KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
paan006
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jun 2023 13:30
Ort: Malmö

Re: KIA EV6

Inlägg av paan006 »

DanneLKPG skrev: 04 jul 2023 16:14
paan006 skrev: 04 jul 2023 16:11
Det jag kom på under alla mina gånger som min bil hamnade i zombie-mode var att man måste komma tillräckligt långt bort från bilen för att nyckel och bil inte längre ska få kontakt för att typ återställa sig…

Dom sista gångerna som jag ”hetsade” bilen in i zombie-mode så behövde jag bara starta om bilen.
Oklart om det hjälper för dig eller inte vispen.
På IONIQ 5 kan man få den ur zombie mode genom att låsa bilen och skicka valfritt kommando från bluelink. T.ex Starta AC. Då släpper det direkt.

Jag har dock aldrig råkat ut för det som tur är, men norge-gruppen var fylld av såna inlägg 2021/början 2022.

Det funkade inte på min Kia, provade jag alldeles för många gånger tyvärr i ren frustration :o
Men att prova starta via Kia Connect det gjorde jag aldrig men tyckte den appen var så där 🤔
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Ändå fantastiskt hur man kommer fram till att olika saker löser saker.

På Mercedes E220 CDI från ca 2002 så stannade vindrutetorkaren av vid enstaka tillfällen, helst vid kraftigt regn, kanske var 2000:e regnmil eller så. När det hände så gick torkaren inte igång igen, trots att man startade om bilen, drog ur batteriet etc...
Lösningen var istället att stänga av bilen; starta den, vrida fullt rattutslag åt vänster, sedan fullt rattutslag åt höger, sedan in i mitten igen; därefter stänga av och sätta igång bilen igen. Då hade det låst upp sig. Var tydligen en slags reboot av bilen enligt jourhavande besserwisser (med rätta) via telefon...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

paan006 skrev: 03 jul 2023 20:37
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.

Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.

Bilen i övrigt är mycket trevlig att köra och väldigt snygg men Kia ligger inte i framkant med tekniken.

Måndagsexemplar finner du hos alla tillverkare, bara man har otur. Så det blir lite konstigt att undvika att köpa en EV6 bara för att ditt ena exemplar hade problem. Ska man använda samma tankegång, så kan man inte köpa någon ny bil alls.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

paan006 skrev: 03 jul 2023 20:37
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.

Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.
Infotainment kan man väl uppdatera hemma antingen med OTA eller med USB-minne som på IONIQ 5? Så att den alltid måste in på verkstad för att uppdatera är ju inte helt sant.

12V är ett klassiskt fel på Kia/Hyundai, men det är inte så pass vanligt att alla råkar ut för det och det finns inte en enda bil att köpa av andra märken som inte upplevt några fel. Jag trodde EV6 var som IONIQ 5 att den har väldigt få fel i jämförelse med konkurrenterna? Dessutom känner man väl sig ändå trygg med 7 års garanti. Jag har "bara" 5 år på min IONIQ 5. :)

Hyundais app Bluelink fungerar klockrent. Synd att Kias variant inte gjorde det...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
wheels
Inlägg: 525
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: KIA EV6

Inlägg av wheels »

DanneLKPG skrev: 05 jul 2023 08:40
paan006 skrev: 03 jul 2023 20:37
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.

Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.
Infotainment kan man väl uppdatera hemma antingen med OTA eller med USB-minne som på IONIQ 5? Så att den alltid måste in på verkstad för att uppdatera är ju inte helt sant.

12V är ett klassiskt fel på Kia/Hyundai, men det är inte så pass vanligt att alla råkar ut för det och det finns inte en enda bil att köpa av andra märken som inte upplevt några fel. Jag trodde EV6 var som IONIQ 5 att den har väldigt få fel i jämförelse med konkurrenterna? Dessutom känner man väl sig ändå trygg med 7 års garanti. Jag har "bara" 5 år på min IONIQ 5. :)

Hyundais app Bluelink fungerar klockrent. Synd att Kias variant inte gjorde det...
Det är samma app, har haft både Kia och Hyundai. Fungerade likadant. Bilarna har fungerat klockrent, inte minsta lilla problem med någon av dem. Sen tycker jag dock att bilarna har varit lite sega ibland att svara på anrop från appen.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Jag har systerbilen Ioniq 5 sedan 1,5 år och har hamnat i zombiemode en gång samt fått 12 voltsbatteriet urladdat en gång.

