KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Använder bara knappen om jag inte har nyckeln i fickan, snudd på ovärdigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: KIA EV6

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Edward123 skrev:
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.
Jo, känns som det faktiskt kan bli en bättre och stabilare funktion än en sensor under bilen (som lätt blir utsatt för smuts och annat).

Ibland har man händerna fulla med pappkassar eller paket när det regnar, och då är ju detta mycket smidigt.
Den sensorn/radarn påverkas ju iofs inte utav smuts och dylikt. Det flesta som har problem med den sparkar på helt fel ställe och på fel sätt. Har varit med om säljare som inte ens vet hur man sparkar rätt.

En grym funktion som jag använder flertalet gånger i veckan.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Esterox skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Edward123 skrev:
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.
Jo, känns som det faktiskt kan bli en bättre och stabilare funktion än en sensor under bilen (som lätt blir utsatt för smuts och annat).

Ibland har man händerna fulla med pappkassar eller paket när det regnar, och då är ju detta mycket smidigt.
Den sensorn/radarn påverkas ju iofs inte utav smuts och dylikt. Det flesta som har problem med den sparkar på helt fel ställe och på fel sätt. Har varit med om säljare som inte ens vet hur man sparkar rätt.

En grym funktion som jag använder flertalet gånger i veckan.

Exakt. På min Opel skulle man svepa med foten/benet - funkade alltid.

På min V90 så försökte jag svepa och det funkade aldrig. Sen skrev en på jagrullar.se att jag skulle sparka rakt in på samma ställe. …och det funkar alltid!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf! :D

Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf! :D

Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf! :D

Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?
2019 E 220 d Kombi.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf! :D

Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?
2019 E 220 d Kombi.
Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf! :D

Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?
2019 E 220 d Kombi.
Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?
Skall checka. Har haft det på tidigare E-klass, men brukar stänga av det direkt när vi får bilen (säkerhetsrisk #1, och som att ge bort bilen till kriminella).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf! :D

Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?
2019 E 220 d Kombi.
Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?
Skall checka. Har haft det på tidigare bilar, men brukar stänga av det direkt när vi får bilen (säkerhetsrisk #1, och som att ge bort bilen till kriminella).
På merca så ska man hålla foten under kofångaren





Det var inte standard och är rätt dyrt tillbehör…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:

2019 E 220 d Kombi.
Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?
Skall checka. Har haft det på tidigare bilar, men brukar stänga av det direkt när vi får bilen (säkerhetsrisk #1, och som att ge bort bilen till kriminella).
På merca så ska man hålla foten under kofångaren





Det var inte standard och är rätt dyrt tillbehör…
Är du säker? Det fanns på vår förra E-klass iaf. (testade och fick det att fungera några gånger, men tröttnade på att använda det då det var så otillförlitligt), utan att vi beställt det specifikt (men är arbetsgivare som beställer bil och paket).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:

2019 E 220 d Kombi.
Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?
Skall checka. Har haft det på tidigare bilar, men brukar stänga av det direkt när vi får bilen (säkerhetsrisk #1, och som att ge bort bilen till kriminella).
På merca så ska man hålla foten under kofångaren





Det var inte standard och är rätt dyrt tillbehör…
Är du säker? Det fanns på vår förra E-klass iaf. (testade och fick det att fungera några gånger, men tröttnade på att använda det då det var så otillförlitligt), utan att vi beställt det specifikt (men är arbetsgivare som beställer bil och paket).
Keyless go har aldrig varit standard på merca e klass nä.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:

Är du säker? Det fanns på vår förra E-klass iaf. (testade och fick det att fungera några gånger, men tröttnade på att använda det då det var så otillförlitligt), utan att vi beställt det specifikt (men är arbetsgivare som beställer bil och paket).
Keyless go har aldrig varit standard på merca e klass nä.
Standard i paket alltså. Vi har ju aldrig någonsin övervägt en "bare bone" Mercedes (eller andra normala bilar vi haft innan som Volvo). Blir ju allt för trist med utrustning och en massa vad jag anser basfunktioner som man går miste om då. Går i princip inte i praktiken.

Enda undantaget jag känner till Tesla. De har faktiskt helt OK utrustningsnivå även på deras enklaste modeller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: KIA EV6

Inlägg av hek »

Min handlare hade fått VIN på mitt fordon nu i fredags. Prel. leverans v43.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Nu har Car Maniac, en av mina tyska favoritrecensenter, äntligen fått provköra EV6. Han imponeras över bilens prestanda och köregenskaper som han tycker är betydligt sportigare än till exempel Ioniq 5 och ID4 GTX. Samtidigt är bilen bekväm när så önskas. Han får en förbrukning på 191 Wh/km på autobahn med en snitthastighet på 120 km/h. Det verkar lovande, även om autobahntestet var ganska kort.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Är det något förutom eventuellt luftmotstånd som rent tekniskt skiljer den från Ioniq 5 som har högre förbrukning?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Inte vad jag vet. Det har högre spänning i batteriet och annan fjädring bak men det borde inte påverka förbrukningen. Motorerna är samma, så det borde mest ha att göra med att EV6 är några cm lägre och har något mindre luftmotstånd. Skulle vara intressant att få mer detaljerad insikt i vad som skiljer dem åt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Nu har Car Maniac, en av mina tyska favoritrecensenter, äntligen fått provköra EV6. Han imponeras över bilens prestanda och köregenskaper som han tycker är betydligt sportigare än till exempel Ioniq 5 och ID4 GTX. Samtidigt är bilen bekväm när så önskas. Han får en förbrukning på 191 Wh/km på autobahn med en snitthastighet på 120 km/h. Det verkar lovande, även om autobahntestet var ganska kort.

