supercharging. MCU2 och CCS går att lägga på i efterhand.

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 11:00
av Zalman3
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Ok, skulle jag köpa en Tesla idag så ska den ha följande:
1. Gratis laddning
2. Gratis Premium Connect
3. 8 års drivlinegaranti med obegränsade mil
4. MCU2
5. FSD
6. CCS laddning
7. Plåttak
8. Luftfjädring

Betalar 900.000kr för en bil som uppfyller detta.
Det betyder en bil från oktober 2016 till mars 2017 typ. Före det fanns inte FSD och efter finns inte fri supercharging. MCU2 och CCS går att lägga på i efterhand.
Observera att plåttak också är ett krav! :lol:

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 12 mar 2021 11:04
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Ok, skulle jag köpa en Tesla idag så ska den ha följande:
1. Gratis laddning
2. Gratis Premium Connect
3. 8 års drivlinegaranti med obegränsade mil
4. MCU2
5. FSD
6. CCS laddning
7. Plåttak
8. Luftfjädring

Betalar 900.000kr för en bil som uppfyller detta.
Det betyder en bil från oktober 2016 till mars 2017 typ. Före det fanns inte FSD och efter finns inte fri supercharging. MCU2 och CCS går att lägga på i efterhand.
Observera att plåttak också är ett krav! :lol:
Ja men det fanns ju under perioden. För november 2016 tex så fanns följande alternativ:
The three options for roof treatment are: Painted Roof, Solid Glass Roof, Active Panoramic Roof.
https://sites.google.com/site/teslamoto ... ns-by-year
Painted Roof borde vara plåttak om de inte målat glaset...

Re: Tesla har liten värdeminskning

Postat: 13 mar 2021 15:09
av martinot
vigge50 skrev:
Och hur räknar de fram de siffrorna? Om du tar försäljningspriset som begagnad och dividerar det med listpriset som ny så får Tesla en klar fördel då det endast säljer till listpriset. Om Audi i snitt ger 10% rabatt till alla eTron köpare så kan en audiköpare gå med vinst på bilen och ändå teoretiskt ha större värdeminskning än Teslan. Enda sättet att räkna den faktiska värdeminskningen är att veta hur mycket första köparen faktiskt betalade för bilen och det är inte helt enkelt att veta.
Helt riktigt. Känns som en klar miss mellan teori och verklighet där.