- Zombiemode hände efter någon månads ägande senvintern 2022 och fixade jag genom en googling och fock fram samma som är beskrivet här. Det ska vara uppdaterat och åtgärdat enl hyundai. De trodde att det berodde på klämd stängningsknapp för laddluckan och rekomenderade att inte trycka fysiskt på luckan. Jag har lytt rådet och aldrig återkommit.

- Urladdat 22 volt dagen innan utlandsresa förra sommaren. Var lite panik. Hyundai Lund Bilmånsson körde ut till mig på plats på min uppfart och satte i demobilens batteri. Sen efter resan fick jag helt nytt batteri. Klockrent! Det ska också vara åtgärdat. Tydligen berodde på att appen väckte bilen och drog ur ström. Jag hade precis lagt till Ioniq 5 i Tibber så den kontaktade bilen hela tiden. Men Hyundai uppdaterade appen att bilen bara fick kontaktas några få gånger per timme så löste det sig också.

Peppar peppar
Användarvisningsbild
paan006
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jun 2023 13:30
Ort: Malmö

Re: KIA EV6

Inlägg av paan006 »

DanneLKPG skrev: 05 jul 2023 08:40
paan006 skrev: 03 jul 2023 20:37
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.

Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.
Infotainment kan man väl uppdatera hemma antingen med OTA eller med USB-minne som på IONIQ 5? Så att den alltid måste in på verkstad för att uppdatera är ju inte helt sant.

12V är ett klassiskt fel på Kia/Hyundai, men det är inte så pass vanligt att alla råkar ut för det och det finns inte en enda bil att köpa av andra märken som inte upplevt några fel. Jag trodde EV6 var som IONIQ 5 att den har väldigt få fel i jämförelse med konkurrenterna? Dessutom känner man väl sig ändå trygg med 7 års garanti. Jag har "bara" 5 år på min IONIQ 5. :)

Hyundais app Bluelink fungerar klockrent. Synd att Kias variant inte gjorde det...
Det enda som gick att uppdatera hemma var kart funktionen via ett program man var tvungen att ladda ner via datorn först sen skulle det installeras (överföras på USB) inte helt optimalt men det funkar väl. Kartfunktionen och Infotainment var inget man uppdaterade på verkstaden det skulle man lösa själv enligt Kia.

Klart att alla bilar har sin skönhetsfel. Men att ha en bil som var mer på verkstaden än hemma får en att dra öronen åt sig.
Sen är ju det upp till var och en vilken bil man själv vill köpa. Jag delar med mig av min erfarenhet av Kia EV6 och kommer i alla fall inte köpa en ny Kia på ett tag.
Användarvisningsbild
paan006
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jun 2023 13:30
Ort: Malmö

Re: KIA EV6

Inlägg av paan006 »

HelectriC skrev: 05 jul 2023 07:41
paan006 skrev: 03 jul 2023 20:37
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.

Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.

Bilen i övrigt är mycket trevlig att köra och väldigt snygg men Kia ligger inte i framkant med tekniken.

Måndagsexemplar finner du hos alla tillverkare, bara man har otur. Så det blir lite konstigt att undvika att köpa en EV6 bara för att ditt ena exemplar hade problem. Ska man använda samma tankegång, så kan man inte köpa någon ny bil alls.
HelectriC Jag delar med mig av min erfarenhet av min Kia EV6 och och skulle undvika köp en ny. Jag tror ju iof inte du heller hade gått och köpt en till bil av samma märke om du upplevt samma sak. Men vad vet jag det kanske du hade gjort och hoppats på att du fick bättre tur. Jag återlämnade min och går inte tillbaka till Kia igen men det är ju jag.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Hur hänger det här ihop???

Jag får upp ett meddelande i navigatorn om att jag dka uppdatera kartan eftersom den är gammal. Men i Inställningar så är Uppdatera OTA gråmarkerad och kan ej tryckas på… Vad är fel? Finns det nyare versioner än jag har? Bilen uppdaterades i oktober 2023.
IMG_7836.jpeg
IMG_7835.jpeg
Skriv svar