Spännande!

Verkar vara en trevligare och mer körglad bil än syskonen med "Hyundai"-branding. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
gnuff
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 maj 2021 22:22

Re: KIA EV6

Inlägg av gnuff »

iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Japp, GT-line, svart... leveranstid verkar vara komplicerad pga AWD:n... enda RWD bilen min säljare har beställt är byggd och har ett leveransdatum.
Kia EV6 GT Line (beställd)
gnuff
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 maj 2021 22:22

Re: KIA EV6

Inlägg av gnuff »

iAkita skrev:
...Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor...
Vill inte förstöra glädjen, men jag har samma funktion på min Sorento och tycker den fungerar sådär... händer ofta att bilen måste börja om och då blir det ganska många sekunder faktiskt.
Kia EV6 GT Line (beställd)
Hyperspam
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 aug 2021 13:09

Re: KIA EV6

Inlägg av Hyperspam »

gnuff skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Japp, GT-line, svart... leveranstid verkar vara komplicerad pga AWD:n... enda RWD bilen min säljare har beställt är byggd och har ett leveransdatum.
Hej, ny här och har också beställt en EV6, dock basmodellen/RWD.
Har två gamla (15 år+) fossilbilar nu och är trött på att ligga på marken och laga hela tiden. Har kollat och räknat på en nyare begagnad bil (som är värd att laga på verkstad) i flera månader, men begagnatpriserna är höga nu efter skattändringen, så vi började räkna på att leasa istället. Provkörde bla. KIA Ceed SW, plug-in och tyckte den var väldigt trevlig... tills jag gasade till och bensinmotorn startade med ett bedrövligt rasslande. Tycker även att e-Niron är alldeless för klumpig utvändigt för det utrymmet man får inuti, så vi chansade och beställde en EV6 för inte många hundralappar/månad mer. Känns dessutom bättre med en plattform byggd för eldrift i grunden och inte ett ihopplock.

Nu får vi se om den dyker upp i Oktober eller inte.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Hyperspam skrev:
gnuff skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Japp, GT-line, svart... leveranstid verkar vara komplicerad pga AWD:n... enda RWD bilen min säljare har beställt är byggd och har ett leveransdatum.
Hej, ny här och har också beställt en EV6, dock basmodellen/RWD.
Har två gamla (15 år+) fossilbilar nu och är trött på att ligga på marken och laga hela tiden. Har kollat och räknat på en nyare begagnad bil (som är värd att laga på verkstad) i flera månader, men begagnatpriserna är höga nu efter skattändringen, så vi började räkna på att leasa istället. Provkörde bla. KIA Ceed SW, plug-in och tyckte den var väldigt trevlig... tills jag gasade till och bensinmotorn startade med ett bedrövligt rasslande. Tycker även att e-Niron är alldeless för klumpig utvändigt för det utrymmet man får inuti, så vi chansade och beställde en EV6 för inte många hundralappar/månad mer. Känns dessutom bättre med en plattform byggd för eldrift i grunden och inte ett ihopplock.

Nu får vi se om den dyker upp i Oktober eller inte.
Grattis och välkommen till forumet! Jag har kört e-Niro tidigare, helt rätt beslut att satsa på en EV6 istället.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Kort video med dålig kvalitet med en Model Y och en EV6 sida vid sida. Den är fasen inte så liten EV6, även om den är betydligt lägre än Model Y. Bilderna lurar ögat, precis som med Ioniq 5.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Har haft svårt för EV6-baken, men efter att ha sett den bredvid en Model Y så förstår man att det hade kunnat vara mycket värre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Hanm
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 jun 2015 14:53

Re: KIA EV6

Inlägg av Hanm »

Har också beställd en, en blå GT-Line. Reserverade direkt vid lanseringen men har inte fått leveransinfo än.
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
gnuff
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 maj 2021 22:22

Re: KIA EV6

Inlägg av gnuff »

Hanm skrev:
Har också beställd en, en blå GT-Line. Reserverade direkt vid lanseringen men har inte fått leveransinfo än.
Ryktet går att Kia har haft problem med elektroniken bakom AWD och därför är dessa bilar försenade. Min säljare visste inte detaljer, men hade hört samma sak. Hittills har jag inte hört av en AWD med bekräftat leveransdatum.
Kia EV6 GT Line (beställd)
Skriv svar